Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei !

Jeg har en utfordring som jeg ikke finner svar på andre steder. Har vært ansatt et sted i 1,5 år. Startet med en 0 prosent stilling etter eget ønske, men fikk en 100 prosent stilling etter hvert. Nå har det seg slik at jeg har vært gradert sykemeldt i x antall måneder, og da forlenges prøvetiden med tilsvarende lengde noe som er helt ok og det står også i arbeidskontrakten.

Spørsmålet mitt er om man jobber gradert i sykemeldingsperioden, vil disse dagene korte ned på prøvetiden ? Var kanskje skrevet litt vanskelig men klarer ikke formulere meg bedre.

Anonymkode: 7326c...fde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står nok i kontrakten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke spørsmålet. Lurer du på om prøvetiden forlenges med hele sykemeldingsperioden eller bare f.eks 40% av denne dersom du er 40% sykemeldt? 

I så fall: kun det faktiske fraværet. 

Anonymkode: 8d04a...54a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet. Lurer du på om prøvetiden forlenges med hele sykemeldingsperioden eller bare f.eks 40% av denne dersom du er 40% sykemeldt? 

I så fall: kun det faktiske fraværet. 

Skal prøve på en annen måte.

Si at prøvetiden er 6 måneder. jeg har jobbet 4 måneder og blir sykemeldt i f.eks. 2 måneder. Da blir prøvetiden forlenget med to måneder. Men hva om jeg har jobbet 60 prosent begge de to månedene ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal prøve på en annen måte.

Si at prøvetiden er 6 måneder. jeg har jobbet 4 måneder og blir sykemeldt i f.eks. 2 måneder. Da blir prøvetiden forlenget med to måneder. Men hva om jeg har jobbet 60 prosent begge de to månedene ?

Ja. Da kan prøvetiden forlenges med 40% av to måneder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så lurt å være sykemeldt i prøvetiden …..

Anonymkode: 2c01c...854

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss ville vi forlenget prøvetidsperioden tilsvarende ukene med gradert sykemelding. Du må jobbe fullt i prøvetidsperioden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei !

Jeg har en utfordring som jeg ikke finner svar på andre steder. Har vært ansatt et sted i 1,5 år. Startet med en 0 prosent stilling etter eget ønske, men fikk en 100 prosent stilling etter hvert. Nå har det seg slik at jeg har vært gradert sykemeldt i x antall måneder, og da forlenges prøvetiden med tilsvarende lengde noe som er helt ok og det står også i arbeidskontrakten.

Spørsmålet mitt er om man jobber gradert i sykemeldingsperioden, vil disse dagene korte ned på prøvetiden ? Var kanskje skrevet litt vanskelig men klarer ikke formulere meg bedre.

Prøveriden kan maks vare 6 mnd, så den skal du være ferdig med for over ett år siden. De har ikke lov til å ilegge deg ny prøvetid. 

Anonymkode: ce90c...67a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (5 timer siden):

Hos oss ville vi forlenget prøvetidsperioden tilsvarende ukene med gradert sykemelding. Du må jobbe fullt i prøvetidsperioden.

Hun skal for lengst være ferdig med prøvetiden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja. Da kan prøvetiden forlenges med 40% av to måneder.

Kun hvis hun er informett om på epost at den vil bli det

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun skal for lengst være ferdig med prøvetiden

Ja, men ifølge ts har hun vært sykemeldt i prøvetiden, så den forlenges. Spørsmålet til ts var prinsipielt; blir det "gradert" eller "fullt" forlenget dersom man er gradert fraværende. Hos oss ville det blitt "fullt" forlenget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (14 timer siden):

Samme hos oss. Vanskelig å få til ordentlig opplæring og innføring når man bare er delvis tilstede.

Anonymkode: 1fc51...868

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prøveriden kan maks vare 6 mnd, så den skal du være ferdig med for over ett år siden. De har ikke lov til å ilegge deg ny prøvetid. 

Jo, er man sykmeldt i prøvetiden kan prøvetiden forlenges tilsvarende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samme hos oss. Vanskelig å få til ordentlig opplæring og innføring når man bare er delvis tilstede.

Nå skal det jo sies at jeg har jobbet i bedriften 1 år på 0 prosent stilling etter eget ønsker men jobbet 100 prosent i antall timer. Så opplæring trenger jeg ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nå skal det jo sies at jeg har jobbet i bedriften 1 år på 0 prosent stilling etter eget ønsker men jobbet 100 prosent i antall timer. Så opplæring trenger jeg ikke. 

Prøvetid forlenges som regel med det faktiske fraværet du har hatt.

Hvis du har vært borte 10 av 20 dager fordi du var 50% sykmeldt i en måned, vil du få prøvetiden forlenget med to uker, ikke en måned.

20 dager =4 arbeidsuker, men du var 50 % sykmeldt av disse og dermed kun borte 10 arbeidsdager selv om sykmeldingsperioden strakk seg over 4 uker, så er det altså to uker, 10 arbeidsdager, prøvetiden forlenges med. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (14 minutter siden):

Prøvetid forlenges som regel med det faktiske fraværet du har hatt.

Hvis du har vært borte 10 av 20 dager fordi du var 50% sykmeldt i en måned, vil du få prøvetiden forlenget med to uker, ikke en måned.

20 dager =4 arbeidsuker, men du var 50 % sykmeldt av disse og dermed kun borte 10 arbeidsdager selv om sykmeldingsperioden strakk seg over 4 uker, så er det altså to uker, 10 arbeidsdager, prøvetiden forlenges med. 

Men mange er borte halve dager, har høyere tilstedeværelse enn sm prosent etc, derfor har vi lagt oss på linje med "dager sykepenger " der teller alle dager med delvis sm like mye i potten, så da likebehandler vi og sier sykemelding er sykemelding uavhengig av prosent i prøvetiden. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (10 minutter siden):

Men mange er borte halve dager, har høyere tilstedeværelse enn sm prosent etc, derfor har vi lagt oss på linje med "dager sykepenger " der teller alle dager med delvis sm like mye i potten, så da likebehandler vi og sier sykemelding er sykemelding uavhengig av prosent i prøvetiden. 

I mitt tilfelle har jeg ikke vært borte halve dager. Jeg har jobbet fulle vakter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke så lurt å være sykemeldt i prøvetiden …..

Anonymkode: 2c01c...854

Gratulerer med trådens nyttigste innlegg!

Anonymkode: 9c06a...109

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I mitt tilfelle har jeg ikke vært borte halve dager. Jeg har jobbet fulle vakter

Men du har ikke vist at du har evne til å fylle hele stillingen og arbeidsoppgavene som ligger til stillingen under normale forhold, enn så lenge du har vært delvis sykemeldt. Det er jo hovedkriteriet i en prøveperiode.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et veldig godt spørsmål, som jeg ikke har vært borti før, faktisk. Hos oss tror jeg vi ville forlenget prøvetiden med antall uker du har vært sykmeldt, uavhengig av prosent. Vi får ikke gjennomført en ordentlig evaluering før du har jobbet fulle, vanlige uker. ved f.eks. 50 % sykmelding får du enklere oppgaver som ikke haster. Da får vi ikke sett om du faktisk klarer å håndtere de krevende sakene. Men jeg har som sagt ikke vært borti dette, så jeg vet ikke helt sikkert.

Etter ett og et halvt år er du uansett ferdig med prøvetiden din?!

Anonymkode: ebe9e...a9f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...