Gå til innhold

Klarer ikke bestemme oss om vi skal betale ned på lånet eller ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 1,5 mill i boliglån. Har ca 1,5 mill i fond. Der fortjeneste er 500000 som er skattbar. 

Utenom dette 300000 på høyrentekonto.

Problemet er at vi har lav inntekt inn. 50000 i måneden. Pluss en del vedlikehold og 3500 i kommunale avgifter pr måned.

Sånn sett greit å bli kvitt gjeld.

Råd?

Anonymkode: 13407...433

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere uansett skatter lite, er det neppe en besparelse å ha penger på sparekonto samtidig som dere betaler renter på lånet. 

Anonymkode: 99ac4...fea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dere uansett skatter lite, er det neppe en besparelse å ha penger på sparekonto samtidig som dere betaler renter på lånet. 

Anonymkode: 99ac4...fea

Vi betaler ca 8000 i måneden på lånet. Mye i renter.

Vi har en del utgifter i hverdagen, så fristende å ha det litt kjipt en stund og fjerne lånet.

Trådstarter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har 1,5 mill i boliglån. Har ca 1,5 mill i fond. Der fortjeneste er 500000 som er skattbar. 

Utenom dette 300000 på høyrentekonto.

Problemet er at vi har lav inntekt inn. 50000 i måneden. Pluss en del vedlikehold og 3500 i kommunale avgifter pr måned.

Sånn sett greit å bli kvitt gjeld.

Råd?

Bare 500 000 av 1,5 mill i fond som er fortjeneste? Hvordan?

Anonymkode: 9eeb7...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har en del utgifter i hverdagen, så fristende å ha det litt kjipt en stund og fjerne lånet.

Trådstarter.

Jeg hadde betalt ned lånet, uten tvil, dere sparer noen tusen pr mnd i renter

Anonymkode: 9a2ce...1c7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha flyttet 250K fra høyrentekontoen og fra fond til boliglånet, og fått det ned til 1M. Og endt opp med

1M fond
1.250K Fond
50K Spar

Anonymkode: c47d2...b3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1M boliglån skulle det stå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og 1.25M Fond :D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare 500 000 av 1,5 mill i fond som er fortjeneste? Hvordan?

Anonymkode: 9eeb7...8b1

1 mill innskudd har vokst til 1,5 mill over mange år. Vi må skatte av alt over 1 mill/innskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Spørs på om dere har tenkt å kjøpe dyrere bolig i nærmeste fremtid, hvis ikke hadde jeg satset på fond.

300k i sparekonto gir ingen mening, hva slags uforutsett kostnad forventer dere på 300k? Om dere er redd dere må bytte tak eller noe i nærmeste fremtid hadde det vært bedre å bare øke boliglånet når den tid kommer når boligrenta er lavere. Skulle det skje noe dramatisk i verden som gjør at det blir 25% boligrente eller noe så har jo dere muligheten å betale ned hele boliglånet på dagen uansett.

Anonymkode: 31d32...89a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1 mill innskudd har vokst til 1,5 mill over mange år. Vi må skatte av alt over 1 mill/innskudd.

Hadde tatt ut en mill og betalt ned det på lånet.

Anonymkode: ffdf1...161

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på om dere har tenkt å kjøpe dyrere bolig i nærmeste fremtid, hvis ikke hadde jeg satset på fond.

300k i sparekonto gir ingen mening, hva slags uforutsett kostnad forventer dere på 300k? Om dere er redd dere må bytte tak eller noe i nærmeste fremtid hadde det vært bedre å bare øke boliglånet når den tid kommer når boligrenta er lavere. Skulle det skje noe dramatisk i verden som gjør at det blir 25% boligrente eller noe så har jo dere muligheten å betale ned hele boliglånet på dagen uansett.

Ingen planer om dyrere bolig. Men nåværende bolig er energikrevende og trenger en del dyrt vedlikehold.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ingen planer om dyrere bolig. Men nåværende bolig er energikrevende og trenger en del dyrt vedlikehold.

Da hadde jeg ikke stusset to minutter på dette. Jeg hadde brukt fondet til å utføre alt det nødvendige vedlikeholdet, betalt eventuelt ekstra ned på lånet, og videre ikke måtte tenke på vedlikehold en god stund, og hatt mer å rutte med i måneden på grunn av dette, samt også hatt en utbedret bolig som hadde økt i verdi. 

Det på høyrentekonto hadde fått bli buffer videre også. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg ikke stusset to minutter på dette. Jeg hadde brukt fondet til å utføre alt det nødvendige vedlikeholdet, betalt eventuelt ekstra ned på lånet, og videre ikke måtte tenke på vedlikehold en god stund, og hatt mer å rutte med i måneden på grunn av dette, samt også hatt en utbedret bolig som hadde økt i verdi. 

Det på høyrentekonto hadde fått bli buffer videre også. 

Nøyaktig det motsatte av det beste å gjøre med andre ord.

• Liker 2
Skrevet

Tja, inflasjonen spiser opp lånet deres år for år. 

jeg ville bare fortsatt som nå og skulle dere trenge penger på et tidspunkt, flytting, oppussing, sykdom eller hva som helst så har dere de tilgjengelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nøyaktig det motsatte av det beste å gjøre med andre ord.

Nei. Har man et hus som trenger oppgradering så tar man seg av det først, og får mindre bekymringer og mer verdifull bolig på kjøpet. 

Folk er helt snåle. Mange folk. Boligen er som regel det mest verdifulle man har, men man steller gjerne bedre med bilen, som uansett taper seg i verdi, i forhold til huset. 

Pusser man opp klokt får man ofte opp til dobbel igjen for kronene man legger inn i oppussing og vedlikehold. 

Å pusse opp bolig som ikke trenger oppussing og vedlikehold derimot, det er noe av det dummeste å gjøre økonomisk sett. Spesielt om man lager til altfor personlig stil. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Trådstarter.

8000 kr i måneden er da ingenting. Selv er jeg enslig. Har utbetalt bare 22000 kr i måneden. Og betaler 11000 kr pr måned på lånet mitt.  Rett og slett for å bli fort ferdig. Føler ikke at jeg har det kjipt engang. 

Anonymkode: d7138...128

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

8000 kr i måneden er da ingenting. Selv er jeg enslig. Har utbetalt bare 22000 kr i måneden. Og betaler 11000 kr pr måned på lånet mitt.  Rett og slett for å bli fort ferdig. Føler ikke at jeg har det kjipt engang. 

Glemte å si at jeg har rammelån. For meg er det mer lønnsomt enn å ha en stor buffer på en sparekonto.  Lånet har mer renter enn det sparekontoen har. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at jeg har rammelån. For meg er det mer lønnsomt enn å ha en stor buffer på en sparekonto.  Lånet har mer renter enn det sparekontoen har. 

Setter du en million i indeksfond i 30 år så har du tjent 2,25 millioner kroner før skatt, 1,4 millioner etter skatt. Betaler du ned en million på boliglån sparer du 390k. Med andre ord taper du 1,01 million på å putte en million i boliglån i stedet for fond.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Setter du en million i indeksfond i 30 år så har du tjent 2,25 millioner kroner før skatt, 1,4 millioner etter skatt. Betaler du ned en million på boliglån sparer du 390k. Med andre ord taper du 1,01 million på å putte en million i boliglån i stedet for fond.

Og bruker du 1 million på å pusse opp en skral bolig har du fort "tjent" halv million til million i verdiøkning på et år, om man har bolig et sted med bra boligmarkedet. (Ikke langt ute i gokk.)

Da jeg kjøpte mitt hus pusset jeg opp for 1 mill, og fikk ny takst på 750000 mer enn hva jeg kjøpte for+ hadde brukt. På et halvt år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...