AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Altså, er det ikke nok at vi har tatt til oss tradisjoner som baby shower og gender reveal party? Hva i all verdens land og rike er greia med push present? Er det ikke godt nok at man får en baby når man er ferdig? Skal man virkelig forvente gull og grønne skoger fra barnefar i tillegg til baby? Jeg leste en plass om ei dame som forventet å få forlovelsesring til 100 tusen kr i push present. Er vi mennesker virkelig blitt så ufattelig materialistiske? Eller er det bare jeg som synes dette er helt bak mål? Anonymkode: 110f7...007 14 4
mommyaka Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Det er jo eventuelt en kjærlighet gave fra far ..synes det er søt. Men nei ikke dyre smykker og ringer. Men kanskje en søt bamse, noe hun har ønsket seg etx 2
Hedda-78 Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Begrepet push present har jwf aldri hørt om. Men har hørt om barselgaver der man gir litt til baby og litt til mor. Har også hørt at noen fedre har gitt et armbånd med charms der han gi en ny charm for hvert barn og/eller bryllupsdag. Å forvente gaver er ikke innafor uansett beløp. Regner med at den dama der ikke var noen vanlig norsk småbarnsmor heller. Du kan ikke irritere deg over "vi mennesker" bare pga én dame. 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Jeg er enig i at vi har adoptert altfor mange dumme tradisjoner fra USA, men det har faktisk vært vanlig med fødselsgave fra far til mor mange generasjoner her og. Anonymkode: 22e37...07b 23 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Begrepet push present har jwf aldri hørt om. Men har hørt om barselgaver der man gir litt til baby og litt til mor. Har også hørt at noen fedre har gitt et armbånd med charms der han gi en ny charm for hvert barn og/eller bryllupsdag. Å forvente gaver er ikke innafor uansett beløp. Regner med at den dama der ikke var noen vanlig norsk småbarnsmor heller. Du kan ikke irritere deg over "vi mennesker" bare pga én dame. Nå var det ikke bare en dame i den diskusjonstråden som ønsket seg dyre gaver, bare så det er sagt. Og det er vel ikke det at jeg irriterer med så veldig over det heller, men jeg blir bare så sjokkert over hele greia. Hadde aldri hørt om dette før og synes det virker litt vel ekstremt. - TS Anonymkode: 110f7...007
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Synes det er en fin ting. Bursdager er jeg ikke så opptatt av. Men fine smykker som markerer livets merkedager gir meg mye. Ting jeg bærer på meg og ser mange ganger gjennom dagen. Slik har det vært for meg i 20+ år nå, uten at jeg trenger å sette en "merkelapp" på det. Når man får barn har man jo som regel felles økonomi, så er jo et valg man tar sammen. Anonymkode: d0154...ffc 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni Min mormor som fikk barn på 60-tallet hadde en alliansering med én diamant per barn hun fødte som hun fikk av morfar, han ordnet ny diamant ved hver baby. Så dette med fødselsgave er vel ikke akkurat noe nytt, det "nye" er vel at det har fått et internasjonalt navn... Anonymkode: 9d785...f58 18 3 4
Daria Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Det er vel bare det teite navnet som er en ny import; konseptet er velkjent. 11
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni mommyaka skrev (2 timer siden): Det er jo eventuelt en kjærlighet gave fra far ..synes det er søt. Men nei ikke dyre smykker og ringer. Men kanskje en søt bamse, noe hun har ønsket seg etx Bamse? Seriøst? Anonymkode: cd9f4...91f 22 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min mormor som fikk barn på 60-tallet hadde en alliansering med én diamant per barn hun fødte som hun fikk av morfar, han ordnet ny diamant ved hver baby. Så dette med fødselsgave er vel ikke akkurat noe nytt, det "nye" er vel at det har fått et internasjonalt navn... Anonymkode: 9d785...f58 Men kanskje litt forskjell på likestillingsfronten siden 60-tallet mtp at i dag jobber ofte kvinner like mye som menn og tjener ganske likt, og har felles økonomi i tillegg. Da blir det kanskje litt rart? Vi tjener i alle fall ganske likt og jobber begge 100%, så vil heller at vi skal bruke penger på f.eks en ferietur eller noe slikt enn en diamantring, men folk er forskjellige Vi var på spa 5 mnd etter fødsel som mannen betalte, og det synes jeg var helt fantastisk. Anonymkode: b7f26...22c
mommyaka Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bamse? Seriøst? Anonymkode: cd9f4...91f Ja, jeg hadde blitt kjempe glad for rb søt bamse. Jeg er ikke kravstor se
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min mormor som fikk barn på 60-tallet hadde en alliansering med én diamant per barn hun fødte som hun fikk av morfar, han ordnet ny diamant ved hver baby. Så dette med fødselsgave er vel ikke akkurat noe nytt, det "nye" er vel at det har fått et internasjonalt navn... Anonymkode: 9d785...f58 Omg! Verden er gal ! Dette er ikke normalt eller vanlig blandt vanlige folk. De var åpenbart av overklassen. Anonymkode: 523d0...ead 3
mereo Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min mormor som fikk barn på 60-tallet hadde en alliansering med én diamant per barn hun fødte som hun fikk av morfar, han ordnet ny diamant ved hver baby. Så dette med fødselsgave er vel ikke akkurat noe nytt, det "nye" er vel at det har fått et internasjonalt navn... Anonymkode: 9d785...f58 Jeg tror kanskje det «nye» også er forventningen og hvor stort det skal være. Amerikansk standard er vel omtrent en bil 😂 1
Lorieen Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni Jeg har klart å presse ut seks unger uten en eneste «push present» . Jeg for min del var strålende fornøyd med å 1) Få en baby og 2) Ha en mann som vartet meg opp på hender og føtter i barseltida. 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni Som flere her sier, så har det vel vært vanlig ganske lenge her til lands også at far gir en gave. Har aldri hørt om at noen forventer det eller at det må være så dyrt hvis det gis noe. Jeg fikk en ring med evighetssymbol av min mann etter første og eneste fødsel for 14 år siden, men hadde ikke forventet det og syntes det var en veldig fin gest. Baby shower og gender reveal party har nok kommet senere, det var ikke vanlig da jeg fødte. Kan vel være fint med en hyggelig samling av folk man bryr seg om og hvis noen ønsker å gi gave så er vel det bare koselig. Tror derimot at disse sammenkomstene fort kan bli vel kommersielle og at det forventes mye pga SoMe. Litt pes. Anonymkode: 366ec...452 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men kanskje litt forskjell på likestillingsfronten siden 60-tallet mtp at i dag jobber ofte kvinner like mye som menn og tjener ganske likt, og har felles økonomi i tillegg. Da blir det kanskje litt rart? Vi tjener i alle fall ganske likt og jobber begge 100%, så vil heller at vi skal bruke penger på f.eks en ferietur eller noe slikt enn en diamantring, men folk er forskjellige Vi var på spa 5 mnd etter fødsel som mannen betalte, og det synes jeg var helt fantastisk. Anonymkode: b7f26...22c Er det slik at jeg ikke skal ha fine smykker, som gjerne markerer noe spesielt, bare fordi vi har felles økonomi? Har selvfølgelig råd til både flotte ferier og biler, har nesten nedbetalt hus, med mer, i tillegg, ellers gjør man idiotiske økonomsike prioriteringer. Og det er jo en helt annen diskusjon. Og hvorfor i alle dager har dere separat økonomi når dere først har valgt livet sammen? Anonymkode: d0154...ffc 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Omg! Verden er gal ! Dette er ikke normalt eller vanlig blandt vanlige folk. De var åpenbart av overklassen. Anonymkode: 523d0...ead Å få alliansering, der man utvider med flere diamanter ved livets merkedager, har jo vært helt normalt i lang tid. Har arvet etter både bestemødre og mor. Og absolutt ingen overklasse her. Anonymkode: d0154...ffc 10 2
Tomas77 Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Omg! Verden er gal ! Dette er ikke normalt eller vanlig blandt vanlige folk. De var åpenbart av overklassen. Anonymkode: 523d0...ead Barselgave har vært vanlig i generasjoner. At en eller annen løk har begynt å kalle det push present er det nye. 3 5
katties Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni (endret) "Skal man virkelig forvente gull og grønne skoger fra barnefar i tillegg til baby?" Hææææ? Det er ikke barnefar som har dyrka den babyen inni seg. Gaven er nettopp fordi det er MOR som har gjort alt det der, og risikert helsa si. JA , jeg synes det er helt greit at noen forventer en eller annen gave for jobben! At det finnes noen der ute som ønsker noe kjempedyrt og unødvendig for det er en helt annen sak. Endret 27. juni av katties 2 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå