AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Skal muligens flytte fra Østlandet/litt utenfor Oslo til Bergen pga jobbtilbud som mannen har fått. Vi trives ikke så godt der vi bor nå uansett, belastet område med mange utenlandske som bor her (og ikke av den ressurssterke typen men av typen ungdommene som henger rundt om kring og truer hverandre og andre med kniv), rusmisbruk med mer. Så vi vil gjerne unngå å komme til et slikt belastet område når vi flytter til Bergen. Vi leter etter noe familievennlig, ikke for dyrt. Skal leie i første omgang så etterhvert kjøpe. Får ikke kjøpt noe akkurat nå for jeg vil stå uten jobb en liten periode når vi flytter med mindre vi er så heldig og får barnehageplass et sted(men er jo bare barnehageopptak en gang i året så slett ikke sikkert). Samtidig fordel å kunne få seg til universitetet i Bergen med buss. Men litt utenfor Bergen by/sentrumkjernen er ikke noe problem så lenge man kan få seg til universitetet innenfor rimelig tid. Ikke det at vi hadde hatt noe imot å bo i sentrum så lenge det ikke er lignende problemer som det vi bor nå, men er jo ganske dyrt så sikkert bedre å bosette seg en annen plass uansett. Men jeg vet ingenting om Bergen så aner ikke hvilke områder som er "bra" og ikke mtp familie. Anonymkode: 25e7c...359
Elle Melle Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Det ligger en del andre tråder her om lignende tema, så der kan du finne mye info. Det viktigste er reiseavstand til jobb, ellers bruker man for mye tid på pendling siden trafikken i Bergen er krevende til tider. Man vil ikke måtte krysse gjennom sentrum daglig for å komme dit man skal. Men all infrastruktur er bygget med sentrum som mål, så om man skal dit går det som regel greit. Det kan være store skiller inad i områder når det gjelder bra/dårlig miljø, men må snakke med lokale folk som vet. Alle bydeler har gode områder, men skolene er ikke like gode i alle bydeler. Og så kommer alt an på hvor mye man har å kjøpe for selvsagt. Jo nærmere sentrum og bybane (og solside av byen), jo dyrere er det. Hvis det ikke er dyrt, så er det en grunn til det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #3 Skrevet 26. juni De fleste bygningene til UiB ligger i sentrum, men noen avstikkere som ligger andre plasser. Så du må nesten sjekke hvilket UiB bygg det er du vil ha nærhet til.. Om det er i sentrum, har jo omtrent "alle" bydeler grei offentlig transport dit, enten bybane eller buss. Foreslår at du går inn på skyss-appen og ser på kollektivtilbudet. Alle bydeler har sine bra og dårlige områder, det er ikke hele bydeler som er dritt, liksom... Anonymkode: 7f69a...34b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste bygningene til UiB ligger i sentrum, men noen avstikkere som ligger andre plasser. Så du må nesten sjekke hvilket UiB bygg det er du vil ha nærhet til.. Om det er i sentrum, har jo omtrent "alle" bydeler grei offentlig transport dit, enten bybane eller buss. Foreslår at du går inn på skyss-appen og ser på kollektivtilbudet. Alle bydeler har sine bra og dårlige områder, det er ikke hele bydeler som er dritt, liksom... Anonymkode: 7f69a...34b Litt annerledes enn her på østlandet da altså, for her er det definitivt hele bydeler som er helt dritt... Har bergen lignende problemer, med gjenger og narkotika osv? Vil tro noen steder sikkert har det men i noe mindre skala enn Østlandet kanskje? Joda kan sjekke Bybanen men sier meg ikke så mye om hvilke plasser som er ok å bo på andre vis. Miljømessig Anonymkode: 25e7c...359
