Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en evig diskusjon i huset som gjør meg dritt lei. Sola skinner og vi bor på flatmark, dvs det er ingen bratte bakker for å komme seg noe sted. Ungdommene i huset kommer seg stort sett overalt for egen maskin, går/sykler på skole og besøk. Men når det skal skje noe på ettermiddagen så er det innimellom spørsmål om å bli kjørt. Da snakker vi 15-20 min gange/ 7-10 min sykkeltur..

Datter på 13 har to gode venninner som alltid blir kjørt, mens vi har holdt på det at dersom det er fint vær, så får de komme seg rundt på egen hånd. Da ender det nesten alltid med at det er de andre foreldrene som kjører, eller at ungdommene ikke drar noe sted. Vi har sagt ifra mange ganger til de andre foreldrene at vi synes ungene bør gå eller sykle, og da svarer de at de skal snakke med barnet om det..men så kjører de allikevel.

Vi har forklart til ungdommene mange ganger at det handler om både at de skal kunne fikse slikt selv, at det er et minimum av av selvstendighet for en sprek, ung kropp, men også at det handler om miljøet ift unødvendig kjøring, og at vi ikke vil slite på bilen, som er noen år gammel. Men får da beskjed fra ungdommen at det bare er vi som ikke "gidder" å kjøre og at det er kjempeflaut at de andre foreldrene må kjøre oftere osv. Og dessuten at de stort sett alltid går og sykler, og at det da bør være greit å spørre en gang innimellom. Vi kjører aldri på skolen, feks., som er ca 20 min gange unna.

Så blir det da et tema mellom mannen min og meg også. Han er steinhard på at de IKKE skal kjøres uansett og at vi MÅ holde på det. I dag ble det diskusjoner fordi 13-åringen ville ut og møte en venninne, men "kom seg ikke dit", og jeg forklarte hvorfor vi ikke skulle kjøre. Etter masse diskusjon ga hun opp og var på tur å sette seg på rommet med tlf i stedet for å dra ut. Og venninna gidda ikke å dra noe sted hvis de ikke ble kjørt. I forbannelsen så endte jeg med å kjøre dem allikevel da, for å få dem ut i sola i stedet for at de skulle sitte inne. Ja, jeg vet..skulle jo ikke det,men syntes alternativet også ble så kjipt. Hun uttrykte masse takknemlighet for det og hun tar det absolutt ikke for gitt pga vår generelle holdning rundt dette.

Og da blir selvsagt mannen dritsur på meg, at jeg ikke kan å sette grenser og lar meg manipulere til å gi etter osv. Da han var ung (jeg óg, men bruker det ikke som argument), så var det ALDRI noen som kjørte noe sted og man var ute hele dagen til man ble ropt inn osv osv.

Det blir liksom feil uansett hva jeg gjør. Så nå er mann og ungdommen ute, mens jeg har måttet diskutere og ta imot masse kjeft fra alle i begge retninger og mitt gode humør er borte. Vet dessuten at det blir et tema på nytt når mann og ungdommer kommer hjem, for da kommer han til å ta det opp med henne, og hun til å bli sur og storme på rommet. Tror jeg går meg en laang tur i skogen.. 

Anonymkode: 7e957...d1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ihvertfall ikke styre hva andre foreldre skal gjøre. Vil de kjøre på sine barn så gjør de det, og ferdig snakka. 

Anonymkode: 99d2d...c0e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ihvertfall ikke styre hva andre foreldre skal gjøre. Vil de kjøre på sine barn så gjør de det, og ferdig snakka. 

Anonymkode: 99d2d...c0e

Nei det prøver jeg da ikke heller og skjønner selvsagtdet. Har bare forklart hva vi tenker og kanskje håpet at de kunne synes det er en god idé for deres barn også. Nå har vi jo alle havnet i denne forventningen om kjøring og diskusjon fordi de har blitt vant til det. Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man trenger jo ikke være så voldsomt bastant på det. Helt enig i at de stort sett bør kunne komme seg rundt selv når alt er i rimelig avstand, samtidig tenker jeg det blir litt rigid å ikke kunne kjøre de en gang i blant (men ikke som hovedregel).

Anonymkode: a872f...ce6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har en evig diskusjon i huset som gjør meg dritt lei. Sola skinner og vi bor på flatmark, dvs det er ingen bratte bakker for å komme seg noe sted. Ungdommene i huset kommer seg stort sett overalt for egen maskin, går/sykler på skole og besøk. Men når det skal skje noe på ettermiddagen så er det innimellom spørsmål om å bli kjørt. Da snakker vi 15-20 min gange/ 7-10 min sykkeltur..

Datter på 13 har to gode venninner som alltid blir kjørt, mens vi har holdt på det at dersom det er fint vær, så får de komme seg rundt på egen hånd. Da ender det nesten alltid med at det er de andre foreldrene som kjører, eller at ungdommene ikke drar noe sted. Vi har sagt ifra mange ganger til de andre foreldrene at vi synes ungene bør gå eller sykle, og da svarer de at de skal snakke med barnet om det..men så kjører de allikevel.

Vi har forklart til ungdommene mange ganger at det handler om både at de skal kunne fikse slikt selv, at det er et minimum av av selvstendighet for en sprek, ung kropp, men også at det handler om miljøet ift unødvendig kjøring, og at vi ikke vil slite på bilen, som er noen år gammel. Men får da beskjed fra ungdommen at det bare er vi som ikke "gidder" å kjøre og at det er kjempeflaut at de andre foreldrene må kjøre oftere osv. Og dessuten at de stort sett alltid går og sykler, og at det da bør være greit å spørre en gang innimellom. Vi kjører aldri på skolen, feks., som er ca 20 min gange unna.

Så blir det da et tema mellom mannen min og meg også. Han er steinhard på at de IKKE skal kjøres uansett og at vi MÅ holde på det. I dag ble det diskusjoner fordi 13-åringen ville ut og møte en venninne, men "kom seg ikke dit", og jeg forklarte hvorfor vi ikke skulle kjøre. Etter masse diskusjon ga hun opp og var på tur å sette seg på rommet med tlf i stedet for å dra ut. Og venninna gidda ikke å dra noe sted hvis de ikke ble kjørt. I forbannelsen så endte jeg med å kjøre dem allikevel da, for å få dem ut i sola i stedet for at de skulle sitte inne. Ja, jeg vet..skulle jo ikke det,men syntes alternativet også ble så kjipt. Hun uttrykte masse takknemlighet for det og hun tar det absolutt ikke for gitt pga vår generelle holdning rundt dette.

Og da blir selvsagt mannen dritsur på meg, at jeg ikke kan å sette grenser og lar meg manipulere til å gi etter osv. Da han var ung (jeg óg, men bruker det ikke som argument), så var det ALDRI noen som kjørte noe sted og man var ute hele dagen til man ble ropt inn osv osv.

Det blir liksom feil uansett hva jeg gjør. Så nå er mann og ungdommen ute, mens jeg har måttet diskutere og ta imot masse kjeft fra alle i begge retninger og mitt gode humør er borte. Vet dessuten at det blir et tema på nytt når mann og ungdommer kommer hjem, for da kommer han til å ta det opp med henne, og hun til å bli sur og storme på rommet. Tror jeg går meg en laang tur i skogen.. 

Alvorlig talt, dere er voksne mennesker? 
Hvem gidder å gå 15-20 minutter i dagens samfunn. 
Ditt barn kommer til å bli akterutseilt fordi dere foreldre driver å krangler på ting i stedet for å kjøre noen minutter? Hvor sære tror du ikke de andre foreldrene synes at dere er? Prinsippfasthet er en sak, men å lage krangler og diskusjoner alt slikt tøys er å skyve alle bort fra dere selv og deres barn.

Anonymkode: 8196e...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alvorlig talt, dere er voksne mennesker? 
Hvem gidder å gå 15-20 minutter i dagens samfunn. 
Ditt barn kommer til å bli akterutseilt fordi dere foreldre driver å krangler på ting i stedet for å kjøre noen minutter? Hvor sære tror du ikke de andre foreldrene synes at dere er? Prinsippfasthet er en sak, men å lage krangler og diskusjoner alt slikt tøys er å skyve alle bort fra dere selv og deres barn.

Anonymkode: 8196e...048

Håper du tuller.. nei, vi kan jo heller oppdra barna til å bli til mennesker som ikke gidder å gå et kvarter, det er jo veldig mye bedre oppdragelse.. Ts.

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at man trenger jo ikke være så voldsomt bastant på det. Helt enig i at de stort sett bør kunne komme seg rundt selv når alt er i rimelig avstand, samtidig tenker jeg det blir litt rigid å ikke kunne kjøre de en gang i blant (men ikke som hovedregel).

Anonymkode: a872f...ce6

Det er akkurat der jeg er, men ikke mannen. Jeg synes jo ikke man må lage en så stor sak av det, men han er helt bastant. Tror det for ham handler mest om at ungene skal respektere grensesetting..For meg handler det om å kunne være i aktivitet, være selvstendig og vise miljøhensyn, men at det kan gjøres unntak. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig dumt at du ga etter for 13-åringens oppførsel. Du gjorde deg selv en bjørnetjeneste der... Nå vet hun at du kjører hvis det er fint vær og hun setter seg på tlf på rommet.

Anonymkode: b345e...5f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og da blir selvsagt mannen dritsur på meg, at jeg ikke kan å sette grenser og lar meg manipulere til å gi etter osv.

Mannen er virkelig inne på noe, du burde i det minste vurdere hans innspill.

Anonymkode: 3489c...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører ikke, barna vet at de må gå, sykle eller reise kollektivt.  Vi kjører heller ikke korte distanser når vi skal noe. Barnas venner må også gå eller sykle.

Anonymkode: ee5ca...33b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her tar de buss for å komme seg rundt. Vi bor i en by med veldig godt kollektivtilbud. 

Anonymkode: a5205...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er gode verdier dere har. Inaktivitet er det største problemet for folkehelsa, og det gjelder bade barn, unge og voksne. Du gjorde deg selv en bjørnetjeneste med å gi etter. Det handler ikke om å være rigid, men å være tydelig. At krangling ikke fører frem. Sånn er reglene, ferdig med det. 

Anonymkode: db854...c63

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere er sære, vi kjører ungene.

Anonymkode: d6b4b...9a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her tar de buss for å komme seg rundt. Vi bor i en by med veldig godt kollektivtilbud. 

Anonymkode: a5205...c2d

Her vi bor er det 3 km til sentrum med mange bussforbindelser og tog, vi har 2 km til nærmeste busstopp, langs en gangvei som ikke er lyssatt. Kannigsæ gå/sykle langs en 80  km/t vei utrn gangfelt,  eller gå gjennom skogen  i 40 min -kommer til sentrum på alle alternativer . Så her gåea/sykler det, selv om det nesten er 1 mil til bestevenninnen, dit går det ingen buss. 

Jeg vokste opp med 2.5 km til sentrum (skole, butikker,  lege etc), og ble kjørt en håndfull ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Håper du tuller.. nei, vi kan jo heller oppdra barna til å bli til mennesker som ikke gidder å gå et kvarter, det er jo veldig mye bedre oppdragelse.. Ts.

Herlighet 🙄

Anonymkode: 7bb19...538

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er gode verdier dere har. Inaktivitet er det største problemet for folkehelsa, og det gjelder bade barn, unge og voksne. Du gjorde deg selv en bjørnetjeneste med å gi etter. Det handler ikke om å være rigid, men å være tydelig. At krangling ikke fører frem. Sånn er reglene, ferdig med det. 

Det finnes en gylden middelvei spør du meg , ser ingen grunn til at de kkke kan kjøre innimellom 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjørt mye, for meg og mine er det under bilturer at det er masse gode samtaler, i tillegg tar vi med venner så jeg får bli kjent med de, men vi har selvsagt delt kjøring med andre foreldre( finnes noen som aldri kjører og jeg synes det er rart) lenge de er aktive på andre områder så er det ikke et problem for oss.  Det betyr ikke at vi alltid kjører, de har måttet sykle og gå også , men å være så Prinsippfast som dere er synes jeg er rart

Jeg selv måtte alltid gå eller sykle og savnet at mine foreldre innimellom kjørte

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å jo det handler absolutt om å være rigid 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

BÆÆÆÆÆÆÆÆÆP, feil! Du har blitt manipulert 😉

Anonymkode: 7c1b9...b35

Skrevet

Hun er relativt stor og jeg tenker dette er litt sent å holde på med. Jeg tror det er lurt at barnet er klar over at dere alltid vil hente hvis de spør i tiden som kommer. Usikker på om dette er det viktigste å være prinsippfast på. Er ikke lenge til hun skal på fest og da må hun vite at dere stiller opp om hun ringer. Er hun vant til at dere alltid sier nei så setter det seg.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...