AnonymBruker Skrevet 26. juni #21 Skrevet 26. juni En av få fordeler med å være feit er at jeg blåser meg ekstra opp og manspreader med beina for å få sitte alene. Setter meg selvsagt normalt om det er få plasser men når over halvparten er ledige så setter man seg et annet sted enn med meg. Har sett litt opp fra mobilen i det siste og nå når sommerferien er i gang er det jo flere unge på bussen på dagtid. Det jeg har sett er at vi sitter alle for oss selv så kommer det en gammel mann på bussen og hvor går han og setter seg, på en av de 16 ledige plassene eller velger han å sette seg klin oppi en ung tenåringsjente, nesten uten unntak så har jeg sett at han går og kliner seg opp i den stakkars jenta som etter kort tid velger å reise seg å bytte plass. Anonymkode: 6fad3...a54 2 1
Ny Bruker Skrevet 27. juni #22 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Når det er 20 andre ledige plasser andre steder. Men likevel skal de sitte klint oppi deg. Vet ihvertfall at hvis jeg hadde vært dem så hadde jeg sittet meg en plass der det er bedre plass og ledige seter og ikke ved siden av noen hvis jeg absolutt ikke må.. Eller hva tenker folk her? Og dere som setter dere klint oppi fremmede på bussen når det er ledige plasser andre steder. Hvorfor gjør dere det? Bare av ren nysgjerrighet. Hilsen en med sosial angst. Anonymkode: 2dc21...b47 Tenker at du er typisk norsk. Det er denne norske sjakkbrettplasseringen i offentlig transport som ofte er latterliggjort i utenlandske stand-ups. 2
Anonymruker Skrevet 27. juni #23 Skrevet 27. juni Haha JA, det der er et ekte mysterium 🤔 Det er 20 ledige seter, men nei da de bare MÅ sitte klin inntil deg, som om vi er på første date eller noe 😂 Føles nesten som en sosial eksperiment: "hva skjer hvis jeg bare ignorerer alle sosiale regler og setter med rett ved siden av denne personen?" Jeg lover hvis jeg ser en ledig rad på bussen, da går jeg dit som om det er første klasse på fly. Trenger ikke kroppskontakt med fremmede før kl. 07.15 liksom 😅 4 1
Syngemann Skrevet 27. juni #24 Skrevet 27. juni (endret) Noe gode minner med å reise i fks Spania og Frankrike, er at jeg har opplevd dette, og at det uten unntak har vært hyggelig, litt sånn "Vi holder hverandre med selskap når vi er ute og reiser" Til og med opplevd at en hel buss av folk som ikke kjenner hverandre er med i samme samtale, selv på bybussen. I Norge er dette kun vanlig på drita fulle nattbussen, som fort kan grense til ubehagelig. Endret 27. juni av Syngemann
AnonymBruker Skrevet 27. juni #25 Skrevet 27. juni Ny Bruker skrev (3 timer siden): Tenker at du er typisk norsk. Det er denne norske sjakkbrettplasseringen i offentlig transport som ofte er latterliggjort i utenlandske stand-ups. Helt i orden at de syns det er gøy og uvant. det finnes uansett ingen grunn til å sette seg tett på når man ikke trenger. At enkelte kulturer ikke eier intimsone er jo strengt tatt ikke vårt problem. De er jo gjerne vante til å både bo trangt og tett, så de liker vel følelsen. De har kanskje litt seperasjonsangst Nordmenn er vante til å ha god plass, og liker å ha plass Anonymkode: fe599...8a7 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni #26 Skrevet 27. juni Jeg har satt meg ved siden av folk. Jeg har gjort det når disse sitter på plasser helt foran eller setene ved utgangsdøren i midten av bussen. Årsaken til at jeg har gjort det er at jeg har nevrologiske problemer som ikke er synlig for andre. Den minste plagen er at hvis jeg sitter langt bak i bussen så blir jeg veldig kvalm, så kvalm at jeg blir utslitt resten av dagen, eller i hvert fall mange timer etterpå. Det som er verre er når jeg har problemer med svimmelhet og balanse. Igjen er ikke dette synlig for andre, men det er slik at hvis jeg må gå i bussen når den beveger seg, så risikerer jeg å falle eller ikke komme meg tidsnok til utgangen. Så jeg gjør dette av nødvendighet, Ts, ikke fordi jeg vil være innpåsliten på noen måte. Min erfaring er at i de aller fleste tilfeller så er dette ok, og av og til får man seg også en hyggelig samtale. Nå er jeg heldigvis blitt bedre av de nevrologiske problemene som følger den sykdommen jeg har, men jeg har fremdeles dager hvor jeg er mye mer påvirket, og da setter jeg meg der jeg må for at det skal være forsvarlig. Anonymkode: 829a4...54d 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #27 Skrevet 28. juni Ny Bruker skrev (På 27.6.2025 den 10.02): Tenker at du er typisk norsk. Det er denne norske sjakkbrettplasseringen i offentlig transport som ofte er latterliggjort i utenlandske stand-ups. hva mener du med "sjakkbrettplassering"? 4 -seters-opplegget? jeg tenker alltid at de som sitter i de setene hvor de kan se utover hele bussen må være weirdos, hvis jeg sitter på andre siden i "normal" retning og passer på meg selv, så pleier garantert en av disse som sitter i "feil" kjøreretning å glo på meg, og jeg er ikke SÅ interessant å se på, men jeg er visst litt sånn at jeg tar det for gitt at de ikke skal glo på meg . jeg skal være veldig, veldig sliten/trøtt for å gidde å sitte i de setene, står heller fremfor å sitte der. er klar over at noen blir kvalm av å sitte i riktig kjøreretning, osv, men for meg forbindes de med kikkere. Anonymkode: 147f4...811
AnonymBruker Skrevet 28. juni #28 Skrevet 28. juni Anonymruker skrev (På 27.6.2025 den 10.09): Haha JA, det der er et ekte mysterium 🤔 Det er 20 ledige seter, men nei da de bare MÅ sitte klin inntil deg, som om vi er på første date eller noe 😂 Føles nesten som en sosial eksperiment: "hva skjer hvis jeg bare ignorerer alle sosiale regler og setter med rett ved siden av denne personen?" Jeg lover hvis jeg ser en ledig rad på bussen, da går jeg dit som om det er første klasse på fly. Trenger ikke kroppskontakt med fremmede før kl. 07.15 liksom 😅 tipper det er veldig uselvstendige og ubevisste folk. Anonymkode: 147f4...811 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #29 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 14.49): Når det er 20 andre ledige plasser andre steder. Men likevel skal de sitte klint oppi deg. Vet ihvertfall at hvis jeg hadde vært dem så hadde jeg sittet meg en plass der det er bedre plass og ledige seter og ikke ved siden av noen hvis jeg absolutt ikke må.. Eller hva tenker folk her? Og dere som setter dere klint oppi fremmede på bussen når det er ledige plasser andre steder. Hvorfor gjør dere det? Bare av ren nysgjerrighet. Hilsen en med sosial angst. Anonymkode: 2dc21...b47 Trenger ikke ha sosial angst for å reagere på den typen oppførsel. Nesten som om slike folk er ute etter å provosere. Enda verre er det når folk er svære som fjell og setter seg ved siden av en enten det er på buss, bane eller på fly. Føler du må gjøre deg lita som ei teskje kjerring for å ikke bli kverka. Anonymkode: 1231e...0cf 2 1
Virrevirrevapp Skrevet 28. juni #30 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ....Enda verre er det når folk er svære som fjell og setter seg ved siden av en enten det er på buss, bane eller på fly. Føler du må gjøre deg lita som ei teskje kjerring for å ikke bli kverka. Anonymkode: 1231e...0cf På fly er det jo ikke valgfri plass akkurat. Man kan betale ekstra for et bestemt sete, men kan ikke velge hvem som kjøper billetten ved siden av. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #31 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 16.40): Ikke vær så nordisk. Alle ledige seter er greit å sitte i Anonymkode: 10d7c...f3d Aner ikke hvor du mener det er vanlig å sette seg inntil en annen person på kollektivtransport når det er masse ledige tosetere ellers. Har bodd i andre land i Europa, og det er ikke vanlig. Anonymkode: de186...35a 1 1
Kikker Skrevet 28. juni #32 Skrevet 28. juni Ser jeg ei deilig jente så sitter jeg meg ved siden av 😀 1
Rosa Gnom Skrevet 28. juni #33 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 14.49): Når det er 20 andre ledige plasser andre steder. Men likevel skal de sitte klint oppi deg. Vet ihvertfall at hvis jeg hadde vært dem så hadde jeg sittet meg en plass der det er bedre plass og ledige seter og ikke ved siden av noen hvis jeg absolutt ikke må.. Eller hva tenker folk her? Og dere som setter dere klint oppi fremmede på bussen når det er ledige plasser andre steder. Hvorfor gjør dere det? Bare av ren nysgjerrighet. Hilsen en med sosial angst. Anonymkode: 2dc21...b47 Tenker at det er helt uaktuelt. Hadde bedt personen flytte seg. Jeg vil ikke bli sjekket opp eller hva de driver med på en buss. Det er ingen grunn til å sette seg ned ved siden av en fremmed, når det er masse ledige plasser andre steder. Tenker at folk som gjør slikt mangler folkeskikk og sosiale antenner. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #35 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Aner ikke hvor du mener det er vanlig å sette seg inntil en annen person på kollektivtransport når det er masse ledige tosetere ellers. Har bodd i andre land i Europa, og det er ikke vanlig. Anonymkode: de186...35a I Sør-Amerika er det normen, lærte jeg fort 😅 Jeg og ei venninne var på tur, og skulle ta buss et godt stykke. Vi var helt alene i bussen, og tenkte digg! En toseter på hver, dette blir en behagelig tur. På neste stopp kom det på to personer til. De satte seg ved siden av hver av oss, selv om hele bussen var ledig 😅 Så da lærte vi å sette oss ved siden av hverandre neste gang. Anonymkode: 37812...9c4 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni #36 Skrevet 29. juni Det skjedde meg på toget en gang. Og da konduktøren kom, viste det seg at han hadde plassbillett et annet sted også. Jeg var stresset pga. forestående eksamen, og ville egentlig bare sitte alene og i fred. Jeg var veldig kort og avvisende, men han flyttet seg ikke likevel. Samme spørsmål herfra: Hva er det med sånne mennesker? Hvorfor gjør voksne personer sånt? Anonymkode: d99c7...baa 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni #37 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skjedde meg på toget en gang. Og da konduktøren kom, viste det seg at han hadde plassbillett et annet sted også. Jeg var stresset pga. forestående eksamen, og ville egentlig bare sitte alene og i fred. Jeg var veldig kort og avvisende, men han flyttet seg ikke likevel. Samme spørsmål herfra: Hva er det med sånne mennesker? Hvorfor gjør voksne personer sånt? Anonymkode: d99c7...baa Meg som må klargjøre at han hadde kun plassbillett et annet sted, men valgte å sette seg ved siden av meg. Anonymkode: d99c7...baa 1
Maleficenta Skrevet 30. juni #38 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): I Sør-Amerika er det normen, lærte jeg fort 😅 Jeg og ei venninne var på tur, og skulle ta buss et godt stykke. Vi var helt alene i bussen, og tenkte digg! En toseter på hver, dette blir en behagelig tur. På neste stopp kom det på to personer til. De satte seg ved siden av hver av oss, selv om hele bussen var ledig 😅 Så da lærte vi å sette oss ved siden av hverandre neste gang. Anonymkode: 37812...9c4 Tror de har for kultur å fylle opp setene helt for å gi plass til så mange som mulig 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #39 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 14.54): Husker jeg kom inn på en helt tom buss. PÅ neste stopp kom det på 1 person, hun satte seg på setet ved siden av meg. Nesten 40 år senere skjønner jeg fremdeles like lite hvorfor. Anonymkode: ea292...672 Dette har jeg også opplevd en gang, glemmer det aldri 😆😆 Anonymkode: 7a4a9...3c1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #40 Skrevet 4. juli Jeg sier bare ifra jeg, da flytter de seg Anonymkode: f09e6...eba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå