Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir frustrert over organiseringen på min nye arbeidsplass. Jeg er sykepleier, vært i noen år, jobbet på sykehjem før og har nå flyttet og fått jobb på et annet sykehjem. Fra der jeg jobbet før er jeg vant til at helsefagarbeidere gjør mye, de tar stell, vitalia, deltar på samarbeidsmøter, steller sår etc. 

På min nye arbeidsplass vil ikke helsefagarbeidere gjøre noe. De vil helst unngå stell/mating og det forventes at jeg som sykepleier skal være like delaktig i stell/mating som en helsefagarbeider. Etter dette er gjort så setter helsefagarbeiderne seg på vaktrommet for å skravle mens jeg løper rundt for å rekke alt jeg skal gjøre. Om jeg spør om de kan ta vitalia, stelle et sår eller gi noen medisiner så svarer de med engang at det er sykepleieroppgave. Har prøvd å si ifra at dette er oppgaver de også kan gjøre, men de vil ikke.

Jeg skjønner ikke hvorfor de jobber som helsefagarbeidere når de ikke vil gjøre noe? Dette er ikke ment som et stygt og nedlatende innlegg mot helsefagarbeidere, for jeg elsket å jobbe med helsefagarbeiderne på min forrige arbeidsplass, men jeg bare forstår ikke hva de ser for seg er sine oppgaver, når de mener sykepleierne skal gjøre minst like mange stell som de og bruke tid på «deres» oppgaver, men de vil ikke gjøre noe annet enn akkurat det de må

Noen innspill?

Anonymkode: 9cd21...913

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja vel, så det var du som fikk jobben min da jeg slutta? 

(Dårlig) spøk til side, ja, det er sånn enkelte steder, og den eneste måten å gjøre noe med det er å ta det opp på arbeidsplassen, og har ikke leder noe plan om forandringer, se etter en annen jobb. Sykepleiere må organiseres i team for å få gjort jobben som sykepleiere, vi kan ikke både være helsefagarbeider og sykepleiere, det sliter oss totalt ut. 

Og for at helsefagarbeidere ikke skal slå ned på meg, helsefagarbeidere er VIKTIGERE på et sykehjem enn en sykepleier, men vi kan ikke gjøre jobben deres også. 

Anonymkode: 85496...327

• Nyttig 3
Skrevet

Det høres ikke ut som en faglig problemstilling, men heller at de herser med deg fordi du er ny.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, dette er mitt inntrykk også. Helsefagarbeiderne vil knapt gjøre det som er jobben sin, mens sykepleierne må gjøre jobben til helsefagarbeiderne i tillegg til sykepleieoppgavene. 

Men dett er jo et lederproblem, har du snakket med lederen din om det? 

Anonymkode: b3022...8d0

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg ikke tatt stell, men sagt: sorry, helsefagarbeidoppgaver. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner jeg blir frustrert over organiseringen på min nye arbeidsplass. Jeg er sykepleier, vært i noen år, jobbet på sykehjem før og har nå flyttet og fått jobb på et annet sykehjem. Fra der jeg jobbet før er jeg vant til at helsefagarbeidere gjør mye, de tar stell, vitalia, deltar på samarbeidsmøter, steller sår etc. 

På min nye arbeidsplass vil ikke helsefagarbeidere gjøre noe. De vil helst unngå stell/mating og det forventes at jeg som sykepleier skal være like delaktig i stell/mating som en helsefagarbeider. Etter dette er gjort så setter helsefagarbeiderne seg på vaktrommet for å skravle mens jeg løper rundt for å rekke alt jeg skal gjøre. Om jeg spør om de kan ta vitalia, stelle et sår eller gi noen medisiner så svarer de med engang at det er sykepleieroppgave. Har prøvd å si ifra at dette er oppgaver de også kan gjøre, men de vil ikke.

Jeg skjønner ikke hvorfor de jobber som helsefagarbeidere når de ikke vil gjøre noe? Dette er ikke ment som et stygt og nedlatende innlegg mot helsefagarbeidere, for jeg elsket å jobbe med helsefagarbeiderne på min forrige arbeidsplass, men jeg bare forstår ikke hva de ser for seg er sine oppgaver, når de mener sykepleierne skal gjøre minst like mange stell som de og bruke tid på «deres» oppgaver, men de vil ikke gjøre noe annet enn akkurat det de må

Noen innspill?

Har måttet skrive ut stillingsbeskrivelser/rollebeskrivelser på min arbeidsplass for å få en felles forståelses hva som forventes av hver enkelt. 

Anonymkode: 006d2...8ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 9.24):

Noen innspill?

Tenker dette er dårlig organisering av leder/ledere. De burde alle bruke arbeidslister der oppgaver står på lista over hva som skal gjøres. Jeg er helsefagarbeider, og der jeg jobber har vi arbeidslister som vi fordeler etter rapport på morgenen. Der står det for eksempel om en pasient skal takes NEWS på, ha dusj, med evt skifte av kateterpose, blæreskyll OSV... sykepleier/pleiere på jobb har en sykepleierliste, men de bidrar også på noen stell. Men er det noe spesielt på morgen som må gjøres av sykepleier, ja da fordeler vi sykepleieroppgaver mellom oss, ja de oppgaver vi har lov å utføre :) Det må ikke være slik at noen skal slite seg ut, mens andre skal sitte på rumpa. Fungerer ikke slik, og det skaper bare dårlig arbeidsmiljø.. hadde jeg vært DEG :) ja så hadde jeg faktisk skrevet avik på personalet. Det er kanskje eneste muligheten for at leder ser det og tar det opp på et møte slik at det blir endringer. Håper det ordner seg :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobba på lignende steder selv, og tror mye bunner i at helsefagarbeidere ikke har fått slippe til. “Alt” annet enn stell og mat har vært en sykepleieroppgave. Så fant vi plutselig ut at vi er overarbeidet, og da skal plutselig helsefararbeidere få slippe til mer. Det gjelder ikke bare kommunesektoren, har sett dette på sykehus også. 

Jeg jobber blant annet med undervising av ansatte, og må si jeg innimellom blir sjokkert over hvor lite kunnskap særlig (noen) helsefagarbeidere/hjelpepleiere har i å ta vitale målinger. Skal de måle puls eller blodtrykk manuelt blir det stor ståhei, for de er vant med å stole blindt på de rævva apparatene til 300kr stykk.. 

Og nei, dette er ikke for å henge ut helsefagarbeidere! Jeg syns oppriktig synd på mange av dem. Det er oppriktig dårlig gjort at de lærer så mye på skolen som de aldri får bruke i praksis, for sykepleierene skal så absolutt ha de oppgavene. 

Jeg tror at denne sykepleiekrisen vi roper så høyt om egentlig ikke er så reell, spesielt i kommunesektoren. Men vi må satse på å styrke kvaliteten på helsefagarbeiderene, og la de slippe til!

Anonymkode: 2b36e...28d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv jeg som assistent på sykehus tar NEWS (studerer riktignok sykepleie da så er en ekstrajobb) og det er forventet at jeg kan det. Mine oppgaver er blant annet å tømme kateterposer, føre drikkelister etc der det trengs, ja NEWS, stell om det trengs , ta blodsukker om det trengs . Ting jeg ikke gjør er medisiner, ta blodprøver, legge PVKer,legevisitt osv og det er helt naturlig.  Har alltid en sykepleier som jeg rapporterer til som går bak. NEWS er virkelig ikke så vanskelig, men forstår jo at det man gjør dette mindre hyppig på sykehjem enn på sykehus hvor det gjøres gjerne minst to ganger daglig pr pasient. 

Anonymkode: 009e1...002

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv jeg som assistent på sykehus tar NEWS (studerer riktignok sykepleie da så er en ekstrajobb) og det er forventet at jeg kan det. Mine oppgaver er blant annet å tømme kateterposer, føre drikkelister etc der det trengs, ja NEWS, stell om det trengs , ta blodsukker om det trengs . Ting jeg ikke gjør er medisiner, ta blodprøver, legge PVKer,legevisitt osv og det er helt naturlig.  Har alltid en sykepleier som jeg rapporterer til som går bak. NEWS er virkelig ikke så vanskelig, men forstår jo at det man gjør dette mindre hyppig på sykehjem enn på sykehus hvor det gjøres gjerne minst to ganger daglig pr pasient. 

Gjør selvfølgelig heller ikke mer kompliserte sårstell, men de enkleste har jeg fått opplæring i og kan ta hvor det kanskje bare trengs litt enkel vask med saltvann og en allevyn-bandasje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...