Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På forum så for man det man gir ut i retur.

Tror ikke du skjønner hele greia her. Man kommer ikke bedre utav det at man ikke deltar i vanlige fag, det sier seg selv. Det er bedre med 3 i norsk enn at man er fritatt. 

Sidemål er ikke et viktig fag og det endrer ingenting om man blir fritatt det, da vil man fortsatt komme inn på ordinært..

Er det de vanlige viktige fagene så søker man på særskilt grunnlag uansett hvis man ikke har hatt de på ungdomsskolen, det er ikke mulig å komme unna det. Og igjen, det er ikke en fordel å komme på vgs ned ikke vurdering og fritak i fag som er nødvendige. 

Alle har jo uansett rett på skoleplass,

Anonymkode: 81b9f...c9b

Hvor mange ganger må du få beskjed om at du tar feil?! Det bekreftes i tråden over her: du kan ha fritak i flere fag enn sidemål og stadig bli tatt inn på ordinært grunnlag. Og nei: på papiret er det da faktisk ikke «bedre» å ha 10 karakterer hvorav en av de er lav versus å ha 8 karakterer og ingen er lav. Den som har fritak kommer best utav det snittmessig når opptak vurderes. Og ja: du fikk nettopp samme dritten du sendte ut i retur fordi jeg gidder ikke snakke mer høflig til deg lenger enn du har gjort til meg siden du kom inn i tråden. At du går i full fistel over tråden min viser at du åpenlyst må ha noen personlige årsaker som gjør at du tåler særdeles dårlig at noen stiller spørsmålstegn ved denne ordningen. 

Anonymkode: 422a9...951

AnonymBruker
Skrevet

Mange rare svar her. Jeg jobber i PPT. Når det er snakk om fritak i under halvparten av fagene så søkes de inn ordinært, men med færre karakter. Dvs konkurrerer med alle andre. Noen kan da få høyere snitt pga de "slipper" det/de svakeste fagene. Jeg har hatt elever med matematikkvansker som har 5 og 6 i alle fag, men får fritak i matte pga de klarer ikke en 2-er. Klart snittet blir bedre når de slipper mattekarakteren.

Når det er sagt skal det mye til for å få fritak. Det krever IOP i faget, dvs at PPT har vurdert det som urealistisk å følge klassens mål. Får eleven 2 og opp anbefaler vi ikke det. Dessuten er det ofte å gjøre eleven en bjørnetjeneste om de slipper karakterer uten at det er 100% nødvendig. På vgs trenger de karakterer, og overgangen dit blir hard om de har sluppet på ungdomsskolen. Så hvis målet kun er best mulig snitt: søk fritak i fag med IOP. Sånn totalt: sikt mot karakterer i alle fag om mulig.

Anonymkode: 8164e...b00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange rare svar her. Jeg jobber i PPT. Når det er snakk om fritak i under halvparten av fagene så søkes de inn ordinært, men med færre karakter. Dvs konkurrerer med alle andre. Noen kan da få høyere snitt pga de "slipper" det/de svakeste fagene. Jeg har hatt elever med matematikkvansker som har 5 og 6 i alle fag, men får fritak i matte pga de klarer ikke en 2-er. Klart snittet blir bedre når de slipper mattekarakteren.

Når det er sagt skal det mye til for å få fritak. Det krever IOP i faget, dvs at PPT har vurdert det som urealistisk å følge klassens mål. Får eleven 2 og opp anbefaler vi ikke det. Dessuten er det ofte å gjøre eleven en bjørnetjeneste om de slipper karakterer uten at det er 100% nødvendig. På vgs trenger de karakterer, og overgangen dit blir hard om de har sluppet på ungdomsskolen. Så hvis målet kun er best mulig snitt: søk fritak i fag med IOP. Sånn totalt: sikt mot karakterer i alle fag om mulig.

Tusen takk for et ordentlig svar! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan legge til: tråden min er inspirert av tråden som handler om elever som skryter av egen karakter. I dette tilfellet skryter eleven som er fritatt i fag av å ha bedre karakterer enn medelever som har fått middelmådige karakterer i fag de har slitt seg gjennom og strevet med. Og ja: eleven med fritak har virkelig kommet godt utav det, fordi man slipper jo da også å komme opp i eksamen i disse fagene man får fritak i. Denne luksusen har ikke elever som scorer dårlig eller middelmådig og kommer de opp i fagene de sliter i, kan de plutselig få hele fire karakterer med lavt eller middelmådig snitt, som utgjør en massiv forskjell når de konkurrerer med noen som har fritak i disse fagene. Derfor skjønner jeg faktisk ikke denne ordningen. Jeg synes heller ikke det er riktig. I praksis betyr det at eleven som har fritak for matte kan komme inn på et prestisjestudie og eleven som kom opp i muntlig og skriftlig eksamenen i for eksempel matte som eleven sliter med, men mestrer akkurat eller middelmådig; taper i konkurransen med eleven med fritak om hen søker på samme studie.

Hvordan kan dette være riktig og bærekraftig i lengden og hvor lenge har egentlig denne ordningen eksistert? 

Jeg var ikke en gang klar over at man overhodet kunne få fritak fra fag og samtidig stilles likt ved slutten av skoleåret med andre elever som har tatt faget man selv har fritak i. Jeg tror ikke denne ordningen eksisterte da jeg selv gikk på skole, men da fikk vi heller ikke tallkarakterer på ungdomsskolen men bokstaver (LG,NG,G,M,S) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

På forum så for man det man gir ut i retur.

Tror ikke du skjønner hele greia her. Man kommer ikke bedre utav det at man ikke deltar i vanlige fag, det sier seg selv. Det er bedre med 3 i norsk enn at man er fritatt. 

Sidemål er ikke et viktig fag og det endrer ingenting om man blir fritatt det, da vil man fortsatt komme inn på ordinært..

Er det de vanlige viktige fagene så søker man på særskilt grunnlag uansett hvis man ikke har hatt de på ungdomsskolen, det er ikke mulig å komme unna det. Og igjen, det er ikke en fordel å komme på vgs ned ikke vurdering og fritak i fag som er nødvendige. 

Alle har jo uansett rett på skoleplass,

Her tar du noe feil,

Du blander mellom de sOm har store avvik fra læreplanen, typ tyngre diagnoser, og de søkes inn på høsten. De som mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene, eller de som søker av særlig tungtveiende grunner, søker 1. februar. Alle andre - ink de som har fritak i fra noen få fag (enten sidemål pga dysleksi, eller flere fag pga sakkyndig vurdering + har fått innfridd søknad om fritak fra rektor) søker i mars. Det skilles ikke på fag - alle skal ha opplæring i fagene uansett fritak eller ikke. Det skilles kun om vurderingen blir gitt med eller uten karakter. 

Anonymkode: 46099...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kan legge til: tråden min er inspirert av tråden som handler om elever som skryter av egen karakter. I dette tilfellet skryter eleven som er fritatt i fag av å ha bedre karakterer enn medelever som har fått middelmådige karakterer i fag de har slitt seg gjennom og strevet med. Og ja: eleven med fritak har virkelig kommet godt utav det, fordi man slipper jo da også å komme opp i eksamen i disse fagene man får fritak i. Denne luksusen har ikke elever som scorer dårlig eller middelmådig og kommer de opp i fagene de sliter i, kan de plutselig få hele fire karakterer med lavt eller middelmådig snitt, som utgjør en massiv forskjell når de konkurrerer med noen som har fritak i disse fagene. Derfor skjønner jeg faktisk ikke denne ordningen. Jeg synes heller ikke det er riktig. I praksis betyr det at eleven som har fritak for matte kan komme inn på et prestisjestudie og eleven som kom opp i muntlig og skriftlig eksamenen i for eksempel matte som eleven sliter med, men mestrer akkurat eller middelmådig; taper i konkurransen med eleven med fritak om hen søker på samme studie.

Hvordan kan dette være riktig og bærekraftig i lengden og hvor lenge har egentlig denne ordningen eksistert? 

Jeg var ikke en gang klar over at man overhodet kunne få fritak fra fag og samtidig stilles likt ved slutten av skoleåret med andre elever som har tatt faget man selv har fritak i. Jeg tror ikke denne ordningen eksisterte da jeg selv gikk på skole, men da fikk vi heller ikke tallkarakterer på ungdomsskolen men bokstaver (LG,NG,G,M,S) 

Men tror ikke du skal henge deg veldig opp i dette - stort sett gjelder ikke dette mange elever og mange fag, og når alt kommer til alt så utgjør det ikke veldig mye på snittet. Hvis barnet ditt har en treer som dårligste karakter, er det vel stor sjans for å komme inn på skolen den vil inn på uansett? Og husk at du ikke vet hvorfor avgjørelsen er tatt, eller historien bak begrunnelsen. Det kan være mer til historien enn hva du vet. Og når alt kommer til alt så har barnet ditt hatt større læringsutbytte og bedre forutsetninger for å komme seg gjennom alle fagene på vgs etter god innsats på u-skolen. Det må vel være det viktigste? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har IOP, og sliter blant annet med matematikk. Han fikk en 2er nå til sommeren(8.trinn), og jeg tror vel ikke det et realistisk å oppnå en høyere karakter enn det for han. Ikkr kan jeg hjelpe han med matte heller, da jeg hadde de samme utfordringene i faget som han, og endte med 2 selv i avgangskarakter på VGS.

Likevel ville vi aldri vurdert å søke fritak for han, da en 2er er mye bedre enn ingen karakter, uansett om snittet da blir lavere. En i klassen hans får fritak fra karakter i matte(dette er det eneste faget han får fritak i, i følge min sønn), og dette er en elev med store utfordringer, flere diagnoser og egen assistent på seg. Så da lurer jeg på hva som egentlig skal til for å få fritak fra karakter i flere fag, slik barna til en debattant over her gjorde?

Anonymkode: 52ef1...7fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med opptak og har man fritak i enkelte fag så kan det bety at man får høyere snitt enn noen som har bestått alle fag, i noen tilfeller mye høyere. Dette er under utredning og vurdering, da vi ser at veldig mange av disse med høyt snitt ikke klarer fullføre høyere utdanning og dermed opptar en studieplass unødig.

Har sett ekstremtilfeller hvor en søker har nesten 6 i snitt, med omtrent kun fritak eller bestått på vitnemålet.

Disse får uansett ikke opptak til studier med spesielle opptakskrav med mindre de tar opp fag, så det er i bunn og grunn ikke et veldig stort problem annet enn at det krever mye ressurser å vurdere.

Anonymkode: 79f89...f13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber med opptak og har man fritak i enkelte fag så kan det bety at man får høyere snitt enn noen som har bestått alle fag, i noen tilfeller mye høyere. Dette er under utredning og vurdering, da vi ser at veldig mange av disse med høyt snitt ikke klarer fullføre høyere utdanning og dermed opptar en studieplass unødig.

Har sett ekstremtilfeller hvor en søker har nesten 6 i snitt, med omtrent kun fritak eller bestått på vitnemålet.

Disse får uansett ikke opptak til studier med spesielle opptakskrav med mindre de tar opp fag, så det er i bunn og grunn ikke et veldig stort problem annet enn at det krever mye ressurser å vurdere.

Beklager, leste litt fort, trodde det sto FRA vgs og ikke TIL vgs.

Men kanskje nyttig info for noen, får ikke slettet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter å ha blitt hetset og mobbet side opp og side ned og anklaget for å være både sjalu, bitter, hevngjerrig og nærmest en hater av de med funksjonsnedsettelser kommer endelig noen med peiling og påpeker det åpenlyse. Dette kan jo ikke være bærekraftig i lengden. Som jeg har sagt gjennom tråden så har mitt barn «karret» seg til tre i fag barnet sliter i, denne karakteren kommer utelukkende av jobben vi foreldre har lagt ned. Barnet kom hjem fra skolen og kunne rett og slett ingenting. Og ingen av oss er noe gode på dette heller; vi har sittet å sett YouTube video sammen med barnet som forklarte emnene, kontaktet andre bekjente vi vet er lærere, MYE ressurser er brukt i å få en middelmådig karakter ved endt skolegang. Jeg er sjeleglad for at mine barns skole HAR lekser for hadde de ikke hatt det og all læring skulle foregått på skolen ville det stått dårlig til. Det betyr altså at barns evne til å lære handler om mer enn kun barnet selv men også omstendighetene rundt barnet. Nå har mitt barn ikke bare en men FLERE i samme klasse som har fritak i vanskelige fag og enkelte av disse har da virkelig fått et kjempeflott snitt og skryter jo høylytt av dette. Jeg mener jo det verken er rettferdig eller riktig for barna som da må konkurrere med fiktive karakterer (fordi det blir jo et FIKTIVT SNITT når man har fjernet fag som trekker karakterer ned!) og ikke er det rettferdig for barna som har fått karakteren fjernet heller når de selv skjønner at snittet deres setter dem i en posisjon til å søke seg inn på skoler og studier som krever mye mer av dem enn hva de evner å yte. Det er med andre ord en åpenlys dårlig løsning for ALLE parter! Å høre at dette er noe som «er under utredning og vurdering» er på en måte godt men på en annen måte litt vondt, fordi barna som står i dette nå blir jo prøveklut for dette prosjektet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Etter å ha blitt hetset og mobbet side opp og side ned og anklaget for å være både sjalu, bitter, hevngjerrig og nærmest en hater av de med funksjonsnedsettelser kommer endelig noen med peiling og påpeker det åpenlyse. Dette kan jo ikke være bærekraftig i lengden. Som jeg har sagt gjennom tråden så har mitt barn «karret» seg til tre i fag barnet sliter i, denne karakteren kommer utelukkende av jobben vi foreldre har lagt ned. Barnet kom hjem fra skolen og kunne rett og slett ingenting. Og ingen av oss er noe gode på dette heller; vi har sittet å sett YouTube video sammen med barnet som forklarte emnene, kontaktet andre bekjente vi vet er lærere, MYE ressurser er brukt i å få en middelmådig karakter ved endt skolegang. Jeg er sjeleglad for at mine barns skole HAR lekser for hadde de ikke hatt det og all læring skulle foregått på skolen ville det stått dårlig til. Det betyr altså at barns evne til å lære handler om mer enn kun barnet selv men også omstendighetene rundt barnet. Nå har mitt barn ikke bare en men FLERE i samme klasse som har fritak i vanskelige fag og enkelte av disse har da virkelig fått et kjempeflott snitt og skryter jo høylytt av dette. Jeg mener jo det verken er rettferdig eller riktig for barna som da må konkurrere med fiktive karakterer (fordi det blir jo et FIKTIVT SNITT når man har fjernet fag som trekker karakterer ned!) og ikke er det rettferdig for barna som har fått karakteren fjernet heller når de selv skjønner at snittet deres setter dem i en posisjon til å søke seg inn på skoler og studier som krever mye mer av dem enn hva de evner å yte. Det er med andre ord en åpenlys dårlig løsning for ALLE parter! Å høre at dette er noe som «er under utredning og vurdering» er på en måte godt men på en annen måte litt vondt, fordi barna som står i dette nå blir jo prøveklut for dette prosjektet. 

Ingen som har hetset deg, slapp av. Bare fordi folk motsier deg og reagerer på ting du sier så er du ikke blitt mobbet.

Kanskje lese det du har sitert og se at hun som skreiv har endret på det.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Beklager, leste litt fort, trodde det sto FRA vgs og ikke TIL vgs.

Men kanskje nyttig info for noen, får ikke slettet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen som har hetset deg, slapp av. Bare fordi folk motsier deg og reagerer på ting du sier så er du ikke blitt mobbet.

Kanskje lese det du har sitert og se at hun som skreiv har endret på det.

Jeg har blitt ilagt ganske mange meninger jeg ikke har i denne tråden på bakgrunn av at jeg løfter frem problemstillingen. Jeg ser vedkommende skriver at hen misforsto og trodde tråden gjaldt etter VGS. Det er jo egentlig enda mer forstyrrende: jeg var ikke klar over at samme praksis forgikk på VGS. Da kan altså en ungdomsskoleelev med fritak i fag som matte og naturfag m.m komme inn på en av skolene der kjempes hardest om, for å gå ut av skolen med toppkarakter når realiteten er at vedkommende ikke er vurdert i flere av fagene. Det er jo bare helt sykt. Jeg håper ordningen vurderes ikke bare for vgs men også ungdomsskolen. Det er mye mer riktig at med en gang man begynner å få fritak fra fag så må man vurderes på et helt annet grunnlag enn de som ikke har fått fritak fra fag. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er i utgangspunktet ikke mulig å få fritak i fag som matematikk og naturfag uansett, så det er ikke så mye å bekymre seg over. Fritak gjelder for fag som gym (funksjonsnedsettelser feks), eller nynorsk (da blir det erstattet med et annet språkfag, slik jeg husker det). 

Anonymkode: 09ad3...64c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er i utgangspunktet ikke mulig å få fritak i fag som matematikk og naturfag uansett, så det er ikke så mye å bekymre seg over. Fritak gjelder for fag som gym (funksjonsnedsettelser feks), eller nynorsk (da blir det erstattet med et annet språkfag, slik jeg husker det). 

Eller, det vil si, man kan jo få fritak, men det er ikke slik at man da bare kan se bort i fra at man mangler et halvt vitnemål, for å deretter då opptak til toppstudiene med høyest snitt. Men du kan komme inn på særskilte grunnlag, men da er det ofte på linjer uten konkurranse om plassene, og det er ikke garanti for at det fungerer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eller, det vil si, man kan jo få fritak, men det er ikke slik at man da bare kan se bort i fra at man mangler et halvt vitnemål, for å deretter då opptak til toppstudiene med høyest snitt. Men du kan komme inn på særskilte grunnlag, men da er det ofte på linjer uten konkurranse om plassene, og det er ikke garanti for at det fungerer. 

Hvis man mangler halve karakterene så nei, da «ser man ikke bort fra det» men mangler man f.eks to, så jo: da «ser man bort» fra disse og kommer inn på ordinært grunnlag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var dessverre vanlig at skoler erstattet sidemål med morsmål, men det er IKKE lov. Fritak fra vurdering med karakter betyr ikke fritak fra opplæring. 

TS har fått mange feil svar her i denne tråden, men fortsetter å tro på de som støtter det hun tror selv. Det er veldig merkelig. Og uinteressant å fortsette å svare i tråden, selv om jeg vet hva jeg snakker om. De som sier det motsatte av meg tar feil. 

Fritak fra fag utover sidemål krever vedtak om spesialundervisning. Det har byttet navn til særskilt tilrettelagt opplæring, men er i praksis det samme. Det skal MYE til å få det og de elevene som har det, søker seg videre på særskilt grunnlag. 

Jeg synes jo virkelig at elever med utfordringer og tilretteleggingsbehov fortjener å være stolte av karakterene sine. For noen er det en enorm prestasjon å få en 2-er og for andre krever det null innsats å få en 6-er. 

Anonymkode: 273d0...8e6

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det var dessverre vanlig at skoler erstattet sidemål med morsmål, men det er IKKE lov. Fritak fra vurdering med karakter betyr ikke fritak fra opplæring. 

TS har fått mange feil svar her i denne tråden, men fortsetter å tro på de som støtter det hun tror selv. Det er veldig merkelig. Og uinteressant å fortsette å svare i tråden, selv om jeg vet hva jeg snakker om. De som sier det motsatte av meg tar feil. 

Fritak fra fag utover sidemål krever vedtak om spesialundervisning. Det har byttet navn til særskilt tilrettelagt opplæring, men er i praksis det samme. Det skal MYE til å få det og de elevene som har det, søker seg videre på særskilt grunnlag. 

Det er folk i tråden jobber med dette både fra PPT og skolesystemet også mener du da at jeg skal heller lytte til deg fordi «alle andre tar feil»? Det er klart at når jeg står tett på en situasjon og får forklart en virkelighet som bekreftes her inne så er jeg tilbøyelig til å tenke at da er dette tilfellet.

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg synes jo virkelig at elever med utfordringer og tilretteleggingsbehov fortjener å være stolte av karakterene sine. For noen er det en enorm prestasjon å få en 2-er og for andre krever det null innsats å få en 6-er. 

Du fortsetter å sparke inn åpne dører. Ingen er vel uenig med deg i dette? Det er slike kommenterer som er helt på sidespor og har ingenting med tråden min å gjøre, og den insinuerer at jeg, TS, ikke skulle unne ungdom å være stolt av karakterene sine, være seg 2 eller 6. dette handler altså IKKE om hvem som har lov til å være stolt eller ei. Det handler om at man er stolt over å ha ett snitt som er høyere enn normalt når dette snittet består av fritak fra fag som andre har fullført og fått middelmådig karakter av. Det var hva dette barnet var stolt av: at det ikke hadde middelmådige karakterer; kun toppkarakter. Det ble jo sagt foran barn MED middelmådig karakter. Hvordan tror du det føles for disse? Spesielt når samme ungdom har informert på forhand om at det har fritak fra fagene de andre nettopp har kjempet seg frem til middelmådig karakter i..? Og at denne praksisen fortsetter gjennom VGS og dermed fører til syvende og sist til at noen kommer inn på vanskelige emner de ikke evner å fullføre (j.f en som snakket om fullført VGS) - er jo mildt sagt bekymringsverdig for alle parter, også barna det er snakk om som i utgangspunktet ikke ville fått bestått i disse fagene og dermed er fritatt karakter.

Jeg skulle ønske det DU sa VAR riktig: at alle som ble fritatt fra bare så mye som ETT fag måtte bli vurdert i sin egen gruppe UTENFOR ordinært opptak rett og slett fordi de kan ikke settes opp mot hverandre når de allerede er differensiert FRA hverandre. Hvis det var slik at alle med fritak automatisk ble vurdert ut ifra individuell eller særopptak så synes jeg det stiller seg HELT annerledes og mener at da er hele problemet/utfordringen jeg skisserer i HI borte.

Jeg unner alle skolegang og jeg unner alle å være stolt over karakterene sine. Jeg unner også alle en rettferdig konkurranse når de først settes i en situasjon hvor de må konkurrere. Hvis elever som har fullført alle fag får lavere score enn de med fritak fra fag, så har man skapt en urettferdig konkurranse. Man skal selvfølgelig ikke straffes for å ha utfordringer, men man skal vel heller ikke straffes for å mangle dem?! 

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk. Ja her står det jo svart på hvitt under ordinært opptak :

» 

• Har du fritak for opplæring eller vurdering med karakter i et fag, skal ikke faget telle med i poengberegningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...