AnonymBruker Skrevet 27. juni #101 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Ja her står det jo svart på hvitt under ordinært opptak : » Har du fritak for opplæring eller vurdering med karakter i et fag, skal ikke faget telle med i poengberegningen. Anonymkode: 422a9...951 Det står også at denne praksisen ikke gjelder på vgs. Anonymkode: 46099...4c7
AnonymBruker Skrevet 27. juni #102 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står også at denne praksisen ikke gjelder på vgs. Anonymkode: 46099...4c7 Så når de først er inne på VGS så endrer dette seg og de vurderes da ulikt sammenlignet med de som får karakter i alle fag? Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 27. juni #103 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så når de først er inne på VGS så endrer dette seg og de vurderes da ulikt sammenlignet med de som får karakter i alle fag? Anonymkode: 422a9...951 Forstår det slik. Akkurat dette kjenner jeg ikke til, men dette står på elvesiden (uten at jeg har sjekket at det har endret seg senere tid, så ta det med en klype salt): Anonymkode: 46099...4c7
AnonymBruker Skrevet 27. juni #104 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står også at denne praksisen ikke gjelder på vgs. Anonymkode: 46099...4c7 Emm: det ser ut til at praksisen i alle fall gjelder når man søker seg til andre og tredjeåret på VGS: Inntak og poengberegning til Vg2 og Vg3 Hovedregelen for inntak til Vg2 og Vg3 er at du har bestått alle fag på foregående trinn. Dette gjelder både fag hvor det er satt standpunkt- og eventuelt eksamenskarakter og fag hvor det er satt halvårsvurdering med karakter. Poengsum og karakterer Når du skal konkurrere deg inn på grunnlag av karakterene dine, brukes det en poengsum. Poengsummen regnes ut på grunnlag av karakterene dine fra Vg1 og eventuelt Vg2. Slik regner du ut poengsummen din: Du summerer alle tallkarakterene og deler deretter på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10. Sum alle karakterer –––––––––––––––– = Gjennomsnitt (med 2 desimaler) * 10 = Poengsum Antall karakterer Det er alle tallkarakterene dine som legges til grunn, det vil si standpunkt- og eksamenskarakterer og halvårsvurderinger. Hver enkelt tallkarakter skal telle som poeng med samme verdi som karakteren. I fag der det er fastsatt at sluttvurderingen skal være «Deltatt» eller «Bestått», eller der det ikke skal foretas sluttvurdering, skal faget ikke telle med i poengberegningen. Har du fritak for opplæring eller vurdering med karakter i et fag, skal ikke faget telle med i poengberegningen. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 27. juni #105 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår det slik. Akkurat dette kjenner jeg ikke til, men dette står på elvesiden (uten at jeg har sjekket at det har endret seg senere tid, så ta det med en klype salt): Anonymkode: 46099...4c7 Okey så dette er da snakk om når de er ferdig med VGS og skal søke seg videre til universitet, her står det jo svart på hvitt at en slik ordning «gir konkurransefordel» - Det gjør den jo da også åpenlyst når de søker seg inn på VGS! Da har jo disse elevene fått denne «konkurransefordelen» helt fra de begynner å konkurrere, ungdomsskolen til VGS, gjennom hele VGS, også opphører fordelen ved universitetsnivå. Den skulle aldri vært der spør du meg. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 1. november #106 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 18.38): Hvis man ikke har karakterer i matte og naturfag så søker man seg inn på vgs på særskilt grunnlag og da kommer man inn uansett karakterer. Anonymkode: 81b9f...c9b Nei. For å komme inn etter individuell vurdering, må eleven mangle karakterer i mer enn halvparten av fagene på vitnemålet fra 10. klasse. Med F eller IV i kun to fag, er eleven ordinær søker. Anonymkode: 75c1a...412
AnonymBruker Skrevet 1. november #107 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 21.07): Takk for ett edruelig svar, det er nettopp det siste eksemplet jeg spør om. Ikke barn med fritak i mange fag, men ett eller to (jeg velger å være utydelig for anonymiteten sin del) - jeg vet at dette er tilfellet og jeg vet at ungdommen har over 4 i alle andre fag, også 6ere i enkelte fag. Folk i tråden går mann av huse når jeg spør hvordan denne ungdommen vil bli vurdert til opptak sammenlignet med de som da har fått karakter i alle fag. Jeg mener det er et ganske legitimt spørsmål å stille. Jeg har flere barn og kan lett se for meg at det yngre barnet vil slite i enkelte fag og få ett høyere snitt om det slipper karakter i fagene barnet ikke mestrer til samme grad. Så hvis dette gir ett fortrinn gjør jeg selvfølgelig det samme. Samtidig synes jeg det er merkelig om det virkelig er tilfellet men alt jeg har fått av informasjon så langt mener jeg tyder på det, da jeg også har forstått det sånn at de som vurderes ut ifra særskilt opptak vet før resten hvilken skole de er kommet inn på. Det gjør ikke denne ungdommen. Ergo jeg har oppfattet det som at det skal gjennom samme opptakssystem som de som skal inn via ordinært opptak, bare at denne eleven har noen fag uten karakter. Flere i tråden sier at de tror «neppe» det er slik men ingen har så langt gitt en fullstendig avklaring på dette. Anonymkode: 422a9...951 Kan du ikke bare kontakte inntakskontoret i deres fylkeskommune og spørre? Så får du et kvalifisert svar. Anonymkode: 75c1a...412
AnonymBruker Skrevet 1. november #108 Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 18.13): Hva legger du i «særskilt grunnlag»? At de har fått fritak fra fag ? Det jeg lurer på er jo spesifikk om det regnes som «særskilt grunnlag» og om man da vurderes annerledes enn de som ikke har noe «særskilt grunnlag». Hvis ungdommen med 4 i snitt utkonkurrerer ungdommen med 3,8 i snitt fordi sistnevnte hadde identiske karakterer som førstnevnte i alle fag, men sistnevnte fikk 3 i to fag som førstnevnte ikke har karakter i, så er jo dette åpenlyst problematisk. Anonymkode: 422a9...951 Det heter vel individuelt inntakt nå og ikke særskilt grunnlag. Men hovedsaken er at om man har fritak i over halvparten av fagene så får man det. Man søker da ikke vgs på ordinær måte, men får plass etter nettop en individuell vurdering av inntakskontoret. I svært mange tilfeller får eleven her plass på sitt førstevalg før det ordinære inntaket. Dette er barn som opplagt har hatt ganske store utfordringer gjennom skolegangen. Å være misunnelige på disse vitner om liten forståelse egentlig. Det handler om langt mer enn at man syns matte er vanskelig. Å la disse barna får en fortrinnsrett øker sjansen betydelig for at de kommer seg gjennom videregående også. Vi som samfunn er tjent med at flest mulig kommer seg gjennom videregående skole. Definitivt en god løsning. I ditt eksempel hvor det er fritak for ett eller to fag blir det noe annerledes. Men saken er at de som av en eller annen grunn får fritak, i svært få tilfeller har særlig gode karakterer i de andre fagene. Vi snakker i de fleste tilfeller om et relativt lavt snitt uansett. Det har nok i de fleste tilfeller relativt lite å si for videre skolegang da de uansett ikke kjemper om linjene med høye karakterkrav. Igjen, viser det litt smålighet å henge seg opp i urettferdighet her syns jeg. Anonymkode: 3244b...722
AnonymBruker Skrevet 2. november #109 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 17.15): Kan noen forklare for meg følgende: De som har fritak fra flere fag og dermed kanskje får ett høyere snitt (ettersom de ikke måtte ta verken matematikk, naturfag eller nynorsk) , - stiller seg helt likt med de som faktisk tok disse fagene, når de søker seg inn på VGS? Anonymkode: 422a9...951 Jeg hadde fritak i alle fag på ungdomsskolen. Når jeg ble søkt inn på vgs så søkte jeg på særskilt grunnlag og kunne komme inn på akkurat det jeg ville. Her må du prate med rådgiver på skolen. Anonymkode: 2686a...ef0
AnonymBruker Skrevet 2. november #110 Skrevet 2. november Jeg trodde det bare var gym og sidemål man kunne få fritak fra karakter i på VGS. Har aldri hørt om noen som får studiekompetanse uten karakterer i matematikk og naturfag. Anonymkode: 24c0f...a96
AnonymBruker Skrevet 2. november #111 Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg trodde det bare var gym og sidemål man kunne få fritak fra karakter i på VGS. Har aldri hørt om noen som får studiekompetanse uten karakterer i matematikk og naturfag. Anonymkode: 24c0f...a96 Forskjell på ungdomsskole og videregående. På VGS er det kun sidemål, kroppsøving og fremmedspråk man kan få fritak fra vurdering. Anonymkode: dcea1...137
AnonymBruker Skrevet 3. november #112 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forskjell på ungdomsskole og videregående. På VGS er det kun sidemål, kroppsøving og fremmedspråk man kan få fritak fra vurdering. Anonymkode: dcea1...137 Ja og mellom ungdomsskolen og VGS må man vel uansett søke på særskilt grunnlag dersom man mangler karakterer i flere fag. Og da må man jo grunngi hvorfor det er best for denne eleven å gå på en viss linje og skole. Så disse elevene vil ikke konkurrere mot andre elever på snitt i en ordinær pulje uansett. Anonymkode: 24c0f...a96
AnonymBruker Skrevet 3. november #113 Skrevet 3. november Vår datter kom inn på vgs som 1.februarsøker, på førstevalget sitt som er en populær linje med få studieplasser her (KDA). Hun hadde ikke karakter i muntlig norsk og kroppsøving (ikke fritak), Men veldig godt snitt i de andre fagene. På vgs derimot var det en annen dans. Her fikk hun på overgangsmøter vite at dersom hun skulle få vitnemål på vgs måtte hun begynne å ha gym, og hun måtte ved hjelp av tilrettelegging begynne å vise muntlig kompetanse. Ellers ville hun ikke få godkjent vitnemål på vgs, og studiekompetanse. Så om ungdommene du snakker om tenker å studere videre må de jo på vgs ha disse fagene. Alternativet er kompetansebevis i stedet for vitnemål, noe som på yrkesfag vanskeliggjør (umuliggjør?) det å kunne gå opp til fagprøve. Alle har rett til plass på vgs, men kravene er like harde for alle for å bestå vgs, om det gir mening? Anonymkode: 6f40c...59b
AnonymBruker Skrevet 3. november #114 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg trodde det bare var gym og sidemål man kunne få fritak fra karakter i på VGS. Har aldri hørt om noen som får studiekompetanse uten karakterer i matematikk og naturfag. Anonymkode: 24c0f...a96 Nei, som andre forklarer her: Man får ikke fritak i noe dersom man vil ha studiekompetanse. Fritakene gjelder på ungdomsskolen, altså ved søknad til videregående. Skal man ha studiekompetanse må man ha vitnemål og samme krav og regler gjelder for alle, uansett kriteriene man kom inn på. Som nevnt i innlegg over her kan man i istedenfor vitnemål få et kompetansebevis. I de fleste tilfeller er ikke dette noe man ønsker istedenfor et vitnemål da det gir ganske mange begrensninger i ettertid, uten å gå så mye mer inn på det. Men det vil blant annet vanskeliggjøre læreplass og fagbrev som nevnt. Men i noen tilfeller kan et kompetansebevis være et godt alternativ. Anonymkode: 3244b...722 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå