AnonymBruker Skrevet 26. juni #61 Skrevet 26. juni Jeg har vansker for å tro at noen som har jevnt over gode karakterer i flere fag har fritak i fag som matte og naturfag. Det skal mye til med fritak. Jeg har elever med sterk dysleksi, som jobber seg ihjel for en toer som ikke er vurdert for å få fritak i noe en gang. Noen med litt andre diagnoser som autisme og som går et tilrettelagt løp får gjerne fritak i flere fag, og så får de karakterer i noen fag de mestrer og har forutsetninger for å klare. Kanskje en er skikkelig god i gym, kan klare en god karakter der, da får ikke eleven fritak. Med en karakter i gym blir snittet kanskje 5, da. Eleven kommer inn på vgs på særskilt grunnlag, fordi ungdomsskolen har vært gjennomført med tilpasning. Hvordan det er for en elev i vanlig klasse som er fritatt i noen fag og får karakterer i de fleste og som ellers følger vanlig undervisning vet jeg ikke. Har jobbet 15 år i skolen og enda ikke møtt på noen av de Anonymkode: b42aa...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #62 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har vansker for å tro at noen som har jevnt over gode karakterer i flere fag har fritak i fag som matte og naturfag. Det skal mye til med fritak. Jeg har elever med sterk dysleksi, som jobber seg ihjel for en toer som ikke er vurdert for å få fritak i noe en gang. Noen med litt andre diagnoser som autisme og som går et tilrettelagt løp får gjerne fritak i flere fag, og så får de karakterer i noen fag de mestrer og har forutsetninger for å klare. Kanskje en er skikkelig god i gym, kan klare en god karakter der, da får ikke eleven fritak. Med en karakter i gym blir snittet kanskje 5, da. Eleven kommer inn på vgs på særskilt grunnlag, fordi ungdomsskolen har vært gjennomført med tilpasning. Hvordan det er for en elev i vanlig klasse som er fritatt i noen fag og får karakterer i de fleste og som ellers følger vanlig undervisning vet jeg ikke. Har jobbet 15 år i skolen og enda ikke møtt på noen av de Anonymkode: b42aa...1c7 Takk for ett edruelig svar, det er nettopp det siste eksemplet jeg spør om. Ikke barn med fritak i mange fag, men ett eller to (jeg velger å være utydelig for anonymiteten sin del) - jeg vet at dette er tilfellet og jeg vet at ungdommen har over 4 i alle andre fag, også 6ere i enkelte fag. Folk i tråden går mann av huse når jeg spør hvordan denne ungdommen vil bli vurdert til opptak sammenlignet med de som da har fått karakter i alle fag. Jeg mener det er et ganske legitimt spørsmål å stille. Jeg har flere barn og kan lett se for meg at det yngre barnet vil slite i enkelte fag og få ett høyere snitt om det slipper karakter i fagene barnet ikke mestrer til samme grad. Så hvis dette gir ett fortrinn gjør jeg selvfølgelig det samme. Samtidig synes jeg det er merkelig om det virkelig er tilfellet men alt jeg har fått av informasjon så langt mener jeg tyder på det, da jeg også har forstått det sånn at de som vurderes ut ifra særskilt opptak vet før resten hvilken skole de er kommet inn på. Det gjør ikke denne ungdommen. Ergo jeg har oppfattet det som at det skal gjennom samme opptakssystem som de som skal inn via ordinært opptak, bare at denne eleven har noen fag uten karakter. Flere i tråden sier at de tror «neppe» det er slik men ingen har så langt gitt en fullstendig avklaring på dette. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #63 Skrevet 26. juni For å få fritak fra vurdering, må eleven har sakkyndig vurdering i det aktuelle faget. Det vil si det har så store lærevansker at det ikke er mulig å gi mye mer enn karakteren 1 i faget. Dermed er det en karakter mindre som teller inn på snittet i opptak til vgs. når det er sagt, er det svært få som har sakkyndig i mange fag som søker seg inn på prestisjelinjer. De fleste søker seg inn på yrkesfag, med håp om å få et fagbrev/kompetansebevis som gjør at eleven kommer seg ut i arbeid. For å komme inn på særskilt grunnlag, må det enten svært tungtveiende årsaker ligge til grunn, eller eleven må ha fritak i mer enn halvparten av fagene. Så kan vi stille spørsmål med hva som er rettferdig/urettferdig, men jeg tenker nå slik at det viktigste er at alle faktisk får mulighet til å komme seg gjennom et studieløp, og at det faktisk er veldig urettferdig at noen er født med så store lærevansker at de faktisk ikke klarer å nå kompetansemålene til jevnaldrende. Det er ikke slik at disse elevene aldri har strevd. Anonymkode: 46099...4c7