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Bergen vest, inkludert Fyllingsdalen, er tidligere problemområde. Og Åsane. Og Løvstakksiden/Gyldenpris/Danmarksplass/Søndre skogvei osv. Deler av Laksevåg. Deler av Slettebakken. Men her finner man også noen av de beste husene, så det er ikke så lett å si helt konkret. Og jeg kjenner mange som elsker disse bydelene. Sjekk skoleresultater på nasjonale prøver, de gir en grei pekepinn. Fana er populært, men har også økende problemer. Men det er Fjellsiden, Fantoft, Hop, Nesttun, Skjold osv som er "de beste" områdene. Bønes er nært by og samtidig landlig og populært blant barnefamilier og veldig homogent. Lenger ut har du Hjellestad og Milde og slikt, som ofte er dyrt fordi det er nært sjø. Kokstad og Sandsli er jeg litt usikker på hvordan ungdomsmiljøet er nå. Landås og Årstad er nærmer sykehuset og dermed også populært og bra om man vil bo ganske sentrumsnært. Men her er det igjen lokale forskjeller. Men om du lurer på spesifikke områder, er det bare å spørre, det er mange her som kan si mer om det meste. Anonymkode: 03b1f...edd 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Jeg bor i Øygarden og pendler til jobb på Damsgård hver dag. Det går overraskende greit (mest fordi jeg unngår mye av køen på Sotra). Jeg er veldig fornøyd og om to år kommer ny vei. Ellers er Os et alternativ med ny vei og 100-sone. Tar 20 minutter fra Os til Lagunen, deretter 10 minutter inn til sentrum. Går relativt fort. Askøy er også et alternativ, men de har noe skrantende kommuneøkonomi og busstilbudet er ikke det beste. Bor du nært Kleppestø vil du kunne ta båten inn til sentrum hver dag. Det kan du dersom du bor andre plasser også, men da må du ta buss og de korresponderer ikke så greit med båtene. Hvis dere vil bo i Bergen, så er Åsane og Bergen vest et alternativ. Anonymkode: b4d83...2dd 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni Indre Arna har et ufortjent dårlig rykte. Billigere en de andre bydelene, og bare 8 min med tog så er du midt i byn. Ligger etter når det gjelder ungdomskriminalitet/rus og er generelt rolig. Gode barneskoler og barnehager Anonymkode: b39c0...dd8 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Vi bor på Landås og jobber på UiB og det er perfekt pendleavstand. Av miljø så er det lokale forskjeller her også selvsagt. Av skolekretsene her er det Fridalen som kommer lengst ned på listen. Slettebakken og Landås har bedre rykte på seg. Våre barn er ikke skolebarn enda, men det er mange som flytter inn i Landås skolekrets før barna begynner for å sikre seg plass der. Mange barnehager har opptak hele året så lenge det er plass, men dette må du bare ringe den enkelte barnehage å forhøre deg om. Av priser så er det store lokale forskjeller. Er for det meste eldre bebyggelse her, bor du i fjellsiden over veien betaler du en del mer enn nede i Fridalen og nede i Slettebakk området. Beveger du deg i utkanten mot toppen av Slettebakksområdet igjen så stiger prisene. Der er det mer eneboliger tilgjengelig. I fjellsiden er det mer rekkehus. Så ja. Vi bor på fjellsiden på Landås og elsker det. Bodd her i mangen år, og miljøet for barne er kjempeflott. Det er også mye aktiviteter som Bærekraftig liv står for. Anonymkode: fdd36...7c1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #9 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg bor i Øygarden og pendler til jobb på Damsgård hver dag. Det går overraskende greit (mest fordi jeg unngår mye av køen på Sotra). Jeg er veldig fornøyd og om to år kommer ny vei. Ellers er Os et alternativ med ny vei og 100-sone. Tar 20 minutter fra Os til Lagunen, deretter 10 minutter inn til sentrum. Går relativt fort. Askøy er også et alternativ, men de har noe skrantende kommuneøkonomi og busstilbudet er ikke det beste. Bor du nært Kleppestø vil du kunne ta båten inn til sentrum hver dag. Det kan du dersom du bor andre plasser også, men da må du ta buss og de korresponderer ikke så greit med båtene. Hvis dere vil bo i Bergen, så er Åsane og Bergen vest et alternativ. Anonymkode: b4d83...2dd Dette er de stedene folk flytter når de vil ha mest mulig for pengene når det gjelder bolig. Ulempen er avstand (og Bergen vest sitt gamle rykte). Anonymkode: 03b1f...edd
AnonymBruker Skrevet 26. juni #10 Skrevet 26. juni Jeg ville anbefalt Åsane og Fyllingsdalen til dere. I Åsane har man alt, shoppingsentre, ikea, jula, europris, biltema, plantasjen i nærheten av hverandre. Mange fine turområder og gode bussforbindelser. Personlig syns jeg Flaktveit og Ulset er de beste plassene å bo med tanke på barn , barnehage og skole. I Fyllingsdalen ville jeg prøvd å bosette meg i området rundt Oasen Senter, der er det buss og bybane. Men som en sa lenger opp i tråden, Ytre Arna kan også være et godt alternativ da det bare 8 minutter med tog fra Øyrane Torg til man er midt i Bergen Sentrum. Anonymkode: 300a1...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bergen vest, inkludert Fyllingsdalen, er tidligere problemområde. Og Åsane. Og Løvstakksiden/Gyldenpris/Danmarksplass/Søndre skogvei osv. Deler av Laksevåg. Deler av Slettebakken. Men her finner man også noen av de beste husene, så det er ikke så lett å si helt konkret. Og jeg kjenner mange som elsker disse bydelene. Sjekk skoleresultater på nasjonale prøver, de gir en grei pekepinn. Fana er populært, men har også økende problemer. Men det er Fjellsiden, Fantoft, Hop, Nesttun, Skjold osv som er "de beste" områdene. Bønes er nært by og samtidig landlig og populært blant barnefamilier og veldig homogent. Lenger ut har du Hjellestad og Milde og slikt, som ofte er dyrt fordi det er nært sjø. Kokstad og Sandsli er jeg litt usikker på hvordan ungdomsmiljøet er nå. Landås og Årstad er nærmer sykehuset og dermed også populært og bra om man vil bo ganske sentrumsnært. Men her er det igjen lokale forskjeller. Men om du lurer på spesifikke områder, er det bare å spørre, det er mange her som kan si mer om det meste. Anonymkode: 03b1f...edd Dette er, som du sier, tidligere problemområder. I dag er det noe helt annet. Jeg vokste opp i ett av disse problemområdene, og mine foreldre bor der fremdeles. Det er noe *helt* annet i dag. Jeg har også bosatt meg i et av disse tidligere problemområdene, og nå er det overhodet ikke regnet som et problemområde overhodet. Jeg ville faktisk heller vært skeptisk til flere steder i Fana. I dag er det andre problemer enn før. Så er det også ikke sånn at hele bydeler er problemområder. De fleste bydeler har ulike "soner". Det "pene" strøket med store eneboliger med god utsikt og stor hage, og "de sletne blokkene" hvor det er ungdomsgjenger og han der rare narkis-naboen, osv. Anonymkode: 7f69a...34b 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor i Øygarden og pendler til jobb på Damsgård hver dag. Det går overraskende greit (mest fordi jeg unngår mye av køen på Sotra). Jeg er veldig fornøyd og om to år kommer ny vei. Ellers er Os et alternativ med ny vei og 100-sone. Tar 20 minutter fra Os til Lagunen, deretter 10 minutter inn til sentrum. Går relativt fort. Askøy er også et alternativ, men de har noe skrantende kommuneøkonomi og busstilbudet er ikke det beste. Bor du nært Kleppestø vil du kunne ta båten inn til sentrum hver dag. Det kan du dersom du bor andre plasser også, men da må du ta buss og de korresponderer ikke så greit med båtene. Hvis dere vil bo i Bergen, så er Åsane og Bergen vest et alternativ. Anonymkode: b4d83...2dd Jeg bor på Askøy og jobber på universitet. Jeg bor langt nord på Askøy og kjører inn - men pga akademisk stilling så har jeg store muligheter til å flekse, som gjør at jeg stort sett unngår rushet. Bruker dog 40-50 inn til jobb, men jeg trives med det. Kommuneøkonomien er godt argument for å holde seg unna Askøy - iallefall om man har barn. Blir nok en ROBEK kommune snart. Anonymkode: c0b50...ff1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Indre Arna har et ufortjent dårlig rykte. Billigere en de andre bydelene, og bare 8 min med tog så er du midt i byn. Ligger etter når det gjelder ungdomskriminalitet/rus og er generelt rolig. Gode barneskoler og barnehager Anonymkode: b39c0...dd8 Hiver meg på denne. Til tross for at det er en «glemt» bydel med relativt lave boligpriser (sammenlignet med andre bydeler) er det en av bydelene som er enklest å pendle fra. Toget tar 8 minutter fra sentrum, da har Bybanen så vidt passert Danmarks plass, bussen mot Åsane er fortsatt i Sandviken og de som skal vestover står i kø på Puddefjordsbroen. Du får eneboliger, leiligheter, tomannsboliger i gangavstand fra stasjonen, landlige omgivelser og rolige nabolag, lokalt kjøpesenter uten kø for å parkere og i mange tilfeller sjøutsikt. Rask og enkel tilgang til store turområder. Større innkjøp kan man gjøre i Åsane som er under 20 minutter unna. Så lenge Bergen sentrum og Universitet er målet, er Arna enkleste alternativ om du vil ha det rolig og få mer for pengene. Ønsker du å bruke tid på pendling er det bare å velge og vrake mellom de andre bydelene. Sjekk gjerne bt.no og deres trafikkoppdateringer. Ser Ytre Arna er nevnt, det må ikke forveksles med Indre Arna. Anonymkode: de4cd...f2a 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hiver meg på denne. Til tross for at det er en «glemt» bydel med relativt lave boligpriser (sammenlignet med andre bydeler) er det en av bydelene som er enklest å pendle fra. Toget tar 8 minutter fra sentrum, da har Bybanen så vidt passert Danmarks plass, bussen mot Åsane er fortsatt i Sandviken og de som skal vestover står i kø på Puddefjordsbroen. Du får eneboliger, leiligheter, tomannsboliger i gangavstand fra stasjonen, landlige omgivelser og rolige nabolag, lokalt kjøpesenter uten kø for å parkere og i mange tilfeller sjøutsikt. Rask og enkel tilgang til store turområder. Større innkjøp kan man gjøre i Åsane som er under 20 minutter unna. Så lenge Bergen sentrum og Universitet er målet, er Arna enkleste alternativ om du vil ha det rolig og få mer for pengene. Ønsker du å bruke tid på pendling er det bare å velge og vrake mellom de andre bydelene. Sjekk gjerne bt.no og deres trafikkoppdateringer. Ser Ytre Arna er nevnt, det må ikke forveksles med Indre Arna. Anonymkode: de4cd...f2a Er ytre Arna mindre gunstig enn indre Arna eller vice versa? Begge popper opp når man legger inn Arna i Finn. Ser både gunstige priser med god plass til leie og til salgs, særlig i Indre Arna. Tenker vi prioriterer bedre plass heller enn å bo midt i sentrum med lite plass så virker jo ganske gunstig Anonymkode: 25e7c...359
AnonymBruker Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni Åsane har problemer med ungdommer som reker rundt og lager kvalm, i områder som rundt sentrene og terminalen. Ny-Krohnborg Barne- og Ungdomsskole er skolen i Bergenhus bydel med mest barn av innvandrere og flyktninger. Ikke noe galt i seg selv, men om du ikke vil at barna skal gå på en skole der de blir en minoritet og at mye av ressursene, oppmerksomheten og tilrettelegging går til elever som er dårlig integrert, unngå det. Ytre Sandviken, Øyjorden, Lønborglien er topp steder, bra barnehager og skoler, sentralt. Men ganske dyrt. Sandviken er pent, koselig og sentralt, men enda dyrere. Landås er fint, sentralt, og dyrt. Varierer på skoler, Landås skole har jeg hørt er bra, Slettebakken ikke.. Fyllingsdalen tror jeg er ganske ok. Skal du ta buss direkte og enkelt til UiB/Høyden kan du sjekke hvilke busser som stopper på Møhlenpris, for eksempel nummer 5 som går fra Landås et sted. Ellers går alle bussene via sentrum, og da er det ikke langt til UiB uansett. Hvor skal mannen din jobbe? Sentrum? Anonymkode: 82ff3...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åsane har problemer med ungdommer som reker rundt og lager kvalm, i områder som rundt sentrene og terminalen. Ny-Krohnborg Barne- og Ungdomsskole er skolen i Bergenhus bydel med mest barn av innvandrere og flyktninger. Ikke noe galt i seg selv, men om du ikke vil at barna skal gå på en skole der de blir en minoritet og at mye av ressursene, oppmerksomheten og tilrettelegging går til elever som er dårlig integrert, unngå det. Ytre Sandviken, Øyjorden, Lønborglien er topp steder, bra barnehager og skoler, sentralt. Men ganske dyrt. Sandviken er pent, koselig og sentralt, men enda dyrere. Landås er fint, sentralt, og dyrt. Varierer på skoler, Landås skole har jeg hørt er bra, Slettebakken ikke.. Fyllingsdalen tror jeg er ganske ok. Skal du ta buss direkte og enkelt til UiB/Høyden kan du sjekke hvilke busser som stopper på Møhlenpris, for eksempel nummer 5 som går fra Landås et sted. Ellers går alle bussene via sentrum, og da er det ikke langt til UiB uansett. Hvor skal mannen din jobbe? Sentrum? Anonymkode: 82ff3...fc3 Er i sentrum han blir å jobbe. Anonymkode: 25e7c...359
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ytre Arna mindre gunstig enn indre Arna eller vice versa? Begge popper opp når man legger inn Arna i Finn. Ser både gunstige priser med god plass til leie og til salgs, særlig i Indre Arna. Tenker vi prioriterer bedre plass heller enn å bo midt i sentrum med lite plass så virker jo ganske gunstig Anonymkode: 25e7c...359 Ytre Arna er mindre sentralt, ca 10 minutter med bil/20 minutter med buss fra Arna stasjon. Det er med utgangspunkt i Ytre Arna "sentrum", som er en dagligvarebutikk. Ytre Arna strekker seg også mot Åsane, men da blir avstanden til Arna stasjon og toget såpass stor at det kan være raskere å ta bussen mot Åsane. Skal du søke på finn.no er det bedre å avgrense med kart, så slipper du å få med det som er for usentralt. Anonymkode: de4cd...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #18 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er i sentrum han blir å jobbe. Anonymkode: 25e7c...359 Det er enkelt å komme seg til Bergen sentrum fra Indre Arna, kun 8 min. med toget. Det kommer an på hvor nær togstasjonen man bosetter seg, om man kan gå eller tar en buss. Anbefaler Garnes Barneskole, like ved er nybygd ungdomsskole. I en annen retning ligger Ådnamarka skole, denne opplevde jeg mer kaotisk. (Har ifbm jobb vært på mange skoler/klasser i kommunen). Ytre Arna er mer knotete sted dersom du skal enkelt komme deg til sentrum. Husk at dersom mannen din skal kjøre bil til sentrum, tar det mye lengre tid (via Åsane) enn toget, + bompenger. Anonymkode: 82ff3...fc3 1
Elle Melle Skrevet 26. juni #19 Skrevet 26. juni Om man kan velge fritt, ville jeg ikke valgt Fyllingsdalen som skolekrets om jeg kunne velge noe annet (Bønes for eksempel). Det er mer baluba og merkelige folk og ressurskrevende naboer i dalen enn andre steder i nærheten. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #20 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er enkelt å komme seg til Bergen sentrum fra Indre Arna, kun 8 min. med toget. Det kommer an på hvor nær togstasjonen man bosetter seg, om man kan gå eller tar en buss. Anbefaler Garnes Barneskole, like ved er nybygd ungdomsskole. I en annen retning ligger Ådnamarka skole, denne opplevde jeg mer kaotisk. (Har ifbm jobb vært på mange skoler/klasser i kommunen). Ytre Arna er mer knotete sted dersom du skal enkelt komme deg til sentrum. Husk at dersom mannen din skal kjøre bil til sentrum, tar det mye lengre tid (via Åsane) enn toget, + bompenger. Anonymkode: 82ff3...fc3 Takk for tipset! Tenker det er mer gunstig med kollektivtransport enn å stå fast i kø i bil egentlig. Så lenge det ikke er sånn som her på østlandet at toget står sånn annenhver dag pga signalfeil... XD Sitat Anonymkode: 25e7c...359
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå