AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Kan noen forklare for meg følgende: De som har fritak fra flere fag og dermed kanskje får ett høyere snitt (ettersom de ikke måtte ta verken matematikk, naturfag eller nynorsk) , - stiller seg helt likt med de som faktisk tok disse fagene, når de søker seg inn på VGS? Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Uten å ha fasiten så antar jeg at de med fritak i fag utover sidemål gjerne har andre prioriteringsregler enn det vanlige inntaket på vgs. Anonymkode: df280...c48 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uten å ha fasiten så antar jeg at de med fritak i fag utover sidemål gjerne har andre prioriteringsregler enn det vanlige inntaket på vgs. Anonymkode: df280...c48 Okey? Hvorfor antar du det? Hadde vært interessant å få svar fra noen som faktisk vet.. jeg må være helt ærlig å si at hvis man kun kommer inn ut ifra snitt når noen har to, tre mer fag enn den andre, så synes jeg det er ganske urettferdig. Da belønner man i såfall det å få fritak fra fag. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Ja, men hvis de har fritak i over halvparten av fagene beregnes ikke snitt og det må gjøres individuell vurdering ved inntak. Det er rimelig uvanlig å kvalifisere for fritak i fag som matte og naturfag og likevel få gode karakterer i flertallet av andre fag. Anonymkode: 7ab4d...283 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, men hvis de har fritak i over halvparten av fagene beregnes ikke snitt og det må gjøres individuell vurdering ved inntak. Det er rimelig uvanlig å kvalifisere for fritak i fag som matte og naturfag og likevel få gode karakterer i flertallet av andre fag. Anonymkode: 7ab4d...283 Nei, det har skjedd i tilfeller jeg kjenner til. Nettopp derfor synes jeg det er litt ugreit. Mitt barn slet med disse fagene og på ett tidspunkt snakket lærere på barneskolen om «tilpassing» men vi mente det var viktig å heller jobbe for å henge med og ta den ordinære undervisningen. Det resulterte i en middelmådig karakter i disse fagene, så hører barnet mitt om en klassekamerat som da har fritak fra disse fagene og dermed fått høyere snitt. Skal jeg angre meg på at jeg oppmuntrer barnet mitt til å faktisk gjennomføre disse fagene og få middelmådig karakter når jeg heller burde gjort som andre foreldre: kjempe frem at barnet får fritak fra fag barnet sliter i også sitter man igjen med særdeles gode karakterer i fag man mestrer. Hvis du er lærer eller på andre måter vet med sikkerhet at barn som får fritak fra disse fagene tas inn på lik linje med de som ikke har fritak så kan jeg bare si at denne ordningen mener jeg er med på å skape ett samfunn hvor det er lønnsomt å være mest mulig fritatt fra ansvar og kreve mest mulig tilrettelegging. Det er ikke merkelig at vi får en høyere og høyere andel folk som ikke evner å stå i ordinært arbeid når de har fra skolealder av lært at de belønnes mer for å ikke gjøre det samme som resten. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Man summerer alle karakterer og deler på antall karakterer. Anonymkode: 9d666...eac
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man summerer alle karakterer og deler på antall karakterer. Anonymkode: 9d666...eac Akkurat. De som da er fritatt fra «pugge fag» som naturfag og matte har da fått høyere snitt enn de som har tatt disse fagene og fått en gjennomsnittskarakter i faget. Det synes jeg faktisk er blodig urettferdig. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Alle har krav på plass på vgs uansett, så det ikke så viktig om de kommer inn på karaktergrunnlaget eller særskilt grunnlag. Anonymkode: 9d666...eac
AnonymBruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat. De som da er fritatt fra «pugge fag» som naturfag og matte har da fått høyere snitt enn de som har tatt disse fagene og fått en gjennomsnittskarakter i faget. Det synes jeg faktisk er blodig urettferdig. Anonymkode: 422a9...951 Hvis du sammenligner deg med andre som sliter som et helvete for å klare å ta de fagene de klarer, så stiller du mye svakere på grunn av holdningene dine enn pga karakterene dine. Snittet endrer seg ikke stort. Foreta regnestykket før de legger seg på magen og skriker. Anonymkode: 9d666...eac 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni 4+4+4+4+3+3+3+3=28 4+4+4+3+3+3= 21 Hwt har du et eksempel på karakterer. Nå kan du ta 28 del på 8 og sammenligne med 21 del på 6. (Jøss… det ble likt 🙄) Anonymkode: 9d666...eac 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du sammenligner deg med andre som sliter som et helvete for å klare å ta de fagene de klarer, så stiller du mye svakere på grunn av holdningene dine enn pga karakterene dine. Snittet endrer seg ikke stort. Foreta regnestykket før de legger seg på magen og skriker. Anonymkode: 9d666...eac Når man går ut med over 4 i snitt fordi man har kvittet seg med flere fag så tenker jeg at denne ordningen må revurderes når de som faktisk TOK fagene kanskje får under 4 fordi dette var de eneste fagene de fikk under 4 i. Disse søker da på samme plasser under samme forutsetning, den som har tatt fagene har en karakter under 4 og den som har fritak har 4 i snitt. Det er ikke JEG som sammenligner dem, det er skolesystemet! Jeg mener jo de IKKE burde sammenlignes; de som har fritak burde åpenlyst tas inn på andre vilkår enn de som ikke har fritak! Argumentet ditt faller dermed sammen: hvis de ikke skal sammenlignes fordi den ene «sliter» bør de heller ikke sammenlignes ved opptak. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4+4+4+4+3+3+3+3=28 4+4+4+3+3+3= 21 Hwt har du et eksempel på karakterer. Nå kan du ta 28 del på 8 og sammenligne med 21 del på 6. (Jøss… det ble likt 🙄) Anonymkode: 9d666...eac Nei, regnestykket kan se slik ut: 4* 8 =32/8=4 4*8=32+2*3=38/10=3,8 Eleven som TOK naturfag og matte fikk ett snitt under tre, fordi eleven fikk tre i disse to fagene men 4 i alle andre. Eleven som også fikk 4 i alle andre fag men hadde fritak fra de to fagene, fikk 4 i snitt. Du belønner dermed eleven som fikk fritak fra fagene og du straffer eleven som faktisk TOK fagene og fikk en middelmådig karakter. At du skal gnåle om «holdningene mine» fordi jeg påpeker dette sier meg at dette er en diskusjon du gjør til noe personlig. Jeg mener disse to burde fortsatt vurderes ulikt også ved opptak når man først har valgt å gjøre ulik vurderingsgrunnlag for karakterene de får. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man går ut med over 4 i snitt fordi man har kvittet seg med flere fag så tenker jeg at denne ordningen må revurderes når de som faktisk TOK fagene kanskje får under 4 fordi dette var de eneste fagene de fikk under 4 i. Disse søker da på samme plasser under samme forutsetning, den som har tatt fagene har en karakter under 4 og den som har fritak har 4 i snitt. Det er ikke JEG som sammenligner dem, det er skolesystemet! Jeg mener jo de IKKE burde sammenlignes; de som har fritak burde åpenlyst tas inn på andre vilkår enn de som ikke har fritak! Argumentet ditt faller dermed sammen: hvis de ikke skal sammenlignes fordi den ene «sliter» bør de heller ikke sammenlignes ved opptak. Anonymkode: 422a9...951 Altså, det er ikke slik at man kan velge fritt i hvilke fag man skal ha vurdering i og ikke. Det skal tungtveiende grunner til for å få fritak. Å være sjalu på de som av en eller annen grunn får fritak i enkelte fag er jo helt på tur.. Stakkars, ynkelige menneske. Anonymkode: fbd81...811 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni *snitt under 4 skulle det stå.👆 Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså, det er ikke slik at man kan velge fritt i hvilke fag man skal ha vurdering i og ikke. Det skal tungtveiende grunner til for å få fritak. Å være sjalu på de som av en eller annen grunn får fritak i enkelte fag er jo helt på tur.. Stakkars, ynkelige menneske. Anonymkode: fbd81...811 Det er ikke å være sjalu. Jeg stiller spørsmål ved hvorfor de skal differensieres ved karaktersetting; men ikke når opptak basert på de samme karakterene gjøres. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Akkurat. De som da er fritatt fra «pugge fag» som naturfag og matte har da fått høyere snitt enn de som har tatt disse fagene og fått en gjennomsnittskarakter i faget. Det synes jeg faktisk er blodig urettferdig. Anonymkode: 422a9...951 Matte er da ikke et puggefag! Tvert i mot et fag som krever forståelse. Ut over det er det mange studier man er diskvalifisert fra når man har karakterfritak i et eller flere fag, og generelt betyr karakterfritak at man er bortimot tilbakestående eller f.eks. har så alvorlig dysleksi at man er så godt som analfabet. Virkelig ikke noe å misunne. Anonymkode: 07527...85e 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni Det er forskjell på en som har så lav kompetanse i sidemål at man risikerer å få 1 versus noen som ligger midt på. Så nei personen som får fritak har ikke en fordel🙄 Jeg hadde fritak fra sidemål på ungdomsskolen og videregående, og fikk dispensasjon fra kravet om GENS fordi jeg har dyskalkuli. Anonymkode: a5976...02f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Matte er da ikke et puggefag! Tvert i mot et fag som krever forståelse. Ut over det er det mange studier man er diskvalifisert fra når man har karakterfritak i et eller flere fag, og generelt betyr karakterfritak at man er bortimot tilbakestående eller f.eks. har så alvorlig dysleksi at man er så godt som analfabet. Virkelig ikke noe å misunne. Anonymkode: 07527...85e Dette er helt 100% feil. Jeg kjenner til konkrete tilfeller hvor ungdommer har fritak fra karakterer og er velfungerende og har som sagt høye karakterer i alle fag ungdommen har fått karakterer i. Det er nettopp derfor jeg spør om dette. Det er en utvikling jeg synes er skremmende i så fall, fordi det betyr i praksis at man har bedre odds for å komme inn på studier man ønsker seg når disse fagene man sliter i er karakterfri. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Matte er da ikke et puggefag! Tvert i mot et fag som krever forståelse. Ut over det er det mange studier man er diskvalifisert fra når man har karakterfritak i et eller flere fag, og generelt betyr karakterfritak at man er bortimot tilbakestående eller f.eks. har så alvorlig dysleksi at man er så godt som analfabet. Virkelig ikke noe å misunne. Anonymkode: 07527...85e Matte er både «puggefag» og krever forståelse, det ene utelukker ikke det andre. For å være god i matte må du faktisk pugge en rekke formler samtidig som du må forstå hvordan disse brukes. Jeg har ikke tenkt å begynne å krangle om hva som er enkle og vanskelige fag, det kommer åpenlyst an på eleven selv. Men at matte er et akademisk fag som krever både evnen til å pugge og forstå er åpenlyst for de fleste. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er forskjell på en som har så lav kompetanse i sidemål at man risikerer å få 1 versus noen som ligger midt på. Så nei personen som får fritak har ikke en fordel🙄 Jeg hadde fritak fra sidemål på ungdomsskolen og videregående, og fikk dispensasjon fra kravet om GENS fordi jeg har dyskalkuli. Anonymkode: a5976...02f Og hvis du da ble tatt inn på ordinært opptak hadde du dermed ett fortrinn over de som faktisk fikk 2 i nynorsk.. det synes jeg er merkelig og mener at hvis man først skal begynne å differensiere elever slik at noen ikke får karakter i fag de sliter i, så bør de heller ikke utkonkurrere elevene som er middelmådig i fagene og får karakter, ved opptak til VGS. Anonymkode: 422a9...951
AnonymBruker Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alle har krav på plass på vgs uansett, så det ikke så viktig om de kommer inn på karaktergrunnlaget eller særskilt grunnlag. Anonymkode: 9d666...eac Hva legger du i «særskilt grunnlag»? At de har fått fritak fra fag ? Det jeg lurer på er jo spesifikk om det regnes som «særskilt grunnlag» og om man da vurderes annerledes enn de som ikke har noe «særskilt grunnlag». Hvis ungdommen med 4 i snitt utkonkurrerer ungdommen med 3,8 i snitt fordi sistnevnte hadde identiske karakterer som førstnevnte i alle fag, men sistnevnte fikk 3 i to fag som førstnevnte ikke har karakter i, så er jo dette åpenlyst problematisk. Anonymkode: 422a9...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå