Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg jobber i en deltidsstilling i privat sektor og har hatt en skriftlig kontrakt på over 70 % stilling i flere år. Nå nylig har jeg vært delvis sykmeldt, men fortsatt i arbeid innenfor det som er anbefalt av lege.

Etter at sykmeldingsperioden midlertidig gikk ut, oppdaget jeg at jeg var satt opp med betydelig færre timer, uten at jeg har fått noen skriftlig endring i kontrakten. Jeg har kontaktet lederen min høflig om dette, men svaret var ganske diffust.

Jeg mistenker at de forsøker å redusere timene mine permanent, og jeg er bekymret for hva jeg har rett på. Jeg er organisert, men usikker på når det er best å kontakte fagforeningen. Noen som har erfaring med lignende situasjon? Hvordan gikk dere fram? Ellers noen råd? 

Anonymkode: 9fd02...ba0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha det som står i kontrakten din, så her er det bare å kontakte fagforeningen. 

Anonymkode: 81ffd...a4c

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med arbeidsgiver før du kontakter fagforening. Og kom med mer presise tall enn du gir her.

Turnus for sommermånedene blir lagt tidlig mange steder. Om du nylig kom tilbake er det mulig forklaring 

Anonymkode: 0a308...c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal ha det som står i kontrakten din, så her er det bare å kontakte fagforeningen. 

Anonymkode: 81ffd...a4c

Jeg tenker at det er skummelt når han svarer så vagt. Kanskje jeg bør kontakte fagforeningen nå. Jeg er usikker. Venter på om han skriver noe mer nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk med arbeidsgiver før du kontakter fagforening. Og kom med mer presise tall enn du gir her.

Turnus for sommermånedene blir lagt tidlig mange steder. Om du nylig kom tilbake er det mulig forklaring 

Jeg har vel rett på mine 70 prosent i kontrakten selv om jeg har vært delvis sykemeldt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser både du og noen andre nevner å «vente med å kontakte fagforening», ts. De er dine rådgivere på alt slag arbeidsrett, ts. Du venter ikke med å kontakte dem til du vet at du har et problem. Det er til dem spørsmålet i hi skulle vært stilt. (Du betaler jo for den tjenesten!) Du kontakter dem når du mistenker at du kan få et problem, for å få bekreftet, eller avkreftet, at dette er problematisk. 

Dersom arbeidsgiver velger å la det skape dårlig stemning at du kontakter fagforeningen? Da vet du at de er svindlere og at du må søke jobb annetsteds. I mellomtiden vet arbeidsgiver at de må ta for seg en hel fagforening om de ønske bølle med deg. Noe du vil at de skal vite.

Anonymkode: 71604...01a

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har vel rett på mine 70 prosent i kontrakten selv om jeg har vært delvis sykemeldt? 

Ja, det har du. Kontrakt er kontrakt.

Hvis han ikke kan gi deg timene fordi han har lovt dem bort til noen andre (ansatt en vikar mens du var borte?), skal han i alle fall gi deg lønna likevel.

Anonymkode: 54352...f87

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser både du og noen andre nevner å «vente med å kontakte fagforening», ts. De er dine rådgivere på alt slag arbeidsrett, ts. Du venter ikke med å kontakte dem til du vet at du har et problem. Det er til dem spørsmålet i hi skulle vært stilt. (Du betaler jo for den tjenesten!) Du kontakter dem når du mistenker at du kan få et problem, for å få bekreftet, eller avkreftet, at dette er problematisk. 

Dersom arbeidsgiver velger å la det skape dårlig stemning at du kontakter fagforeningen? Da vet du at de er svindlere og at du må søke jobb annetsteds. I mellomtiden vet arbeidsgiver at de må ta for seg en hel fagforening om de ønske bølle med deg. Noe du vil at de skal vite.

Anonymkode: 71604...01a

Jeg er tillitsvalgt selv og ser gang på gang at en enkel samtale hadde løst problemet før vi ble kontaktet. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan jo spørre hvordan de ser for seg å løse dette. Du har vel også en ferie på trappene.

Man kommer langt med dialog. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er tillitsvalgt selv og ser gang på gang at en enkel samtale hadde løst problemet før vi ble kontaktet. 

Du kan jo spørre hvordan de ser for seg å løse dette. Du har vel også en ferie på trappene.

Man kommer langt med dialog. 

Det er vanskelig å stå i dette alene når jeg er delvis sykemeldt fortsatt, en diagnose som forventes under stress.  Det er årsaken til at jeg vurderer å kontakte fagforeningen.  Jeg venter på svar fra leder nå, men skal se hva han svarer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei, jeg jobber i en deltidsstilling i privat sektor og har hatt en skriftlig kontrakt på over 70 % stilling i flere år. Nå nylig har jeg vært delvis sykmeldt, men fortsatt i arbeid innenfor det som er anbefalt av lege.

Etter at sykmeldingsperioden midlertidig gikk ut, oppdaget jeg at jeg var satt opp med betydelig færre timer, uten at jeg har fått noen skriftlig endring i kontrakten. Jeg har kontaktet lederen min høflig om dette, men svaret var ganske diffust.

Jeg mistenker at de forsøker å redusere timene mine permanent, og jeg er bekymret for hva jeg har rett på. Jeg er organisert, men usikker på når det er best å kontakte fagforeningen. Noen som har erfaring med lignende situasjon? Hvordan gikk dere fram? Ellers noen råd? 

Hadde en sjef for noen år siden som gjorde dette. Jeg hadde 80% kontrakt og ble satt opp på 20% jobb. Klaget skriftlig flere ganger på en måned, så gikk jeg til fagofreningen. Ble lønnet for det som står på kontrakten, ikke min feil at sjef ga for få timer.

Kontrakten ble fulgt etterpå for å si det sånn. 

Anonymkode: b1aed...707

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde en sjef for noen år siden som gjorde dette. Jeg hadde 80% kontrakt og ble satt opp på 20% jobb. Klaget skriftlig flere ganger på en måned, så gikk jeg til fagofreningen. Ble lønnet for det som står på kontrakten, ikke min feil at sjef ga for få timer.

Er sykemeldingen din over eller ikke? Ble litt vanskelig å forstå situasjonen her?

Uansett så skal endringer i kontrakten gå via en endringsoppsigelse. Har du ikke fått det er det gammel kontrakt som gjelder.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Er sykemeldingen din over eller ikke? Ble litt vanskelig å forstå situasjonen her?

Uansett så skal endringer i kontrakten gå via en endringsoppsigelse. Har du ikke fått det er det gammel kontrakt som gjelder.

Sykemelding skal ikke ha noe å si, jeg var sykemeldt måneden før, det kan være årsaken til valget adelen gjorde. Dette var i 2020 og veldig strengt på koronasmitte. Jeg jobbet med renhold av butikker, legekontor osv. Så hadde jeg fått påvist smitte og ble sykemeldt i hele 21 dager av min fastlege. 

Sjefen min ringte dag 2 og truet med at jeg kom til å miste jobben om jeg ikke møtte opp. Ringte legen min om dette som meldte det inn til arbeidstilsynet. Arbeidsstedet forsøkte da å bestride min sykemelding, uten hell så klart. Da jeg var tilbake fikk jeg 20% arbeid på 80% kontrakt. 

Man skal følge kontrakten uansett. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykemelding skal ikke ha noe å si, jeg var sykemeldt måneden før, det kan være årsaken til valget adelen gjorde. Dette var i 2020 og veldig strengt på koronasmitte. Jeg jobbet med renhold av butikker, legekontor osv. Så hadde jeg fått påvist smitte og ble sykemeldt i hele 21 dager av min fastlege. 

Sjefen min ringte dag 2 og truet med at jeg kom til å miste jobben om jeg ikke møtte opp. Ringte legen min om dette som meldte det inn til arbeidstilsynet. Arbeidsstedet forsøkte da å bestride min sykemelding, uten hell så klart. Da jeg var tilbake fikk jeg 20% arbeid på 80% kontrakt. 

Man skal følge kontrakten uansett. 

Sykemelding ble nevnt av TS så det er relevant i tråden. Men arbeidstaker skal få det som står i kontrakten som er nevnt flere ganger ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Sykemelding ble nevnt av TS så det er relevant i tråden. Men arbeidstaker skal få det som står i kontrakten som er nevnt flere ganger ja.

Hvis hun er 50% sykemeldt så er det vel x timer hun skal settes opp på, ikke færre. Dermed skal det ikke ha noe å si om man er sykemeldt. Man er sykemeldt x timer av arbeidet. Så skal hun settes opp på resterende timene, men hun kan bruke en hel arbeidsdag på å få gjort oppgavene. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha timene i kontrakten. Kan de ikke gi deg tilsvarende timer skal du allikevel ha betalt for det.

Anonymkode: 830d1...be9

• Nyttig 1
Skrevet

Om du får betalt for 70% stilling så er ikke timeantallet din feil at han skulker på. 

Men om du ønsker å få klarhet i hva som skjer med så få timer så kan du jo spesifikt spørre om timeantallet du jobber pr nå er en 70 % stilling slik som det står i arbeidskontrakten. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for at du deler erfaringen din – det ga meg faktisk litt håp og styrke. Jeg står i en lignende situasjon nå. Jeg har en kontrakt på [for eksempel 70–85 %], men har blitt satt opp på færre timer. Jeg har sagt ifra skriftlig, og lederen svarte at han «skal se på det».

Jeg vurderer å gi han én sjanse til, selv om det gjør meg urolig. Jeg er sykemeldt delvis nå, og det gjør situasjonen ekstra sårbar. Men om han ikke retter det opp eller fortsetter å svare vagt, så kontakter jeg fagforeningen – slik du gjorde.

Takk igjen for at du delte. Det hjelper å høre at kontrakten faktisk ble fulgt etter at du tok det videre. Det gir meg mer trygghet i at jeg også må stå på mine rettigheter.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Ja, jeg nevnte sykemeldingen fordi den er en del av helhetsbildet akkurat nå. Men det stemmer helt som du sier – kontrakten er uansett gjeldende, og arbeidsgiver har plikt til å følge den. Det er det jeg prøver å stå på nå. Takk for at du bekrefter det, det hjelper å få støtte og litt mer trygghet i en stressende situasjon. Jeg har en diagnose som bidrar til at jeg blir verre under stress så dette er kjipt, men jeg håper på at han forstår alvoret. Bør jeg gi han en sjanse før jeg kontakter organisasjonen ? Jeg synes det er skummelt at han ikke tør å love noe skriftlig.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er skummelt når han svarer så vagt. Kanskje jeg bør kontakte fagforeningen nå. Jeg er usikker. Venter på om han skriver noe mer nå. 

Et vagt svar må ha videre spørsmål som oppfølging. Hva gjorde du? Godtok det vage svaret, eller forhørte du deg mer?

Hadde min leder gitt et vagt svar på et klart spørsmål om meg, fra meg, så hadde jeg spurt ytterligere. Kanskje det ble misforstått, eller vedkommende var distrahert, eller noe annet.

Anonymkode: 18b26...717

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett til å få betalt for 70% stilling, ja.

Anonymkode: 31c6a...011

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...