Gå til innhold

Er det ikke veldig fascinerende at eldre menn kan få vidunderlige, flotte, friske og ressurssterke barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet på skole ganske lenge, og syns det har vært overraskende mange fedre som har vært veldig godt oppi årene da de fikk barn. Vi snakker både i 60-årene og 70-årene da barnet deres var i skolealder. Som oftest har de barn fra før.

Selv om det ikke er ideelt med en far som er såpass gammel, er det fascinerende at de kan produsere friske og fine barn.

Det rare jeg har merket meg er at autisme og adhd er mer representert blant unge fedre/foreldre. Vet ikke om det stemmer med forskningen, har hørt det motsatte. Kan det ha noe med all drittmaten de unge får i seg, og at det slår ut på genene til barna? Tipper de færreste i 60 og 70-årene drikker energidrikk og spiser på mc`ern.

Kanskje kan det være at de eldre mennene som reproduserer seg ofte er blant de mest ressurssterke. Gode jobber/inntekt/utdannelse.

Anonymkode: 59429...afe

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hilsen eldre mann

Anonymkode: 728ee...cf7

• Liker 10
  • Nyttig 20
AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes i grunn ikke at det er så fascinerende. 

Anonymkode: 51277...441

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Svømme teamet ditt er jo ikke det beste. Det er ofte større sjanse for abort med gamle federe selv om mor er ung. Menn er ikke fertile hele livet. Du produserer sæd hele tiden, så kvaliteten er ikke bedre enn resten av kroppen din. 

Anonymkode: e0bb9...e85

• Liker 9
Skrevet

Nei jeg synes det er ganske dårlig planlegging av evolusjonen. Hadde vært bedre om mennesker var fruktbare samme periode. Best for forhold og dermed også barna at foreldrene er noenlunde jevngamle. Ikke ideelt å være gammel når man får barn. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hilsen eldre mann

Hilsen mann, men slett ikke eldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Resonnementet ditt holder ikke mål. 

Både ADHD og autisme er svært arvelig. 

De som er godt voksne foreldre er ofte menn med mange ressurser (som bidrar til at yngre kvinner vil stifte familie med dem). Nevroutviklingsforstyrrelser er ofte ikke kompatibelt med dette. 

De som får barn uvanlig ungt, er muligens oftere på ADHD-siden, siden planlegging og konsekvenstenkning ikke er en styrke hos disse. 

Forøvrig er det en del ganske solid forskning som tilsier at eldre fedre har høyere risiko for å få barn med nevroutviklingsforstyrrelser, selv om svogerforskningen din sier noe annet. Akkurat som eldre mødre har høyere risiko for en del andre utviklingsforstyrrelser. Man antar at både egg og spermier svekkes med alderen.

Anonymkode: 915e6...afb

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er klart at du synes adhd og lignende er i større antall blant unge fedre, da det tross alt er majoriteten av barn som har unge fedre (opptil 40-45 år når de blir pappa mener jeg er "ungt")! 

Fedre som er 60-70 år og har barn i småskolen er faktisk sjeldne her til lands. Picasso var i åttiårene da han fikk sitt siste barn. Vår fiolinist Arve Tellefsen var i slutten av 60 årene da han ble far. Det er ikke så ofte det skjer altså.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Nei jeg synes det er ganske dårlig planlegging av evolusjonen. Hadde vært bedre om mennesker var fruktbare samme periode. Best for forhold og dermed også barna at foreldrene er noenlunde jevngamle. Ikke ideelt å være gammel når man får barn. 

Det er noe annet med hva som er ideelt. Her var det snakk om at det er fascinerende at selv om man ser gammel ut, så kan man fremdeles produsere flotte barn.

Syns slett ikke at unge foreldre nødvendigvis gir friskere barn. De mest ressurssterke barna jeg har sett har hatt eldre fedre. Unge foreldre er oftere dårlig utdannet, ingen eldre fedre er det. Veldig mange rare menn som får barn i ung alder, og ungene blir deretter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Det er klart at du synes adhd og lignende er i større antall blant unge fedre, da det tross alt er majoriteten av barn som har unge fedre (opptil 40-45 år når de blir pappa mener jeg er "ungt")! 

Fedre som er 60-70 år og har barn i småskolen er faktisk sjeldne her til lands. Picasso var i åttiårene da han fikk sitt siste barn. Vår fiolinist Arve Tellefsen var i slutten av 60 årene da han ble far. Det er ikke så ofte det skjer altså.

Det er ikke så sjeldent som du tror. I løpet av mine år på skole har jeg sett overraskende mange tilfeller av småbarnsforeldre i 60-årene og oppover.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe annet med hva som er ideelt. Her var det snakk om at det er fascinerende at selv om man ser gammel ut, så kan man fremdeles produsere flotte barn.

Syns slett ikke at unge foreldre nødvendigvis gir friskere barn. De mest ressurssterke barna jeg har sett har hatt eldre fedre. Unge foreldre er oftere dårlig utdannet, ingen eldre fedre er det. Veldig mange rare menn som får barn i ung alder, og ungene blir deretter.

Veldig mange rare menn som får barn, og likevel er liksom vi kvinner for kravstore og urimelige. Vi kvinner burde hatt høyere standard. 

Så burde også kvinner i en god del tilfeller vært mer kritisk til egne evner til å bli mor også. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hilsen mann, men slett ikke eldre.

Hilsen mann som er yngre, men som ikke tåler å blir eldre mann og som trenger at eldre menn skal oppfattes som tilnærmet like fruktbare hele livet, og som gjerne påpeker "kvinners smale fruktbarhetsvindu" i samme slengen.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

OH PLEASE

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har jobbet på skole ganske lenge, og syns det har vært overraskende mange fedre som har vært veldig godt oppi årene da de fikk barn. Vi snakker både i 60-årene og 70-årene da barnet deres var i skolealder. Som oftest har de barn fra før.

Selv om det ikke er ideelt med en far som er såpass gammel, er det fascinerende at de kan produsere friske og fine barn.

Det rare jeg har merket meg er at autisme og adhd er mer representert blant unge fedre/foreldre. Vet ikke om det stemmer med forskningen, har hørt det motsatte. Kan det ha noe med all drittmaten de unge får i seg, og at det slår ut på genene til barna? Tipper de færreste i 60 og 70-årene drikker energidrikk og spiser på mc`ern.

Kanskje kan det være at de eldre mennene som reproduserer seg ofte er blant de mest ressurssterke. Gode jobber/inntekt/utdannelse.

Faren min har riktig nok ikke yngre barn enn meg og er nå i 60årene, men han har nok spist sin del av usunn mat og jeg har fra sikre kilder (ham selv) at det går en del energidrikke....

Anonymkode: 393fe...10c

Skrevet

Det er forbundet med økt risiko hos både eldre fedre og mødre for kromosomavvik og spekterdiagnoser.

Når det er sagt så er nok ofte de fedrene som får nytt barnekull i eldre år attraktive menn med både bra jobb og helse siden en yngre kvinne velger å satse på dem. Det er jo sånn at det er flere menn som får flere kull barn enn kvinner, fordi noen menn "velges" vekk og noen resirkuleres. En del kvinner vil heller velge en mann med barn fra før, enn en mindre attraktiv mann uten tidligere barn. Det innebærer at flere menn enn kvinner ender opp barnløse uten å ønske det selv. 

Og av det kommer jo at en del av de eldre småbarnsfedrene vi ser er ressurssterke og svært vellykkede, som Fredrik Skavlan for eksempel.

• Liker 3
Skrevet

Finner ikke noe fascinerende ved det, overhode.

Ikke tror jeg på at adhd eller autisme er mindre tilstede ved eldre fedre.

Hva er dette for noe sprøyt? En selvgod eldre mann som har fått yngre kone og dermed tror han er den beste representanten for fedrene blant oss? 

• Liker 2
Skrevet

Tror at de som har eldre fedre ofte sliper å ha det så kaotisk. De har en far som har roet seg ned, ofte er mer tålmodig, mer emosjonelt moden, vet mer om livet, har mer å lære bort. Jeg vokste opp med en eldre stefar og var veldig fornøyd. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (35 minutter siden):

Interessant tanke! 

Anonymkode: 5a02c...480

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (36 minutter siden):

Lurer på hvordan verden hadde vært om menn hadde samme biologiske tidsrom for reproduksjon som kvinner. Hadde det vært flere parforhold? Hadde befolkningsveksten vært lavere? 

Anonymkode: 5a02c...480

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke fascinerende i det hele tatt. Hvis man har levd noen så har man hørt om det flere ganger. Det er nok ganske så attraktive menn med god helse som får barn såpass sent og vanlige menn i den alderen har neppe noen sjanse til å gjøre det samme. 

Jeg synes det er litt rart å få barn såpass sent. Far kan være død eller begynne å slite med dårlig helse lenge før barnet er voksent. Nå kommer det nok noen og skriver at det kan skje uansett. Ja, det kan det, men sjansen er mye større for at det skjer med gamle menn. Jeg vil tippe at mye av ansvaret for barnet vil falle på mor i slike forhold. 

Anonymkode: 0697b...2b0

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...