Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (1 minutt siden):

"Skal man virkelig forvente gull og grønne skoger fra barnefar i tillegg til baby?" 

Hææææ? Det er ikke barnefar som har dyrka den babyen inni seg. gaven er nettopp fordo det er MOR som har gjort alt det der, og risikert helsa si. JA , jeg synes det er helt greit at noen forventer en eller annen gave for jobben! At det finnes gale der ute som ønsker noe kjempedyrt for det er en helt annen sak.

Jeg er førstegangsfødende og jeg hadde aldri forventa å få noen gave for at jeg bærer frem et barn. Hadde selvfølgelig vært hyggelig om det var noe barnefar selv ønsket å gjøre, men det hadde aldri falt meg inn å forvente å få noe 😅
- TS

Anonymkode: 110f7...007

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er førstegangsfødende og jeg hadde aldri forventa å få noen gave for at jeg bærer frem et barn. Hadde selvfølgelig vært hyggelig om det var noe barnefar selv ønsket å gjøre, men det hadde aldri falt meg inn å forvente å få noe 😅
- TS

Førstegangsfødende forventer sjeldent mye - slikt kommer ofte litt senere, når man erfarer hvor urettferdig mødre ofte blir behandlet. Da kan det være fint å i det minste få en liten gave som annerkjennelse for jobben man har gjort.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Da min søster fikk sitt første barn kjøpte jeg et gullsmykke til henne som en gratulasjon. Hyggelig og fortjent!

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg fikk et smykke med gravert dato da jeg fikk førstemann. Veldig koselig og tenker at datter kan arve det. 

forventet ikke smykke, men synes det er riktig at mor blir satt pris på etter fødsel. På den ene eller andre måten. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt på sin plass.

Hadde det vært slik at menn måtte føde gjennom penis, og de risikerte at penis sprakk og fikk en ruptur for at nye barn skulle bli født, så hadde menneskeheten dødd ut. Ingen menn hadde da valgt å føde.

Det kvinner gjør når de føder fortjener mye mer enn en push present.

Anonymkode: 3229e...8b3

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er helt på sin plass.

Hadde det vært slik at menn måtte føde gjennom penis, og de risikerte at penis sprakk og fikk en ruptur for at nye barn skulle bli født, så hadde menneskeheten dødd ut. Ingen menn hadde da valgt å føde.

Det kvinner gjør når de føder fortjener mye mer enn en push present.

Anonymkode: 3229e...8b3

Helt enig! Ikke bare føder kvinner – de går også gjennom ni måneder med alt fra kvalme, smerter, tung kropp, søvnmangel, bekkenplager og følelsesmessige berg-og-dal-baner. Å bli mor er fysisk og mentalt krevende fra dag en. En push present handler ikke om likestilling eller krav – det handler om omtanke, respekt og takknemlighet for det enorme arbeidet kvinnen har gjort. Det er det minste man kan gjøre for noen som har båret og født et barn.

Jeg har født to barn og har aldri fått noe som helst fra faren deres. Ikke en blomst, ikke et kort – ingenting. Det handler ikke om å “kreve gaver”, men om å bli sett og satt pris på for det kroppen har vært gjennom. En liten gest kunne betydd mye. Jeg synes alle mødre fortjener å føle seg verdsatt, for det er faktisk en enorm reise vi går gjennom alene, selv om vi er to om barnet.

Anonymkode: c66a6...cf9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at jeg ikke skal ha fine smykker, som gjerne markerer noe spesielt, bare fordi vi har felles økonomi? 

Har selvfølgelig råd til både flotte ferier og biler, har nesten nedbetalt hus, med mer, i tillegg, ellers gjør man idiotiske økonomsike prioriteringer. Og det er jo en helt annen diskusjon. 

Og hvorfor i alle dager har dere separat økonomi når dere først har valgt livet sammen? 

Anonymkode: d0154...ffc

Hva du skal ha og ikke ha må du nesten bestemme selv :)

Vi har ikke helt separat økonomi altså. Men vi setter inn en avtalt sum inn på felles konto som går til alt av vanlige utgifter, og så har vi "lommepenger" begge to som vi bruker på det vi ønsker som at jeg f.eks leker med litt med aksjer uten å tenke på at det er hans penger jeg bruker :)

Anonymkode: b7f26...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange har vel gitt en liten gave før men det har jo tatt helt av noen steder, ser mange som får både biler og andre veldig kostbare ting. Jeg fikk en type push present hos min mann, ett sett veldig fine gulløredobber med diamanter i. De var også dyre, men fortsatt ikke helt hinsides 

Anonymkode: f4448...c13

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hørt begrepet før, synes nesten det var litt Harry og nedsettende. Det var vanlig å gi slike gaver før. Jeg kjøpte slik gave for rundt 15 år siden og det gjorde kompiser i samme situasjon også. 

Anonymkode: 66ec2...189

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med nummer en fikk jeg ny bil, men nummer to fikk jeg en ny etasje bygget på huset vårt. 

Elsker sånne gaver. 

Anonymkode: b7c97...1b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva du skal ha og ikke ha må du nesten bestemme selv :)

Vi har ikke helt separat økonomi altså. Men vi setter inn en avtalt sum inn på felles konto som går til alt av vanlige utgifter, og så har vi "lommepenger" begge to som vi bruker på det vi ønsker som at jeg f.eks leker med litt med aksjer uten å tenke på at det er hans penger jeg bruker :)

Anonymkode: b7f26...22c

Det høres ikke akkurat ut som et veldig nært forhold. Når man snakker om "mitt" og "ditt".  But you do you.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig hyggelig av far å gi en liten oppmerksomhet til mor etter fødsel. Mine besteforeldre og foreldre gjorde dette, så nytt er det jo ikke. Vi venter første nå og vet ikke om det blir gjort hos oss, men for meg går det selvsagt fint uten :) 

Teit å bli så opprørt over noe som ikke påvirker deg, og å bli så ‘sur’ over en hyggelig gest. 

Anonymkode: 20573...511

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig med en oppmerksomhet fra far til mor. Trenger ikke være noe dyrt. Men ganske vanlig og fortjent.

Anonymkode: b6f15...de3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min fikk streng beskjed av en bekjent om å kjøpe noe fint til meg ved fødsel, jeg brydde meg ikke så mye om det og lo litt av det, men da han ga meg et fint smykke noen timer etter fødsel ble jeg veldig glad og rørt. Det smykket betyr ekstra mye for meg, fordi det symboliserer en spesiell hendelse. Man har vært gjennom noe helt vannvittig, så syns det er hyggelig med en oppmerksomhet (trenger ikke være noe veldig dyrt), på samme måte som man gjerne gir gaver i forbindelse med andre store begivenheter, feks fullført utdanning eller gjort noe annet veldig stort. 

Men å kalle det push present, syns jeg er skikkelig tacky.

Anonymkode: 0f9e9...1bc

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo og si at det er som å markere at det faktisk er slutt på å bare være to. En epoke i livet er over, og overgangen til noe nytt. Sammen får man barn, men mor gjør det meste av jobben, da fortjener hun en oppmerksomhet, og det er fint gjort av far! Hva det er er opp til hver enkelt. Men å snakke nedsettende om de som praktiserer det er bare trist.

Anonymkode: b6f15...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå var det ikke bare en dame i den diskusjonstråden som ønsket seg dyre gaver, bare så det er sagt. Og det er vel ikke det at jeg irriterer med så veldig over det heller, men jeg blir bare så sjokkert over hele greia. Hadde aldri hørt om dette før og synes det virker litt vel ekstremt.
- TS

Men at du har et veldig smalt nettverk og ikke vet noe om andre tradisjoner i sitt eget miljø er da ingen grunn til å bli sjokkert. Alle jeg kjenner har fått barselgave/push present fra sin mann. Ofte noe smykker - ny diamant i alliansering per barn, armbånd med charms, øreringer, en fin klokke - min søster fikk en rolex.

Jeg fikk en rasekatt jeg hadde ønsket meg 😂

Anonymkode: 56529...472

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har inntrykk av at relativt mange er blitt så materialistiske. Kommer med kapitalisme det, dessverre. Kvalmende, spør du meg. Heldigvis er mange nordmenn fortsatt ganske jordnære folk, men virker som mange er lett påvirkelige. Og det er jo ikke så vanskelig å forstå at det kan være fristende å være med på forbruksfesten. Det kan jo lett se ut som et glansbilde. 

Anonymkode: 69e07...aa3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig! Ikke bare føder kvinner – de går også gjennom ni måneder med alt fra kvalme, smerter, tung kropp, søvnmangel, bekkenplager og følelsesmessige berg-og-dal-baner. Å bli mor er fysisk og mentalt krevende fra dag en. En push present handler ikke om likestilling eller krav – det handler om omtanke, respekt og takknemlighet for det enorme arbeidet kvinnen har gjort. Det er det minste man kan gjøre for noen som har båret og født et barn.

Jeg har født to barn og har aldri fått noe som helst fra faren deres. Ikke en blomst, ikke et kort – ingenting. Det handler ikke om å “kreve gaver”, men om å bli sett og satt pris på for det kroppen har vært gjennom. En liten gest kunne betydd mye. Jeg synes alle mødre fortjener å føle seg verdsatt, for det er faktisk en enorm reise vi går gjennom alene, selv om vi er to om barnet.

Anonymkode: c66a6...cf9

Jeg, på den andre siden, forstår ikke at det skal en gave til for at så mange kvinner skal føle seg verdsatt. Synes det er trist.

Hadde det vært en gave ala slik som i eldre dager, at han laget et skrin til henne, spikket et hjerte eller lignende, så hadde jeg hatt mer forståelse, men når det blir smykker og edelstener, bling, bling og dyre statussymboler, har det mister helt sin betydning, mener jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg har inntrykk av at relativt mange er blitt så materialistiske. Kommer med kapitalisme det, dessverre. Kvalmende, spør du meg. Heldigvis er mange nordmenn fortsatt ganske jordnære folk, men virker som mange er lett påvirkelige. Og det er jo ikke så vanskelig å forstå at det kan være fristende å være med på forbruksfesten. Det kan jo lett se ut som et glansbilde. 

Kvinner har bært smykker til alle tider. Disse smykkene kvinnene før meg, og nå jeg, bærer betyr ekstra mye når de symboliserer noe spesielt i livet.

Når jeg ser på hendene mine nå så ser jeg en flott ring jeg fikk som symbol på at vi skulle gifte oss, og et diamantbånd som symboliserer at vi giftet oss. På andre handen ser jeg en ring som min far ga til min mor til 30 års bryllupsdag - deres siste runde jubileum. På handleddet er et armbånd som symboliserer 20 år med mannen. Og vesken jeg tar med meg når jeg går ut døra om litt er kjøpt i anledning min 40 årsdag. 

I skuffen i garderoben ligger tilsvarende smykker fra min mormor. De er riktignok sjeldent i bruk. Men jeg vet hva de symboliserte i hennes liv. Fra min bestemor har jeg en bunad. Og fra begge har jeg servise og bestikk som er gitt til spesielle anledninger i dere liv. 

Det å gi fine ting ved spesielle anledninger er noe helt annet enn materialisme, kapitalisme og forbrukerfest. Det er noe fint, og varig. 

• Liker 7
Skrevet

At mor får en eller annen form for oppmerksomhet etter fødsel, har vel vært vanlig i mange generasjoner, med store variasjoner med hensyn til klasse/økonomi, kultur og lokale tradisjoner. 

Å kalle det "push present" høres skikkelig harry ut.

Personlig tenker jeg at det går ikke an å "få igjen" for noe såpass omfattende og spesielt som å bære fram et barn, så dersom man skal få en gave, må det heller være noe symbolsk. Husk at i USA er det langt vanligere enn her med mødre som har liten eller ingen egen inntekt, og det er null foreldrepermisjon o.l. Det påvirker nok forventningene der borte. Jeg synes det er litt latterlig om likestilte norske mødre med omtrent samme lønn som mannen, foreldrepermisjon osv. skal begynne å kreve gaver så dyre at de kan ses på som en økonomisk kompensasjon for å føde barn. 

Jeg ville nok verdsatt praktisk hjelp og emosjonell støtte i langt større grad.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...