AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Nominell.. Jeg har 1,7 mill i lån og får 2 usle hundrelapper mindre å betale i måneden. Anonymkode: ed632...625
AnonymBruker Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Hadde 5,58 i Nordea og fått tilbud om 5,33 gjennom fagforening. Men ringte banken og fikk senket til 5,09 på dagen - man blir bare ranet om man aksepterer det. Anonymkode: 172c7...ebe 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Vi har flytende rente og den går vel ned til 4.5 et eller annet fra juli. Har ikke vanlig lån bare fellesgjeld og det er under 900 000 nå så jeg merker nok ikke store forskjellen. Anonymkode: 11f53...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Som vanlig: 3,2 Anonymkode: a49e2...733 Det høres ikke ut som at dette er en ny boliglånsrente fra august, som er det tråden spør om. Forøvrig, jeg fikk 5.09, satt ned 0.25 %, rammelån, nordea. Anonymkode: 12af6...3f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni 4,525% Har kjøpt miljøvennlig bolig og har derfor husbanklån. Anonymkode: f1a89...c98 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni Vi har flexilån (rammelån) og renten er allerede satt ned til 4,85 % (5,09 eff.). SpareBank 1. Anonymkode: eea20...c99
AnonymBruker Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni Min ble satt ned fra 5.49 til 5.24% nom. rente. DNB flexilån. Restgjeld 1,3 mill Anonymkode: a1a23...f2c
AnonymBruker Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni Alle som sier 5,05 % i bulder, dere vet at effektiv rente er 5,17%? Men jeg skjønner ikke helt hvorfor, siden effektiv rente stort sett er nominell rente + gebyrer, og bulder er veldig ivrige på at de ikke har gebyrer 🤔 Anonymkode: d4a59...3d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #14 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle som sier 5,05 % i bulder, dere vet at effektiv rente er 5,17%? Men jeg skjønner ikke helt hvorfor, siden effektiv rente stort sett er nominell rente + gebyrer, og bulder er veldig ivrige på at de ikke har gebyrer 🤔 Anonymkode: d4a59...3d6 Ja, det der har jeg også lurt på. Det eneste gebyret jeg har betalt der, var 545 kroner til Kartverket da vi flyttet lånet dit. Anonymkode: 72fcf...2f1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #15 Skrevet 27. juni Har for lite lån til at det vil utgjøre så mye, men så lenge avdragene blir betydelig mer enn rentene er jeg fornøyd. Anonymkode: 5eaf8...252
AnonymBruker Skrevet 27. juni #16 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det der har jeg også lurt på. Det eneste gebyret jeg har betalt der, var 545 kroner til Kartverket da vi flyttet lånet dit. Anonymkode: 72fcf...2f1 Ja er det eneste som kommer opp. Men man betaler jo tydeligvis mer i effektiv rente enn nominell, så hva er det da, hvis det ikke er gebyrer? Virker som et skittent salgstriks.. Anonymkode: d4a59...3d6
-jk- Skrevet 27. juni #17 Skrevet 27. juni Nominell 4,79%, effektiv 4,9%. Samme som jeg har hatt i over et år, 3 års fastrente fra Sbanken. Har spart greit på det foreløpig.
AnonymBruker Skrevet 27. juni #18 Skrevet 27. juni 5,21%, Sbanken. Setter ned 0,24 istedenfor 0,25 ser det ut til, både for lån og innskudd. Uansett en fryktelig dårlig deal denne rentenedsettelsen. Sparer 110 kroner i måneden når lån, innskudd og fradrag er hensyntatt. Andre valutaer har økt 3%+ pga. rentenedgangen, og 3% økning av importpriser (inkl. strøm!) blir flere hundrelapper i måneden med mitt forbruk i hvert fall. Har hørt mange klage på mye de siste åra, men kroneverdien er uten sidestykke den viktigste årsaken til at kjøpekraften min har falt opp mot 30% på 12 år. Ingen lønnsoppgjør har veid opp for et øre av kronefallet, kun alt det andre. Anonymkode: 19bb4...284 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #19 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja er det eneste som kommer opp. Men man betaler jo tydeligvis mer i effektiv rente enn nominell, så hva er det da, hvis det ikke er gebyrer? Virker som et skittent salgstriks.. Anonymkode: d4a59...3d6 Det er nok ikke et skittent salgstriks, da bankene er pålagt av norsk lov å oppgi både nominell og effektiv rente. Forskjell på effektiv og nominell rente på et gebyrfritt lån (som i Bulder) har med rentes renteeffekt å gjøre. Et noe komplisert regnestykke som baserer seg på at rentesatsen er per år, mens man betaler ned på lånet i 12 terminer per år. Dermed vil den faktiske rentekostnaden endres hver måned. For å forenkle det veldig: hvis man har et lån hvor man kun skal betale ett avdrag i året (uten gebyrer eller andre kostnader), vil nominell og effektiv rente være lik. Anonymkode: 90985...66b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå