Gå til innhold

Bør hjemmeboende datter med uføretrygd betale sin del av ferieutgiftene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En vesentlig detalj her er om du er overformynder og hun ikke aner noe om at hun betaler eller hvor hun drar eller om hun er kognitivt til stede er kan etterhvert kan få en selvstendig bolig.

Anonymkode: 38fc7...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser den at det burde avklares i forkant. Tolker svarene som at de fleste tenker det er greit at hun bidrar, men at vi bør forberede henne i god tid.

ts

Anonymkode: deccc...225

Ja, jeg tenker i alle fall det. 
Kommer selvsagt an på hva som er årsaken til at hun er ufør også. Har hun normal kognitiv funksjon, for eksempel? 

Anonymkode: e1b0c...c11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En vesentlig detalj her er om du er overformynder og hun ikke aner noe om at hun betaler eller hvor hun drar eller om hun er kognitivt til stede er kan etterhvert kan få en selvstendig bolig.

Anonymkode: 38fc7...e2d

Vi er verger. Hun har liten forståelse for pengeverdi, men er veldig glad i å dra på ferie. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tenker i alle fall det. 
Kommer selvsagt an på hva som er årsaken til at hun er ufør også. Har hun normal kognitiv funksjon, for eksempel? 

Anonymkode: e1b0c...c11

Hun har nedsatt kognitiv funksjon. 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Min datter kommer til å ha lav inntekt hele livet og jeg ser for meg at vi som foreldre kommer til å stille opp for henne så lenge vi har helse og økonomi til det. 
ts

• Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min datter kommer til å ha lav inntekt hele livet og jeg ser for meg at vi som foreldre kommer til å stille opp for henne så lenge vi har helse og økonomi til det. 
ts

Andre uføre må klare seg selv på tilsvarende inntekt da , med både boliglån og husleie.

Anonymkode: 9196a...e22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hjemmeboende datter på 19 år, som har fått uføretrygd. Hun betaler telefonen selv, og alt hun trenger av klær,  datautstyr og annet forbruk. Hun betaler også ferien sin selv, vi sponser litt av mat og opplevelser i ferien. Hun ønsker å dra til  steder vi kke har råd til å reise til, om vi skulle betalt alt for henne. 

Hun sparer også penger til egenkapital til bolig.  Jeg synes hun kan betale litt husleie også, men vi venter med det.  

Anonymkode: 37c5f...cb6

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har en hjemmeboende datter på 19 år, som har fått uføretrygd. Hun betaler telefonen selv, og alt hun trenger av klær,  datautstyr og annet forbruk. Hun betaler også ferien sin selv, vi sponser litt av mat og opplevelser i ferien. Hun ønsker å dra til  steder vi kke har råd til å reise til, om vi skulle betalt alt for henne. 

Hun sparer også penger til egenkapital til bolig.  Jeg synes hun kan betale litt husleie også, men vi venter med det.  

Anonymkode: 37c5f...cb6

Høres ut som dere tenker ganske likt som oss. Hadde hun vært normaltfungerende, hadde det ikke vært noe problem for meg å jobbe fulltid. Samtidig tenker jeg at de færreste 18 åringer har over 20 000kr inn hver mnd og at det derfor er rimelig at hun bidrar  

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok lurt å klarere slike ting før man bestiller ferie, men syns så absolutt hun bør betale for seg selv. I tillegg er det på tide at hun begynner å betale husleie så lenge hun bor hos dere. Hun må venne seg til å disponere sine egne penger, lære seg hva ting faktisk koster og hvordan planlegge innkjøp deretter. Hun kommer til å ha en relativt lav inntekt resten av livet, og da er det ekstra viktig at hun lærer seg hvordan utnytte pengene på best mulig måte. 

Anonymkode: 31458...718

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber redusert for å ta vare på henne har du vel krav på støtte fra kommune/staten. Omsorgslønn tror jeg det heter.

Jeg mener at hun burde betalt en liten sum i husleie hver måned. Du hadde vel bedt henne bidra hvis hun var i full jobb og bodde hjemme. 

Anonymkode: 79adb...bef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hmm, jeg synes det er litt rart å planlegge tur, bestille tur og deretter be henne om penger. Det kommer i feil rekkefølge. Hun tror hun får tur og så snur du og plutselig ombestemmer deg og skal ha penger. Handler ikke om å være gnien men at det blir et forventningsbrudd.

Jeg hadde betalt nå og heller i fremtiden blitt enig om økonomi før ting kjøpes bestilles.

Anonymkode: 9c449...c00

Jeg er enig i denne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns for det første at hun skal betale husleie til dere hver måned. I tillegg er det en selvfølge at hun dekker sine egne ferieutgifter. Hun har egen inntekt. 

Anonymkode: a7ce4...8aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke så gamle som 18-åringer da? Da går jo de fleste fortsatt på vgs, og har et år igjen der. Jeg kjenner bare 18-åringer som fortsatt bor hjemme og går på skole, og alle de bor gratis hjemme og er selvskrevne til å bli med på ferie på foreldrenes regning. 

Anonymkode: b1fb1...726

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hun har inntekt og ingen boutgifter, selvfølgelig skal hun betale for ferien sin.

Anonymkode: 2c72d...bb3

En ufør 18-åring bør spare så mye penger som mulig for fremtidens boligkjøp og for all hjelpen hun kommer til å trenge. Som forelder hadde jeg uten tvil hjulpet så godt jeg kan, og selvsagt latt 18-åringen få bli med på ferie på min regning. Har ikke vi foreldrene råd til så stor ferie for alle, så finner vi heller på noe vi har råd til. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Absolutt.

Hun har inntekt og det virker som hun ellers har svært få utgifter. Ettersom hun har inntekt er det helt OK å ta betalt for at hun bor hjemme og mat, litt som andre voksne barn ofte må. At hun er funksjonshemmet er irrelevant egentlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En ufør 18-åring bør spare så mye penger som mulig for fremtidens boligkjøp og for all hjelpen hun kommer til å trenge. Som forelder hadde jeg uten tvil hjulpet så godt jeg kan, og selvsagt latt 18-åringen få bli med på ferie på min regning. Har ikke vi foreldrene råd til så stor ferie for alle, så finner vi heller på noe vi har råd til. 

Mest sannsynlig får de aldri råd til egen bolig. Men man får en pen buffer dersom man betaler litt for å bo hjemme og sparer resten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Høres ut som dere tenker ganske likt som oss. Hadde hun vært normaltfungerende, hadde det ikke vært noe problem for meg å jobbe fulltid. Samtidig tenker jeg at de færreste 18 åringer har over 20 000kr inn hver mnd og at det derfor er rimelig at hun bidrar  

ts

Synes det er helt rimelig at noen av hennes penger kan gå til å betale for hennes ferie. Du jobber og tjener redusert for å hjelpe din datter. 

Trenger ikke å vente til neste år. ❤️ Kos dere på ferie!

Anonymkode: 8e95f...060

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ventet til året hun fyller 20 fordi det later til å være normen for funksjonsfriske, hjemmeboende barn med egen inntekt.

Sett uføretrygden i fond, så hun bygger seg opp en god sparekonto. Som funksjonshemmet har man gjerne spesifikke krav til en bolig og kan ikke bare ta billigste på leiemarkedet. 

Anonymkode: 7a386...910

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (2 timer siden):

Mest sannsynlig får de aldri råd til egen bolig. Men man får en pen buffer dersom man betaler litt for å bo hjemme og sparer resten. 

Jo, det kan de så absolutt. Jeg er ung ufør og fikk boliglån på 2,5 mil hos Husbanken. Hadde da 163k i egenkapital.

Ville vært vanskeligere for meg å ikke få boliglån uten uføretrygd.

Anonymkode: 3ad37...0c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt noe. Ville derimot gitt henne fine opplevelser. Samtidig som hun hadde mulighet til å spare. Uføretrygdet fra 18 - det er et kjipt liv. 

Om det å dra på flere turer er målet så tar du det til høsten. Dere kan ta en helgetur, om hun kan bidra. Ikke start brått nå, vi er i Juli, og jeg antar ferien er bestilt. 

Anonymkode: 79af2...9b8

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...