Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir frustrert over organiseringen på min nye arbeidsplass. Jeg er sykepleier, vært i noen år, jobbet på sykehjem før og har nå flyttet og fått jobb på et annet sykehjem. Fra der jeg jobbet før er jeg vant til at helsefagarbeidere gjør mye, de tar stell, vitalia, deltar på samarbeidsmøter, steller sår etc. 

På min nye arbeidsplass vil ikke helsefagarbeidere gjøre noe. De vil helst unngå stell/mating og det forventes at jeg som sykepleier skal være like delaktig i stell/mating som en helsefagarbeider. Etter dette er gjort så setter helsefagarbeiderne seg på vaktrommet for å skravle mens jeg løper rundt for å rekke alt jeg skal gjøre. Om jeg spør om de kan ta vitalia, stelle et sår eller gi noen medisiner så svarer de med engang at det er sykepleieroppgave. Har prøvd å si ifra at dette er oppgaver de også kan gjøre, men de vil ikke.

Jeg skjønner ikke hvorfor de jobber som helsefagarbeidere når de ikke vil gjøre noe? Dette er ikke ment som et stygt og nedlatende innlegg mot helsefagarbeidere, for jeg elsket å jobbe med helsefagarbeiderne på min forrige arbeidsplass, men jeg bare forstår ikke hva de ser for seg er sine oppgaver, når de mener sykepleierne skal gjøre minst like mange stell som de og bruke tid på «deres» oppgaver, men de vil ikke gjøre noe annet enn akkurat det de må

Noen innspill?

Anonymkode: 9cd21...913

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja vel, så det var du som fikk jobben min da jeg slutta? 

(Dårlig) spøk til side, ja, det er sånn enkelte steder, og den eneste måten å gjøre noe med det er å ta det opp på arbeidsplassen, og har ikke leder noe plan om forandringer, se etter en annen jobb. Sykepleiere må organiseres i team for å få gjort jobben som sykepleiere, vi kan ikke både være helsefagarbeider og sykepleiere, det sliter oss totalt ut. 

Og for at helsefagarbeidere ikke skal slå ned på meg, helsefagarbeidere er VIKTIGERE på et sykehjem enn en sykepleier, men vi kan ikke gjøre jobben deres også. 

Anonymkode: 85496...327

• Nyttig 1
Skrevet

Det høres ikke ut som en faglig problemstilling, men heller at de herser med deg fordi du er ny.

Skrevet

Jepp, dette er mitt inntrykk også. Helsefagarbeiderne vil knapt gjøre det som er jobben sin, mens sykepleierne må gjøre jobben til helsefagarbeiderne i tillegg til sykepleieoppgavene. 

Men dett er jo et lederproblem, har du snakket med lederen din om det? 

Anonymkode: b3022...8d0

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg ikke tatt stell, men sagt: sorry, helsefagarbeidoppgaver. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner jeg blir frustrert over organiseringen på min nye arbeidsplass. Jeg er sykepleier, vært i noen år, jobbet på sykehjem før og har nå flyttet og fått jobb på et annet sykehjem. Fra der jeg jobbet før er jeg vant til at helsefagarbeidere gjør mye, de tar stell, vitalia, deltar på samarbeidsmøter, steller sår etc. 

På min nye arbeidsplass vil ikke helsefagarbeidere gjøre noe. De vil helst unngå stell/mating og det forventes at jeg som sykepleier skal være like delaktig i stell/mating som en helsefagarbeider. Etter dette er gjort så setter helsefagarbeiderne seg på vaktrommet for å skravle mens jeg løper rundt for å rekke alt jeg skal gjøre. Om jeg spør om de kan ta vitalia, stelle et sår eller gi noen medisiner så svarer de med engang at det er sykepleieroppgave. Har prøvd å si ifra at dette er oppgaver de også kan gjøre, men de vil ikke.

Jeg skjønner ikke hvorfor de jobber som helsefagarbeidere når de ikke vil gjøre noe? Dette er ikke ment som et stygt og nedlatende innlegg mot helsefagarbeidere, for jeg elsket å jobbe med helsefagarbeiderne på min forrige arbeidsplass, men jeg bare forstår ikke hva de ser for seg er sine oppgaver, når de mener sykepleierne skal gjøre minst like mange stell som de og bruke tid på «deres» oppgaver, men de vil ikke gjøre noe annet enn akkurat det de må

Noen innspill?

Anonymkode: 9cd21...913

Har måttet skrive ut stillingsbeskrivelser/rollebeskrivelser på min arbeidsplass for å få en felles forståelses hva som forventes av hver enkelt. 

Anonymkode: 006d2...8ba

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...