Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved fritak i flere en et fag . Så må de ofte søke særskilt. Kan og bli problemer hvis de ska ta fagbrev.

Vi kjempet for at våres skulle ha karakterer i alle fag, uten im sidemål. Her mente rådgiver på ungdomskolen at det var jo ikke behov for karakterer. Mens rektor som hadde jobbet som rådgiver på videregående tidligere sa rett ut: en ener på ungdomsskolen er gul vært, det viser du har hatt undervisning og vært i timen, fritak da kan en like gjerne ha sittet på gangen. 

Og vi er glad vi kjempet for at det ble satt karakterer på ungdommen skolen. Vi så ungdommen virkelig jobbet for de karakterene de fikk på ungdomskolen. Og på videregående gikk ting bedre siden de gikk yrkesfag inn den retningen de ønsket. Og hadde karakterer der og i alle dag

Vi så det både der sønnen og datter gikk, de foreldre som hadde sagt på ungdomsskolen at var greit uten karakterer, der så valgte de og ikke karakterer i norsk, naturfag, matte, engelsk, kun yrkesfag de hadde karakter. Og kan si da den ene fant ut at den ville ny veg etter vg2 og søkte nytt vg2, fikk da beskjed du har ikke karakterer i noen almenfag, så du må gå vg1 og vg2 på nytt hvor du har alle fag

Anonymkode: d1365...c46

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det har skjedd i tilfeller jeg kjenner til.

Anonymkode: 422a9...951

Det er likevel svært uvanlig. 

For å få fritak i fag som naturfag og matematikk, må man ha en IOP som sier at man ikke er i stand til å ha ordinært læringsutbytte i fagene. Å få dette og likevel ha kognitivt nivå til å delta og få gode karakterer i minst halvparten av de totale fagene, er høyst uvanlig. 

Muligens med mindre man bor i indre jokkmokk der ingen i PPT har relevant utdannelse, halvparten av skoleadministrasjonen arvet jobben fra sin onkel og ingen kan juss. Der kan det nok foregå en del artigheter.

Anonymkode: 7ab4d...283

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er likevel svært uvanlig. 

For å få fritak i fag som naturfag og matematikk, må man ha en IOP som sier at man ikke er i stand til å ha ordinært læringsutbytte i fagene. Å få dette og likevel ha kognitivt nivå til å delta og få gode karakterer i minst halvparten av de totale fagene, er høyst uvanlig. 

Muligens med mindre man bor i indre jokkmokk der ingen i PPT har relevant utdannelse, halvparten av skoleadministrasjonen arvet jobben fra sin onkel og ingen kan juss. Der kan det nok foregå en del artigheter.

Ja, vel, det kan så være, men her er det faktisk snakk om det da. Dette er ikke snakk om elever med sterke funksjonsnedsettelser. Selvfølgelig er det diagnoser inn i bildet, men dette er tenåringer som altså har fått gode karakterer i alle fag de har fullført og får dermed ut med høyere snitt enn de som måtte slite seg gjennom disse fagene. Det er derfor jeg spør hvordan disse vurderes. Skal nevnes at her er det knallsterke foreldre inn i bildet som baner vei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen forklare for meg følgende:

De som har fritak fra flere fag og dermed kanskje får ett høyere snitt (ettersom de ikke måtte ta verken matematikk, naturfag eller nynorsk) , - stiller seg helt likt med de som faktisk tok disse fagene,  når de søker seg inn på VGS? 

Hvis man ikke har karakterer i matte og naturfag så søker man seg inn på vgs på særskilt grunnlag og da kommer man inn uansett karakterer. 

Anonymkode: 81b9f...c9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis man ikke har karakterer i matte og naturfag så søker man seg inn på vgs på særskilt grunnlag og da kommer man inn uansett karakterer. 

Gjelder dette kun disse fagene? Hva om det er matte og f.eks nynorsk? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, vel, det kan så være, men her er det faktisk snakk om det da. Dette er ikke snakk om elever med sterke funksjonsnedsettelser. Selvfølgelig er det diagnoser inn i bildet, men dette er tenåringer som altså har fått gode karakterer i alle fag de har fullført og får dermed ut med høyere snitt enn de som måtte slite seg gjennom disse fagene. Det er derfor jeg spør hvordan disse vurderes. Skal nevnes at her er det knallsterke foreldre inn i bildet som baner vei. 

Du høres underlig sjalu over at disse tenåringene har foreldre som kjemper for at barna skal få det beste utgangspunktet de kan videre i livet. Nå vet ikke jeg hva de har søkt seg inn på men det at de har valgt å ta vekk viktige fag som naturfag og matte er kanskje planen for videre utdanning. De hadde kanskje ikke klart de andre fagene om de ikke fikk fritak i disse fagene heller, dette er jo tenkt gjennom og diskutert før det er blitt gjort. De har hatt fokus på at tenåringene skal få føle på mestring og ikke miste alt de har av selvtillit før de skal videre i livet. Kjempeflott at de har klart å gjøre det godt utenom de fagene de har fritak i, helt strålende.

Som jeg sier til mitt barn som klarer seg uten problemer på skolen og av og til kjenner på det at det er en gruppe med elever som alltid gjør kjekke ting som fisketur, kino, matlaging, bowling og alt annet som er gøy. Du vil heller være den som er på skolen og gjør de tingene som er "kjedelige", ingen vil være den spesielle som ikke får til det som "alle" andre klarer.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nynorsk har jeg ikke kontroll på, men tror ikke det teller like mye men igjen der er jeg usikker. 

Matte og naturfag er viktige fag som man ikke kommer utenom.

Poenget er at man har ikke fritak i masse fag på ungdomsskolen og så kommer man på vgs og plutselig skal ha disse  fagene, derfor blir det på særskilt grunnlag og da er man garantert at man kommer inn.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sidemål og tidvis fremmedspråk har egne regler. Sannsynligheten er overveiende for at det i tilfellet du beskriver, er søkt opptak på særskilt grunnlag. 

Så kan det jo godt tenkes eleven selv fremstiller det annerledes overfor klassekamerater. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fritak for fag er jo ikke akkurat noe som legger til grunnlag for noen videre stor sjanse å komme inn på vanskelige studier det er ihvertfall sikkert.

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er forskjell på en som har så lav kompetanse i sidemål at man risikerer å få 1 versus noen som ligger midt på. Så nei personen som får fritak har ikke en fordel🙄

Jeg hadde fritak fra sidemål på ungdomsskolen og videregående, og fikk dispensasjon fra kravet om GENS fordi jeg har dyskalkuli.

Anonymkode: a5976...02f

Kan jeg spørre hvilke studier du kvalifiserte for?

Dem jeg vet om som har sterk dyskalkuli og har fått fritak i fag har alle endt opp med diverse kreative studier ved svindyre private høyskoler (som tar inn "alle" studenter så lenge de kan betale..?). Jeg kjenner ikke til detaljer for alle, men jeg vet at veldig mange studier var "stengt" for dem. Hun ene fortalte meg at hun prøvde å søke på et studie ved humanistisk fakultet ved UiO, men fikk avslag. Begrunnelsen var at diverse metodefag som er særlig viktige på masternivå ville blitt for vanskelig for henne å tilegne seg med den mangelfulle bakgrunnen.

Anonymkode: a01a2...dc2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette er helt 100% feil. Jeg kjenner til konkrete tilfeller hvor ungdommer har fritak fra karakterer og er velfungerende og har som sagt høye karakterer i alle fag ungdommen har fått karakterer i. Det er nettopp derfor jeg spør om dette. Det er en utvikling jeg synes er skremmende i så fall, fordi det betyr i praksis at man har bedre odds for å komme inn på studier man ønsker seg når disse fagene man sliter i er karakterfri.

Matte er både «puggefag» og krever forståelse, det ene utelukker ikke det andre. For å være god i matte må du faktisk pugge en rekke formler samtidig som du må forstå hvordan disse brukes. Jeg har ikke tenkt å begynne å krangle om hva som er enkle og vanskelige fag, det kommer åpenlyst an på eleven selv. Men at matte er et akademisk fag som krever både evnen til å pugge og forstå er åpenlyst for de fleste. 

Matte er stort sett ansett som et tungt akademisk fag, helt klart, men ikke et puggefag. Det er ellers åpenlyst for de fleste at det er en dårlig ide å få karakterfritak i flere fag, og at det ikke er noe å være misunnelig på. Misunner du folk i rullstol også siden de slipper å gå?

Det høres svært alvorlig ut at skolen har gått med på å ødelegge fremtiden til velfungerende elever som får høye karakter i alle fag. Dette må jo meldes til Statsforvalteren! Gitt at du har rett da, og det ikke er noen form for funksjonssvikt, kun masete foreldre som tvinger dette gjennom.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er du sikker på at du vet alt som er å vite om disse barna? Foreldre som lar oppegående intelligente barn som får gode karakterer i alle andre fag, få karakterfritak, høres svært ressurssvake ut og som om de er ute av stand til å tenke fremover og se konsekvenser. Det har svært mange negative konsekvenser å få fritak i fag. Alle oppegående foreldre jeg kjenner som har barn som sliter, kjemper med nebb og klør for å få skolen til å heller gi spesialoppfølging nok til å klore ut en 2'er eller 3'er i stedet for å bare la skolen ta den enkle veien ut og bare gi opp ungen. 

Anonymkode: 07527...85e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du høres underlig sjalu over at disse tenåringene har foreldre som kjemper for at barna skal få det beste utgangspunktet de kan videre i livet. Nå vet ikke jeg hva de har søkt seg inn på men det at de har valgt å ta vekk viktige fag som naturfag og matte er kanskje planen for videre utdanning. De hadde kanskje ikke klart de andre fagene om de ikke fikk fritak i disse fagene heller, dette er jo tenkt gjennom og diskutert før det er blitt gjort. De har hatt fokus på at tenåringene skal få føle på mestring og ikke miste alt de har av selvtillit før de skal videre i livet. Kjempeflott at de har klart å gjøre det godt utenom de fagene de har fritak i, helt strålende.

Som jeg sier til mitt barn som klarer seg uten problemer på skolen og av og til kjenner på det at det er en gruppe med elever som alltid gjør kjekke ting som fisketur, kino, matlaging, bowling og alt annet som er gøy. Du vil heller være den som er på skolen og gjør de tingene som er "kjedelige", ingen vil være den spesielle som ikke får til det som "alle" andre klarer.

Nynorsk har jeg ikke kontroll på, men tror ikke det teller like mye men igjen der er jeg usikker. 

Matte og naturfag er viktige fag som man ikke kommer utenom.

Poenget er at man har ikke fritak i masse fag på ungdomsskolen og så kommer man på vgs og plutselig skal ha disse  fagene, derfor blir det på særskilt grunnlag og da er man garantert at man kommer inn.

Dette må du gjerne mene men det var ikke jeg som var trådens tema.

Det jeg spør konkret om er : får man fortrinn av å få fritak fra fag man sliter i om man sidestilles med de som faktisk gjennomfører fagene og får en lavere karakter?

Jeg har ingen problemer med at noen får særskilte tilrettelagte ordninger, men da kan man jo ikke plutselig «nulle ut» forskjellene når studentene søker høyere opptak basert på ett gjennomsnitt, hvis noen har fått tilrettelagt slik at fag de ikke mestrer er fjernet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Matte er stort sett ansett som et tungt akademisk fag, helt klart, men ikke et puggefag. Det er ellers åpenlyst for de fleste at det er en dårlig ide å få karakterfritak i flere fag, og at det ikke er noe å være misunnelig på. Misunner du folk i rullstol også siden de slipper å gå?

Hvis rullestolbrukere og funksjonsfriske plutselig skal konkurrere om hvem som kommer raskest ned en lang bakke og det eneste rullestolbrukeren trenger å gjøre er å slippe bremsen, så ville jeg sagt at det handler ikke om sjalusi men at disse to burde vel strengt tatt ikke være i en felles konkurranse?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på at du vet alt som er å vite om disse barna? Foreldre som lar oppegående intelligente barn som får gode karakterer i alle andre fag, få karakterfritak, høres svært ressurssvake ut og som om de er ute av stand til å tenke fremover og se konsekvenser. Det har svært mange negative konsekvenser å få fritak i fag. Alle oppegående foreldre jeg kjenner som har barn som sliter, kjemper med nebb og klør for å få skolen til å heller gi spesialoppfølging nok til å klore ut en 2'er eller 3'er i stedet for å bare la skolen ta den enkle veien ut og bare gi opp ungen. 

Javel? Kan du nevne noen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen forklare for meg følgende:

De som har fritak fra flere fag og dermed kanskje får ett høyere snitt (ettersom de ikke måtte ta verken matematikk, naturfag eller nynorsk) , - stiller seg helt likt med de som faktisk tok disse fagene,  når de søker seg inn på VGS? 

Dersom du har fritak ifra flere fag en gym og sidemål vil jeg tro att man ikke oppfyller kravene til å kunne gå vanlig VGs. Men finnes jo noe som heter tilrettelagt opplæring som er for folk som ikke klarer vanlig VGs eller å ha vanlige karakterer.

AnonymBruker
Skrevet
anonym35445 skrev (1 minutt siden):

Dersom du har fritak ifra flere fag en gym og sidemål vil jeg tro att man ikke oppfyller kravene til å kunne gå vanlig VGs. Men finnes jo noe som heter tilrettelagt opplæring som er for folk som ikke klarer vanlig VGs eller å ha vanlige karakterer.

Du sier «vil tro» men jeg vet jo at denne eleven har søkt på ordinær VGS og har ett snitt som tilsier at vedkommende kommer inn på førstevalget sitt, og vel så det, nå da enkelte fag er fjernet. Det er derfor jeg spør hvordan dette fungerer. 🤷‍♂️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette må du gjerne mene men det var ikke jeg som var trådens tema.

Det jeg spør konkret om er : får man fortrinn av å få fritak fra fag man sliter i om man sidestilles med de som faktisk gjennomfører fagene og får en lavere karakter?

Jeg har ingen problemer med at noen får særskilte tilrettelagte ordninger, men da kan man jo ikke plutselig «nulle ut» forskjellene når studentene søker høyere opptak basert på ett gjennomsnitt, hvis noen har fått tilrettelagt slik at fag de ikke mestrer er fjernet? 

Det var du som dro inn at foreldrene til disse tenåringene var "knallsterke foreldre inni bildet som barnet vei.

Man kommer ikke lenger av å være fritatt i viktige fag for det står jo på vitnemål og alt er jo registrert når man søker seg videre. Men i det store og det hele så sier det seg jo selv at snittet vil være høyere enn om en hadde faget og fikk dårlige karakterer.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sier «vil tro» men jeg vet jo at denne eleven har søkt på ordinær VGS og har ett snitt som tilsier at vedkommende kommer inn på førstevalget sitt, og vel så det, nå da enkelte fag er fjernet. Det er derfor jeg spør hvordan dette fungerer. 🤷‍♂️

Det går ikke, har man fritak i viktige fag som matte, norsk osv så blir man søkt inn på særskilt grunnlag. Og alt av fritak og eventuelle diagnoser som er grunn i fritaket blir jo og med på lasset. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spør rådgiver på skolen eller bare godta att det er sånn og heller være glad på hennes/hans vegne🥰. Noen ting blander mann se bare ikke opp i🫶🏻. Man får aldri fritak uten att det ligger en god grunn bak det og erklæring ifra lege, Eksempel jeg har fritak ifra sidemål fordi det rett og slett blir for mye for meg. Jeg bruker nemlig mye lengre tid en andre på å lære meg fagstoff og jobbe med det enn det funksjonsfriske folk ville brukt. Dette gjelder antakelig denne eleven som du snakker om også. Går btw. Ikke Ann å få fritak ifra annet en fremmedspråk, nynorsk eller gym på VGs nivå. Dette står nedfelt i lovverk om du gjør ett søk. Så her har du nokk misforstått.

Endret av anonym35445
AnonymBruker
Skrevet
anonym35445 skrev (2 minutter siden):

Spør rådgiver på skolen eller bare godta att det er sånn og heller være glad på hennes/hans vegne🥰. Noen ting blander mann se bare ikke opp i🫶🏻. Man får aldri fritak uten att det ligger en god grunn bak det og erklæring ifra lege, Eksempel jeg har fritak ifra sidemål fordi det rett og slett blir for mye for meg. Jeg bruker nemlig mye lengre tid en andre på å lære meg fagstoff og jobbe med det enn det funksjonsfriske folk ville brukt. Dette gjelder antakelig denne eleven som du snakker om ogs0.

Sidemål er jo ikke et viktig fag, alle burde få muligheten til å velge det vekk det er et fag for spesielt interesserte. :) 

Hvis man har fritak i det faget så søker man på ordinært vilkår, men viktige fag som matte, norsk, engelsk og naturfag kan man ikke søke på ordinært grunnlag om man har hatt fritak, da er det særskilt grunnlag uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er det snakk om faktisk fritak eller IV? Å få fritak er omtrent umulig, og ALDRI mulig for elever som har evner til å få gode karakterer i andre fag. IV er noe annet, da har man ikke vært på skolen og kan ikke bli vurdert. Det er to veldig forskjellige ting. 

Anonymkode: 273d0...8e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sidemål er jo ikke et viktig fag, alle burde få muligheten til å velge det vekk det er et fag for spesielt interesserte. :) 

Hvis man har fritak i det faget så søker man på ordinært vilkår, men viktige fag som matte, norsk, engelsk og naturfag kan man ikke søke på ordinært grunnlag om man har hatt fritak, da er det særskilt grunnlag uansett.

Er jo det jeg sier🤦‍♀️. Enig i att nynorsk burde vært fjernet helt? Men når det ikke er slik er det i hvertfall bra att vi med funksjonsnedsettelser får det i det minste.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...