AnonymBruker Skrevet 26. juni #64 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å få fritak fra vurdering, må eleven har sakkyndig vurdering i det aktuelle faget. Det vil si det har så store lærevansker at det ikke er mulig å gi mye mer enn karakteren 1 i faget. Dermed er det en karakter mindre som teller inn på snittet i opptak til vgs. når det er sagt, er det svært få som har sakkyndig i mange fag som søker seg inn på prestisjelinjer. De fleste søker seg inn på yrkesfag, med håp om å få et fagbrev/kompetansebevis som gjør at eleven kommer seg ut i arbeid. For å komme inn på særskilt grunnlag, må det enten svært tungtveiende årsaker ligge til grunn, eller eleven må ha fritak i mer enn halvparten av fagene. Så kan vi stille spørsmål med hva som er rettferdig/urettferdig, men jeg tenker nå slik at det viktigste er at alle faktisk får mulighet til å komme seg gjennom et studieløp, og at det faktisk er veldig urettferdig at noen er født med så store lærevansker at de faktisk ikke klarer å nå kompetansemålene til jevnaldrende. Det er ikke slik at disse elevene aldri har strevd. Anonymkode: 46099...4c7 Tusen takk for svar. Jeg ønsker bare å forstå gangen i det; du sier altså at man vurderer at pga ulike årsaker (f.eks diagnoser) så vil ikke eleven klare å få bestått, ergo man får fritak fra faget. Samtidig så antar jeg da at min forståelse innledningsvis er riktig : snittet til denne eleven er basert på gjenværende karakterer. I tilfellet jeg snakker om, er alle gjenværende karakterer over 4. ergo eleven har over 4. jeg vet at en annen elev har nøyaktig samme karakterer i disse fagene men har 3 i faget som den andre eleven har fritak i. Disse vil vel sammenlignes mot hverandre ved opptak og da vil eleven med fritak komme bedre ut ettersom snittet er høyere? Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #65 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for ett edruelig svar, det er nettopp det siste eksemplet jeg spør om. Ikke barn med fritak i mange fag, men ett eller to (jeg velger å være utydelig for anonymiteten sin del) - jeg vet at dette er tilfellet og jeg vet at ungdommen har over 4 i alle andre fag, også 6ere i enkelte fag. Folk i tråden går mann av huse når jeg spør hvordan denne ungdommen vil bli vurdert til opptak sammenlignet med de som da har fått karakter i alle fag. Jeg mener det er et ganske legitimt spørsmål å stille. Jeg har flere barn og kan lett se for meg at det yngre barnet vil slite i enkelte fag og få ett høyere snitt om det slipper karakter i fagene barnet ikke mestrer til samme grad. Så hvis dette gir ett fortrinn gjør jeg selvfølgelig det samme. Samtidig synes jeg det er merkelig om det virkelig er tilfellet men alt jeg har fått av informasjon så langt mener jeg tyder på det, da jeg også har forstått det sånn at de som vurderes ut ifra særskilt opptak vet før resten hvilken skole de er kommet inn på. Det gjør ikke denne ungdommen. Ergo jeg har oppfattet det som at det skal gjennom samme opptakssystem som de som skal inn via ordinært opptak, bare at denne eleven har noen fag uten karakter. Flere i tråden sier at de tror «neppe» det er slik men ingen har så langt gitt en fullstendig avklaring på dette. Anonymkode: 422a9...951 Tror folk sliter litt med å svare fordi det er noe uvanlig. Som oftest er det en del tilrettelegging i bildet når det er snakk om elever med fritak, og da kommer de inn på særskilt grunnlag. Det er stort sett avdelingsledere som tar seg av spørsmål rundt opptak på vgs, så jeg vet ikke alle detaljene i hvordan det foregår. Anonymkode: b42aa...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #66 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er det ingen som har sagt så tydelig som du gjør her og det er jo det eneste jeg spør om… Hvorfor er det så vanskelig å bare svare på!? Det er jo det jeg har spurt om siden HI: vil de som er fritatt fra fag vurderes sammen med de uten fritak? Det var mitt eneste spørsmål fordi jeg har jo oppfattet at det var slik. Hvis DET var tilfellet hadde jeg synes det var MERKELIG. Nå sier du jo at det IKKE er slik og samtidig har du altså ilagt meg mange stygge egenskaper for å synes at et slik system som du hevder ikke eksisterer; ville være merkelig. Anonymkode: 422a9...951 Du har jo fått svar på dette MANGE ganger. Hele tråden er full av svar om dette. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ok så selv om du kun har fritak i f.eks matte så medfører dette at man automatisk at du blir tatt inn på særskilt grunnlag? Blir man da tatt inn til samme tid og får vite hvilken skole man kommer inn på samtidig som de som søker på ordinært grunnlag? Fordi det jeg leste på nett om særskilt grunnlag sier at de får vite hva de kommer inn på før de med ordinært opptak får vite noe? Anonymkode: 422a9...951 De som søker på særskilt grunnlag har tidligere søknadsfrist og får tidligere beskjed. De har allerede fått beskjed. Anonymkode: 273d0...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #67 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ok så selv om du kun har fritak i f.eks matte så medfører dette at man automatisk at du blir tatt inn på særskilt grunnlag? Blir man da tatt inn til samme tid og får vite hvilken skole man kommer inn på samtidig som de som søker på ordinært grunnlag? Fordi det jeg leste på nett om særskilt grunnlag sier at de får vite hva de kommer inn på før de med ordinært opptak får vite noe? Anonymkode: 422a9...951 Jepp, du kommer ikke utenom særskilt grunnlag om du er fritatt et eller flere av hovedfagene. Noen kan få svar allerede i mai men de fleste får svar samtidig som de andre i juli. I gamle dager tror jeg de fikk svar tidligere uansett men nå holder de fleste seg til juli som de andre, men variasjoner er det alltid fra sak til person og sted. Anonymkode: 81b9f...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #68 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svar. Jeg ønsker bare å forstå gangen i det; du sier altså at man vurderer at pga ulike årsaker (f.eks diagnoser) så vil ikke eleven klare å få bestått, ergo man får fritak fra faget. Samtidig så antar jeg da at min forståelse innledningsvis er riktig : snittet til denne eleven er basert på gjenværende karakterer. I tilfellet jeg snakker om, er alle gjenværende karakterer over 4. ergo eleven har over 4. jeg vet at en annen elev har nøyaktig samme karakterer i disse fagene men har 3 i faget som den andre eleven har fritak i. Disse vil vel sammenlignes mot hverandre ved opptak og da vil eleven med fritak komme bedre ut ettersom snittet er høyere? Anonymkode: 422a9...951 Ja. Foreldre har rett til å søke fritak så lenge det foreligger en sakkyndig vurdering/enkeltvedtak. Jeg jobber på skole, og denne vurderingen gjøres gjennom hele skoleløpet. En starter ofte med et håp om å få karakter 2 i faget, men ser vi at eleven strever såpass at målene ikke nås, kan det søkes om fritak. De aller fleste som har sakkyndig vurdering får det på grunn av lite utbytte av ordinær undervisning, altså karakteren 1. den sakkyndige fjernes ofte dersom karakterene blir høyere, men her gjøres det selvsagt individuelle vurderinger alt etter sak. når det er sagt; det er selvsagt elever med diagnoser som ikke har sakkyndig vurdering, og de får ikke fritak sånn uten videre (bortsett fra sidemål ved dysleksi). Anonymkode: 46099...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #69 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har jo fått svar på dette MANGE ganger. Hele tråden er full av svar om dette. De som søker på særskilt grunnlag har tidligere søknadsfrist og får tidligere beskjed. De har allerede fått beskjed. Anonymkode: 273d0...8e6 Hvis du leser siste innleggene som er kommet så ser du at det du hevder stemmer faktisk ikke. Har man kun fritak i ett eller to fag vil man kunne vurderes på ordinært grunnlag og sammenlignes med de som har karakterer i alle fag. Og dermed utkonkurrere disse. Som var min opprinnelige forståelse av saken. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #70 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Foreldre har rett til å søke fritak så lenge det foreligger en sakkyndig vurdering/enkeltvedtak. Jeg jobber på skole, og denne vurderingen gjøres gjennom hele skoleløpet. En starter ofte med et håp om å få karakter 2 i faget, men ser vi at eleven strever såpass at målene ikke nås, kan det søkes om fritak. De aller fleste som har sakkyndig vurdering får det på grunn av lite utbytte av ordinær undervisning, altså karakteren 1. den sakkyndige fjernes ofte dersom karakterene blir høyere, men her gjøres det selvsagt individuelle vurderinger alt etter sak. når det er sagt; det er selvsagt elever med diagnoser som ikke har sakkyndig vurdering, og de får ikke fritak sånn uten videre (bortsett fra sidemål ved dysleksi). Anonymkode: 46099...4c7 Okey tusen takk for svar. Det er slik jeg har forstått det. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg da vil faktisk heller jobbe for at barnet mitt som høyst sannsynlig vil slite for å oppnå 2 i ett fag og overhodet ikke vil klare det uten min hjelp; heller får fritak. Det eldre søsken som har langt bedre forutsetning måtte jeg følge opp MASSE for at barnet skulle få en 3er, som nå har trukket karakterene NED. Det er ikke snakk om at jeg fulgte opp litt, men mye. Jeg vet at til og med via å gi søsken samme oppfølging vil søsken neppe klare mer enn 2 i samme fag. Da skal jeg heller bruke alle mine ressurser for å sikre meg det fritaket slik at snittet blir høyere! Er glad jeg fant ut av dette. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #71 Skrevet 26. juni Og bare så det er sagt; jeg vet hva jeg snakker om! Prøvde å søke inn eget barn (fritak i norsk og matte pga ulike diagnoser) på særskilt grunnlag, men fikk avslag da han hadde karakterer i for mange fag + ikke nok omfattende vansker. Dermed ble han flyttet til ordinært opptak der han konkurrerer med alle andre, men da med litt færre karakterer som teller på snittet. Anonymkode: 46099...4c7
AnonymBruker Skrevet 26. juni #72 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): «bunnrasket».. ok? Hva er det? Og hvem mener du fortjener det? De som ikke har fått fritak? Dette sier jo mest av alt noe om dine holdninger.. Det jeg spør om er HVORDAN de med fritak i fag vurderes sammenlignet med de som IKKE har fritak. Hvis de ble vurdert på samme grunnlag (kun gjennomsnitt) - så mener jeg det hadde vært FEIL. Hvis de med fritak vurderes ut ifra egne grunnlag (individuelt/særskilt) så mener jeg det er MER RIKTIG enn at disse to ulike forutsetningene «nullstilles» også er det kun gjennomsnittskarakter som teller. Det har vært spørsmålet mitt fra starten av. Nå sier du at ditt barn hadde kun EN karakter, det jeg spør om er når ungdommen har fritak fra kun ett eller to fag, ikke over halvparten som jeg har lest utløser særskilt vedtak. Hva med de som har fått karakter i majoriteten av fagene, bortsett fra noen få? Vil disse også få særskilt opptak, det er hva jeg spør om og mener jo at det burde de. Anonymkode: 422a9...951 Mest sannsynlig har du ikke hele fra ungdommen her. Hvis personer har fritak på karakter så søker de individuelle eller særskilt. På alle videregående så er det er vid prosent elever da som tas inn ut fra dette. Der regner de ikke snitt på karakter, de kommer inn på andre kriterier. En del av disse vil til tider slite og i eks norsk, matte, naturfag, samfunnsfag osv. Men kan ofte fungere godt i yrkesfag. Kan si her mine begge 2 har dysleksi og en har epilepsi. Pga at de ikke ville klare å oppnå så høye karakterer pga sine utfordringer. Her så mente og lærer osv at de ikke skulle ha karakter. Men vi kjempet da for karakter siden vi mente en 1 eller 2 var bedre en ikke noe. Her fikk ungdommen lov etter frem og tilbake søke individuelt unntak pga vanskene, hbis de ikke hadde fått den muligheten hadde de ikke kommet inn på det de ønsket. Årsak linja der sønnen søkte havnet på 4.9 han hadde 3.2. Men gikk ut på videregående med snitt på 5.3, der yngste søkte havnet snitt på 4.5 og ho hadde snitt på 3.2, på videregående gikk ut med 4.8, sekser i programfag. Så jeg tror noen lyver til deg, de kommer ikke inn på 1 valg hvis de ikke har karakterer i flere fag så sandt de ikke får individuelt inntak Anonymkode: d1365...c46
AnonymBruker Skrevet 26. juni #73 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og bare så det er sagt; jeg vet hva jeg snakker om! Prøvde å søke inn eget barn (fritak i norsk og matte pga ulike diagnoser) på særskilt grunnlag, men fikk avslag da han hadde karakterer i for mange fag + ikke nok omfattende vansker. Dermed ble han flyttet til ordinært opptak der han konkurrerer med alle andre, men da med litt færre karakterer som teller på snittet. Anonymkode: 46099...4c7 Så lenge snittet til sønnen din er høyt nok vil han jo komme godt ut av det? Anonymkode: 422a9...951
Alphabetacharlie Skrevet 26. juni #74 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Okey tusen takk for svar. Det er slik jeg har forstått det. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg da vil faktisk heller jobbe for at barnet mitt som høyst sannsynlig vil slite for å oppnå 2 i ett fag og overhodet ikke vil klare det uten min hjelp; heller får fritak. Det eldre søsken som har langt bedre forutsetning måtte jeg følge opp MASSE for at barnet skulle få en 3er, som nå har trukket karakterene NED. Det er ikke snakk om at jeg fulgte opp litt, men mye. Jeg vet at til og med via å gi søsken samme oppfølging vil søsken neppe klare mer enn 2 i samme fag. Da skal jeg heller bruke alle mine ressurser for å sikre meg det fritaket slik at snittet blir høyere! Er glad jeg fant ut av dette. Anonymkode: 422a9...951 Ps: Mange sliter i fag uten å ha sakkyndig vurdering. Da kan de ikke få fritak. Dette er vurdering skolen/ppt gjør. Ppt ønsker færre sakkyndige, og at alle elevene får tilpasset opplæring. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #75 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så lenge snittet til sønnen din er høyt nok vil han jo komme godt ut av det? Anonymkode: 422a9...951 Tja, nå er vi litt heldige at han vil inn på en skole og linje med lavt snitt, men hadde han villet inn på noe annet kunne han ha havnet på en skole og linje han absolutt ikke ville gått på, og for hans del ville det vært helt krise og veien til drop out. Anonymkode: 46099...4c7
AnonymBruker Skrevet 26. juni #76 Skrevet 26. juni Alphabetacharlie skrev (1 minutt siden): Ps: Mange sliter i fag uten å ha sakkyndig vurdering. Da kan de ikke få fritak. Dette er vurdering skolen/ppt gjør. Ppt ønsker færre sakkyndige, og at alle elevene får tilpasset opplæring. PPT har vært inn i bildet med yngste men jeg var tydeligvis dum og ønsket å kjempe for at barnet skulle få slippe sakkyndig vurdering og differensieres ut, da jeg mente barnet hadde progresjon og utviklet seg. Skulle selvfølgelig dynget på i den andre retningen fremfor å forsøke å normalisere barnet og styrke det, fordi nå har jeg ett ganske middelmådig normalt barn som sliter smått i enkelte fag uten diagnoser eller sakkyndig vurdering. Vi har jo bare prøvd å kompensere og hjelpe best mulig for å sørge for normal utvikling og heller gi barnet tid. Skjønner nå at dette er feil fremgangsmåte i ett samfunn hvor det til syvende og sist vil være til fordel å få tilrettelegging som jevner ut forskjeller mellom de som sliter og de som ikke sliter til samme grad. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #77 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det snakk om faktisk fritak eller IV? Å få fritak er omtrent umulig, og ALDRI mulig for elever som har evner til å få gode karakterer i andre fag. IV er noe annet, da har man ikke vært på skolen og kan ikke bli vurdert. Det er to veldig forskjellige ting. Anonymkode: 273d0...8e6 Det er ikke umulig å få fritak, det var en søknad med dokumentasjon. Eleven må fortsatt følge undervisningen men er fritatt fra vurdering i sidemål. Anonymkode: df280...c48
AnonymBruker Skrevet 26. juni #78 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke umulig å få fritak, det var en søknad med dokumentasjon. Eleven må fortsatt følge undervisningen men er fritatt fra vurdering i sidemål. Anonymkode: df280...c48 Som jeg har skrevet er vurdering i sidemål en helt egen greie. Det denne tråden handler om er fritak fra andre fag og det skal veldig mye mer til. Det skjer nesten ikke i praksis og jeg tror ennå at det er noe ved denne historien som TS enten ikke vet om eller velger å ikke fortelle oss. Anonymkode: 273d0...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #79 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Som jeg har skrevet er vurdering i sidemål en helt egen greie. Det denne tråden handler om er fritak fra andre fag og det skal veldig mye mer til. Det skjer nesten ikke i praksis og jeg tror ennå at det er noe ved denne historien som TS enten ikke vet om eller velger å ikke fortelle oss. Anonymkode: 273d0...8e6 Herregud nå må du gi deg! Jeg har spesifisert at det er snakk om flere/andre fag enn sidemål og fått bekreftelse i tråden på at det er mulig å få fritak i andre fag og samtidig bli tatt inn på ordinært opptak og man kan da få bedre snitt enn de som ikke har fritak. Selv om hele argumentet for fritak er at man i realiteten ville fått stryk. Du har virkelig sparket etter personen fremfor ballen helt fra starten av, vært nedlatende og ufin. Også viser det seg til og med at du har tatt feil og min forståelse innledningsvis som jeg spør om blir bekreftet. Ditt bidrag har vært typisk «la oss ta TS»! Og du bekrefter det via å spekulere i at det er «deler ved historien jeg velger å ikke fortelle». Seriøst, skjerp deg! Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #80 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud nå må du gi deg! Jeg har spesifisert at det er snakk om flere/andre fag enn sidemål og fått bekreftelse i tråden på at det er mulig å få fritak i andre fag og samtidig bli tatt inn på ordinært opptak og man kan da få bedre snitt enn de som ikke har fritak. Selv om hele argumentet for fritak er at man i realiteten ville fått stryk. Du har virkelig sparket etter personen fremfor ballen helt fra starten av, vært nedlatende og ufin. Også viser det seg til og med at du har tatt feil og min forståelse innledningsvis som jeg spør om blir bekreftet. Ditt bidrag har vært typisk «la oss ta TS»! Og du bekrefter det via å spekulere i at det er «deler ved historien jeg velger å ikke fortelle». Seriøst, skjerp deg! Anonymkode: 422a9...951 På forum så for man det man gir ut i retur. Tror ikke du skjønner hele greia her. Man kommer ikke bedre utav det at man ikke deltar i vanlige fag, det sier seg selv. Det er bedre med 3 i norsk enn at man er fritatt. Sidemål er ikke et viktig fag og det endrer ingenting om man blir fritatt det, da vil man fortsatt komme inn på ordinært.. Er det de vanlige viktige fagene så søker man på særskilt grunnlag uansett hvis man ikke har hatt de på ungdomsskolen, det er ikke mulig å komme unna det. Og igjen, det er ikke en fordel å komme på vgs ned ikke vurdering og fritak i fag som er nødvendige. Alle har jo uansett rett på skoleplass, Anonymkode: 81b9f...c9b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå