Gå til innhold

Hva er hensikten med velferdsstaten Norge har bygd opp og hvor bærer dette hen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg får inntrykk av at for den ordinære Ola Nordmann så er en sterk og prioritert velferdsstat en viktig sak og den må stå sterkt politisk. Men ut fra hvilke saker en del partier har og grunnlaget bak disse sakene de har så er de totalt på ville veier. 

Velferdsstaten Norge, slik vi godt voksne kjenner den, er på vei til å bygges ned og flertallet av innbyggerne stemmer dessverre på partier som ønsker å svekke fremfor å styrke velferdsstaten vår. 

Prøvde å få tydelig svar på spørsmålet "Hvilke norske politiske partier har en politikk som svekker velferdsstaten i Norge?" Via chatgpt men fikk da ikke noe svar. Har også sett tendenser til at flere spørsmål ang å få svar ang politiske standpunkt ikke har blitt besvart av chatgpt så dette er tydeligvis ikke noe nytt. Sikkert flere som har lagt merke til dette. 

Stilte også det motsatte spørsmålet "Hvilke norske politiske partier har en politikk som styrker velferdsstaten i Norge?" Da fikk jeg tydelig svar på hvilke partier som har dette så da burde jeg kanskje være fornøyd eller?

Men jeg sitter igjen og er ganske provosert! Hvorfor.... fordi jeg ser at velferdsstaten Norge bygges ned bit for bit. Hva slags fremtidsutsikter har barna våre ang å få en gratis og valgfrihet ang utdanningsmulighetene som er tilgjengelig for dem om 50 ish år? Hva slags livskvalitet og verdig alderdom vil en ufør 20 åring ha om 50 ish år? Hva slags prognoser vil en fattig og arbeidsledig kreftsyk 30 åring ha om 20 ish år og hva slags helsehjelp generelt vil denne få?

Jeg er oppriktig bekymret! Hva med dere andre her? 

Endret av Fighter83
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fighter83 skrev (17 timer siden):

Jeg får inntrykk av at for den ordinære Ola Nordmann så er en sterk og prioritert velferdsstat en viktig sak og den må stå sterkt politisk. Men ut fra hvilke saker en del partier har og grunnlaget bak disse sakene de har så er de totalt på ville veier. 

Velferdsstaten Norge, slik vi godt voksne kjenner den, er på vei til å bygges ned og flertallet av innbyggerne stemmer dessverre på partier som ønsker å svekke fremfor å styrke velferdsstaten vår. 

Prøvde å få tydelig svar på spørsmålet "Hvilke norske politiske partier har en politikk som svekker velferdsstaten i Norge?" Via chatgpt men fikk da ikke noe svar. Har også sett tendenser til at flere spørsmål ang å få svar ang politiske standpunkt ikke har blitt besvart av chatgpt så dette er tydeligvis ikke noe nytt. Sikkert flere som har lagt merke til dette. 

Det å forandre på ytelser betyr ikke nødvendigvis at man ønsker å svekke velferdsstaten. Det å fornye den gjør den bare sterkere og bedre egnet til å tåle morgendagens problemer. 

Det er ellers ikke noe rart at du ikke fant svar på hvilke partier som svekker velferdsstaten burde kanskje si deg noe.

Så vidt jeg vet er det vel bare noe ekstreme liberalistiske partier som ønsker å skrote fellesløsningen.

I 1967 ønsket AP kun å innføre alderspensjon for LO medlemmer. De borgerlige sikret at det ble innført en pensjon for alle og ikke bare LO medlemmer. Tenker du dette er et grep som bidro til en velferdsstat eller ikke?

Stilte også det motsatte spørsmålet "Hvilke norske politiske partier har en politikk som styrker velferdsstaten i Norge?" Da fikk jeg tydelig svar på hvilke partier som har dette så da burde jeg kanskje være fornøyd eller?

Hva er å styrke velferdsstaten? 

Men jeg sitter igjen og er ganske provosert! Hvorfor.... fordi jeg ser at velferdsstaten Norge bygges ned bit for bit. Hva slags fremtidsutsikter har barna våre ang å få en gratis og valgfrihet ang utdanningsmulighetene som er tilgjengelig for dem om 50 ish år? Hva slags livskvalitet og verdig alderdom vil en ufør 20 åring ha om 50 ish år? Hva slags prognoser vil en fattig og arbeidsledig kreftsyk 30 åring ha om 20 ish år og hva slags helsehjelp generelt vil denne få?

Dagens regjering er veldig dogmatisk. Det er viktigere hvem som gir behandling enn at den blir gitt. Tidligere dekket det offentlige utgifter som syke hadde på private foretak. Nå er hjelp fra private kun for de som har forsikring gjennom arbeidsgiver eller er rike. Er dette riktig og bidrar dette til en bedre velferdsstat?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Velferdsstaten er ikke bærekraftig. I dag er det fire arbeidere per ikke-arbeider. Om 25 år er det 2,5 arbeidere per ikke-arbeider. Det sier seg selv at det er hverken penger eller arbeidskraft til å opprettholde dagens velferdsstat over tid. Fremover vil flere endringer tvinges frem: 

-All ikke-vestlig innvandring vil avsluttes. Dette er mennesker som forverrer statsfinansene kraftig. 
-Pensjonsreformer vil føre til økt pensjonsalder og redusert pensjonsutbetalinger. 
-Sentralisering av offentlige tjenester gjennom tvangssammenslåing av kommuner. 
-Større innslag av brukerbetaling i eldreomsorg og helsetjenester. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Fighter83 skrev (21 timer siden):

Jeg er frustrert av motsatt grunn som deg. Jeg vil at velferdsstaten skal brytes ned. Velferdsstat er et moralistisk-manipulerende kampretorisk grep av venstresiden, som låter bedre enn byråkratbestemt pris/etterspørselsøkonomi. 

Jeg tenker store grupper får det bedre om vi slipper til gründere og fortrenger byråkratene. 

Det er ingen partier i Norge som ønsker å bygge ned velferdsstaten. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er typisk når Høyre gjlr en stor sak utav at de vil gi 50 milliarder i skattelette. 

Samtidig gis det lettsindig 65 milliarder til våpen....

For Ukraina.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PrivatiserAlt skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker store grupper får det bedre om vi slipper til gründere og fortrenger byråkratene. 

Har ikke den øvre middelklassen det helt greit som det er? Hvorfor antar du at ting blit billigere i et markedsbasert system? Det vi ser i virkeligheten peker jo mot det motsatte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (13 minutter siden):

Det er typisk når Høyre gjlr en stor sak utav at de vil gi 50 milliarder i skattelette. 

For Ukraina.

Med tanke på hvor mye Norge har tjent på krigen i Ukraina så burde vi da minst gi det

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
huldra_hildur skrev (1 minutt siden):

Med tanke på hvor mye Norge har tjent på krigen i Ukraina så burde vi da minst gi det

Hvis vi har "tjent så mye" kunne vi jo senket skattene også da.

Ellers er det jo liten vits i å "tjene" så mye.

Endret av AdonisFFM
  • Liker 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (16 minutter siden):

For Ukraina.

"Ifølge en fersk masteroppgave fra NHH anslås det at Norge «tjente» cirka 334 milliarder kroner på krigen i Ukraina i 2022—altså merkbart høyere gasspriser som følge av redusert russisk levering.

Finansdepartementet beregner at mer­inntektene på norsk gasseksport var 992 milliarder i 2022 og ytterligere 278 milliarder i 2023, dvs. totalt omtrent 1 270 milliarder kroner i disse to årene som kan tilskrives krigens prisoppgang på gass.

Faktisk.no påpeker også at tilleggsinntektene i 2022 lå på omtrent 1 000 milliarder kroner over hva som var forventet uten krigs­påvirkning—penger som i prinsippet går rett inn i Oljefondet via petroleums­skattene."

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Hvis vi har "tjent så mye" kunne vi jo senket skattene også da.

Ellers er det jo liten vits i å "tjene" så mye.

Da må man stemme riktig da, hjelper ikke å stemme rød/grønt hvis man vil ha lavere skatter uansett hva inntjening er

Skrevet

Vel. Når velgerne ønsker seg en sterk velferdsstat og samtidig stemmer for at alle i hele verden skal få komme å få en andel av honningkrukka så er det typisk det som beskrives som forskjell på ord og handling. Begge deler går nemlig ikke.

Så er det jo sånn at velferdsstaten ikke er bærekraftig. Fastlands-Norge går 600 milliarder kroner i underskudd. Hvert år. Det er den summen som mangler for å kunne kalle velferdsstaten noe i nærheten av bærekraftig. Summen tilsvarer all personbeskatning på et år, for å sette det i en sammenheng.

Norsk politikk går i all hovedsak ut på å utsette problemene så lenge som overhodet mulig. Grunnen til at AI ikke gir deg noen svar er fordi de politiske partiene ikke har noen svar å gi. De aner virkelig ikke. Men de unnlater å snakke om det for å bli gjenvalgt. Denne løsningen har stort gehør blant velgerne som fornyer tilliten hvert fjerde år.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Oljefondet er jo KRAFTIG eksponert til dollaren og WallStreet. 

Det er derfor ikke rart at det investeres så mye i Ukraina-konflikten. For når Ukraina endelug gir seg, vil nok USA sitt omdømme falle enda mer og oljefonddt tilsvarende.

Heldigvis har jeg selv lagt godt grunnlag for en annen base langt vekk fra dette når ting går galt.

Skrevet (endret)
Fighter83 skrev (22 timer siden):

Dette stemmer rett og slett ikke. Velferdsstaten bygges ut år for år med vekslende regjeringer. Nå har alle partier på Stortinget -bortsett fra Rødt- deltatt i regjering de siste 15 år, og velferdsstaten er bare blitt mer og mer omfattende og borgernes rettigheter blir større og større.

Hva er det du mener bygges ned? Vær så konkret du kan.

På forhånd takk. Jeg er oppriktig interessert i svaret ditt.

Endret av Snok1
  • Liker 4
Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Så er det jo sånn at velferdsstaten ikke er bærekraftig. Fastlands-Norge går 600 milliarder kroner i underskudd. Hvert år.

Du kan ikke bare trekke fra olje, gass og muligens også fisk på den måte? Husk at mange av Norges best ressurser er knyttet opp til oljesektoren, og de kan gjøre noe annet uten. 

• Liker 2
Skrevet
PeeWee skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke bare trekke fra olje, gass og muligens også fisk på den måte? Husk at mange av Norges best ressurser er knyttet opp til oljesektoren, og de kan gjøre noe annet uten. 

Selvfølgelig skal man det. Hadde vi tatt disse varene til land og gjort noe som helst foredling med dem for så å eksportere det hadde det vært noe annet. Men ingenting av dette er innom fastlandet og bidrar til fastlandsøkonomien. 

Norge er verdens aller første råvareproduserende superhøykostland. Det er en økonomisk umulighet. Og det forklarer den fullstendig manglende bærekraften som er bygget opp.

• Liker 1
Skrevet
PrivatiserAlt skrev (30 minutter siden):

Jeg er frustrert av motsatt grunn som deg. Jeg vil at velferdsstaten skal brytes ned. Velferdsstat er et moralistisk-manipulerende kampretorisk grep av venstresiden, som låter bedre enn byråkratbestemt pris/etterspørselsøkonomi. 

Det er ingen partier i Norge som ønsker å bygge ned velferdsstaten. 

Er det mulig å bli mer uenig med en person :)

Du er født og oppvokst i et av verdens beste land. Jeg mener du ikke har forståelse om hvordan det er å ikke ha noe velferd. Hva slags konsekvenser det har for hele samfunnet.

Er svært glad for at alle partiene er enige om å opprettholde velferden. Alle disse utrykkene som kastes ut av høyresiden holder sjelden mål,og leverer i beste fall halvsannheter. Ser med en gang når noen begynner å argumentere med ord som bærekraftig og arbeidslinje etc. Det er bare repeteringer fra broilerne på tinget (oftest høyresiden) Selv her på KG ser jeg ordrette sitat fra debatter. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ifølge Chatgpt er det vel ok med Norges økonomi idag, takket være oljeinntektene... En kjapp oversikt over inntekter og utgifter iflg Chatgpt

Regnestykke for Norges økonomi 2024

Inntekter:

Inntektstype    Beløp (mrd NOK)

Skatt på inntekt (privatpersoner)    696
Merverdiavgift (MVA)    379
Netto oljeinntekter (petroleum)    673
Arbeidsgiveravgift    200
Toll, alkohol, bensinavgift, m.m.    100
Statlig utbytte (Equinor m.m.)    70
Annet (renter, eksport, gebyrer osv.)    80
Totale inntekter    2 198 mrd

---

Utgifter:

Utgiftstype    Beløp (mrd NOK)

Pensjoner og trygder    664
Overføringer til kommuner/fylker    332
Helse og sykehus    222
Statens egen drift    249
Forsvar og politi    152
Samferdsel og infrastruktur    91
Klima, miljø, bolig, kultur, utdanning    143
Utviklingshjelp og bistand    48
Totale utgifter    1 901 mrd

---

🔢 Enkelt regnestykke:

Inntekter  2 198 mrd
- Utgifter 1 901 mrd
= OVERSKUDD: 297 mrd NOK

---

Konklusjon:

Norge går med overskudd.

Det skyldes særlig oljeinntektene, som gjør at vi slipper å gå i minus – i motsetning til mange andre land.

Overskuddet går som regel inn i oljefondet (Statens pensjonsfond utland), som nå har over 17 000 milliarder kroner.

Så... Tror vi har råd til dagens velferdsstat. 

• Nyttig 2
Skrevet
PeeWee skrev (39 minutter siden):

Jo, man skal trekke fra inntekter fra olje og gass. Det er ikke-fornybare naturressurser. Inntekter fra olje- og gassproduksjonen på norsk sokkel er som å gjøre uttak fra sparekontoen.

Skrevet

Synes det er merkelig når sosialistene ikke har råd til skattelette men kan gi bort 60 milliarder til Ukraina 60 millioner til Ukraina tror vi har råd til skattelette når vi sløser bort så mye penger især 250 milliarder på noe jeg ikke skal nevne 

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (20 timer siden):

Dette stemmer rett og slett ikke. Velferdsstaten bygges ut år for år med vekslende regjeringer. Nå har alle partier på Stortinget -bortsett fra Rødt- deltatt i regjering de siste 15 år, og velferdsstaten er bare blitt mer og mer omfattende og borgernes rettigheter blir større og større.

Hva er det du mener bygges ned? Vær så konkret du kan.

På forhånd takk. Jeg er oppriktig interessert i svaret ditt.

Antall sengeplasser i sykehus går nedover! 

Antall sykehjemsplasser i kommunene går ned! 

Antall seniorsentere i kommunene går nedover da kommunene ønsker å redusere kostnader og seniorsenter er ikke et lovpålagt tilbud. 

Nav er generelt mye mindre fysisk tilgjengelig for folk som har store utfordringer med det digitale og forståelsen av systemet. 

Tall på hvor mange som lever under fattigdomsgrensen i Norge har økt med 3 % på nesten 15 år. Fra 7,9 % i 2010 til 10,9 % i 2024, dette i forhold til innbyggere som bor i Norge som lever under fattigdomsgrensen. I spesifikke tall vil dette si at over 585 000 personer lever under fattigdomsgrensen. 

I 2010 fikk 8,4 % av barn i skolen tilrettelegging.  I 2024 lå det på 8,1 % enda det er rapportert om en stor økning barn som har regne, lese og skrive utfordringer pr i dag enn for 15 år siden. Dette synes faktisk lærerne selv er veldig bekymringsverdig! Men hva skjer ang PPT i kommunene: jo de får beskjed om å redusere i antall ansatte noe som medfører økt trøkk på de som er igjen og dermed mindre tilstedeværelse av dem ute i skolen der de trengs for å lære opp skolens ansatte. Litt usikker på hvor mange ansatte som er tilgjengelig for å gi elevene den individuelle tilretteleggingen de har krav men hører at det er såpass med utfordringer ang dette at de oftest jobber i grupper med flere barn for å kunne oppfylle kravet til alle barna som har krav på dette. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...