Gå til innhold

Hundevakt - holder på å bli gal!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Passer hunden til datteren min i 2 uker mens hun er på ferie. Det er en 1 år gammel pomerainien. Jeg holder rett og slett på å bli gal. Hunden er MYE til tross for at den er liten. Bjeffer ekstremt mye til tider, og å se folk enten gjennom vindu eller ute er til tider et mareritt. Kan helse på dem, og i neste øyeblikk bjeffe helt ekstremt. Skjønner liksom ikke hvorfor. Er også midt i puberteten med jukking på alt den kommer over. 
Det er fortsatt over 1 uke til hun kommer hjem. 

Jeg trenger noen tips fra noen som har erfaring med rasen slik at jeg ikke mister det fullstendig.

Anonymkode: 69a95...2eb

• Hjerte 1
Skrevet

Har hunden fått kjeft og rettelse når den bjeffer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden er ødelagt av dårlige eiere. Lov deg selv at du aldri skal være barnevakt for den igjen. 

Anonymkode: 9f320...3b6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er en gneldrerase, de er avlet for det (fikk tilbud om valp og leste meg opp) 

Anonymkode: 2c32d...8f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en veldig stresset hund. Jeg ville prøvd med litt hjernetrim. Lær den noen triks, la den søke etter noe. Gi den noe godt i en snusematte/lickimat/kong. 

Anonymkode: a8d4d...803

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Stresset hund og har ikke fått oppdragelse fra den var liten. Da får man hund som holder på sånn. Mange synes små hunder er søte men glemmer at de må trenes fra de er små. En hund som er stresset har det ikke bra med seg selv. Du får nok holde ut, eller kanskje du skal prøve og trene den. 

Anonymkode: f84f6...11f

• Liker 8
Skrevet
mommyaka skrev (10 timer siden):

Har hunden fått kjeft og rettelse når den bjeffer?

Forhåpentligvis ikke. Hunder skal ha ros og forsterkning av positiv oppførsel, ikke kjeft for negativ.

Anonymkode: 7da84...b35

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du noen leker og godbiter? Prøv å gi den noen utfordringer hjemme, lek godbit søk eller med ball eller noe

Anonymkode: 7092d...da1

• Liker 2
Skrevet

Hva gjør dere med hunden? Trening? Mosjon? Det høres ut som en litt utrygg og understimulert hund som bruker energien sin på negativ oppførsel fordi den ikke vet bedre. Jukkingen kan være resultat av stress eller overslagshandling. Lar dere den hilse på alle som dere møter? Det kan bidra med å øke stress hos hunden, og så blir det mer bjeffing.

Anonymkode: bcaa7...d20

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dekk til vinduer så den ikke ser ut. Stressa hunder har ikke behov for å se ut og overvåke alt som skjer utenfor. 

Godbitsøk, tyggebein og lignende. Ting som gjør at den kan senke stressnivået sitt, pluss litt fysisk mosjon. 

Hunden høres rett og slett stressa ut, så det viktigste du kan gjøre er å få ned stressnivået, samtidig som den får brukt både hode og kropp så den ikke sitter med masse oppspart energi.

Anonymkode: f3a38...6de

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Og jokking ville jeg stoppa. Det har mest sannsynlig ikke noe med pubertet og kjønnsdrift å gjøre, men stress. 

Og med stoppe, mener jeg rolig ta vekk det hunden jokker på, ikke kjefting eller smelling på noe vis.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forhåpentligvis ikke. Hunder skal ha ros og forsterkning av positiv oppførsel, ikke kjeft for negativ.

Om den ikke får rettelse når den bjeffer vil den tro dette er normalt og ok. Dette er hvorfor så mange små veske hunder bjeffer. De blir ikke lært at dette får de ikke lov til. Ingen sier nei og lærer de opp

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (36 minutter siden):

Om den ikke får rettelse når den bjeffer vil den tro dette er normalt og ok. Dette er hvorfor så mange små veske hunder bjeffer. De blir ikke lært at dette får de ikke lov til. Ingen sier nei og lærer de opp

Nei mange små veskehunder bjeffer fordi det er avlet slik og fordi de ikke får positiv feedback og belønning for å ikke bjeffe.

Det hjelper null å kjefte på en hund, den vil bare se på det som oppmerksomhet og bjeffe mer. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (35 minutter siden):

Dette er ikke grunnen til at mange små hunder bjeffer mye. 

1) Mange av de er varslere og selskapshunder. De skal si fra 

2) Mange som ikke kan noe om hund, kjøper små hunder. Så overser de alt av hundens språk, og klarer ikke på noe vis å fortelle hunden hva de vil at den skal gjøre. 

3) Mange tenker at små hunder ikke er hunder på ordentlig, så de trenger verken tur eller mental stimuli...

Jeg trenger ikke kjefte eller si nei for at min hund skal oppføre seg. Jeg belønner det jeg vil ha, og tilrettelegger så den ikke får trent på det jeg ikke vil ha. Og så har jeg belønnet opp et kontaktord som avbryter det jeg ikke vil ha.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei mange små veskehunder bjeffer fordi det er avlet slik og fordi de ikke får positiv feedback og belønning for å ikke bjeffe.

Det hjelper null å kjefte på en hund, den vil bare se på det som oppmerksomhet og bjeffe mer. 

De er ikke avlet for å bjeffe. Mange er avlet for jage. Hvordan belønner du ehn hund når den ikke bjeffer? Får den godteri hele tiden?

Du skal ikke kjefte hund,men irettesettelse den. Du kan lære en hund mye..og det gjelder også ikke bjeffe. Når en hund bjeffer på ringeklokke eller andre hunder må du lære den å ok gjøre dette

• Liker 2
Annonse
Skrevet
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Mange er avlet for jage. Hvordan belønner du ehn hund når den ikke bjeffer? Får den godteri hele tiden?

Du skal ikke kjefte hund,men irettesettelse den. Du kan lære en hund mye..og det gjelder også ikke bjeffe. Når en hund bjeffer på ringeklokke eller andre hunder må du lære den å ok gjøre dette

Hvordan man gjør det? Man er til stede i situasjoner som vanligvis trigger feilen hunden gjør, Idet de skal til å agere avleder du og belønner for å bryte adferden. Så ved ringeklokke avleder du mens noen ringer på og overøser med godbiter når hunden forblir stille. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan man gjør det? Man er til stede i situasjoner som vanligvis trigger feilen hunden gjør, Idet de skal til å agere avleder du og belønner for å bryte adferden. Så ved ringeklokke avleder du mens noen ringer på og overøser med godbiter når hunden forblir stille. 

Ja nettopp. Men mange gjør ikke dette, mange bare lar dere gå og dermed blir dette normalt for hunden.

Jeg har hund selv og går forbi så mange sp hunder som står og glefser og bjeffer mot oss...de som eier hunden gjør ingen ting. Dermed er dette helt greit for hunden.

Samme hjemme å...om hunden bjeffer mot ringeklokke eller banking på døra, må må vise måter at bjeffing får konsekvenser ( at man ikke åpner døra,eller at hunden ikke får gå til døra , kanskje satt i bur)

Og som du sier.. ringeklokke plinger...gi hunden godteri at den ikke lager lyd og dermed blir dette normalen.

Mange behandler så hunder som barn og synes de er søte når de bjeffer 

Går du forbi en chihuahua som bjeffer tenker du ok noe over der..går du forbi en Rottweiler som bjeffer du blir du redd og tenker at dette er eier som ikke klarer å trene hunden sin

Skrevet

Hun kan ikke oppdrag datterens hund på ei uke, lær til neste forespørsel at svaret er nei.

Folk med hund må spørre andre folk med hund om pass og så kan de bytte tjenester.

Det er egoistisk å skaffe seg kjæledyr for så å dumpe dem på andre når du ikke vil ta dem med deg.

Anonymkode: ff21b...a54

• Liker 1
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

De er ikke avlet for å bjeffe. Mange er avlet for jage. Hvordan belønner du ehn hund når den ikke bjeffer? Får den godteri hele tiden?

Vær snill og ikke gi råd om hundetrening når du ikke har peiling 😑

At du har hund selv betyr ikke at du kjenner til hvordan varslere er avlet frem, tydeligvis. Små hunder er ofte avlet for å bjeffe. Funksjonen deres var ikke å jage, jakte eller vokte. Funksjonen deres er å varsle. Enkelte små hunder, særlig fra østen (f.eks pekingneser) er ikke avlet som varsler, men kun som selskapsdyr, og dermed er det litt mindre lyd i dem. Chihuahua og små spisshunder? Absolutt varslere. 

Derfor bør man ikke straffe hunden for å utøve sin naturlige adferd. Men det kan absolutt dempes i mange tilfeller, med riktig trening. 
Det er dog noe eier må ta tak i, da det er et langtidsprosjekt. 

Anonymkode: 75ef7...6ba

• Liker 3
Skrevet

Gi hunden noe mental stimuli (godbitsøk, tyggebein, trene triks, gå en snusetur på et nytt sted (dvs, ikke fokus på tempo eller lengde, men at hunden får snuse så mye den ønsker). Pass på at hunden har fått gå på do, men det må ikke være en kjempelang tur. 

Deretter må du hjelpe hunden med å slappe av. Det kan være lurt å dekke til vinduene, og deretter ta på bånd på hunden, og sette seg ned og ha den i bånd så den ikke får mulighet til å gjøre noe annet enn å slappe av. Ikke mas på den, bare se på TV eller noe annet du kan sitte i ro med. Målet er at hunden skal legge seg ned for å sove, hunder som sover for lite blir som overtrøtte 3-åringer. Sett av mye tid til dette de første gangene, etterhvert vil det ta kortere tid før hunden roer seg.

Som andre sier er jokkingen mest sannsynlig stress, og da tar man hunden rolig vekk fra den jokker på uten å si noe, og gi den en stressreduserende aktivitet i stedet (godbitsøk, slikkematte, tyggebein)

Anonymkode: 01605...9ce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...