AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Atter en gang så kommer en slik tråd, men vår sak er komplisert, synes jeg selv. Kort fortalt: Han tjener dobbelt så mye som meg, jeg har to barn, han har ingen, jeg betaler 25 000 i lån (da jeg ønsker å bli gjeldsfri så fort som mulig), vi bor hos meg. Jeg har tidligere bodd hos han gratis i 1 år mens jeg var på husjakt, samt lånt bilen hans gratis i 5 år (mens jeg var student). Han har leid ut boligen sin til en symbolsk sum (5000 kr + strøm) til en kompis som trengte hjelp både før og etter jeg bodde hos han gratis. Både han og jeg har over gjennomsnittet i inntekt. Kompisen fikk jobbtilbud i en annen del av landet og flyttet ut i april i år. Jeg synes det er tull at boligen skal stå tom og fikk godkjenning av han til å style den og legge den ut på airbnb. Det har allerede haglet inn med bestillinger. Vi bor i en storby og vi er enig at vi er to om det. Hva er fair at han betaler hos meg? Evt at vi deler potten fra airbnb, minus skatt, lån og strøm? Den lange versjonen: Vi har vært sammen i 6 år. Jeg har to barn, han har ingen. Han er noen år yngre enn meg. Da vi ble sammen eide han bolig, mens jeg var student og leide studentbolig. Han tjente på den tiden svært lite (rundt 400 000 i året), men har siden den gang etablert eget firma (med min hjelp, da han lånte en del penger av meg til å etablere firmaet). Jeg tjente bra selv om jeg var student. Han passet barna mens jeg jobbet, leste, tok eksamen etc. Han bodde så og si hos meg mens han leide ut boligen sin til en kompis for en svært liten sum. Jeg hadde dobbelt så høy inntekt som han, så jeg "krevde" ingen leiepenger da han var mye barnevakt slik at jeg kunne jobbe og tjene opp penger til å kjøpe bolig. Barnefar er ikke tilstede-værende og betaler ikke bidrag da han ikke har hatt jobb siden det ble slutt mellom oss. Verken jeg eller kjæresten min har familie da vi begge er "barnevernsbarn" og har hatt flere fosterfamilier og bodd på institusjoner, så jeg har ikke hatt noe avlastning utenom han og venner. I perioden før jeg kjøpte meg bil og bolig fikk jeg låne kjæresten sin bil for å kunne kjøre til jobb, til studier, henting og levering etc. Han brukte kun bilen når han var hjemme med mine barn og kjørte meg til og fra jobb. Han tok alle utgifter med bilen. To år inn i forholdet startet han eget firma (som nevnt, med min hjelp). Tre år inn i forholdet var jeg ferdig med masteren min og fikk meg fast jobb. Firmaet hans går kjempebra, han tjener ekstremt bra og han lånte meg en del hundretusen rentefritt for at jeg skulle få kunne kjøpe drømmehuset til ungene og meg. Når det kommer til mat så har begge stått for maten. Han spiser en del og spanderer både ferier, restaurantbesøk etc på ungene og meg. Dette går forresten begge veier. Jeg spanderte en del på han før han tjente så bra. Han og jeg handler, gir meg "lommepenger" til ferie til meg og ungene om vi drar uten han (selv om jeg har mer enn nok penger selv), så vi finregner aldri på det. Jeg har kjøpt meg en helt ny bil som han bruker når jeg ikke trenger den. Jeg er den som bruker bilen mest, uten tvil. Han kjøper klær, sykler, ps5 osv til ungene. Vi er en familie. Nå leier vi ut hans bolig på airbnb og han har foreslått å dele inntekten. Hva tenker dere? Jeg betaler 25 000 kr i boliglån. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg ønsker å bli gjeldsfri fortere enn svint. Om jeg får halvparten av airbnb pengene så kan jeg bli gjeldsfri enda fortere. Jeg foreslo deretter å trekke ifra strøm, lån og skatt fra inntektene, men han bryr seg ikke så mye om å trekke noe ifra da vi begge kommer til å vaske og holde boligen ved like. Jeg har og foreslått å sette pengene på en egen sparekonto som er øremerket ferie, da vi reiser en del i løpet av året. Noen gode løsninger? Anonymkode: aa131...a94
AnonymBruker Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Har dere solid samboerkontrakt og testamenter? Anonymkode: 2a1b4...0c9 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni Synes å dele inntekten fra leie er en god idé. Mye irrelevant her, for eksempel hvordan firmaet hans går, hvorfor har det noe å si? Kok det ned til et regneark, og fordel noenlunde likt. Se på hvem som tjener på både utleie og nedbetaling i det lange løp. Dere trenger kun å sette opp utgifter, samt inntekt fra leie. Anonymkode: 882cf...f52
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Atter en gang så kommer en slik tråd, men vår sak er komplisert, synes jeg selv. Kort fortalt: Han tjener dobbelt så mye som meg, jeg har to barn, han har ingen, jeg betaler 25 000 i lån (da jeg ønsker å bli gjeldsfri så fort som mulig), vi bor hos meg. Jeg har tidligere bodd hos han gratis i 1 år mens jeg var på husjakt, samt lånt bilen hans gratis i 5 år (mens jeg var student). Han har leid ut boligen sin til en symbolsk sum (5000 kr + strøm) til en kompis som trengte hjelp både før og etter jeg bodde hos han gratis. Både han og jeg har over gjennomsnittet i inntekt. Kompisen fikk jobbtilbud i en annen del av landet og flyttet ut i april i år. Jeg synes det er tull at boligen skal stå tom og fikk godkjenning av han til å style den og legge den ut på airbnb. Det har allerede haglet inn med bestillinger. Vi bor i en storby og vi er enig at vi er to om det. Hva er fair at han betaler hos meg? Evt at vi deler potten fra airbnb, minus skatt, lån og strøm? Den lange versjonen: Vi har vært sammen i 6 år. Jeg har to barn, han har ingen. Han er noen år yngre enn meg. Da vi ble sammen eide han bolig, mens jeg var student og leide studentbolig. Han tjente på den tiden svært lite (rundt 400 000 i året), men har siden den gang etablert eget firma (med min hjelp, da han lånte en del penger av meg til å etablere firmaet). Jeg tjente bra selv om jeg var student. Han passet barna mens jeg jobbet, leste, tok eksamen etc. Han bodde så og si hos meg mens han leide ut boligen sin til en kompis for en svært liten sum. Jeg hadde dobbelt så høy inntekt som han, så jeg "krevde" ingen leiepenger da han var mye barnevakt slik at jeg kunne jobbe og tjene opp penger til å kjøpe bolig. Barnefar er ikke tilstede-værende og betaler ikke bidrag da han ikke har hatt jobb siden det ble slutt mellom oss. Verken jeg eller kjæresten min har familie da vi begge er "barnevernsbarn" og har hatt flere fosterfamilier og bodd på institusjoner, så jeg har ikke hatt noe avlastning utenom han og venner. I perioden før jeg kjøpte meg bil og bolig fikk jeg låne kjæresten sin bil for å kunne kjøre til jobb, til studier, henting og levering etc. Han brukte kun bilen når han var hjemme med mine barn og kjørte meg til og fra jobb. Han tok alle utgifter med bilen. To år inn i forholdet startet han eget firma (som nevnt, med min hjelp). Tre år inn i forholdet var jeg ferdig med masteren min og fikk meg fast jobb. Firmaet hans går kjempebra, han tjener ekstremt bra og han lånte meg en del hundretusen rentefritt for at jeg skulle få kunne kjøpe drømmehuset til ungene og meg. Når det kommer til mat så har begge stått for maten. Han spiser en del og spanderer både ferier, restaurantbesøk etc på ungene og meg. Dette går forresten begge veier. Jeg spanderte en del på han før han tjente så bra. Han og jeg handler, gir meg "lommepenger" til ferie til meg og ungene om vi drar uten han (selv om jeg har mer enn nok penger selv), så vi finregner aldri på det. Jeg har kjøpt meg en helt ny bil som han bruker når jeg ikke trenger den. Jeg er den som bruker bilen mest, uten tvil. Han kjøper klær, sykler, ps5 osv til ungene. Vi er en familie. Nå leier vi ut hans bolig på airbnb og han har foreslått å dele inntekten. Hva tenker dere? Jeg betaler 25 000 kr i boliglån. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg ønsker å bli gjeldsfri fortere enn svint. Om jeg får halvparten av airbnb pengene så kan jeg bli gjeldsfri enda fortere. Jeg foreslo deretter å trekke ifra strøm, lån og skatt fra inntektene, men han bryr seg ikke så mye om å trekke noe ifra da vi begge kommer til å vaske og holde boligen ved like. Jeg har og foreslått å sette pengene på en egen sparekonto som er øremerket ferie, da vi reiser en del i løpet av året. Noen gode løsninger? Anonymkode: aa131...a94 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Atter en gang så kommer en slik tråd, men vår sak er komplisert, synes jeg selv. Kort fortalt: Han tjener dobbelt så mye som meg, jeg har to barn, han har ingen, jeg betaler 25 000 i lån (da jeg ønsker å bli gjeldsfri så fort som mulig), vi bor hos meg. Jeg har tidligere bodd hos han gratis i 1 år mens jeg var på husjakt, samt lånt bilen hans gratis i 5 år (mens jeg var student). Han har leid ut boligen sin til en symbolsk sum (5000 kr + strøm) til en kompis som trengte hjelp både før og etter jeg bodde hos han gratis. Både han og jeg har over gjennomsnittet i inntekt. Kompisen fikk jobbtilbud i en annen del av landet og flyttet ut i april i år. Jeg synes det er tull at boligen skal stå tom og fikk godkjenning av han til å style den og legge den ut på airbnb. Det har allerede haglet inn med bestillinger. Vi bor i en storby og vi er enig at vi er to om det. Hva er fair at han betaler hos meg? Evt at vi deler potten fra airbnb, minus skatt, lån og strøm? Den lange versjonen: Vi har vært sammen i 6 år. Jeg har to barn, han har ingen. Han er noen år yngre enn meg. Da vi ble sammen eide han bolig, mens jeg var student og leide studentbolig. Han tjente på den tiden svært lite (rundt 400 000 i året), men har siden den gang etablert eget firma (med min hjelp, da han lånte en del penger av meg til å etablere firmaet). Jeg tjente bra selv om jeg var student. Han passet barna mens jeg jobbet, leste, tok eksamen etc. Han bodde så og si hos meg mens han leide ut boligen sin til en kompis for en svært liten sum. Jeg hadde dobbelt så høy inntekt som han, så jeg "krevde" ingen leiepenger da han var mye barnevakt slik at jeg kunne jobbe og tjene opp penger til å kjøpe bolig. Barnefar er ikke tilstede-værende og betaler ikke bidrag da han ikke har hatt jobb siden det ble slutt mellom oss. Verken jeg eller kjæresten min har familie da vi begge er "barnevernsbarn" og har hatt flere fosterfamilier og bodd på institusjoner, så jeg har ikke hatt noe avlastning utenom han og venner. I perioden før jeg kjøpte meg bil og bolig fikk jeg låne kjæresten sin bil for å kunne kjøre til jobb, til studier, henting og levering etc. Han brukte kun bilen når han var hjemme med mine barn og kjørte meg til og fra jobb. Han tok alle utgifter med bilen. To år inn i forholdet startet han eget firma (som nevnt, med min hjelp). Tre år inn i forholdet var jeg ferdig med masteren min og fikk meg fast jobb. Firmaet hans går kjempebra, han tjener ekstremt bra og han lånte meg en del hundretusen rentefritt for at jeg skulle få kunne kjøpe drømmehuset til ungene og meg. Når det kommer til mat så har begge stått for maten. Han spiser en del og spanderer både ferier, restaurantbesøk etc på ungene og meg. Dette går forresten begge veier. Jeg spanderte en del på han før han tjente så bra. Han og jeg handler, gir meg "lommepenger" til ferie til meg og ungene om vi drar uten han (selv om jeg har mer enn nok penger selv), så vi finregner aldri på det. Jeg har kjøpt meg en helt ny bil som han bruker når jeg ikke trenger den. Jeg er den som bruker bilen mest, uten tvil. Han kjøper klær, sykler, ps5 osv til ungene. Vi er en familie. Nå leier vi ut hans bolig på airbnb og han har foreslått å dele inntekten. Hva tenker dere? Jeg betaler 25 000 kr i boliglån. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg ønsker å bli gjeldsfri fortere enn svint. Om jeg får halvparten av airbnb pengene så kan jeg bli gjeldsfri enda fortere. Jeg foreslo deretter å trekke ifra strøm, lån og skatt fra inntektene, men han bryr seg ikke så mye om å trekke noe ifra da vi begge kommer til å vaske og holde boligen ved like. Jeg har og foreslått å sette pengene på en egen sparekonto som er øremerket ferie, da vi reiser en del i løpet av året. Noen gode løsninger? Anonymkode: aa131...a94 Mitt råd er at du slutter å utnytte snillheten hans. Han betaler og spanderer og er barnevakt, alt for at du skal ha det fint. Så skal du ha halvparten av leieinntekten hans også? Sett deg selv i hans sted, hadde du synes det var helt greit at du betalte det meste i tillegg til å gi han mange tusen for utleie? Se på regnestykket en gang til og vær rettferdig. Du fremstår som en snylter. Anonymkode: 0be5f...bcf 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Dere har jo valgt å løse alt så langt som et team. Som samarbeider, hjelper hverandre, og trekker lasset sammen. Ingen grunn til å begynne å kreve oppgjør nå. Det kommer bare til å skape støy. Regner med at airbnb inntekter kommer godt med til ferieturer, litt innkjøp til bolig, restaurantbesøk, med mer. Som noen allerede har påpekt. En skikkelig samboerkontrakt er det som skal til. For det er først ved brudd det du beskriver her blir et problem. Anonymkode: c09bd...09c 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt råd er at du slutter å utnytte snillheten hans. Han betaler og spanderer og er barnevakt, alt for at du skal ha det fint. Så skal du ha halvparten av leieinntekten hans også? Sett deg selv i hans sted, hadde du synes det var helt greit at du betalte det meste i tillegg til å gi han mange tusen for utleie? Se på regnestykket en gang til og vær rettferdig. Du fremstår som en snylter. Anonymkode: 0be5f...bcf Han eier nedbetalt bolig. Det er klart han skal betale leie for å bo i tillegg til halvparten av faste kostnader. At han ønsker å være raus og generøs mht ferier og "lommepenger" så er det jo hans valg, ikke noe TS krever. Her eier jeg huset på papir. Forloveden min selger sin bolig. Han tjener veldig bra og har høy formue. Han spyttet inn et par mill i pant i min bolig så jeg og barnet mitt kan være trygg på at ved et evt brudd så bestemmer jeg om det skal selges eller om vi vil bli. Han har investert inn og vil investere hundrevis av tusen kroner til og ta en bit av lånet mitt. Han får da det tilbake i form av eierskap i huset, men uten mulighet til å selge. Kun gevinst om jeg selger eller dør. Han er også ekstremt generøs og raus mht ferier og aktiviteter etc. Han ser på alt vi har sammen som vårt. I tillegg er det barn involvert og vi er hverandres verger for de barna pga lignende bakgrunn som TS. Barna har bare oss. Så vi har skrevet testamenter som sikrer hverandre og barna om en av plutselig skulle dø. Anonymkode: 2a1b4...0c9
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mitt råd er at du slutter å utnytte snillheten hans. Han betaler og spanderer og er barnevakt, alt for at du skal ha det fint. Så skal du ha halvparten av leieinntekten hans også? Sett deg selv i hans sted, hadde du synes det var helt greit at du betalte det meste i tillegg til å gi han mange tusen for utleie? Se på regnestykket en gang til og vær rettferdig. Du fremstår som en snylter. Anonymkode: 0be5f...bcf Det var vel samboer selv som hadde foreslått at de delte utleieinntektene? Anonymkode: 43692...fa2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Burde du ikke velge mellom å få hans leieinntekter og ta leieinntekter i egen bolig fra han? å gjøre begge deler smaker ikke godt. Anonymkode: 6f999...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han eier nedbetalt bolig. Det er klart han skal betale leie for å bo i tillegg til halvparten av faste kostnader. At han ønsker å være raus og generøs mht ferier og "lommepenger" så er det jo hans valg, ikke noe TS krever. Her eier jeg huset på papir. Forloveden min selger sin bolig. Han tjener veldig bra og har høy formue. Han spyttet inn et par mill i pant i min bolig så jeg og barnet mitt kan være trygg på at ved et evt brudd så bestemmer jeg om det skal selges eller om vi vil bli. Han har investert inn og vil investere hundrevis av tusen kroner til og ta en bit av lånet mitt. Han får da det tilbake i form av eierskap i huset, men uten mulighet til å selge. Kun gevinst om jeg selger eller dør. Han er også ekstremt generøs og raus mht ferier og aktiviteter etc. Han ser på alt vi har sammen som vårt. I tillegg er det barn involvert og vi er hverandres verger for de barna pga lignende bakgrunn som TS. Barna har bare oss. Så vi har skrevet testamenter som sikrer hverandre og barna om en av plutselig skulle dø. Anonymkode: 2a1b4...0c9 Og alt dette var det han som tok initiativ til. Og han er definitivt ikke en som lar seg lure eller utnytte. Og jeg er ingen golddigger. Men vi er et team og vi ønsker å dele alt, samtidig som han med sterk økonomi vil sikre meg og mitt barn så vi ikke trenger å bekymre oss for noe uavhengig av hva som skulle skje. "Jeg vil at du skal bli fordi du elsker meg. Ikke pga økonomi" Anonymkode: 2a1b4...0c9
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni Det høres mest ut som om han ikke er så opptatt av dette med hvordan dere deler pengene, og at det for han ville vært likegyldig om boligen sto tom. Altså tenker jeg at du er pådriveren for AirBnB intekten på hans leilighet. Du bidrar også i organisering, renhold og vedlikehold av hans bolig. Det kan derfor være helt greit at dere deler inntekten mellom dere. Jeg vil for øvrig også anbefale at dere har samboerkontrakt, slik at det (på tross av veldig felles økonomi) er enighet om hvordan ting fordeles ved et evt. brudd. Dere virker jo som om dere faktisk er et team som støtter hverandre med de ressursene dere har. Og dermed så vil jo ikke dette med pengene egentlig være noen utfordring hvis det ikke blir brudd. Anonymkode: c922b...1c1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Burde du ikke velge mellom å få hans leieinntekter og ta leieinntekter i egen bolig fra han? å gjøre begge deler smaker ikke godt. Anonymkode: 6f999...3f0 Å dele leieinntekter når du bor billig i et hus høres helt riktig ut. Om hans leilighet er en pengemaskin så har han jo ikke den muligheten om han ikke kan bo hos TS. Er man partnere så deler en godene. Anonymkode: 2a1b4...0c9
AnonymBruker Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Å dele leieinntekter når du bor billig i et hus høres helt riktig ut. Om hans leilighet er en pengemaskin så har han jo ikke den muligheten om han ikke kan bo hos TS. Er man partnere så deler en godene. Anonymkode: 2a1b4...0c9 Helt enig, det er fint å se rausheten og evnen til å samarbeide og trekke sammen med ulik bør på ulike tider. men biten om å etablere leie fra samboer, samtidig som en mottar leieinntekter fra samboers Airbnb er jo en endring fra hvordan de har gjort ting tidligere. Anonymkode: 6f999...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni Dere høres ut som et kjempefint team. Og det er først når det går dårlig eventuelle problemer med fordeling vil dukke opp. Det beste rådet er å planlegge for dårlige tider i fredstider. Altså nå 😇 Bruk noen tusenlapper på en god advokat som setter opp en samboer kontrakt. Ellers ville jeg satt inntektene fra airbnb på en felleskonto dere begge disponerer, og at dette går til hverdagslige ting/ferier/betale ned bilen (da er den felles)/spare til ny egenkapital?/whatever 😇 Har dere planer om felles barn? Anonymkode: 0cbc2...d55
AnonymBruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig, det er fint å se rausheten og evnen til å samarbeide og trekke sammen med ulik bør på ulike tider. men biten om å etablere leie fra samboer, samtidig som en mottar leieinntekter fra samboers Airbnb er jo en endring fra hvordan de har gjort ting tidligere. Anonymkode: 6f999...3f0 Det vil jo hjelpe TS til å nedbetale sin bolig raskere og lånet hun skylder samboer. Jeg synes de har fått dette veldig bra til. Om planene uansett er resten av livet sammen vil begge nyte godt av at begge har nedbetalt bolig. Men med barn i bildet så ville jeg definitivt skrevet en vanntett samboer kontrakt og gjensidig testament. Om TS dør i morgen, er han da villig til å bli barnas verge og overta omsorgen? Om han dør, slettes lånet han ga henne? Hun har ingen rettigheter på noe av hans formue og omvendt. Jeg og forloveden har har nedskrevet ALT. Vi er ikke bekymret for brudd, men uansett greit å ha en klar avtale i fredstid. Testamentet derimot er MYE viktigere. Om jeg dør i morgen så har ikke barnet mitt andre enn han. Om han dør i morgen har jeg ikke økonomisk sjanse å ivareta 3 barn, hus og alt det medfører. Så han har sikret meg med livsforsikringer og at jeg arver resten av hans formue etter arven til barna er skilt ut så jeg kan bli i huset og forsørge barna til de flytter ut. Og han ønsker jeg skal ha det godt økonomisk om han skulle dø. Jeg vil selvsagt ikke tenke på den biten for HAN er fremtiden min. Barna skal vi oppdra og forbedre dem for selvstendighet, flytte ut, reise og oppleve verden. Vi har da hverandre ♥️ Men OM det verste skulle skje så VET vi at barna er sikret en trygg oppvekst. Anonymkode: 2a1b4...0c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå