Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barselgave er svært vanlig og vært det i mange generasjoner.

Anonymkode: 09a01...89f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min kjøpte klær til meg etter fødselen av førstemann. Vi var studenter og hadde ikke så mye penger, jeg kjøpte bare en bukse da jeg var gravid, og vasket den om kvelden.

Jeg syntes det var skikkelig fint og rørende da han troppet opp på KK med nye fine klær til meg. Det er "100" år siden da, og ingen kalte det for push present den gangen!

Anonymkode: ae1c9...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Omg! Verden er gal ! Dette er ikke normalt eller vanlig blandt vanlige folk. De var åpenbart av overklassen. 

Anonymkode: 523d0...ead

Nei, ingen overklasse i det hele tatt ;)

Anonymkode: 9d785...f58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ønsket meg rosa juicy roastbeef på baguetter med sprøstekt løk og smør på som pushpresent😂🙊 

12 dager til termin, 23 dager til utkastelse. Åååh jeg gleder meg sånn! 

Anonymkode: c23df...ce5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Altså, er det ikke nok at vi har tatt til oss tradisjoner som baby shower og gender reveal party?
Hva i all verdens land og rike er greia med push present? Er det ikke godt nok at man får en baby når man er ferdig?
Skal man virkelig forvente gull og grønne skoger fra barnefar i tillegg til baby?
Jeg leste en plass om ei dame som forventet å få forlovelsesring til 100 tusen kr i push present. 
Er vi mennesker virkelig blitt så ufattelig materialistiske? 
Eller er det bare jeg som synes dette er helt bak mål? 

Anonymkode: 110f7...007

Fulgte ei på snap som hadde 2 barn, far ønsket seg nr 3. Mor sa hun kunne bære frem et barn til hvis hun fikk 100.000 i push present. Så hun ble gravid, fødte og far satte 100.000 inn på kontoen hennes. Det er helt sykt. Trodde man fikk barn fordi man ønsket seg barn - sammen. Kunne aldri i verden hverken ønsket eller tatt i mot noe slikt for å føde et barn. Jeg fikk ingenting , men forventet eller ønsket meg heller ikke noe gave da jeg fødte våre barn. Min mann var der for meg hele tiden i svangerskapet, under fødsel og selvfølgelig tiden etter. Det er det viktigste. 

Anonymkode: 624e6...f06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Å få alliansering, der man utvider med flere diamanter ved livets merkedager, har jo vært helt normalt i lang tid. 

Har arvet etter både bestemødre og mor. Og absolutt ingen overklasse her. 

Anonymkode: d0154...ffc

Og hva koster en diamant? 

Det er hvertfall langt over det som er akseptabelt materielt i min bok. 

Anonymkode: 523d0...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi meg heller en fotmassasje, lag noe godt til middag eller hent noe godt på bakeriet tenker jeg.

Har aldri vært gravid, men skulle jeg gått ni måneder uten å spise brie, hadde jeg satt mye mer pris på at kjøleskapet vårt var fylt opp av ost når jeg kom hjem fra sykehuset, enn enda et smykke. Og det med goood margin!

Men ordet "push present" burde bare skrotes med det samme 🤢 Det høres helt jævlig ut, og det gjør at folk tror at en fin tradisjon er importert og amerikansk.

Anonymkode: 655ec...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mannen min kjøpte klær til meg etter fødselen av førstemann. Vi var studenter og hadde ikke så mye penger, jeg kjøpte bare en bukse da jeg var gravid, og vasket den om kvelden.

Jeg syntes det var skikkelig fint og rørende da han troppet opp på KK med nye fine klær til meg. Det er "100" år siden da, og ingen kalte det for push present den gangen!

Anonymkode: ae1c9...98c

Push present er et begrep de har importert fra USA. Det er det det heter der. På norsk heter det barselgave. Det er akkurat det samme. 

Anonymkode: 69e07...aa3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde blitt både såra, skuffa og sint om jeg fikk en bamse?!!!? Jeg har fått diamantsmykker/ringer etter tre fødsler - som en veldig hyggelig og fin oppmerksomhet etter å ha hanglet, vært bekymret og «ofret» mye ila graviditeten. Synes mannfolk som ikke gir en oppmerksomhet til fødekvinnen sin etter den enorme påkjennelsen graviditet og fødsel er, er helt ko-ko.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
terrassen skrev (1 time siden):

Hadde blitt både såra, skuffa og sint om jeg fikk en bamse?!!!? Jeg har fått diamantsmykker/ringer etter tre fødsler - som en veldig hyggelig og fin oppmerksomhet etter å ha hanglet, vært bekymret og «ofret» mye ila graviditeten. Synes mannfolk som ikke gir en oppmerksomhet til fødekvinnen sin etter den enorme påkjennelsen graviditet og fødsel er, er helt ko-ko.

Og jeg synes de som gir penger eller dyre gaver som f.eks diamanter er helt ko-ko. 

Anonymkode: 624e6...f06

• Liker 1
Skrevet

Gave til partneren har vært vanlig i Norge. Så det er ikke noe nytt. Synes det er mye bedre enn det andre tullet som nevnes i Hi

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (På 26.6.2025 den 19.42):

Jeg har klart å presse ut seks unger uten en eneste «push present» . Jeg for min del var strålende fornøyd med å 1) Få en baby og 2) Ha en mann som vartet meg opp på hender og føtter i barseltida. 

Gratulerer. Hadde holdt med diplom for deg. Eller vil du ha medalje?

Anonymkode: b4b9f...44d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gratulerer. Hadde holdt med diplom for deg. Eller vil du ha medalje?

Anonymkode: b4b9f...44d

Nei, som du ser av mitt forrige innlegg i tråden er ikke fancy dingeldangel min greie. 🤭

Skrevet

Jeg har fått gaver for ca 100 000 ved fødsel og det ser jeg virkelig ikke problemet med, det er jo en belønning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (2 timer siden):

Jeg har fått gaver for ca 100 000 ved fødsel og det ser jeg virkelig ikke problemet med, det er jo en belønning?

Hvorfor trenger du belønning? Og hvorfor så himla dyr en?

Anonymkode: 110f7...007

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødselsgave er på ingen måte et nytt fenomen. Det er fint du ikke forventer det, men jeg syns det er fint at barnefar viser at han setter pris på mor, etter at mor har ofret kropp og helse i 9 måneder for å bære frem barnet. 
Her er barn viktigere for mannen enn det er for meg. I 8 måneder har han fått gjort nøyaktig det han ville. Dratt ut, vært på gutteturer, holdt sine hobbyer ved like, mens jeg har vært hjemme og spydd, hatt bekkenplager, og vært ute av stand til å jobbe i 6 måneder. 
Når barnet kommer, så skal jeg fungere som melkebank i x antall tid fremover, og jeg må åpne hjemmet mitt for x antall besøk, til det stopper opp, og jeg sitter alene med det meste av ansvaret i lang tid. Jeg er typisk den som tenker på fellesskapet, den som bruker penger på oss, familien, og er generelt den som gjør innkjøpene. Jeg bruker sjeldent penger kun på meg selv.

Han gjør det hvis han får beskjed om det, men mye går til å dyrke egne interesser. 
Misforstå meg rett, han er en fantastisk snill og omsorgsfull mann, og jeg elsker ham, men han er også en typisk mann.
Forventer jeg en gave til 100 000kr? Absolutt ikke.
Håper jeg på en liten oppmerksomhet som kun er til meg etter alt jeg har ofret? Ja, faktisk. 

Anonymkode: 5b394...c47

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det jeg å for 25 år siden. Det var vanlig når jeg var ung. Mannen kom alltid med en gave etter mann hadde født. Jeg fikk diamantring fra min mann. 

Anonymkode: 7ec04...4a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (På 26.6.2025 den 19.42):

Jeg har klart å presse ut seks unger uten en eneste «push present» . Jeg for min del var strålende fornøyd med å 1) Få en baby og 2) Ha en mann som vartet meg opp på hender og føtter i barseltida. 

Og jeg er ikke interessert i biler. Derfor deltar jeg ikke i tråder om biler ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (18 timer siden):

😂 ja du er god på å skryte hvertfall

Anonymkode: 9b2b2...053

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og jeg er ikke interessert i biler. Derfor deltar jeg ikke i tråder om biler ;) 

Vel, dette var en tråd om hvorvidt «push present»/barselgave er vanlig eller ikke, jeg bidro med mitt synspunkt ettersom jeg har født og følgelig er i målgruppen for spørsmålet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...