Gå til innhold

Hvorfor er ikke Rottweiler forbudt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Joda men den kan forsatt bite. 

Ja men det har sikkert ikke samme styrken i kjeven som en stor hund. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke dachs forbudt? Det er de som biter flest.

Anonymkode: 7130e...378

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker strenge sikkerhetskurs og oppdragerkurs burde være obligatorisk for alle mellomstore og store raser.

jeg skaffet meg en rottweilervalp da jeg var deprimert for endel år siden, på mine yngre dager.
Jeg trodde i min naivitet at det skulle hjelpe meg til å være her og nå, løfte depresjonen osv. Det hjalp meg til å være i nuet, det var veldig fint, men jeg som allerede var tappa for krefter etter år med søvnløshet og mye annet, maktet ikke å holde tritt med valpens tempo. 

12 uker gammel var den på god vei til å bli en potensielt veldig tøff hund. Den var altså i hendene på en uegnet eier. Oppdretter tok den heldigvis tilbake på grunn av tilstanden min🙏 

Anonymkode: ea47f...d82

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er instruktør på valpekurs. For å være helt ærlig ser jeg ikke hvordan man skal få til en sertifisering som vil gi noen som helst trygghet, folk gjør så utrolig mye rart med hundene sine. Vi får av det verste, for det vi i hovedsak møter gode familiehunder, men ja ...

Jeg lurer oppriktig på hva folk mener skal inngå i en sertifisering. 

For meg handler vurdering rundt raseforbud i hovedsak om skadepotensial. En chihuahua vil aldri ha samme skadepotensial som en pitbull.

Anonymkode: 9d3e2...6fb

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 22.25):

Hvorfor er ikke hunder forbudt...

Anonymkode: c018a...236

Hvordan i all verden skal man få gjennomslag for det? 😳 Kommer aldri til å skje 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 22.13):

Det burde heller vært krav om sertifisering for å eie hund, uansett rase. Så kan man ansvarliggjøre eiere istedenfor rasene... 

Jeg skjønner ikke tankegangen i at man bør forby hunderaser, når det er menneskene bak som er problemet. 

Anonymkode: 05044...ed4

Helt enig med det, så lenge det ikke gjelder avel på gener som er ødeleggende for hunden slik som kort snute og korte bakben.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som frivillig på omplasseringsteamet i en dyrevernsorganisasjon og de hundene vi får inn mest av fordi de har glefset mot barn er puddelblandinger. Nå tror jeg egentlig ikke disse er mer aggressive enn andre hunder, men det er vel ofte barnefamilier med lite peiling på hund som skaffer de og da blir det sånn. 

Rottweiler har vi hatt en gang og da var det en mix fra et kjøkkenoppdrett. Det var en fin hund, som fungerte godt i nytt hjem. 

Anonymkode: 23dec...b63

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvorfor folk velger så stygge hunder! 

Anonymkode: c6b14...196

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hunden den er noe i veien med , men eier. Rottweiler er fantastiske hunder og i utgangspunktet snill som et lam. Men alle hunder kan ødelegges med feil oppdragelse, dessverre.

Anonymkode: 70b32...6d9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

ja, la oss forby rottweiler, og samtidig forby menn å bli fedre, så unngår vi incest 🙄

fordi noen menn forgriper seg på døtrene sine... skjønte du sammenligningen?

Anonymkode: 394ea...005

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt Rottweiler selv, men de jeg har møtt har vært utrolig snille og trivelige hunder. Strengere krav til hundekjøper og få slutt på useriøs avl er vel heller veien å gå. 

Anonymkode: 32922...a2b

• Liker 4
Skrevet

Enten bør man forby rasene flest idioter har eller så må det bli strengere krav til hundeeiere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke hunden den er noe i veien med , men eier.

Vanlige propaganda fra egoister som skal ha farlige hunder.
Rottweiler er den rasen som har drept og skadet flest mennesker i Norge.
Om det skyldes selve rasen, eller om det er fordi de kjøpes av uansvarlige eiere, er irrelevant. Resultatet er det samme.
Eierne kan ikke forbys, men de kan hindres i å få kjøpt.

Anonymkode: 967c4...b51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 9.17):

Ikke alt handler om eier og oppdragelse, en kommer ikke utenom genetikk og arv. Rottweiler er en vokter som gir lite/ingen varsel før det smeller. Det har vært litt for mange alvorlige episoder med den rasen når det kommer til angrep, så jeg mener at rasen burde forbys i Norge. 

Anonymkode: 83a14...b5d

Vel. På 70 tallet var dobermannen problemet, 80 tallet var det schæferen, på 90 tallet fikk rottweileren gjennomgå og i 00 var det pitbull/amstaff sin tur. Likevel har det i flere år på rad opp igjennom årene vært golden retriever som har bitt flest mennesker.

Du har litt rett i at det handler om genetikk og arv, men i all hovedsak så handler det om rasens storhetstid.

Det som ofte skjer er at det kommer filmer og tv serier som blir populære med hunder i. Dette har vi mange eksempler på (lassie, bethoven, turner and hooch, politihunden rex, den utrolige reisen, 101 dalmatinere, og flere) og da vil alle ha de rasene.

Når en rase blir veldig populær og mange vil ha den, så følger også et hav av dårlige eiere som ikke vet å oppdra akkurat den rasen de velger og da får man en dårlig hund. Alle de overnevnte hundene er flotte hunder så lenge de har eiere som skjønner hva de trenger. Men at de ikke er egnede hunder for alle og en hver da de er krevende raser er jeg helt enig i. 

I Spania f.eks så kreves det spesielle sertifiseringer for å eie visse raser. 

Men, det er altså i all hovedsak eiere sin feil fordi de velger feil hund. Selv den "farligste" " slemmeste" mest aggressive hunden kan bli en skikkelig kosebamse, men den må nødvendigvis ha riktig eier.

Anonymkode: 19e4b...bf4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 13.37):

Jeg tenker strenge sikkerhetskurs og oppdragerkurs burde være obligatorisk for alle mellomstore og store raser.

jeg skaffet meg en rottweilervalp da jeg var deprimert for endel år siden, på mine yngre dager.
Jeg trodde i min naivitet at det skulle hjelpe meg til å være her og nå, løfte depresjonen osv. Det hjalp meg til å være i nuet, det var veldig fint, men jeg som allerede var tappa for krefter etter år med søvnløshet og mye annet, maktet ikke å holde tritt med valpens tempo. 

12 uker gammel var den på god vei til å bli en potensielt veldig tøff hund. Den var altså i hendene på en uegnet eier. Oppdretter tok den heldigvis tilbake på grunn av tilstanden min🙏 

Anonymkode: ea47f...d82

Da vil jeg påstå at du ikke var en uegnet hundeeier. En uegnet hundeeier hadde ikke sett at den trengte noe annet og gitt den tilbake. Du valgte bare en rase som ikke passet for deg.

Anonymkode: 19e4b...bf4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

på 90 tallet fikk rottweileren gjennomgå

Rottweiler har vært beryktet i Norge siden før krigen. https://www.hundebitt.no

Påstanden om at Golden Retriever og Chihuahua er farlige raser blir ikke mindre patetiske om de gjentas ofte.

Anonymkode: 967c4...b51

• Liker 3
Skrevet

Rottweiler er en av de fineste hundene jeg vet om. Min drømmehund. Men jeg kan ikke skaffe meg en før jeg står i en livssituasjon hvor jeg har tid og overskudd til den. 

Jeg er helt med på at det er eierene som er problemet. Den mest aggressive hunden jeg har møtt var en pomeranien. Den beit min datter rimelig heftig, helt uprovosert. Kunne gått skikkelig gale om stefaren hennes ikke hadde sett det. For hundeeieren stod nesten å lo. Jenta var 5 år gammel, og gikk bortover gulvet vekk fra hunden. Ikke hadde hun gjort hunden noe. Og eierens forklaring var at hunden ikke likte barn. Den hunden krevde vi avlivet rett og slett fordi eieren ikke hadde kontroll, og hunden sprang rundt i gatene uten bånd hele tiden.

Jeg har alltid hatt hund inntil for noen år siden, og de beste hundene mine var schæfer hunder.  Jobbet mye med hundene, med å sosialisere de, forstå og kontrollere instinktene deres, la de bruke kropp og hjerne på en god og stimulerende måte. 

Skjønner at det er vanskelig å lage et system for å sertifisere hundeeiere, men det må jo være mulig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble født inn i et Rottweiler-hjem, og jeg lever fortsatt, utrolig nok. 🤷‍♂️

Anonymkode: 3f42f...ebd

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...