Gå til innhold

Vurderer å leie ut noen hybler i egen bolig som korttidsleie. Hvor annonserer men det og er det skattbart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker for alle svar.

Det er to soverom med vaskerom og stort bad med dusj.

Men ingen kjøkken. Derfor ikke permanent løsning. Kanskje maks 2 måneder.

Anonymkode: 272f1...afd

Skrevet

Ikke skattbart hvis du selv bor i boligen og leier ut under halve arealet. 

Varierer lokalt hvor ting annonseres. Finn og hybel.no, men også lokale nabolagsgrupper/kjøp og salg-grupper på Facebook, oppslagstavla på lokalbutikken m.m.

Anonymkode: 5c520...4ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takker for alle svar.

Det er to soverom med vaskerom og stort bad med dusj.

Men ingen kjøkken. Derfor ikke permanent løsning. Kanskje maks 2 måneder.

Anonymkode: 272f1...afd

Air Bob er skattbart. Andre typer utleie er skattbare avhengig av måte og tiden du leier ut. 
Slutt å drive på med ting du ikke har satt deg inni, før du har lest deg opp og forstår alle sider ved saken. Blir fryktelig dumt om både kommunen og Skatteetaten blander seg inn fordi du driver ulovlig. Uten kjøkken er dette heller ikke noe å leie ut, men enn noen få døgn i slengen? 

Anonymkode: cb039...26c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Air Bob er skattbart. Andre typer utleie er skattbare avhengig av måte og tiden du leier ut. 
Slutt å drive på med ting du ikke har satt deg inni, før du har lest deg opp og forstår alle sider ved saken. Blir fryktelig dumt om både kommunen og Skatteetaten blander seg inn fordi du driver ulovlig. Uten kjøkken er dette heller ikke noe å leie ut, men enn noen få døgn i slengen? 

Det er jo ikke skattbart om TS selv bor i bolig og leie ut under 50% av arealet.

Og mange som leier ut rom egen bolig uten eget kjøkken, regne med at det tenkes at de får tilgang til felleskjøkken her?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Han har ikke begynt med det enda ....

Anonymkode: 77e5f...39b

Skrevet

Her var det mye gale svar. Korttidsutleie av egen bolig (dvs enkeltopphold kortere enn 30 dager pr gjest) er skattepliktig. Det er et fribeløp på kr 15000 pr år. For beløp ut over det, skatter du av 85 prosent av inntekten.

Utleieformidlere er rapporteringspliktige til skatteetaten, og det skal i utgangspunktet forhåndsutfylles i skattemeldingen din. Er det ikke forhåndsutfylt plikter du å føre det inn.

Jeg råder deg til å ikke søke skatteråd på kvinneguiden, men på hjemmesiden til Skatteetaten. Går du gjennom veilederen til Skatteetaten får du et svar du kan stole på https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/

Anonymkode: e35f4...2b0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville annonsert på Finn og hybel.no.

Så lenge du presiserer veldig tydelig at det ikke er kjøkken og egner seg for korttidsleie, tenker jeg det er helt greit. Så lenge de har tilgang til bad og dermed har vask og drikkevann, så er det nok mange som synes det er greit å leve uten kjøkken en kort tid, så lenge leieprisen reflekterer det. Men jeg ville satt et lite kjøleskap og en microbølgeovn i enheten, så de har litt muligheter for tilbereding av mat. 

Jeg leide selv en hybel uten kjøkken i et år da jeg var student - litt styrete, men betalte bare 2000 i mnd, så da levde jeg greit med det. 

Men du skriver "noen hybler", og to soverom og et bad - er det to soverom og ett bad på deling, eller har hver hybel rom og bad?
For jeg ville ikke delt bad med noen under slike omstendigheter. Har man ikke kjøkken så bruker man badet mye mer. Jeg kunne fint vasket opp kaffekoppen min på et bad jeg hadde alene, men IKKE på et bad jeg delte med fremmede... 
Så jeg ville nok satset på å leie ut til kun en person, om det kun er ett bad. 
Da kan du jo også sette kjøleskap/micro/ et lite bord ++ på det andre soverommet, så har man jo nesten en fungerende hybel. 

Skatt har jeg ikke peiling på. 

Anonymkode: 5c650...454

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...