Gå til innhold

Bør hjemmeboende datter med uføretrygd betale sin del av ferieutgiftene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 18 år, som pga funksjonshemming har fått innvilget uføretrygd. Hun bor gratis hjemme og har ingen faste utgifter pr nå. Vi skal på ferie i sommer, er det greit at jeg ber henne dekke sin del av utgifter i forbindelse med ferie? Eller burde vi som foreldre dekke?

Anonymkode: deccc...225

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er innafor at hun dekker sitt, hun har jo inntekt. Hun kunne også ha betalt litt for kost og losji til hverdags.

Hva gjør hun med pengene?

Anonymkode: 332a9...d2c

• Liker 15
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig går pengene bare inn på sparekonto.

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger en del oppfølging i hverdagen og jeg jobber derfor redusert. Etter at hun ble 18 år, falt barnetrygd og forhøyet hjelpestønad bort. 
ts

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en datter på 18 år, som pga funksjonshemming har fått innvilget uføretrygd. Hun bor gratis hjemme og har ingen faste utgifter pr nå. Vi skal på ferie i sommer, er det greit at jeg ber henne dekke sin del av utgifter i forbindelse med ferie? Eller burde vi som foreldre dekke?

Hun har inntekt og ingen boutgifter, selvfølgelig skal hun betale for ferien sin.

Anonymkode: 2c72d...bb3

• Liker 19
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det burde dere jo ha avklart når dere begynte å snakke om ferien. Men selvfølgelig kan dere be henne om å betale sin del!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun trenger en del oppfølging i hverdagen og jeg jobber derfor redusert. Etter at hun ble 18 år, falt barnetrygd og forhøyet hjelpestønad bort. 
ts

Hun burde virkelig søke om bpa!

Anonymkode: b1bb4...cf9

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke det er noe galt i å be henne betale, hun har fast og forutsigbar inntekt og minimale utgifter. Ikke noen sprø tanke eller fryktelig ting å gjøre eller noe sånt. 

Så tror jeg nok jeg i praksis, forutsatt at jeg hadde økonomi til det selv, i praksis hadde tatt en betydelig del av kostnaden for å ta med min hjemmeboende, funksjonshemmede tenåring på ferie enten hun var myndig eller ei. I hvert fall hvis jeg var redd for at det å be henne betale sin del kunne medføre at hun stod over. 

Anonymkode: 5d027...98e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er hun 18. år, og har fått uføretrygd så er hun vel født ufør/blitt skadet i ung alder? 
Da bør hun begynne å betale for å bo hjemme, og betale en god slump av sin egen ferie, med familien. 
Hun bør og begynne å forberede seg på å bo i egen bolig. 

Anonymkode: 97462...3d9

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal hun ellers bruke sin inntekt på tenker du?

Og når tenker dere hun er gammel nok til å bruke sin inntekt på leve- og bokostnader? 

Anonymkode: 44e30...1e4

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere må begynne å ta betalt for at hun bor hos dere. 

Hun skal selvsagt betaler for ferien sin.

Dere må planlegge sparing og hva slags bolig hun skal ha fremover. 

Assistent regner jeg med hun allerede har men har hun ikke må hun få.

Anonymkode: 19a5b...f8a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er litt nytt bare, så vi har vel ikke tenkt så mye på det. Vi har tenkt at noe av pengene skal gå til etablering i bolig når den tid kommer, men er lang venteliste for tilrettelagt bolig her vi bor. Hun står på venteliste. Hun gleder seg til ferie, så vi reiser uansett hvem som betaler. Bare funderte på om vi fremstår gniene som ber henne bidra. 
ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje om noen år. De fleste barn på 18, merk .. «barn» på 18 reiser på foreldrenes regning om de i det hele tatt gidder å bli med.

Anonymkode: 38fc7...e2d

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje om noen år. De fleste barn på 18, merk .. «barn» på 18 reiser på foreldrenes regning om de i det hele tatt gidder å bli med.

Anonymkode: 38fc7...e2d

Dette «barnet» kommer nok ikke til å reise på selvstendige ferier. Hun har drøyt 20 000kr inn hver mnd og minimalt med utgifter. 
ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er litt nytt bare, så vi har vel ikke tenkt så mye på det. Vi har tenkt at noe av pengene skal gå til etablering i bolig når den tid kommer, men er lang venteliste for tilrettelagt bolig her vi bor. Hun står på venteliste. Hun gleder seg til ferie, så vi reiser uansett hvem som betaler. Bare funderte på om vi fremstår gniene som ber henne bidra. 
ts

Men start med det fra neste år da. Da er hun nitten og de fleste nittenåringer er ferdig på videregående og begynner å studere og jobbe, så ha det som et utgangspunkt istedenfor i år da.

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva skal hun ellers bruke sin inntekt på tenker du?

Anonymkode: 44e30...1e4

Å spare til EK kan være ganske så smart. Jeg begynte å spare som 16/18 åring, og det kom godt med når jeg søkte om startlån hos Husbanken. Er ung ufør.

Anonymkode: 3ad37...0c0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men start med det fra neste år da. Da er hun nitten og de fleste nittenåringer er ferdig på videregående og begynner å studere og jobbe, så ha det som et utgangspunkt istedenfor i år da.

Hun liker godt å dra på turer, så tanken med å be henne bidra, er at da kan vi dra på flere turer. 
ts

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun får jo lønn av staten for å dekke vanlige utgifter som voksne folk flest. Blant annet bolig og ferie.

Anonymkode: 4012f...0d7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, jeg synes det er litt rart å planlegge tur, bestille tur og deretter be henne om penger. Det kommer i feil rekkefølge. Hun tror hun får tur og så snur du og plutselig ombestemmer deg og skal ha penger. Handler ikke om å være gnien men at det blir et forventningsbrudd.

Jeg hadde betalt nå og heller i fremtiden blitt enig om økonomi før ting kjøpes bestilles.

Anonymkode: 9c449...c00

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun liker godt å dra på turer, så tanken med å be henne bidra, er at da kan vi dra på flere turer. 
ts

Men så la henne starte fra neste tur, altså ikke sommerferien, men neste tur dere enda ikke har planlagt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser den at det burde avklares i forkant. Tolker svarene som at de fleste tenker det er greit at hun bidrar, men at vi bør forberede henne i god tid.

ts

• Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...