Gå til innhold

Herpes???? Ny test??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en mann (trofast) og sammen med samme kone i tyve år….

De ti siste årene har ikke gått så bra, og spesielt ikke siste 1,5 årene…. Ingen sex - ingen nærhet…

jeg har ihvertfall i de siste ti årene hatt en dårlig magefølelse ift utroskap…. Jeg ble advart før vi ble sammen at «pass deg hun er notorisk utro», men jeg var jo forelsket osv osv…

hun har selv sagt i liten forsamling med familiemedlemmer at «hun har ett lettvindt forhold til utroskap.. - det ville ikke vært en «krise» for henne om hun var i et forhold hvor den andre var det..

hun har alltid hatt munnsår herpes (herpes1), men ikke vaginal herpes (herpes2).

Nå ser jeg hun har sjekket ut dette de siste uke på Safari:

"https://vulva.no/pasient/sykdommer-og-tilstander/infeksjoner/herpes/",
      "time_usec" : 1747647638850049,
      "visit_count" : 1,
      "title" : "Nyttig informasjon om herpes Vulva.no"

"https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/genital-herpes/?cb=0196e7eb-b0f2-74bc-bd68-3603089cfaf4",
      "time_usec" : 1747647706239036,
      "title" : "Genital herpes - Oslo universitetssykehus HF"

"https://www.ung.no/oss/490703",
      "time_usec" : 1747647747540255,
      "title" : "Kan man ha herpes uten sår? Men kun med kløe og smerte? — Ung.no"

"https://www.volvat.no/tjenester/kjonnssykdommer-test-behandling-symptomer/herpes/",
      "time_usec" : 1747647792559530,
      "title" : "Herpes | Symptomer, test og behandling - Volvat"

Jeg må spørre dere damer, menn er helt umulig å diskutere sånt med…😊.

Er ikke dette litt rart eller??? Jeg har ihvertfall ikke gitt henne herpes i underlivet…. Vet ikke om hun har/hatt det heller….

veldig usikker hva jeg skal tenke…?????

Anonymkode: a25a4...cc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herpes 2 er ikke når du får det i underlivet, det er en annen herpes type. Det er ikke sannsynlig, men hun kan smitte seg selv med munnsår herpes simplex fra leppe til underliv.

Men det virker som hun har noe ubehag i underlivet og lurer på om det kan være herpes, det betyr ikke at hun er utro, men at det er noe rart der. 

Anonymkode: 0b506...f42

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at tanker om utroskap er svært så aktuelle. Og så kan det være at det ikke er herpes hun, eller en potensiell sexpartner, egentlig strever med. Så hun bør få testet seg hos lege. Kanskje er det noe annet.

Jeg fikk ChatGPT til å formulere det jeg vet fra før. Svar under.

Sitat

Ja, herpes kan smitte fra egen munn til eget underliv, men det er sjelden. Her er hvordan det kan skje og hva du bør vite:

Hvordan smitte kan skje

Hvis du har herpes simplex virus type 1 (HSV-1) på leppene (forkjølelsessår), og:

• Tar på munnsåret og deretter berører underlivet uten å vaske hendene først.
  • Utfører oralsex på deg selv (dette er fysisk vanskelig, men teoretisk mulig).
  • Bruker gjenstander (som fingre, sexleketøy eller annet) som først har vært i kontakt med munnsåret og deretter brukes på underlivet.

Viktig å vite

• HSV-1 gir vanligvis munnherpes, men det kan også gi genital herpes hvis det overføres dit.
  • Risikoen for smitte er størst når du har utbrudd, altså når sår eller blemmer er synlige.
  • Det finnes to typer herpesvirus:
    • HSV-1: vanligst på lepper og munn, men kan gi genitalinfeksjon.
    • HSV-2: vanligst i underlivet, men kan også smitte til munn.

Forebygging

• Unngå å berøre munnsåret og så andre deler av kroppen.
  • God håndhygiene er viktig.
  • Unngå oralsex under munnherpesutbrudd (også med deg selv, hvis det er aktuelt).
  • Bruk kondom eller slikkelapp hvis du har sår og er seksuelt aktiv.

Har du mistanke om at du har fått herpes på et nytt sted på kroppen, bør du oppsøke lege for vurdering og evt. testing.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊

Sånn jeg leser fra en artikkel på «sexogsamfunn» - kan man ikke smitte seg selv…..fra munn til vagina… har man herpes på leppene er man immun i resten av kroppen….og skal da ikke kunne smitte seg selv???

«

Siden viruset kan smitte gjennom spytt, smittes de fleste med munnherpes allerede som barn når de deler mat og drikke med foreldrene eller med andre barn. Man får da HSV-1 eller HSV-2-smitte via spytt. Dersom man får utbrudd i munnen, gir dette typiske forkjølelsessår.

Dersom man får HSV-1-smitte gjennom spytt, får man munnherpes, type HSV-1. Da er man immun mot å få HSV-1 som kjønnsherpes senere.

Får man HSV-2-smitte gjennom spytt får man munnherpes, type HSV-2. Da er man immun mot å få HSV-2 som kjønnsherpes senere.

Herpes kan smitte ved ubeskyttet sex.

Viruset smitter ved kontakt med hud eller slimhinne, og kan dermed smitte ved samleie, munnsex eller analsex. Begge variantene av herpes, både HSV-1 og HSV-2 kan smitte til underlivet. Herpes i underlivet kalles kjønnsherpes eller genital herpes.

Virusene kan kryssmitte. Det vil si at dersom en person med munnherpes gir munnsex, kan personen som får munnsex bli smittet, og kan få kjønnsherpes. Dersom en som har kjønnsherpes får munnsex, kan den som gir munnsex få munnherpes.»

AnonymBruker
Skrevet

Og hun har hatt munnherpes i over 25 år…. Og alltid forsiktig når hun har det ift hygiene etc…. Så har null tro på at hun har tatt på såret og så tatt seg i underlivet….. nå - plutselig etter 25 år og i «dårlige tider»…..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar 😊

Sånn jeg leser fra en artikkel på «sexogsamfunn» - kan man ikke smitte seg selv…..fra munn til vagina… har man herpes på leppene er man immun i resten av kroppen….og skal da ikke kunne smitte seg selv???

«

Siden viruset kan smitte gjennom spytt, smittes de fleste med munnherpes allerede som barn når de deler mat og drikke med foreldrene eller med andre barn. Man får da HSV-1 eller HSV-2-smitte via spytt. Dersom man får utbrudd i munnen, gir dette typiske forkjølelsessår.

Dersom man får HSV-1-smitte gjennom spytt, får man munnherpes, type HSV-1. Da er man immun mot å få HSV-1 som kjønnsherpes senere.

Får man HSV-2-smitte gjennom spytt får man munnherpes, type HSV-2. Da er man immun mot å få HSV-2 som kjønnsherpes senere.

Herpes kan smitte ved ubeskyttet sex.

Viruset smitter ved kontakt med hud eller slimhinne, og kan dermed smitte ved samleie, munnsex eller analsex. Begge variantene av herpes, både HSV-1 og HSV-2 kan smitte til underlivet. Herpes i underlivet kalles kjønnsherpes eller genital herpes.

Virusene kan kryssmitte. Det vil si at dersom en person med munnherpes gir munnsex, kan personen som får munnsex bli smittet, og kan få kjønnsherpes. Dersom en som har kjønnsherpes får munnsex, kan den som gir munnsex få munnherpes.»

Det kan hende hun er utro og tror hun har fått den andre herpes varianten i underlivet, hvis det er tilfelle så bør du ikke ha intim omgang med henne til det er avklart. Herpes 2 kan være svært aggressiv og ikke så lett å roe bed som hsv 1 feks. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen fare for intim omgang desverre.. vi er absolutt ikke der… ikke på over 1,5 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen fare for intim omgang desverre.. vi er absolutt ikke der… ikke på over 1,5 år.

Beklager, jeg tror dere bør snakke sammen og finne veien videre. Hva tenker og føler du om dette? Hva ønsker du at skal skje?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer ute etter deres meninger - og evnt hva dere tror er sannsynlig - samt hvordan evnt finne ut av det - eller hvordan konfrontere henne på en god måte uten at det blir fullt forsvar…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker så inderlig hun skal være ærlig - usikkerheten er det verste å sitte med…

Forholdet er nok ferdig….

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker så inderlig hun skal være ærlig - usikkerheten er det verste å sitte med…

Forholdet er nok ferdig….

Da ville jeg bare begynt en samtale ut fra meg selv "jeg føler/jeg tenker" om du skjønner. Si hva du føler og tenker, og spør henne om det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for svar 😊

Man kan smitte seg selv fra munn til kjønnsorgan. Det har jeg gjort.

Jeg fikk det nettopp bekreftet av internett.

Anonymkode: 9d57a...ed7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha virus typ 2 der nede latent i mange år før ett utbrudd . Det betyr ikke nødvendigvis at hun er utro nå . Men det er jo en mulighet det og . Umulig å stadfeste når man har fått det siden viruset som sagt kan ligge skjult i mange år og ikke bryte ut . Når hun nå søker slik på nettet, ganske sannsynlig at det er noe …. 

Anonymkode: 3007d...063

AnonymBruker
Skrevet

Leste det du har skrevet, og kopiert inn, en gang til, og skjønner overhode ikke hvordan du kan konkludere med det motsatte av hva som står der. Så for å understreke tydelig:

Man kan smitte seg selv!! 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja enig det er sikkert mulig, selvom det på nettet står at det er lav sannsynlighet for at kan skje….

Men at hun «plutselig» nå etter å ha hatt dette i over 25 år…. Og så plutselig er «uforsiktig» gitt at forholdet er nærmest over (begge gitt opp)…. Så virker der desverre veldig rart for meg - men jeg er kanskje overparanoid her….🤯

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan smitte seg selv fra munn til kjønnsorgan. Det har jeg gjort.

Jeg fikk det nettopp bekreftet av internett.

Da har du sannsynligvis nedsatt immunforsvar. 

Det er ekstremt sjeldent å kunne smitte seg selv, siden kroppen - hele - vil ha utviklet antistoffer når man har herpes. Vel og merke mot enten HSV-1 eller -2.

Anonymkode: ea01c...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Hun er vel i overgangsalderen akkurat nå? Det kan gjøre at tidligere smitter herpes bryter ut. Og du har vel fått oralsex iløpet av disse 25åra også? Så da kan du ha smittet henne i underlivet tidligere. Menn er ikke like plaget med herpes som kvinner.

Anonymkode: d2d9e...491

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har testet meg for lenge siden… har ikke herpes…

AnonymBruker
Skrevet
Cor Cubiculum skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner at tanker om utroskap er svært så aktuelle. Og så kan det være at det ikke er herpes hun, eller en potensiell sexpartner, egentlig strever med. Så hun bør få testet seg hos lege. Kanskje er det noe annet.

Jeg fikk ChatGPT til å formulere det jeg vet fra før. Svar under.

I forhold til oralsex så bruker man ofte spytt...

Anonymkode: 20a9c...269

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har ikke vært i nærheten av henne på over 1 og et halvt år!??

Og veeeldig lenge siden jeg «gikk ned»…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...