AnonymBruker Skrevet 26. juni #41 Skrevet 26. juni anonym35445 skrev (1 minutt siden): Er jo det jeg sier🤦♀️. Enig i att nynorsk burde vært fjernet helt? Men når det ikke er slik er det i hvertfall bra att vi med funksjonsnedsettelser får det i det minste. Den siste delen var til ts som ikke helt skjønner konseptet med særskilt grunnlag og at man ikke kommer utenom når man har hatt fritak. Skulle bare mangle at dere som trenger det kan få fritak, det viktigste er at de fleste holder seg i skolen og får en utdanning. Anonymkode: 81b9f...c9b 2 1
anonym35445 Skrevet 26. juni #42 Skrevet 26. juni (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Den siste delen var til ts som ikke helt skjønner konseptet med særskilt grunnlag og at man ikke kommer utenom når man har hatt fritak. Skulle bare mangle at dere som trenger det kan få fritak, det viktigste er at de fleste holder seg i skolen og får en utdanning. Anonymkode: 81b9f...c9b Skjønner🫶🏻. Nei, virker som hun egentlig snakker om IV som hun omtaler som fritak. Og da må man jo ta fagene på nytt for å få ett godkjent vitnemål. Kompetanse mål er ikke det samme som vitnemål og man kan ikke søke på videre utdanning med det eller ta fagbrev (eller jo men da er det helt spesielle regler, att man må ha så så mange år arbeidserfaring osv.) Endret 26. juni av anonym35445
anonym35445 Skrevet 26. juni #43 Skrevet 26. juni (endret) anonym35445 skrev (3 minutter siden): slettet Endret 26. juni av anonym35445
AnonymBruker Skrevet 26. juni #44 Skrevet 26. juni anonym35445 skrev (3 minutter siden): Skjønner🫶🏻. Nei, virker som hun egentlig snakker om IV som hun omtaler som fritak. Og da må man jo ta fagene på nytt for å få ett godkjent vitnemål. Man trenger ikke godkjent vitnemål fra ungdomsskolen. Videregående opplæring er en rettighet, også for elever med IV i alle fag. Det er en stor utfordring for oss som underviser i vgs, for elevene kommer til oss med absolutt null forkunnskaper og har rett til opplæring på like vilkår som alle andre. Anonymkode: 273d0...8e6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #45 Skrevet 26. juni anonym35445 skrev (1 minutt siden): Skjønner🫶🏻. Nei, virker som hun egentlig snakker om IV som hun omtaler som fritak. Og da må man jo ta fagene på nytt for å få ett godkjent vitnemål. Det er ikke snakk om IV. Jeg vet jo at eleven har søkt seg videre til VGS og har altså ikke karakter i enkelte fag som har medført ett veldig bra snitt for eleven, bedre enn de elevene som har disse fagene. Jeg synes det er veldig synd at flere tydelig misforstår; jeg har ingenting negativt å si om at elever får fritak eller tilrettelegging, det er at de ved skolegangens slutt sidestilles med elever som ikke har fått samme fritak og de kommer bedre utav det. Hvis eleven ikke var under ordinært opptak så forstår jeg det sånn at eleven allerede ville ha visst om hen kom inn på ønsket skole eller ikke, ettersom de som søker på ekstraordinært grunnlag får vite før de som søker på ordinært grunnlag? Jeg skulle ønske de som ikke visste bare unnlot å svare og de som vet svarte på det jeg faktisk spør om fremfor å la seg krenke så mye av spørsmålet at man tyr til personangrep. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #46 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man trenger ikke godkjent vitnemål fra ungdomsskolen. Videregående opplæring er en rettighet, også for elever med IV i alle fag. Det er en stor utfordring for oss som underviser i vgs, for elevene kommer til oss med absolutt null forkunnskaper og har rett til opplæring på like vilkår som alle andre. Anonymkode: 273d0...8e6 Herregud tusen tusen takk endelig noen som KAN noe om tema! Kan du svare meg på det jeg faktisk spør om? Hvis Anne har fått fritak i matte og nynorsk og dermed får 4 i snitt, vil hun ha bedre sannsynlighet for å komme inn på ønsket studie enn Egil som hadde 4 i alle de samme fagene som Anne, men Egil fullførte nynorsk og matte som han fikk 3 i, og dermed får Egil ett lavere gjennomsnitt enn Anne? Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #47 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Matte er da ikke et puggefag! Tvert i mot et fag som krever forståelse. Ut over det er det mange studier man er diskvalifisert fra når man har karakterfritak i et eller flere fag, og generelt betyr karakterfritak at man er bortimot tilbakestående eller f.eks. har så alvorlig dysleksi at man er så godt som analfabet. Virkelig ikke noe å misunne. Anonymkode: 07527...85e Jeg hadde fritak fra et fag på videregående fordi jeg allerede hadde fullført det tidligere. Det var derfor verken nødvendig eller hensiktsmessig at jeg tok samme faget to ganger. Årsaken var rett og slett at jeg byttet fra yrkesfag til studiespesialiserende. Jeg var på ingen måte tilbakestående?! Anonymkode: ce0cd...425 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #48 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde fritak fra et fag på videregående fordi jeg allerede hadde fullført det tidligere. Det var derfor verken nødvendig eller hensiktsmessig at jeg tok samme faget to ganger. Årsaken var rett og slett at jeg byttet fra yrkesfag til studiespesialiserende. Jeg var på ingen måte tilbakestående?! Anonymkode: ce0cd...425 Det blir noe annet for du har jo fritak fordi du allerede har fullført det faget. Det vil jo da stå at du har fritak fordi du har fullført faget og har karakter i faget. Når man blir fritatt et fag man aldri har hatt så blir det noe annet. Anonymkode: 81b9f...c9b 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #49 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Herregud tusen tusen takk endelig noen som KAN noe om tema! Kan du svare meg på det jeg faktisk spør om? Hvis Anne har fått fritak i matte og nynorsk og dermed får 4 i snitt, vil hun ha bedre sannsynlighet for å komme inn på ønsket studie enn Egil som hadde 4 i alle de samme fagene som Anne, men Egil fullførte nynorsk og matte som han fikk 3 i, og dermed får Egil ett lavere gjennomsnitt enn Anne? Anonymkode: 422a9...951 Kommer ikke tydelig fram i innlegget ditt om du her snakker om elev med vitnemål ifra ungdomsskolen der hun har fritak ifra flere fag. Eller elev som har gått vg1 og skal søker seg inn på vg2 med kompetansebevis med fritak ifra fag. Anonymkode: 11124...2eb
AnonymBruker Skrevet 26. juni #50 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer ikke tydelig fram i innlegget ditt om du her snakker om elev med vitnemål ifra ungdomsskolen der hun har fritak ifra flere fag. Eller elev som har gått vg1 og skal søker seg inn på vg2 med kompetansebevis med fritak ifra fag. Anonymkode: 11124...2eb Det er snakk om ungdomsskoleelever som har fullført ungdomsskolen og søker seg inn på VGS, hvor Anne har fritak i fag og Egil har da ikke fritak men middelmådig karakter i fagene Anne har fritak fra og ellers har Anne og Egil de samme karakterene. Siden Anne kun har 4 i alle fag hun har fullført er hennes snitt 4. siden Egil har to fag Anne fikk fritak i med 3 som standpunkt har han et lavere snitt enn Anne. Anne og Egil søker seg inn på samme VGS hvor 4 er snittet for å komme inn. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #51 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Herregud tusen tusen takk endelig noen som KAN noe om tema! Kan du svare meg på det jeg faktisk spør om? Hvis Anne har fått fritak i matte og nynorsk og dermed får 4 i snitt, vil hun ha bedre sannsynlighet for å komme inn på ønsket studie enn Egil som hadde 4 i alle de samme fagene som Anne, men Egil fullførte nynorsk og matte som han fikk 3 i, og dermed får Egil ett lavere gjennomsnitt enn Anne? Anonymkode: 422a9...951 Jeg har svart på det du spør om. Det er ganske åpenbart at du ikke har hele historien her. For at en elev skal få fritak i fag som matte, kreves det vedtak om spesialundervisning. Det skal som sagt ekstremt mye til. En elev som har vedtak om spesialundervisning vil ha helt andre forutsetninger for å komme seg gjennom skoleløpet enn elever uten. Du fremstår som ganske smålig så kan du jo, gitt at historien din er sann, glede deg til denne eleven stryker videregående. For der er det ingen mulighet til å slippe unna vurdering med karakter, unntatt i sidemål og kroppsøving. Anonymkode: 273d0...8e6 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #52 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har svart på det du spør om. Det er ganske åpenbart at du ikke har hele historien her. For at en elev skal få fritak i fag som matte, kreves det vedtak om spesialundervisning. Det skal som sagt ekstremt mye til. En elev som har vedtak om spesialundervisning vil ha helt andre forutsetninger for å komme seg gjennom skoleløpet enn elever uten. Du fremstår som ganske smålig så kan du jo, gitt at historien din er sann, glede deg til denne eleven stryker videregående. For der er det ingen mulighet til å slippe unna vurdering med karakter, unntatt i sidemål og kroppsøving. Anonymkode: 273d0...8e6 Hva er det jeg ikke har svart på? Historien er sann. Det er noe paradoksalt over at du på den ene siden ikke tror historien er sann og samtidig kritiserer meg for å stille spørsmålstegn til hvordan dette kan være mulig. Jeg har ingen «glede» i om denne studenten vil mislykkes på VGS, dette er følelser du ilegger meg som jeg aldri har hatt.. og du ilegger dem meg basert på at jeg er kritisk til ett system du selv påpeker vil være uheldig også for eleven det gjelder. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #53 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det jeg ikke har svart på? Historien er sann. Det er noe paradoksalt over at du på den ene siden ikke tror historien er sann og samtidig kritiserer meg for å stille spørsmålstegn til hvordan dette kan være mulig. Jeg har ingen «glede» i om denne studenten vil mislykkes på VGS, dette er følelser du ilegger meg som jeg aldri har hatt.. og du ilegger dem meg basert på at jeg er kritisk til ett system du selv påpeker vil være uheldig også for eleven det gjelder. Anonymkode: 422a9...951 Det er fordi systemet ikke er sånn. Det du beskriver går ikke an. En elev med fritak fra fag kan ikke søke vgs på ordinært grunnlag. Anonymkode: 273d0...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #54 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har svart på det du spør om. Det er ganske åpenbart at du ikke har hele historien her. For at en elev skal få fritak i fag som matte, kreves det vedtak om spesialundervisning. Det skal som sagt ekstremt mye til. En elev som har vedtak om spesialundervisning vil ha helt andre forutsetninger for å komme seg gjennom skoleløpet enn elever uten. Du fremstår som ganske smålig så kan du jo, gitt at historien din er sann, glede deg til denne eleven stryker videregående. For der er det ingen mulighet til å slippe unna vurdering med karakter, unntatt i sidemål og kroppsøving. Anonymkode: 273d0...8e6 Beklager, leste feil. Trodde du mente jeg ikke hadde svart på noe. Jeg ser ikke at du har svart på det jeg spør om, men siden du hevder det så antar jeg at det er slik jeg har forstått det? Jeg forstår deg da slik at ja: Anne vil komme inn fremfor Egil, fordi Anne har ett bedre snitt enn Egil? Selv om Egil har bedre forutsetning enn Anne til å mestre fagene fordi Egil i motsetning til Anne har faktisk fått karakter i fagene som Anne er fritatt ? Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #55 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er fordi systemet ikke er sånn. Det du beskriver går ikke an. En elev med fritak fra fag kan ikke søke vgs på ordinært grunnlag. Anonymkode: 273d0...8e6 Det er det ingen som har sagt så tydelig som du gjør her og det er jo det eneste jeg spør om… Hvorfor er det så vanskelig å bare svare på!? Det er jo det jeg har spurt om siden HI: vil de som er fritatt fra fag vurderes sammen med de uten fritak? Det var mitt eneste spørsmål fordi jeg har jo oppfattet at det var slik. Hvis DET var tilfellet hadde jeg synes det var MERKELIG. Nå sier du jo at det IKKE er slik og samtidig har du altså ilagt meg mange stygge egenskaper for å synes at et slik system som du hevder ikke eksisterer; ville være merkelig. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #56 Skrevet 26. juni Jeg har to barn som fikk fritak i alle fag. Det ene hadde nok en mat&helse-karakter fra åttende trinn. De kom inn på vgs begge to. Den ene på andrevalget, den andre på førstevalget. En ble vurdert individuelt, den andre særskilt. Ja, de kom inn på akkurat samme linjer som andre. Nei, de måtte ikke ta til takke med bunnrasket som ingen andre ville ha. De jobbet kanskje ikke så mye med fag på ungdomsskolen, men de jobbet med veldig mye annet som du kan håpe at ditt barn aldri trenger å jobbe med. Anonymkode: b9568...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #57 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har to barn som fikk fritak i alle fag. Det ene hadde nok en mat&helse-karakter fra åttende trinn. De kom inn på vgs begge to. Den ene på andrevalget, den andre på førstevalget. En ble vurdert individuelt, den andre særskilt. Ja, de kom inn på akkurat samme linjer som andre. Nei, de måtte ikke ta til takke med bunnrasket som ingen andre ville ha. De jobbet kanskje ikke så mye med fag på ungdomsskolen, men de jobbet med veldig mye annet som du kan håpe at ditt barn aldri trenger å jobbe med. Anonymkode: b9568...4d9 «bunnrasket».. ok? Hva er det? Og hvem mener du fortjener det? De som ikke har fått fritak? Dette sier jo mest av alt noe om dine holdninger.. Det jeg spør om er HVORDAN de med fritak i fag vurderes sammenlignet med de som IKKE har fritak. Hvis de ble vurdert på samme grunnlag (kun gjennomsnitt) - så mener jeg det hadde vært FEIL. Hvis de med fritak vurderes ut ifra egne grunnlag (individuelt/særskilt) så mener jeg det er MER RIKTIG enn at disse to ulike forutsetningene «nullstilles» også er det kun gjennomsnittskarakter som teller. Det har vært spørsmålet mitt fra starten av. Nå sier du at ditt barn hadde kun EN karakter, det jeg spør om er når ungdommen har fritak fra kun ett eller to fag, ikke over halvparten som jeg har lest utløser særskilt vedtak. Hva med de som har fått karakter i majoriteten av fagene, bortsett fra noen få? Vil disse også få særskilt opptak, det er hva jeg spør om og mener jo at det burde de. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #58 Skrevet 26. juni Hvis man har fått fritak fra fag som matte og naturfag i ungdomsskolen, er man neppe i stand til å gå på ordinær videregående. Anonymkode: 2f921...2cd 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #59 Skrevet 26. juni Ts, det virker som om du sliter med å ta til deg informasjonen du får. Vi er flere her inne som har svart deg på dine spørsmål men det virker som om du har problemer med å ta i mot informasjonen. Du vet nok ikke alt om denne situasjonen du gnåler om, man kan ikke søke ordinært videregående om har fritak i viktige fag som matte, norsk, engelsk og naturfag. Det blir automatisk SÆRSKILT GRUNNLAG da. Anonymkode: 81b9f...c9b 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #60 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts, det virker som om du sliter med å ta til deg informasjonen du får. Vi er flere her inne som har svart deg på dine spørsmål men det virker som om du har problemer med å ta i mot informasjonen. Du vet nok ikke alt om denne situasjonen du gnåler om, man kan ikke søke ordinært videregående om har fritak i viktige fag som matte, norsk, engelsk og naturfag. Det blir automatisk SÆRSKILT GRUNNLAG da. Anonymkode: 81b9f...c9b Ok så selv om du kun har fritak i f.eks matte så medfører dette at man automatisk at du blir tatt inn på særskilt grunnlag? Blir man da tatt inn til samme tid og får vite hvilken skole man kommer inn på samtidig som de som søker på ordinært grunnlag? Fordi det jeg leste på nett om særskilt grunnlag sier at de får vite hva de kommer inn på før de med ordinært opptak får vite noe? Anonymkode: 422a9...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå