AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:53 #41 Skrevet fredag kl 07:53 Hadde sagt at jeg har dessverre ikke plass til overnatting. Anonymkode: 28b84...a38
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:57 #42 Skrevet fredag kl 07:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde sagt at jeg har dessverre ikke plass til overnatting. Anonymkode: 28b84...a38 Jeg har gjesteseng selv om jeg bor i liten leilighet. Så det føler jeg blir feil og si. Men nå ordner det seg. Anonymkode: 4e530...0db
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:57 #43 Skrevet fredag kl 07:57 Jeg skjønner følelsen, særlig stressende blir det når man har utfordringer økonomisk. Da er det lett av man låser ser i det negative med å ha besøk så lenge. Men spleis på maten, lag mat sammen (også frokost). Si at hun må føle seg som hjemme (slik at du slipper å oppvarte henne hele tiden). Lag en avslappende stemning, der du ikke stresser eller føler at du må oppvarte hele tiden. Si at om hun vil finne på ting alene mens hun er hos deg, må hun gjerne gjøre det (kan jo være litt greit med litt pause fra hverandre i løpet av de 4 dagene). Google billige og gode oppskrifter, sånn at du slipper å blakke deg helt. Feks. https://vegetarentusiast.no/onepotpasta/ https://vegetarentusiast.no/linsegryte/ Bak gjerne rundstykker som du har i fryseren, og kjøp inn litt billig popcorn om du ønsker å servere snacks. Vær avslappet, ta besøket med ro, pust med magen og kos deg på konsert og med venninnetid. Anonymkode: c945b...39e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:06 #44 Skrevet fredag kl 08:06 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg har ei venninne fra barndommen som bor 20 mil fra meg. Vi ringes og sender meldinger pr ganger i måneden . Vi møtes lite pga begge har mye å gjøre og at det er avstand mellom oss. Vi bestemte å gå på en konsert her jeg bor i sammen. For en stund tilbake. Jeg sa hun kunne få sove over hos meg. Nå nærmer det seg dato. Å hun ringte å sa at hun ville ha fire netter hos meg. Jeg ble litt paff å fikk ikke sagt noe. Det var kun snakk om en natt fra start. Jeg er ikke så tøff å vet bare ikke hvordan jeg takle dette. Jeg liker ikke overnattingsgjester bor i liten leilighet. Vet at da må jeg også servere frokost og andre måltider disse dagene. Jeg har en stram økonomi nå. Vet bare ikke hvordan jeg løser det her. Føler meg kjip. Men synes også hun var frimodig og tok det som en selvfølge . Hva ville dere gjort ?. Anonymkode: 4e530...0db jeg ville svart så fint. Det blir jo hyggelig. (Jeg har ikke lest meldingene dere skriver til hverandre. ) Anonymkode: 03d0a...0db
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:20 #45 Skrevet fredag kl 09:20 Så bra at det ordnet seg. Men til en annen gang bør du jobbe med å komme deg ut av martyrrollen, og slutte å være så tafatt. Du har mye påvirkningskraft i eget liv. Forsøk å kommunisere tydeligere, sett grenser, og ikke lull deg inn i selvmedlidenhet når du ikke har gjort noen ting for å forsøke å avhjelpe situasjonen. Anonymkode: 9798f...d51 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:05 #46 Skrevet fredag kl 10:05 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så bra at det ordnet seg. Men til en annen gang bør du jobbe med å komme deg ut av martyrrollen, og slutte å være så tafatt. Du har mye påvirkningskraft i eget liv. Forsøk å kommunisere tydeligere, sett grenser, og ikke lull deg inn i selvmedlidenhet når du ikke har gjort noen ting for å forsøke å avhjelpe situasjonen. Anonymkode: 9798f...d51 Jada. Hatt alltid åpent hjem både for venner og familie. Er bare overnatting jeg ikke er så happy for. Men har lært nå. Anonymkode: 4e530...0db
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:32 #47 Skrevet fredag kl 14:32 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg kommer aldri be henne betale for noe mat hos meg. Da får jeg bare bli blakk etter hun har reist. Jeg får bare ta i mot besøket. Å håpe på beste været. Så vi kan være mye ute. Hun kjenner ikke alle mine sider. Vi er voksne nå. Å jeg har ikke sagt alt til henne. Å vi er forskjellige. Jeg syns bare ikke om å brette ut alt for alle. Anonymkode: 4e530...0db Du sier du er voksen, men utifra svaret du gir her virker du ikke veldig voksen… Det er bare tullete å blakke seg pga et overnattingsbesøk! Anonymkode: b16f4...d28 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:36 #48 Skrevet lørdag kl 06:36 Du kan be moderator gjerne innlegget Anonymkode: 0e8d2...393
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:39 #49 Skrevet lørdag kl 06:39 AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 19.11): Jeg kommer aldri be henne betale for noe mat hos meg. Da får jeg bare bli blakk etter hun har reist. Jeg får bare ta i mot besøket. Anonymkode: 4e530...0db Du kan selvsagt velge offer-strategien istedenfor å velge å være et voksent, løsningsorientert, menneske Anonymkode: c07e7...c28 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:50 #50 Skrevet lørdag kl 06:50 AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 19.41): 4 dager besøk i liten leilighet er for mye. Anonymkode: 2c60b...02a Fire overnattinger er for mye uansett, kun egne, voksne barn som får være så lenge (og de kan få være så lenge de vil, selv om det også kan kjennes for mye etter en stund). Jeg har selv en grenseløs venninne som alltid la til en natt eller to når hun kom på helgebesøk. Det er ikke så lett å si fra, og selv om man sier fra nokså tydelig at det ikke passer så bra, så et sånne mennesker ofte ikke i stand til å ta det innover seg. Fordi folk med vanlige grenser ville reist etter frokost på maks dag to. Jeg kan nå aldri ha besøk av denne venninnen, som er synd, for det kunne vært hyggelig en gang i blant. Men jeg blir irritert bare jeg tenker tanken og vet at hun vil dukke opp tidlig fredag ettermiddag og søndag kveld vil hun insistere på å bli til mandag og på mandag vil hun melde meg mens jeg er på jobb for å spørre hva vi skal ha til middag og at hun tenker å bli til tirsdag. Og jeg sier at det ikke passer fordi jeg må jobbe og hun sier at det ikke gjør noe for henne. Så ender jeg med å sitte på kontoret til langt på kveld…. Dette har jeg opplevd litt for mange ganger. Hvis jeg sender henne en melding, tar hun det som en invitasjon til å ringe med en gang for å si at hun har såå lyst til å komme på besøk snart. Så må jeg si at det dessverre ikke passer det neste halve året fordi jeg er opptatt hver eneste helg (noe jeg selvfølgelig ikke er). Synd hun er så grenseløs, for jeg liker å være med henne i passe porsjoner. Anonymkode: e0cff...532 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:19 #51 Skrevet lørdag kl 08:19 AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 8.59): Jo men jeg er ganske privat av meg så prater ikke om alle ting med en venn fra barndommen . Jeg har ei venninne som jeg stoler 100 % på. Hun vet alt. Jeg trenger ikke åpne meg for alle venner jeg har. Anonymkode: 4e530...0db Du må ikke fortelle alt, og åpne sjela di, selv om du sier du ikke har verdens beste økonomi nå... Det er ingen som reagerer på det nå, det er svært mange som har det trangt økonomisk etter år med høye renter, strømregninger og dyr mat. Med mindre du fremstiller deg selv som en person med svært god økonomi i SoMe da. En kompis jeg ikke hadde sett på nesten ti år var hos meg en ukes tid i fjor, jeg sa rett ut at jeg var blakk for tiden fordi jeg hadde bestilt ferie, så jeg foretrakk om vi holdt maten billig. Anonymkode: 1e856...f49 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:06 #52 Skrevet lørdag kl 18:06 En gyllen regel: 1. dag: Fest 2. dag: Gjest 3. dag: Pest Tenk litt på den. Anonymkode: 09474...c00 4
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #53 Skrevet 21 timer siden Ser at dere nå har blitt enige om tre dager og at du tenker at det skal gå fint, og det er bra. Men jeg vil minne deg på at det er din leilighet, ditt liv og det er helt greit at du setter grenser for hva du synes er OK. Da hun foreslo 4 netter kunne du ha sagt at det passer best med 1-2 netter hvis det er det du ønsker, du kunne gitt en grunn (travelt med jobb, et eller annet DIY-prosjekt hjemme, besøk fra andre eller noe) eller bare sagt at det ikke passet så godt, og det måtte hun jo akseptert. Det er frekt av henne å invitere seg selv til å overnatte fire netter hos noen hun har hatt lite kontakt med siden barndommen, og du må bestemme hva du synes er OK. Jeg har selv måttet sette grenser for overnatting, så jeg vet godt hvor kjipt det kan være men det må gjøres. Jeg bodde flere år i en liten leilighet i New York og det var selvfølgelig et populært reisemål for venner og familie der mange ville komme på lengre besøk, men det gikk jo ikke for meg som skulle jobbe og leve livet mitt uten å måtte være 24/7 vert og tour guide, så jeg måtte øve meg på å kommunisere at det passet best med litt kortere besøk, og noen ganger passet det ikke i det hele tatt pga jobb og planer. Lykke til med besøket, og husk at det er du som bestemmer over ditt eget hjem. Anonymkode: 25205...b4a
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #54 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 17.44): Hei! Jeg har ei venninne fra barndommen som bor 20 mil fra meg. Vi ringes og sender meldinger pr ganger i måneden . Vi møtes lite pga begge har mye å gjøre og at det er avstand mellom oss. Vi bestemte å gå på en konsert her jeg bor i sammen. For en stund tilbake. Jeg sa hun kunne få sove over hos meg. Nå nærmer det seg dato. Å hun ringte å sa at hun ville ha fire netter hos meg. Jeg ble litt paff å fikk ikke sagt noe. Det var kun snakk om en natt fra start. Jeg er ikke så tøff å vet bare ikke hvordan jeg takle dette. Jeg liker ikke overnattingsgjester bor i liten leilighet. Vet at da må jeg også servere frokost og andre måltider disse dagene. Jeg har en stram økonomi nå. Vet bare ikke hvordan jeg løser det her. Føler meg kjip. Men synes også hun var frimodig og tok det som en selvfølge . Hva ville dere gjort ?. Anonymkode: 4e530...0db Tok hun det som en selvfølge: sa hun jeg overnatter i 4 dager. Eller spurte hun om hun kunne overnatte fire dager? Eller indirekte spurte ved å si: jeg kunne tenke meg å bli fire dager? Det er jo stor forskjell. De fleste som spør om noe er vell inneforstått med at det kan bli et nei og synes det er helt greit? Og om de ikke syns det så får det være deres problem🤷♀️ Anonymkode: 5fde3...856 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå