Gå til innhold

Rundkjøringer, går helt i surr.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på rundkjøringer utenom de vanlige. Der det ikke funker å legge seg innerst for å kjøre ut til venstre eller helt rundt, og høyre når man skal til høyre eller rett frem. 

Føler meg så dum.

Anonymkode: c644f...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Sett på nødblink og tut gjennom hele rundkjøringa så får du fri veibane

Anonymkode: b1bc4...e49

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett på nødblink og tut gjennom hele rundkjøringa så får du fri veibane

Anonymkode: b1bc4...e49

😭 Har prøvd det! Oslofolk er imune.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Der det ikke funker å legge seg innerst for å kjøre ut til venstre eller helt rundt, og høyre når man skal til høyre eller rett frem. 

Erm, hvorfor fungerer ikke det? De eneste tilfellene jeg ser for meg er det er særsklit skilting.

I de tilfellene er det særdeles enkelt, følg skiltene. I andre tilfeller er det borti samme prinsippet; følg kjøreregflene.

Hva lurer du egentlig på?

Anonymkode: e037a...f94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

😭 Har prøvd det! Oslofolk er imune.

Nei, du er rett og slett for pinglete, ev. for alt på "tur".

Tuter og presser du deg frem, får du plass. Vel å merke kommer en del av oss til å kaste deg noen tanker, men det er nå så.

AnonymBruker
Skrevet

Mange praktiserer høyre inn i rundkjøringa, venstre i rundkjøringa og høyre ut igjen når de skal rett frem. Altså en rett linje. Gjerne uten å slakke av. At det ikke smeller er et under, men de fleste rundt er kanskje oppegående nok til å unngå kollisjon.

Anonymkode: b7413...644

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Erm, hvorfor fungerer ikke det? De eneste tilfellene jeg ser for meg er det er særsklit skilting.

I de tilfellene er det særdeles enkelt, følg skiltene. I andre tilfeller er det borti samme prinsippet; følg kjøreregflene.

Hva lurer du egentlig på?

Når det er flere "armer" ut av rundkjøringer, flere og mindre enn fire.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du er rett og slett for pinglete, ev. for alt på "tur".

Tuter og presser du deg frem, får du plass. Vel å merke kommer en del av oss til å kaste deg noen tanker, men det er nå så.

Hahaha :P Nei men du har et poeng jeg er nok pinglete i trafikken. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du synes er vanskelig, helt konkret da? Kjørelærer ga meg noen veldig konkrete, enkle punkter, som er nyttige ved flere filer, og mange av/påkjøringer.

Kl 12-regelen: innerste fil inn i rundkjøringen hvis du skal ut etter å ha passert kl 12, ytterste hvis du skal ut før det. 
Vis dine medtrafikanter med plasseringen din hvor du skal

Bruk blinklys!! (Men veldig mange gir f, eller har lært å kjøre da praksis rundt dette var annerledes

Du har vikeplikt når du skifter fil i rundkjøringen! Se deg for og sjekk blindsonen før filskifte - spesielt viktig når du har ligget innerst

Anonymkode: d4e6b...912

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva er det du synes er vanskelig, helt konkret da? Kjørelærer ga meg noen veldig konkrete, enkle punkter, som er nyttige ved flere filer, og mange av/påkjøringer.

Kl 12-regelen: innerste fil inn i rundkjøringen hvis du skal ut etter å ha passert kl 12, ytterste hvis du skal ut før det. 
Vis dine medtrafikanter med plasseringen din hvor du skal

Bruk blinklys!! (Men veldig mange gir f, eller har lært å kjøre da praksis rundt dette var annerledes

Du har vikeplikt når du skifter fil i rundkjøringen! Se deg for og sjekk blindsonen før filskifte - spesielt viktig når du har ligget innerst

Anonymkode: d4e6b...912

Når det er flere "armer" ut av rundkjøringer, flere og mindre enn fire. Er det alltid underskilt da?

Kjempegod huskeregel! 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du øve mer :)

Anonymkode: 132cc...751

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da må du øve mer :)

Anonymkode: 132cc...751

Ja jeg har ikke tatt langkjøring enda eller noe. Jeg kjører ikke sånn i rundkjøringer osv alene! Bare sånn at dere vet det 😅 Det er veldig trygt.

AnonymBruker
Skrevet

Det som irriterer meg mest er folk som seriøst tror de skal ligge helt til høyre hvis de skal rett frem uten at det er noen vei til venstre, altså hvis veiene fra rundkjøringen kun går rett frem eller til høyre med en gang. Da skal du faktisk ligge til venstre. Ellers tåler jeg, personlig, om noen kjører feil til en viss grad om de bruker blink og kjører sakte. Selv kjører jeg jo sakte inn og ut rundkjøring og har mulighet for å stoppe når noen ligger feil og nesten krasjer i meg, men blinker du riktig og kjører sakte gjennom burde det gå greit ellers. 

Anonymkode: eb5ed...ad8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det som irriterer meg mest er folk som seriøst tror de skal ligge helt til høyre hvis de skal rett frem uten at det er noen vei til venstre, altså hvis veiene fra rundkjøringen kun går rett frem eller til høyre med en gang. Da skal du faktisk ligge til venstre. Ellers tåler jeg, personlig, om noen kjører feil til en viss grad om de bruker blink og kjører sakte. Selv kjører jeg jo sakte inn og ut rundkjøring og har mulighet for å stoppe når noen ligger feil og nesten krasjer i meg, men blinker du riktig og kjører sakte gjennom burde det gå greit ellers. 

Anonymkode: eb5ed...ad8

Jaaaa! Det er sånne tin jeg mener! Takk 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Har en rundkjøring til og far jobb, der den ene veien er skiltet slik at du skal ligge i venstre fil om du skal rett fram eller til venstre. Høyre om du skal til høyre. Og det er sååå mange som fortsatt ligger i høyre felt når de skal rett fram. Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett og opplevd nestenkollisjoner pga det.

Også har vi dem som tar innersving uansett hvor de skal. Tror mange slipper bulker pga våkne medsjåfører😉

Anonymkode: 1f3b4...b1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 21.16):

Tenker på rundkjøringer utenom de vanlige. Der det ikke funker å legge seg innerst for å kjøre ut til venstre eller helt rundt, og høyre når man skal til høyre eller rett frem. 

Føler meg så dum.

Der det er unntak fra grunnreglene om plassering i kryss og rundkjøringer er det anvist. Alltid. Skilter i luften henger over de respektive feltene. Piler i bakken. Påbudsskilt i luften.

Man benytte disse opplysningene siden det faktisk er flere unntak i rundkjøringer enn grunnregelen i seg selv for disse plasseringene. 

Endret av PITTY

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...