Gå til innhold

Jobber på sykehus. Offentlig ansatt. Hva sier med ferie jeg ikke tar ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mister jeg den? 
Har ingen planer i sommer. Overhode. Bor aleine.

Ingen å reise med heller. Så litt flaut når kollegaer spør.

Jeg har ikke ønsket noe ferie. Så jobber i hele sommer.

Spørsmålet er, kan man risikere å miste disse feriedagene på sikt om man aldri ønsker seg ferie?

Anonymkode: 7fda0...a68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mister jeg den? 

Spørsmålet er, kan man risikere å miste disse feriedagene på sikt om man aldri ønsker seg ferie?

Oi. Lagt inn på feil kategori. Skal være på arbeid eller økonomi.

Skrevet

Hvis du har opparbeidet deg feriepenger til å dekke trekk av ferie for I år, sier ferieloven at arbeidsgiver er pliktig til å påse at du tar ut ferie. 3 uker skal være sammenhengene, resten kan fordeles. Men ferien må ikke være på sommeren. Kan avtales andre tider også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med finne en annen sommerjobb i ferien? Jobbe på en sommerleir, enten frivillig elelr betalt. Noe gjenno. Røde kors eller annet? Eller finn en hobby. Noe der du kan møte og bli kjent med nye. Utnytt sommerferie og ta ferie. Er mange som er alene, så du kan jo bruke sommerferie på finne og få nye venner. Får aldri nok av venner.

Ikke la hele livet være jobb selv om ikke har planer. Det blir ikke bedre på lang sikt alltid unngå, selv om ikke har planer og ingen være med. Ingen planer? Da lager en seg planer. Hva drømte du om som barn? Var det å hele tiden jobbe og aldri ta ferie? Omså en telttur eller turisthytter rundt omkring, besøke de. På turisthytte om sommeren kan det hende en møter andre også. 

Anonymkode: 8e3f4...d44

AnonymBruker
Skrevet

Men du trenger ikke ta ferie juli akkurat, kan ta en annen tid. 

Anonymkode: 8e3f4...d44

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Oi. Lagt inn på feil kategori. Skal være på arbeid eller økonomi.

Tråden er flyttet

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mister jeg den? 

Arbeidsgiver er pliktig til å påse at arbeidstaker tar ut ferie. Så ferie må du ta ut.

Anonymkode: 6626b...b54

• Liker 2
Skrevet

Det er lovbestemt at alle skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie. Dette skal arbeidsgiver sørge for at skjer og legge til rette for.

Angående ferie du ikke tar ut, er reglene veldig forskjellige, men det er vanligvis begrenset hvor mye ferie du kan ta med deg til året etter. Hvis du f.eks. har fem uker ferie, tar ut kun tre uker og vil overføre resten, får du kanskje overført kun en uke til neste år og så mister du en uke som du aldri får. Tilsvarende regler gjelder også for eventuelle mertimer som du har samlet opp og som du ikke får avspasert, hvor det også vanligvis er begrenset hvor mye du kan overføre til nytt år.

Reglene for din arbeidsplass er jeg sikker på er beskrevet i en personalhåndbok eller annet dokument som skal være tilgjengelig for alle ansatte.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke velge å ikke ta ut ferie. Ferie er lovpålagt, men du trenger ikke å ta den om sommeren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (4 minutter siden):

Det er lovbestemt at alle skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie. Dette skal arbeidsgiver sørge for at skjer og legge til rette for.

Angående ferie du ikke tar ut, er reglene veldig forskjellige, men det er vanligvis begrenset hvor mye ferie du kan ta med deg til året etter. Hvis du f.eks. har fem uker ferie, tar ut kun tre uker og vil overføre resten, får du kanskje overført kun en uke til neste år og så mister du en uke som du aldri får. Tilsvarende regler gjelder også for eventuelle mertimer som du har samlet opp og som du ikke får avspasert, hvor det også vanligvis er begrenset hvor mye du kan overføre til nytt år.

Reglene for din arbeidsplass er jeg sikker på er beskrevet i en personalhåndbok eller annet dokument som skal være tilgjengelig for alle ansatte.

Dette stemmer ikke helt.  

Man har rett til tre ukers sammenhengende ferie, men ingen plikt til å ta det. Ferien kan deles opp. Arbeidsgivers styringsrett kan pålegge deg tre ukers sammenhengende ferie.

Ferieloven gir rett til å overføre deler av den lovpålagte ferien til neste år. I tillegg kan du overføre de fire dagene som følger av tariffavtale.

Anonymkode: 44acd...8f6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke velge å ikke ta ut ferie. Ferie er lovpålagt, men du trenger ikke å ta den om sommeren.

Hva skjer da hvis man får utbetalt feriepenger, men allikevel jobber? 

Anonymkode: 0d63c...397

Skrevet

Feriepengene fra i fjor har jo ingenting med årets ferie å gjøre. Feriepengene fra i fjor er jo de samme uansett, en pott med penger som bare har ligget på vent i et halvt år, de påvirkes ikke uansett.

Men du blir jo trekt for 4/5 uker ferie uansett (antar at du har fastlønn). Så da vil du ha 4/5 uker ferie til gode helt til du tar dem ut. Arbeidsgiver er pålagt å påse at du tar dem. Hvis arbeidsgiver gjør som de skal, kan du bli pålagt å ta ut ferien før nyttår. Noe ferie kan overføres til neste år, men ikke alt.

Dersom arbeidsgiver ikke påser at du tar ut ferie, bryter de loven og kan i verste fall få trøbbel med arbeidstilsynet.

AnonymBruker
Skrevet

Men for å svare på spørsmålet ditt - nei det at du ikke bruker all ferien din i år vil ikke gjøre slik at du ikke får like mye ferie til neste år. Du vil alltid ha rett på like mye ferie, uansett hvor mye du tok ut året før, eller året før der igjen. 

Nyydelig at du jobber i sommer, også håper jeg at du finner på noe senere - om ikke annet : Min drøm er å reise aleine til syden. En hel uke, bare meg, solseng og ingen forpliktelser! 

Anonymkode: 390e6...f63

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På mitt sykehus kan man i utgangspunktet ikke overføre ferie og mistet ferie man ikke tar ut, men man kan søke om ferie. 

Husk at det er mange turer både til utlandet og i Norge som er tilrettelagt for å reise alene og bli kjent med folk. Og så vet ikke jeg hva situasjonen din er, men husk at det er lov å i"nvitere seg med" på ting med venner eller invitere dem til noe du vil. 

Anonymkode: 8a8ce...c72

AnonymBruker
Skrevet

Du har plikt til å ta ut ferie, og arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du gjør det. 
Ofte har arbeidsgiver en løsning for at man kan overføre et visst antall feriedager til neste år, hos min (staten) er det 14. Gjør man ikke det, mister man feriedagene. Man får ikke betalt ut feriedager man ikke har tatt (annet enn evt på sluttoppgjør, men vanligvis krever arbeidsgiver at man skal ta ut all ferien før man slutter). 
Arbeidsgiver skal følge opp at ansatte tar ut lovpålagt ferie, og kan og skal pålegge deg å ta ut ferie. 

Anonymkode: 861eb...166

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merk at det er ulovlig for arbeidsgiver å slette betalte feriedager. Feriedager som ikke er tatt ut skal alltid overføres til neste år. Det er kun lov å utbetale feriedager når arbeidstaker slutter.

Ja, det er regler for hvor mange dager det er lov å overføre til neste år, men dersom man har flere enn dette, skal de overføres uansett. Da bryter arbeidsgiver Ferieloven, for de har ikke lagt til rette for og sikret at arbeidstaker får tatt ut ferien sin.

Du kan lese mer her: https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/overforing-av-feriedager/.

Anonymkode: 1d127...b02

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...