AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Jeg leste et leserinnlegg av en sensor i sidemål som skrev: så vurderes en tekst skrevet på sidemål i skolen hovedsakelig etter innhold og mindre etter språkferdigheter. En elev kan ha utrolig mange språkfeil, men likevel få en god karakter. Jeg har vært sensor til sidemålseksamen i en årrekke, og det foreligger ingen konkrete føringer for hvor mye vi skal trekke hvis språket er elendig. En gang hadde jeg en kandidat som hadde innhold til beste karakter (6), men språkferdigheter (nynorsk i dette tilfelle) til stryk (1). Kandidaten endte likevel opp med nest beste karakter (5). https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Gy7GPx/norsklektor-hvorfor-vurdere-sidemaal-naar-det-egentlig-er-innholdet-som-vurderes Stemmer dette? Synes det virker veldig spesielt og enig med sensoren som skriver leserinnlegget at det også blir helt meningsløst å ha eksamen i både hovedmål og sidemål om man ikke faktisk tester ferdighetene i sidemål. Anonymkode: 5ef91...cf8
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Hvis dette var et leserinnlegg av en sensor, beskriver jo ikke det virkeligheten. Det beskriver denne enkeltpersonens virkelighet, men du vet jo ikke noe som helst om hva som faktisk er retningslinjene som følges i dag, og hva andre sensorer gjør. Anonymkode: d16b7...8b8
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Som sensor på eksamen i både sidemål og hovedmål kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Anonymkode: 7c9e9...588 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden Hadde vært interessant å vite nøyaktig hva som står i retningslinjene, det er ikke nevnt i artikkelen. Da jeg gikk på skolen for en mannsalder siden, fikk vi vite at språklige ferdigheter var vektet tungt på sidemålseksamen. Det passet meg ypperlig, jeg var god i sidemål men dårlig på å skrive noveller og analysere dikt. Fikk bedre karakter i sidemål enn i hovedmål. Anonymkode: bae06...43f 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis dette var et leserinnlegg av en sensor, beskriver jo ikke det virkeligheten. Det beskriver denne enkeltpersonens virkelighet, men du vet jo ikke noe som helst om hva som faktisk er retningslinjene som følges i dag, og hva andre sensorer gjør. Anonymkode: d16b7...8b8 Jo, det beskriver dessverre virkeligheten. Det er helt skremmende hvor sterke føringer Utdanningsdirektoratet gir. Tidligere var en god karakter og bestått eksamen i norsk et kvalitetstegn. Det er det ikke lenger. Det ser sikkert bra ut med høye gjennomføringstall, men mange studenter som begynner høyskoler og universiteter er i praksis ikke studieforberedt. Systemer råtner opp innenfra. Jeg håper journalister fra Aftenposten (og andre aviser) følger opp og deltar på sensorskolering og fellessensur neste år slik at de kan avdekke hvor råttent systemet har blitt. Anonymkode: aa1ed...064 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som sensor på eksamen i både sidemål og hovedmål kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Anonymkode: 7c9e9...588 Du sensurerte vel ikke begge deler i år? Det har skjedd en tydelig dreining ved årets eksamen. Mulig det er verre på Østlandet (Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold (sensurerer sammen)) enn i andre områder. Anonymkode: aa1ed...064
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du sensurerte vel ikke begge deler i år? Det har skjedd en tydelig dreining ved årets eksamen. Mulig det er verre på Østlandet (Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold (sensurerer sammen)) enn i andre områder. Anonymkode: aa1ed...064 Nei, jeg sensurerte sidemål i år. Jeg var på sensorsamling i Oslo og skjønner ikke helt at vi kan ha vært på samme sted? Min oppfatning er at det kreves mer nå enn tidligere. Jeg er enig i at det har skjedd en markant endring i år, men i motsatt retning av slik jeg oppfatter deg. Det er jo tydelig at artikkelforfatteren selv har gjort en feil. Det er jo hun som har satt den 5-eren. Med mindre den ble satt etter klagesensur, men da er det rart å ikke si noe om det. Anonymkode: 7c9e9...588
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Jeg er for øvrig enig i det du skriver. Det skal alt for lite til for å bestå, og de som får en 2-er på eksamen i norsk er i praksis analfabeter. Jeg synes også det kreves for lite av de som får de høyeste karakterene, men jeg synes det har vært verre tidligere år. Min oppfatning, basert på samtaler med medsensorer, er vinden har snudd og det er enighet om å kreve mer, både når det gjelder språk og innhold. Jeg tror det er en konsekvens delvis av KI. Elever må vise en selvstendig som de ikke kan få hjelp til fra KI. Anonymkode: 7c9e9...588 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Vurderingskriteriene er like på grunnskolen (10.kl) både i sidemål og bokmål, men det skal forventes at kandidaten mestrer sidemålet litt dårligere, og tas hensyns til. Skrives besvarelsen på ren bokmål, er det kar 1, automatisk. du finner vurderingskriteriene inne på udir.no - under eksamen. Må søke opp fag og årstall. Passordet er Eksamen med stor E. Anonymkode: b0a25...a99
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hadde vært interessant å vite nøyaktig hva som står i retningslinjene, det er ikke nevnt i artikkelen. Anonymkode: bae06...43f Gå hit https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html og søk opp NOR1267 og bla til du finner vurderingskriterier. Passordet er Eksamen. Anonymkode: 7c9e9...588
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vurderingskriteriene er like på grunnskolen (10.kl) både i sidemål og bokmål, men det skal forventes at kandidaten mestrer sidemålet litt dårligere, og tas hensyns til. Skrives besvarelsen på ren bokmål, er det kar 1, automatisk. du finner vurderingskriteriene inne på udir.no - under eksamen. Må søke opp fag og årstall. Passordet er Eksamen med stor E. Anonymkode: b0a25...a99 Takk. Jeg sjekket på udir.no. Jeg sjekket vurderingskriteriene for vår 2025 sidemål. Jeg klarte ikke å se der hvordan språket blir vektet. Kriteriene er delt inn i 3 hoveddeler. Man blir bedømt etter om man svarer på det oppgaven spør om, strukturen i oppgaven og språket. I tillegg vil leseforståelse bli testet år når oppgaven krever at man leser noe i et vedlegg og bruker det i besvarelsen. Men det står ikke noe om hvordan disse tingene blir vektet mot hverandre. Om det er mulig slik leserinlegg-forfatteren hevder å få 5-er på nynorsk-eksamen ved å ha et nynorsk-språk som står til karakter 1. Det står heller ikke at om man skriver på bokmål så vil man få 1 om besvarelsen skulle være på nynorsk. https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html?query=norsk sidemål Anonymkode: 5ef91...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden Hvordan kan man vurdere kompetanse i sidemål dersom kandidaten ikke skriver på målformen? Anonymkode: b0a25...a99 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Takk. Jeg sjekket på udir.no. Jeg sjekket vurderingskriteriene for vår 2025 sidemål. Jeg klarte ikke å se der hvordan språket blir vektet. Kriteriene er delt inn i 3 hoveddeler. Man blir bedømt etter om man svarer på det oppgaven spør om, strukturen i oppgaven og språket. I tillegg vil leseforståelse bli testet år når oppgaven krever at man leser noe i et vedlegg og bruker det i besvarelsen. Men det står ikke noe om hvordan disse tingene blir vektet mot hverandre. Om det er mulig slik leserinnlegg-forfatteren hevder å få 5-er på nynorsk-eksamen ved å ha et nynorsk-språk som står til karakter 1. Det står heller ikke at om man skriver på bokmål så vil man få 1 om besvarelsen skulle være på nynorsk. https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html?query=norsk sidemål Anonymkode: 5ef91...cf8 Edit: Påstanden til artikkelforfatteren var også nettopp dette med at det ikke er noen føringer på hvor mye språkfeil skal trekke. Da ender man med at noen sensorer som forfatteren av leserinnlegget legger minimal vekt på språkfeil og andre legger svært mye vekt på språkfeil. I eksempelet i leserinnlegget ville besvarelsen fått 5 av forfatteren av leserinnlegget og andre sensorer gitt 1. Det blir helt useriøst og man kan lure på hva som er poenget med vurderingskriterier om de skal lages så vagt at sensorene får helt fritt bestemme hva som skal vektlegges ved sensuren. Så er det noe her jeg har misforstått? Anonymkode: 5ef91...cf8
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden Det gjennomføres sensorskolering der man snakker om flere oppgaver og diskuterer hvordan ting skal vektes og vurdere. Så det er ikke så tilfeldig som artikkelforfatter vil ha det til. Min erfaring etter mange år som sensor er at man stort sett er enige og at det er sjelden noen er helt uenige. Jeg har aldri noensinne vært borti et sprik på 4 karakterer. Og svært, svært sjelden mer enn 1 karakter sprik, noen få ganger 2, men det er ikke hvert år og aldri mer enn noen få oppgaver. Hver oppgave sensureres av 2 sensorer og om artikkelforfatterens medsensor var helt på bærtur, burde hun krevd den vurdert av oppmannskomminsjonen. Anonymkode: 7c9e9...588
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært sensor til sidemålseksamen i en årrekke, og det foreligger ingen konkrete føringer for hvor mye vi skal trekke hvis språket er elendig. En gang hadde jeg en kandidat som hadde innhold til beste karakter (6), men språkferdigheter (nynorsk i dette tilfelle) til stryk (1). Kandidaten endte likevel opp med nest beste karakter (5). https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Gy7GPx/norsklektor-hvorfor-vurdere-sidemaal-naar-det-egentlig-er-innholdet-som-vurderes Anonymkode: 5ef91...cf8 Edit: Noe som kanskje er litt spesielt her er hvordan artikkelforfatteren både sier at det ikke er noen konkrete føringer på hvor mye man skal vektlegge språkfeil og samtidig viser til sin egen karaktersetting som eksempel på at karakteren kan bli helt absurd. Hun skriver i leserinnlegget at karakteren ble helt misvisende for besvarelsen. Men karakteren ble jo ikke gitt fordi vurderingskriteriene tvang henne til å sette en karakter hun mener er feil, vurderingskriteriene lot henne selv få bestemme hvor mye språket skulle vektlegges og hun mente tydeligvis at det skulle vektlegges helt minimalt. TS Anonymkode: 5ef91...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det gjennomføres sensorskolering der man snakker om flere oppgaver og diskuterer hvordan ting skal vektes og vurdere. Så det er ikke så tilfeldig som artikkelforfatter vil ha det til. Min erfaring etter mange år som sensor er at man stort sett er enige og at det er sjelden noen er helt uenige. Jeg har aldri noensinne vært borti et sprik på 4 karakterer. Og svært, svært sjelden mer enn 1 karakter sprik, noen få ganger 2, men det er ikke hvert år og aldri mer enn noen få oppgaver. Hver oppgave sensureres av 2 sensorer og om artikkelforfatterens medsensor var helt på bærtur, burde hun krevd den vurdert av oppmannskomminsjonen. Anonymkode: 7c9e9...588 Takk for svar. TS Anonymkode: 5ef91...cf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå