Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har ei venninne fra barndommen som bor 20 mil fra meg. Vi ringes og sender meldinger pr ganger i måneden . Vi møtes lite pga begge har mye å gjøre og at det er avstand mellom oss. Vi bestemte å gå på en konsert her jeg bor i sammen. For en stund tilbake. Jeg sa hun kunne få sove over hos meg. Nå nærmer det seg dato. Å hun ringte å sa at hun ville ha fire netter hos meg. Jeg ble litt paff å fikk ikke sagt noe. Det var kun snakk om en natt fra start. Jeg er ikke så tøff å vet bare ikke hvordan jeg takle dette. Jeg liker ikke overnattingsgjester bor i liten leilighet. Vet at da må jeg også servere frokost og andre måltider disse dagene. Jeg har en stram økonomi nå. Vet bare ikke hvordan jeg løser det her. Føler meg kjip. Men synes også hun var frimodig og tok det som en selvfølge . Hva ville dere gjort ?.

Anonymkode: 4e530...0db

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt opp igjen, eller sendt melding og skrevet at du ikke tenkte deg helt om da du sa ja. At du har kjempelyst å ha besøk for å gå på konsert sammen, men at du ikke har anledning til flere overnattinger. 

Anonymkode: e7936...79b

• Liker 25
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ringt opp igjen, eller sendt melding og skrevet at du ikke tenkte deg helt om da du sa ja. At du har kjempelyst å ha besøk for å gå på konsert sammen, men at du ikke har anledning til flere overnattinger. 

Takk får prøve å syke meg opp. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å be henne om å bidra til mat! Du trenger heller ikke å servere frokost og andre måltider til henne, de kan lages i lag!

Anonymkode: b16f4...d28

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Da handler dere inn sammen og legger opp til matlaging sammen.

Barndomsvenniner er viktig å ta vare på :)

Anonymkode: 3ee85...697

• Liker 27
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men har du tenkt over at du kanskje bare kan være ærlig?

"Det er veldig hyggelig med besøk, men for å være dønn ærlig med deg så er det litt trangt økonomisk for tiden. Tror du vi kan spleise på mat mens du er her?"

Det med lengden på besøket kan du bite i deg tenker jeg, men det med pengene kan du godt være ærlig til en barndomsvenninne om! Jeg hadde blitt lei meg om jeg var på besøk hos ei venninne som ikke sa noe dersom det var tilfellet (men så ville jeg aldri forventet å bli spandert på da, jeg hadde jo handlet med meg mat til oss uoppfordret).

Anonymkode: ac209...9a8

• Liker 29
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei! Jeg har ei venninne fra barndommen som bor 20 mil fra meg. Vi ringes og sender meldinger pr ganger i måneden . Vi møtes lite pga begge har mye å gjøre og at det er avstand mellom oss. Vi bestemte å gå på en konsert her jeg bor i sammen. For en stund tilbake. Jeg sa hun kunne få sove over hos meg. Nå nærmer det seg dato. Å hun ringte å sa at hun ville ha fire netter hos meg. Jeg ble litt paff å fikk ikke sagt noe. Det var kun snakk om en natt fra start. Jeg er ikke så tøff å vet bare ikke hvordan jeg takle dette. Jeg liker ikke overnattingsgjester bor i liten leilighet. Vet at da må jeg også servere frokost og andre måltider disse dagene. Jeg har en stram økonomi nå. Vet bare ikke hvordan jeg løser det her. Føler meg kjip. Men synes også hun var frimodig og tok det som en selvfølge . Hva ville dere gjort ?.

Når du ikke klarer å kommunisere så får du vel bare godta det som skjer.  Du får prioritere å omgås folk som er tankelesere. 

Anonymkode: 78add...cbb

• Liker 9
Skrevet

Er man så gode venner kan man vel snakke om det? Det er bedre å rydde opp på forhånd enn å gå og ergre seg og potensielt ødelegge besøket - og de fleste normalt oppegående mennesker vil ha forståelse for både økonomi og dårlig plass.

Sist en venninne spurte om overnatting, måtte jeg trekke pusten et par ganger før jeg klarte å si at jeg ikke har helse til å orke det lenger. Så fint at du sier fra, da ordner jeg meg hotell,  var hennes reaksjon, og så var vi ferdige med det. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri be henne betale for noe mat hos meg. Da får jeg bare bli blakk etter hun har reist. Jeg får bare ta i mot besøket. Å håpe på beste været. Så vi kan være mye ute. Hun kjenner ikke alle mine sider. Vi er voksne nå. Å jeg har ikke sagt alt til henne. Å vi er forskjellige. Jeg syns bare ikke om å brette ut alt for alle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kommer aldri be henne betale for noe mat hos meg. Da får jeg bare bli blakk etter hun har reist. Jeg får bare ta i mot besøket. Å håpe på beste været. Så vi kan være mye ute. Hun kjenner ikke alle mine sider. Vi er voksne nå. Å jeg har ikke sagt alt til henne. Å vi er forskjellige. Jeg syns bare ikke om å brette ut alt for alle. 

Helt tullete å ikke be om at dere deler på maten. Det er helt normalt og egentlig ufattelig frekt av en gjest som blir i 4 dager å ikke tilby det selv. 
Se dette som en god mulighet til å øve på å sette grenser. 

Anonymkode: 0bb85...a20

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt tullete å ikke be om at dere deler på maten. Det er helt normalt og egentlig ufattelig frekt av en gjest som blir i 4 dager å ikke tilby det selv. 
Se dette som en god mulighet til å øve på å sette grenser. 

Anonymkode: 0bb85...a20

OK men jeg får se om hun har med noe eller spør. Men jeg spør ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

4 dager besøk i liten leilighet er for mye. 

Anonymkode: 2c60b...02a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk får prøve å syke meg opp. 

Med mindre du egentlig har lyst på mer besøk da. Det økonomiske finner en alltid ut av! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med mindre du egentlig har lyst på mer besøk da. Det økonomiske finner en alltid ut av! 

Overskrift barndomsvenninne . Vi har bare alltid beholdt kontakten. Mye felles kjente. Men håpe vi har en grei kjemi når dagene er over🙄 Har venninner som står meg mye nærmere. De kjenner meg bedre og hadde aldri bedt om en natt ekstra eller fire. Da hadde de spurt veldig først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

4 dager besøk i liten leilighet er for mye. 

Anonymkode: 2c60b...02a

Håpe på godt vær 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt tullete. 

Har selv god venninne fra ungdommen. Ho viste jeg ikke hadde så god økonomi en stund. Og da ble vi enige at når ho kom til meg eller vi var hos henne dro vi å handlet sammen og delte da i kasse slik at vi betalte nogenlunde likt. Dette fortsatte vi med når vi fikk unger også.

Anonymkode: f0dcd...1a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Overskrift barndomsvenninne . Vi har bare alltid beholdt kontakten. Mye felles kjente. Men håpe vi har en grei kjemi når dagene er over🙄 Har venninner som står meg mye nærmere. De kjenner meg bedre og hadde aldri bedt om en natt ekstra eller fire. Da hadde de spurt veldig først. 

Men du, du trenger ikke brette ut. Det er så enkelt at du kan si at det passer bare EN dag, du trenger ingen grunn en gang. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

men hvilke svar ønsker du her? 

Du vil ikke be om å spleise, du vil ikke spørre henne hvordan løse det med maten, du vil ikke si at det passer dårlig med fire dager... Hva vil du vi skal si egentlig? Du avfeier alle løsningsforslag...

Vil du bare at vi skal si at hun er skikkelig dust venninne fordi du ikke vil kommunisere med henne?

I mine kretser ville ikke dette vært ett problem. Jeg har hatt mye venner fra barndom og skoletiden på besøk, og alle bidrar til mat/drikke uten at jeg må be om det, og uten at det må diskuteres på forhånd. 

Det er din venninne, hvis du vet at hun er av de som forventer å få alt spandert på seg, og aldri bidra, så burde du droppet invitere henne i utgangspunktet. 

Anonymkode: 1e856...f49

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

men hvilke svar ønsker du her? 

Du vil ikke be om å spleise, du vil ikke spørre henne hvordan løse det med maten, du vil ikke si at det passer dårlig med fire dager... Hva vil du vi skal si egentlig? Du avfeier alle løsningsforslag...

Vil du bare at vi skal si at hun er skikkelig dust venninne fordi du ikke vil kommunisere med henne?

I mine kretser ville ikke dette vært ett problem. Jeg har hatt mye venner fra barndom og skoletiden på besøk, og alle bidrar til mat/drikke uten at jeg må be om det, og uten at det må diskuteres på forhånd. 

Det er din venninne, hvis du vet at hun er av de som forventer å få alt spandert på seg, og aldri bidra, så burde du droppet invitere henne i utgangspunktet. 

Anonymkode: 1e856...f49

Tenker på alle svar jeg har fått. Og vurderer de. Det med maten skal nok gå, kanskje hun har med også. Jeg er usikker også hvordan hun har blitt som voksen. Har ikke hatt hun på overnatting . Jeg ble bare veldig frustrert når jeg fikk vite om fire dager tidligere i dag. Så slapp jeg det ut her. Når du er vant og bo alene og får tett besøk i flere dager. Fikk jeg litt panikk. Men håper dette går bra☺️

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...