Gå til innhold

Sanselek - verdt det, eller mye styr/rot?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å investere i leker/tilbehør til «sanselek», altså slik at barna får f.eks. farget ris og og flere småleker som kan lekes med, eller vann, skjell osv. Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Er det verdt det/gøy for barn på 2-5 år, eller mye arbeid med å rydde opp?

Anonymkode: 36370...340

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye sanselek kan løses i naturen vel? Der er tingene gratis og rot og søl gjør ikke noe.

Anonymkode: a0fc7...a30

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk og opp mye reklame for sånt. Men jeg endte med å ikke kjøpe noe. Det er mye man kan lage selv eller bare bruke ting man har. Nå er det jo sommer, gå ut og vær i gresset, lek med vann i balje, dra til sandkassa. På vinteren kan man bruke snø og is. Bruk badeleker eller lekedyr man allerede har :) 

Fikk inntrykk av at en del av videoene var laget av amerikanere som er mye inne..

Anonymkode: 46e6a...d28

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde og en del vannlek på badet :) 

Noen av de sanselekene hadde heller ikke funket for mitt barn som spiste på alt.. 

En ting jeg synes så fin ut som jeg kanskje ville kjøpt til neste barn var sånn vannmatte med vann og leker inni, så fremt det er snakk om en litt liten baby. 

Anonymkode: 46e6a...d28

AnonymBruker
Skrevet

Ta ungene med ut. Billigere, enklere og bedre

Anonymkode: b74ce...f24

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk alle som har svart :) det er ment for tidspunkter man ikke kan være ute, og som en erstatning for leker inne. Er ute etter noe som barna kan ha glede av sammen, og som kan oppholde de en stund 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg forbinder med USA, hvor ungene ikke får leke ute på samme måte som her. 

Nei, jeg har overhodet ikke styrt med å farge ris, frosset små leker inn i isblokker, styrt med konditorfarger og sand og drit og lort. MYE styr å finne frem, mye styr å rydde vekk. 

Her har ungene fått utfolde sansene sine ute, og inne i naturlige settinger uten at vi har gjort ekstra for å lage det til. De har lekt med helt normale badeleker i badekaret, både med og uten skum. De har vært med på matlaging, og da fått smake og kjenne og leke med normal mat. 

Anonymkode: 88025...790

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg aldri savnet 

Anonymkode: c2b95...e16

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt småleker og skjell sammen med kinetisk sand. Og småleker sammen med vann på terrassen når det er varmt eller på badet. Jeg er også facinert av de sansekassene, men ser ut som mye gris og så liker jeg ikke å kaste bort mat. 

Anonymkode: 71cb6...f29

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri kjøpt sanseleker, men laget masse selv. Det er hverken tidkrevende eller dyrt. Massevis av tips både på Pinterest og Instagram! 

Anonymkode: 3384c...f82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk alle som har svart :) det er ment for tidspunkter man ikke kan være ute, og som en erstatning for leker inne. Er ute etter noe som barna kan ha glede av sammen, og som kan oppholde de en stund 

Det finnes ikke tidspunkter de ikke kan være ute. Unntak ved «alvorlig» sykdom, men da er de uansett for syke til leking. 

Anonymkode: 47e96...09b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har god erfaring med farget ris både hjemme og i barnehagen. Trenger ikke kjøpe noe spesielt, trenger en kasse/boks å ha risen i og så har jeg bare plukket ting fra kjøkkenskuffene. Blir litt rot å av det, men er bare å koste opp det verste og støvsuge resten. Det er både billigere og mer brukbart enn mye av lekene man får kjøpt på butikken i dag.

Anonymkode: f30f1...72c

• Liker 1
Skrevet

Dette har vi gjort, men det gjelder barn med spesielle behov.

Vi har brukt erter og ris på gulv/i balje, duploklosser både til vann og på land. Han elsker å gå på stein og sand, så det har vi brukt en del ute i hagen, på tur osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes ikke tidspunkter de ikke kan være ute. Unntak ved «alvorlig» sykdom, men da er de uansett for syke til leking. 

En er vel ikke ute og leker når det er tordenvær,storm eller orkan. Men ellers er jeg enig i at en fint kan være ute hvis en er frisk.

Anonymkode: a5154...10a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sanseleker er supert og fengende 

Anonymkode: 6a515...426

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på formålet. Tenk på reklamen du har blitt påvirket av. Tenk på om det vil bli en endring til det bedre.

Vurder, med andre ord, det faktuelle innholdet, ikke bare hva reklamen påstår. Vil det gjøre en forskjell, eller høres det bare artig ut? Er det verdt det spør du. Verdt hva da, at noen andre setter farge på noen riskorn og litt annet, for deg?

Kort svart; nei.

Anonymkode: e15d0...364

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kan ikke alltid være ute grunnet barnets diagnoser, men det kan allikevel være friskt nok til å leke inne. Det kan f.eks være på vintertid når det blir for kaldt. Barnet "ser" med hender og føtter grunnet annet sansehierarki enn deg og meg, men det er ikke noe særlig å gå barføtt ute i -10. Barnet klarer heller ikke å kroppsregulere som andre barn grunnet sin hjerneskade m.m, derfor kan det fort bli for varmt eller for kaldt. Da kan det være godt å være i et inneklima som passer, samtidig som man driver med sanselek.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør mye slikt nå som jeg er hjemme i permisjon. Men jeg har jobbet Reggio-inspirert barnehage i 14.år, så for meg er det en del av hverdagen. 

Jeg syns det er fint, ungen får oppdage verden på andre måter. Tviler på at det blir like mye når jeg er tilbake på jobb.

Anonymkode: a114c...38b

AnonymBruker
Skrevet

Med så store barn som 2-5 kan man vel heller leke med hobbysaker? Tegne, male, klippe, lime. Eller bygge duplo, klosser osv.

Anonymkode: ac91f...46c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med så store barn som 2-5 kan man vel heller leke med hobbysaker? Tegne, male, klippe, lime. Eller bygge duplo, klosser osv.

Anonymkode: ac91f...46c

Ikke alle barn på denne alderen har mulighet og/eller evne til å tegne, male, klippe og lime. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...