AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Jeg har en datter på 18 år, som pga funksjonshemming har fått innvilget uføretrygd. Hun bor gratis hjemme og har ingen faste utgifter pr nå. Vi skal på ferie i sommer, er det greit at jeg ber henne dekke sin del av utgifter i forbindelse med ferie? Eller burde vi som foreldre dekke? Anonymkode: deccc...225 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Tenker det er innafor at hun dekker sitt, hun har jo inntekt. Hun kunne også ha betalt litt for kost og losji til hverdags. Hva gjør hun med pengene? Anonymkode: 332a9...d2c 15 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Foreløpig går pengene bare inn på sparekonto. ts Anonymkode: deccc...225 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Hun trenger en del oppfølging i hverdagen og jeg jobber derfor redusert. Etter at hun ble 18 år, falt barnetrygd og forhøyet hjelpestønad bort. ts Anonymkode: deccc...225 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en datter på 18 år, som pga funksjonshemming har fått innvilget uføretrygd. Hun bor gratis hjemme og har ingen faste utgifter pr nå. Vi skal på ferie i sommer, er det greit at jeg ber henne dekke sin del av utgifter i forbindelse med ferie? Eller burde vi som foreldre dekke? Anonymkode: deccc...225 Hun har inntekt og ingen boutgifter, selvfølgelig skal hun betale for ferien sin. Anonymkode: 2c72d...bb3 19 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Det burde dere jo ha avklart når dere begynte å snakke om ferien. Men selvfølgelig kan dere be henne om å betale sin del! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun trenger en del oppfølging i hverdagen og jeg jobber derfor redusert. Etter at hun ble 18 år, falt barnetrygd og forhøyet hjelpestønad bort. ts Anonymkode: deccc...225 Hun burde virkelig søke om bpa! Anonymkode: b1bb4...cf9 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni Jeg tenker ikke det er noe galt i å be henne betale, hun har fast og forutsigbar inntekt og minimale utgifter. Ikke noen sprø tanke eller fryktelig ting å gjøre eller noe sånt. Så tror jeg nok jeg i praksis, forutsatt at jeg hadde økonomi til det selv, i praksis hadde tatt en betydelig del av kostnaden for å ta med min hjemmeboende, funksjonshemmede tenåring på ferie enten hun var myndig eller ei. I hvert fall hvis jeg var redd for at det å be henne betale sin del kunne medføre at hun stod over. Anonymkode: 5d027...98e 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en datter på 18 år, som pga funksjonshemming har fått innvilget uføretrygd. Hun bor gratis hjemme og har ingen faste utgifter pr nå. Vi skal på ferie i sommer, er det greit at jeg ber henne dekke sin del av utgifter i forbindelse med ferie? Eller burde vi som foreldre dekke? Anonymkode: deccc...225 Er hun 18. år, og har fått uføretrygd så er hun vel født ufør/blitt skadet i ung alder? Da bør hun begynne å betale for å bo hjemme, og betale en god slump av sin egen ferie, med familien. Hun bør og begynne å forberede seg på å bo i egen bolig. Anonymkode: 97462...3d9 6 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni Hva skal hun ellers bruke sin inntekt på tenker du? Og når tenker dere hun er gammel nok til å bruke sin inntekt på leve- og bokostnader? Anonymkode: 44e30...1e4 4 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni Dere må begynne å ta betalt for at hun bor hos dere. Hun skal selvsagt betaler for ferien sin. Dere må planlegge sparing og hva slags bolig hun skal ha fremover. Assistent regner jeg med hun allerede har men har hun ikke må hun få. Anonymkode: 19a5b...f8a 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni Er litt nytt bare, så vi har vel ikke tenkt så mye på det. Vi har tenkt at noe av pengene skal gå til etablering i bolig når den tid kommer, men er lang venteliste for tilrettelagt bolig her vi bor. Hun står på venteliste. Hun gleder seg til ferie, så vi reiser uansett hvem som betaler. Bare funderte på om vi fremstår gniene som ber henne bidra. ts Anonymkode: deccc...225 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni Kanskje om noen år. De fleste barn på 18, merk .. «barn» på 18 reiser på foreldrenes regning om de i det hele tatt gidder å bli med. Anonymkode: 38fc7...e2d 8 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje om noen år. De fleste barn på 18, merk .. «barn» på 18 reiser på foreldrenes regning om de i det hele tatt gidder å bli med. Anonymkode: 38fc7...e2d Dette «barnet» kommer nok ikke til å reise på selvstendige ferier. Hun har drøyt 20 000kr inn hver mnd og minimalt med utgifter. ts Anonymkode: deccc...225 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er litt nytt bare, så vi har vel ikke tenkt så mye på det. Vi har tenkt at noe av pengene skal gå til etablering i bolig når den tid kommer, men er lang venteliste for tilrettelagt bolig her vi bor. Hun står på venteliste. Hun gleder seg til ferie, så vi reiser uansett hvem som betaler. Bare funderte på om vi fremstår gniene som ber henne bidra. ts Anonymkode: deccc...225 Men start med det fra neste år da. Da er hun nitten og de fleste nittenåringer er ferdig på videregående og begynner å studere og jobbe, så ha det som et utgangspunkt istedenfor i år da. Anonymkode: b1bb4...cf9 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva skal hun ellers bruke sin inntekt på tenker du? Anonymkode: 44e30...1e4 Å spare til EK kan være ganske så smart. Jeg begynte å spare som 16/18 åring, og det kom godt med når jeg søkte om startlån hos Husbanken. Er ung ufør. Anonymkode: 3ad37...0c0 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men start med det fra neste år da. Da er hun nitten og de fleste nittenåringer er ferdig på videregående og begynner å studere og jobbe, så ha det som et utgangspunkt istedenfor i år da. Anonymkode: b1bb4...cf9 Hun liker godt å dra på turer, så tanken med å be henne bidra, er at da kan vi dra på flere turer. ts Anonymkode: deccc...225 3 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni Hun får jo lønn av staten for å dekke vanlige utgifter som voksne folk flest. Blant annet bolig og ferie. Anonymkode: 4012f...0d7 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni Hmm, jeg synes det er litt rart å planlegge tur, bestille tur og deretter be henne om penger. Det kommer i feil rekkefølge. Hun tror hun får tur og så snur du og plutselig ombestemmer deg og skal ha penger. Handler ikke om å være gnien men at det blir et forventningsbrudd. Jeg hadde betalt nå og heller i fremtiden blitt enig om økonomi før ting kjøpes bestilles. Anonymkode: 9c449...c00 20 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun liker godt å dra på turer, så tanken med å be henne bidra, er at da kan vi dra på flere turer. ts Anonymkode: deccc...225 Men så la henne starte fra neste tur, altså ikke sommerferien, men neste tur dere enda ikke har planlagt. Anonymkode: b1bb4...cf9 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni Ser den at det burde avklares i forkant. Tolker svarene som at de fleste tenker det er greit at hun bidrar, men at vi bør forberede henne i god tid. ts Anonymkode: deccc...225 10 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå