AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #1 Skrevet 26. juni 2025 Står ingenting om bedøvelse i innkallingsbrevet om gastroskopi undersøkelse. Kan man ta det uten og går det greit? Noen her som har erfaring? Gruer meg ikke, fordi jeg aldri har tatt dette så vil tro det går bra. Anonymkode: 1e091...25b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #2 Skrevet 26. juni 2025 Jeg har alltid tatt det uten bedøvelse. Det er vanlig å få bedøvende spray i halsen. Jeg har takket nei til det, men fikk inntrykk av at det er uvanlig. Finnes mange tråder om det her inne der du kan lese mer. Anonymkode: f4b39...5fb
Stor pike Skrevet 26. juni 2025 #3 Skrevet 26. juni 2025 Det er veldig greit å få bedøvelse i halsen. Jeg ble også tilbudt beroligende (midazolam) og takket nei. Det gjør jeg ikke igjen, for å si det sånn. Og hvis du tenker beroligende er et alternativ, må du ha med deg en som kan følge deg hjem. Dette bør stå i innkallingen. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #4 Skrevet 26. juni 2025 Man får bedøvelse i halsen (en slags spray). ta med noen som kan følge deg hjem og si JA til likegladsprøyte. Anonymkode: 5e7b7...7a1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #5 Skrevet 26. juni 2025 Fikk bedøvelsespray i halsen. Ikke gøy opplevelse, men fullt overlevbart. Ikke noe beroligende som de over skrev om, gikk helt greit. Anonymkode: 6d945...51a 1
Gjest HSV50 Skrevet 26. juni 2025 #6 Skrevet 26. juni 2025 Jeg tar årlig gastroskopi på Rikshospitalet, har gjort det i 40 år. Der er er heldigvis holdningen at man ikke skal trenge å ha det ubehagelig så lenge man kan slippe, så der er avslappende og bedøvelse en selvfølge man ikke trenger å etterspørre. Erfaringsmessig gjør de ikke nødvendigvis det på andre sykehus, men det er bare å ta en telefon å si at man vil ha dette. Men da må man ha transport til/fra for man er ikke kjørbar etterpå.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #7 Skrevet 26. juni 2025 Jeg har nylig tatt gastroskopi for første gang, etter å ha utsatt det i årevis fordi jeg ikke orket tanken. Jeg fikk både beroligende og smertestillende intravenøst, i tillegg til den bedøvelsessprayen i halsen. Da gikk det greit. Tror ikke jeg hadde klart det uten. Men si fra til de du skal til i god tid hvis du vil ha dette, for da trenger de å legge inn lenger tid. Også kan du evt ikke kjøre hjem etterpå. Lykke til😊 Anonymkode: 78aeb...3f0
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #8 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gruer meg ikke, fordi jeg aldri har tatt dette så vil tro det går bra. Anonymkode: 1e091...25b Beklager avsporing, men dette minner meg om Pippi "Dette har jeg aldri prøvd før så det klarer jeg helt sikkert". Uansett masse lykke til. Håper jeg aldri trenger gastroskopi. Jeg får brekningssymptomer bare jeg pusser tennene 🤮 Anonymkode: 648bf...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #9 Skrevet 26. juni 2025 Det er ikke behagelig, men det går helt fint. Bare husk å pust. Har tatt en gang med spray i halsen og en gang uten, merket ikke forskjell. Anonymkode: 61ecd...a89
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #10 Skrevet 26. juni 2025 Jeg opplever denne bedøvelsessprayen som svært ubehagelig - mister evnen til å svelge (føles det ut som). Anonymkode: be9d5...424
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #11 Skrevet 26. juni 2025 Har tatt det to ganger - kun med bedøvelsesspray begge gangene. "Cluet" er å prøve å unngå å brekke seg, da kan det sette i gang en kjedereaksjon av brekninger, som er ubehagelig med en lang tube ned i halsen. Første gang gikk helt greit og jeg pustet med magen, andre gang brakk jeg meg ganske mye, men hadde ikke behov for mer bedøvelse. Om du brekker deg lett ville jeg hatt mer bedøvelse - om ikke går det nok greit uten. Anonymkode: 61d95...a2e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #12 Skrevet 26. juni 2025 Takk for tips. Jeg må kjøre selv fordi jeg skal på jobb etterpå. Så får bare la det stå til. Brekker meg kommer jeg nok til å gjøre, men det går vel over når tuben er forbi? Vurderer ikke den sprayen heller, fordi jeg orker ikke ekle smaker i munnen. Anonymkode: 1e091...25b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #13 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips. Jeg må kjøre selv fordi jeg skal på jobb etterpå. Så får bare la det stå til. Brekker meg kommer jeg nok til å gjøre, men det går vel over når tuben er forbi? Vurderer ikke den sprayen heller, fordi jeg orker ikke ekle smaker i munnen. Anonymkode: 1e091...25b Du kan jo bare prøve uten, går det så går det, og da er jo det helt supert😊 Bedøvelsessprayen er fort gjort å få dersom det skulle bli nødvendig, jeg syns den er bra, for da kjenner man ikke like mye at slangen glir forbi😊 Anonymkode: 78aeb...3f0
Gjest HSV50 Skrevet 26. juni 2025 #14 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for tips. Jeg må kjøre selv fordi jeg skal på jobb etterpå. Så får bare la det stå til. Brekker meg kommer jeg nok til å gjøre, men det går vel over når tuben er forbi? Vurderer ikke den sprayen heller, fordi jeg orker ikke ekle smaker i munnen. Anonymkode: 1e091...25b Du får et sånn biterør i munnen, som slangen føres ned gjennom. Noen ganger drar de slangen opp og ned underveis i undersøkelsen, og jeg brekker meg en del selv med bedøvelse og avslappende. Sprayen sprayer de ned i halsen, men man får jo litt smak i munnen. Den smaker litt parfyme, men et ikke vond. Jeg ville absolutt ikke tatt uten den sprayen, men mindre du har en ekstremt dårlig utviklet brekningsrefleks.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #15 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Står ingenting om bedøvelse i innkallingsbrevet om gastroskopi undersøkelse. Kan man ta det uten og går det greit? Noen her som har erfaring? Gruer meg ikke, fordi jeg aldri har tatt dette så vil tro det går bra. Anonymkode: 1e091...25b Har tatt det med beroligende. Sa bare i fra når jeg var der og kom forberedt med sjåfør. Slumret igjennom us, tror ikke det tok mer en 2 min. hele greiene. men har emetofobi og alt som har med å brekke seg å gjøre, blir jeg livredd av Min mann tar det uten , gjort flere ganger. Han syntes det er verre å gå til tannlegen en å ta gastro.. Anonymkode: 3ef41...3b2
hvaduikkeser Skrevet 26. juni 2025 #16 Skrevet 26. juni 2025 Jeg har klart det med bare sprayen i halsen. Den var ekkel, men bedre enn uten. Lukka øya og konsentrerte meg om å puste, så det gikk veldig bra egentlig. Ble tatt mange prøver nedi der, så følte det tok litt tid før de ble ferdige😅
C8H10N4O2 Skrevet 26. juni 2025 #17 Skrevet 26. juni 2025 Jeg tok uten beroligende, og det skjer ikke igjen. Ikke at det var smertefullt som så, men jeg begynte selvfølgelig å brekke meg, og vil ta i mot det jeg kan for å gjøre det enklere hvis jeg må ta gastroskopi igjen.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #18 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Står ingenting om bedøvelse i innkallingsbrevet om gastroskopi undersøkelse. Kan man ta det uten og går det greit? Noen her som har erfaring? Gruer meg ikke, fordi jeg aldri har tatt dette så vil tro det går bra. Anonymkode: 1e091...25b Har gjort begge deler. Foretrekker uten, det er snakk om noen få minutter av hele din livslengde. Skal du ha medikamenter så blir du «påvirket» etterpå. Spray i halsen er til å få kvelingsfornemelse av. Smaker grusomt gjør det og. Anonymkode: a6158...e4f
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #19 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for tips. Jeg må kjøre selv fordi jeg skal på jobb etterpå. Så får bare la det stå til. Brekker meg kommer jeg nok til å gjøre, men det går vel over når tuben er forbi? Vurderer ikke den sprayen heller, fordi jeg orker ikke ekle smaker i munnen. Anonymkode: 1e091...25b Jeg brekker med fra start til stopp, men det gjør jo ikke noe for du har jo fastet og er tom i magen. Det eneste er at det er slitsomt å brekke seg så mye. Det er uansett snakk om maks 3 minutter, de er raske og effektive,så det går fort. Du kommer inn, får info, evt spray i munnen, tar på en skjorte, må ligge på siden (tror det er venstre), får en bitering og så er det bare å la det stå til. Det værste er starten som du sier, men det gjør mye bare du husker å puste gjennom undersøkelsen. Det eneste du trenger å fokusere på er å puste rolig gjennom nesa! Etterpå har jeg alltid fått en reaksjon med at jeg plutselig begynner å gråte. Typ med en gang de tar ut slangen. Og det sier de er helt normalt og mange opplever det. Det er en reaksjon på at kroppen blir utsatt for et traume. det kan være verd å være obs på. Det går helt fint, lover deg det vil ta mye lenger tid om du skal ha beroligende og da må du jo være der mye lengre etterpå. Uten så går man jo bare inn og ut. Jeg har kjørt hjem selv begge gangene. Anonymkode: 61ecd...a89 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2025 #20 Skrevet 26. juni 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg brekker med fra start til stopp, men det gjør jo ikke noe for du har jo fastet og er tom i magen. Det eneste er at det er slitsomt å brekke seg så mye. Det er uansett snakk om maks 3 minutter, de er raske og effektive,så det går fort. Du kommer inn, får info, evt spray i munnen, tar på en skjorte, må ligge på siden (tror det er venstre), får en bitering og så er det bare å la det stå til. Det værste er starten som du sier, men det gjør mye bare du husker å puste gjennom undersøkelsen. Det eneste du trenger å fokusere på er å puste rolig gjennom nesa! Etterpå har jeg alltid fått en reaksjon med at jeg plutselig begynner å gråte. Typ med en gang de tar ut slangen. Og det sier de er helt normalt og mange opplever det. Det er en reaksjon på at kroppen blir utsatt for et traume. det kan være verd å være obs på. Det går helt fint, lover deg det vil ta mye lenger tid om du skal ha beroligende og da må du jo være der mye lengre etterpå. Uten så går man jo bare inn og ut. Jeg har kjørt hjem selv begge gangene. Anonymkode: 61ecd...a89 Å brekke seg når du får noe ned i halsen er normalt. Ingen kan skru av brekningsrefleksen. Anonymkode: a6158...e4f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå