Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Ja her står det jo svart på hvitt under ordinært opptak :

» 

• Har du fritak for opplæring eller vurdering med karakter i et fag, skal ikke faget telle med i poengberegningen.

Anonymkode: 422a9...951

Det står også at denne praksisen ikke gjelder på vgs.

Anonymkode: 46099...4c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så når de først er inne på VGS så endrer dette seg og de vurderes da ulikt sammenlignet med de som får karakter i alle fag? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når de først er inne på VGS så endrer dette seg og de vurderes da ulikt sammenlignet med de som får karakter i alle fag? 

Forstår det slik. Akkurat dette kjenner jeg ikke til, men dette står på elvesiden (uten at jeg har sjekket at det har endret seg senere tid, så ta det med en klype salt): 

IMG_5995.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Emm: det ser ut til at praksisen i alle fall gjelder når man søker seg til andre og tredjeåret på VGS: 

Inntak og poengberegning til Vg2 og Vg3

Hovedregelen for inntak til Vg2 og Vg3 er at du har bestått alle fag på foregående trinn. Dette gjelder både fag hvor det er satt standpunkt- og eventuelt eksamenskarakter og fag hvor det er satt halvårsvurdering med karakter.

Poengsum og karakterer

Når du skal konkurrere deg inn på grunnlag av karakterene dine, brukes det en poengsum. Poengsummen regnes ut på grunnlag av karakterene dine fra Vg1 og eventuelt Vg2.

Slik regner du ut poengsummen din: Du summerer alle tallkarakterene og deler deretter på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10.

Sum alle karakterer
–––––––––––––––– = Gjennomsnitt (med 2 desimaler) * 10 = Poengsum
Antall karakterer

• Det er alle tallkarakterene dine som legges til grunn, det vil si standpunkt- og eksamenskarakterer og halvårsvurderinger.
  • Hver enkelt tallkarakter skal telle som poeng med samme verdi som karakteren.
  • I fag der det er fastsatt at sluttvurderingen skal være «Deltatt» eller «Bestått», eller der det ikke skal foretas sluttvurdering, skal faget ikke telle med i poengberegningen.
  • Har du fritak for opplæring eller vurdering med karakter i et fag, skal ikke faget telle med i poengberegningen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår det slik. Akkurat dette kjenner jeg ikke til, men dette står på elvesiden (uten at jeg har sjekket at det har endret seg senere tid, så ta det med en klype salt): 

IMG_5995.png

Okey så dette er da snakk om når de er ferdig med VGS og skal søke seg videre til universitet, her står det jo svart på hvitt at en slik ordning «gir konkurransefordel» - Det gjør den jo da også åpenlyst når de søker seg inn på VGS! Da har jo disse elevene fått denne «konkurransefordelen» helt fra de begynner å konkurrere, ungdomsskolen til VGS, gjennom hele VGS, også opphører fordelen ved universitetsnivå. Den skulle aldri vært der spør du meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...