Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn som ikke lenger har barnehage / SFO har typisk 8 uker sommerferie, mens foreldrene kanskje har 3-4 uker. Så da blir det en del uker hvor barna må "klare seg selv".

Hva driver barna deres med all denne tida? Er de ute og leker med venner, ser på skjerm, er på sommercamp, eller er det noe annet?

Begynner å bli bekymra for at det bare blir stirring på skjerm her...

Anonymkode: 6b59d...0a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi delers oss opp litt så vi strekker ferien lenger, alene games det, soves lenge, er med venner

Anonymkode: 8a67b...f7a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opegående foreldre tar ferie hver for seg og ikke samtidig, da går kabalen nesten opp (vanligvis 3 uker hver på sommeren). Og så sommerskole første uka etter skolen slutter og første uka før skolen starter igjen.

Anonymkode: a0a34...c0c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opegående foreldre tar ferie hver for seg og ikke samtidig, da går kabalen nesten opp (vanligvis 3 uker hver på sommeren). Og så sommerskole første uka etter skolen slutter og første uka før skolen starter igjen.

Oppegående folk sitter ikke å later som om de har fasiten for folk flest, og indirekte kaller andre for mindre oppegående og ell?

Anonymkode: 862e7...f37

• Liker 8
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er nok lurt. Kan ha litt overlappende ferie og litt hver for seg. Men tenker jo og at man ikke må ha opplegg for barna hver eneste uke hele sommeren. Jeg hadde ikke det da jeg voks opp, det er vel litt sunt å få lov å styre noen uker selv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oppegående unger klarer seg selv noen timer mens foreldrene er på jobb. Eller man bruker nettverket sitt, naboer, besteforeldre osv. slik at man kan ta en lenger ferie sammen som familie.

Anonymkode: f5678...711

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hahaha, elsker at du skal leke fasit for hva det vil si å være oppegående, men å stave det riktig blir for komplisert for deg.

Anonymkode: ec852...fa1

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 13 jobber på en sommerskole med yngre barn, henger med venner, er på CISV-leir, vi er vertsfamilie for andre barn på CISV-leir, er litt med bestemor og søskenbarn, er et par uker på hytta og så er vi nesten tre uker på familieferie utenlands. Sommeren går alltid fort her! 🌞 

Anonymkode: e319a...896

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har mor 5 uker ferie pr år  far 4 uker ferie. Vi har ikke hatt felles ferie siden vi fikk barn-for å strekke ferien. Sommer er 8 uker, høst ferie,  vinterferie,  jul og påske-går aldri opp. Faksnummer ha hjemmekontor,  men blir mindre produktiv.  Mor har ikke den muligheten,  jobber ofte hverdager jul og påske. Familie et stykke unna , besteforeldre med stort hjelpebehov. Søker sommerskole hvert år, kun fått plass 1 år. Neste år er de for gml. Blir mye alene hjemm, skjerm. Venner bor i kjøreavstand så lenge gang og sykkelveien er stengt grunnet utbygging. Blir lsnge ferier ja, og de kjeder seg etterhvert. 

Anonymkode: 1a77d...82d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her i huset har mor 5 uker ferie pr år  far 4 uker ferie. Vi har ikke hatt felles ferie siden vi fikk barn-for å strekke ferien. Sommer er 8 uker, høst ferie,  vinterferie,  jul og påske-går aldri opp. Faksnummer ha hjemmekontor,  men blir mindre produktiv.  Mor har ikke den muligheten,  jobber ofte hverdager jul og påske. Familie et stykke unna , besteforeldre med stort hjelpebehov. Søker sommerskole hvert år, kun fått plass 1 år. Neste år er de for gml. Blir mye alene hjemm, skjerm. Venner bor i kjøreavstand så lenge gang og sykkelveien er stengt grunnet utbygging. Blir lsnge ferier ja, og de kjeder seg etterhvert. 

Dere tar aldri en ferie sammen som en familie? Altså jeg mener ikke at man må reise for at barna skal ha det gøy, men at hele familien ikke er samlet i ferien for å gjøre noe gøy sammen og skape minner synes jeg ble litt trist. At barna blir mye hjemme alene med skjerm høres absolutt ikke bra ut. Det er altfor mye alenetid for barn og unge i disse dager, og samtidig øker også antall psykiske lidelser blant barn og unge i vårt land. 

Anonymkode: 2c377...028

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her kjører vi bare to uker ferie sammen + en hver. Da er 4 uker dekket. I tillegg tar mannen litt hjemmekontor. I går dro han å fisket med 11-åringen ca 2 timer midt på dagen og jobbet det inn igjen på kvelden.

Så har vi noe avspasering som gjerne tas ut i halve dager...

Anonymkode: 31f03...8d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Morsom du 😁

Anonymkode: c3afa...e47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere tar aldri en ferie sammen som en familie? Altså jeg mener ikke at man må reise for at barna skal ha det gøy, men at hele familien ikke er samlet i ferien for å gjøre noe gøy sammen og skape minner synes jeg ble litt trist. At barna blir mye hjemme alene med skjerm høres absolutt ikke bra ut. Det er altfor mye alenetid for barn og unge i disse dager, og samtidig øker også antall psykiske lidelser blant barn og unge i vårt land. 

Eh tror barn var mer alene før?

Anonymkode: c3afa...e47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Få å få spredt ukene så barnet ikke er så mye alene I sommerferien,  har vi valgt å ha ferie hver for oss med barnet,  men likevel er det ikke  ok uker, så da blir barnet hjemme alene også. Vi lager minner i helger.  Med fast arbeidstid,  ingen fleksibilitet eller mulighet for hjemmekontor for mor, og mulighet for hjemkontor for far (men da blir det mindre effektivt jobbing da alt ikke er tilgjengelig), så har dette vært  år løsning i mange år. Skulle ønske det ble mindre skjerm, og et par år prøvde vi å ha skjermforbud i 3 uker mens  vi var på jobb, det gikk men var krevende . Som sagt tidligere så er aktuelle venner å henge med bortreist på hytter,  feriehus i utlandet,  i år er flere på bilturer i Europa også. Ikke så lett å finne  noen å være med da. Ferier har alltid gitt meg dårlig samvittighet,  fordi det er så lang skoleferie. Vi skal leie en hytte fra lør-søndag denne sommeren,  skal på dagstur til Oslo en lørdag,  Besøke besteforeldre en helg, Stranda om det blir fint vær, vurderer en helgetur til Stockholm,  men har ikke bestemt oss enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Barn bader når det er fint vær,noen spiller fotball på løkka eller leker i hagen. Det er vel en del som bruker tiden på gaming også.

Anonymkode: c85f3...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Er far til fire barn, to kull. Eldste har fått deltidsjobb og jobber de fleste dagene. Nest eldste har sommerskole/camp i begge ender, med noen dager fri imellom. Begge yngste er i bhg, bare juli fri.

Jeg synes i utgangspunktet at man ikke skal ha opplegg for barna hele tiden. Jeg hadde mye «dødtid» som barn og ungdom i sommerferien, og det tvang meg jo ut for å finne på noe. Jeg var veldig fysisk aktiv, og fant ting jeg likte på egen hånd, f eks skatepark i nærheten.

Nå er det bare skjermen som tar fritiden utover det som er organisert. Hvis jeg tar iPad og mobil fra min nest eldste, vet han ikke hva han skal ta seg til. Vi må ha «opplegg» hele tiden. Dritslitsomt.

Anonymkode: d5522...7d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad mine vokste opp i en bedre tid. Vi hadde jo tv men likevel dro de ut og lekte hver dag om sommeren. Og hørte aldri at de kjeda seg og trengte aldri å aktivere dem. 

Anonymkode: 8bae6...243

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barn som ikke lenger har barnehage / SFO har typisk 8 uker sommerferie, mens foreldrene kanskje har 3-4 uker. Så da blir det en del uker hvor barna må "klare seg selv".

Hva driver barna deres med all denne tida? Er de ute og leker med venner, ser på skjerm, er på sommercamp, eller er det noe annet?

Begynner å bli bekymra for at det bare blir stirring på skjerm her...

1. Vi deler oss så ferien vår blir "lenger".
2. Starter ferien med fotballskole 4 dager, så da var denne uken dekket.
3. En uke ferie hos besteforeldre

Da er det meste av tiden dekket med de har minst en voksen til stede. Men samtidig skal de slappe av og faktisk ha fri, så ja, endel skjerm, men med fast skjermfri tid på endel timer hver dag. Mindre når vi finner på noe selvsagt.

Når vi ikke er på reise gjør de ca dette:

De avtaler med venner, drar ut for å leke, kjøpe is og kose seg. 
De hopper trampoline og leker i hagen, drar til bassenget ved godt vær, leker med vannsprederen. 
Har besøk av venner/nabobarn som ikke er bortreist.
De leser endel - giret på sommerles - tidenes mest geniale happening...

De er 7 og 9.

Anonymkode: d4b33...dc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hahaha, elsker at du skal leke fasit for hva det vil si å være oppegående, men å stave det riktig blir for komplisert for deg.

Anonymkode: ec852...fa1

Ahahaha, det var faktisk ufattelig morsomt 🤣

Føler et sterkt behov for å påpeke at det var en tastefeil, men det hjelper ikke når jeg gikk så hardt ut 🤐

Nå må jeg gå og dø av skam 🤣🤣🤣🤣🙈

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ahahaha, det var faktisk ufattelig morsomt 🤣

Føler et sterkt behov for å påpeke at det var en tastefeil, men det hjelper ikke når jeg gikk så hardt ut 🤐

Nå må jeg gå og dø av skam 🤣🤣🤣🤣🙈

Jeg synes det høres forferdelig stusslig ut at foreldre og ektepar ikke tar ferie SAMMEN, men deler seg for å underholde barn som er så store at de er ferdig med SFO! 😳

Visste ikke at det var en greie en gang!

TS: her går ungene ut å leker! Akkurat som vi gjorde for 30-40 år siden. Større unger overnatter til hverandre, også har vi litt mulighet til å avspasere og dermed ta noen langhelger/fridager sammen med de utenfor de ordinære ferieukene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...