Glad Skrevet 19. mars 2006 #1 Skrevet 19. mars 2006 Hei! Jeg lurer på om noen kjenner til "ufarlig" ris som kan kastes på brudeparet når de kommer ut på kirketrappa? Jeg vet man kan kjøpe "hjerteris" hos bryllupsbutikken, men finnes det noe billigere alternativ?
Susan Sto Helit Skrevet 19. mars 2006 #3 Skrevet 19. mars 2006 Finnes jo såpebobler som ikke setter flekker, og konfettti også. Om man vilkelig ønsker å ha ris, så er nok bryllupsris eller annen ferdig-svellet ris det lureste.
Piarina Skrevet 20. mars 2006 #4 Skrevet 20. mars 2006 Jeg leste et eller annet sted at det ikke skader fuglene likevel, at det går ufordöyd gjennom systemet deres, men at forbudet har kommet siden kirkefolket syns det er styr å plukke opp etterpå....? Men jeg er ingen ekspert på fuglefordöyelse. Bryllupsrisen er dyr, det koster vel rundt 300,- for en pose. Men den er jo söt og hjerteformet da. Ellers har jeg hört om noen som kastet fuglefrö, men jeg syns ikke det hörtes spesielt lekkert ut. I mitt bryllup hadde en person med seg vanlig ris hjemmefra. Han hev uten stopp, og så helt besatt ut. Det var göy i 10 sekunder, så ble det litt irriterende. Så på halvparten av bildene fra kirketrappen ser jeg litt småforbannet ut. Ellers hadde moren til brudgommen med såpebobler, men det syns jeg var litt mal-plassert. Hun styrte veldig med disse såpeboblene sine, og ble helt hysterisk hver gang det ikke var flere igjen.
Elise_ Skrevet 20. mars 2006 #5 Skrevet 20. mars 2006 Jeg leste et eller annet sted at det ikke skader fuglene likevel, at det går ufordöyd gjennom systemet deres, men at forbudet har kommet siden kirkefolket syns det er styr å plukke opp etterpå....? Men jeg er ingen ekspert på fuglefordöyelse. ← Fra dyrebeskyttelsen.no Bryllup og riskasting Ris som kastes på brudeparet blir ofte etterpå fortært av fugler. Den ukokte risen svulmer opp i fuglemagen, og i verste fall kan fuglen dø. Kast derfor aldri ris på brudepar, bruk heller små helkornfrø eller annet frø som ikke svulmer når det spises. Men det har vært en veldig påståelig person her på forumet tidligere som har påstått hardnakket at dyrebeskyttelsen og alle andre tar fryktelig feil.
Floja Felíz Skrevet 20. mars 2006 #6 Skrevet 20. mars 2006 Finnes jo såpebobler som ikke setter flekker, og konfettti også. ← Hvor får man tak i såpebobler som ikke setter flekker, sensommerbruden?
Susan Sto Helit Skrevet 20. mars 2006 #7 Skrevet 20. mars 2006 ebay.co.uk har, bryllupsbutikken har, tipper vel at flere som selger div. bryllupsgreier kan ha. Ville kjøpt sånt hos bryllupsbutikken tror jeg. for da hadde jeg visst at de hadde lovt at de ikke satte flekker.
BAMBI<3 Skrevet 20. mars 2006 #8 Skrevet 20. mars 2006 Hvis du går inn på lisenett.no har de hjerteformet bryllupsris som er ufarlig for fuglene.
Gjest Elfrida Skrevet 20. mars 2006 #9 Skrevet 20. mars 2006 Ris er ufarlig for fugler. Andre typer korn sveller også opp, så å bytte til helkorn har ingen hensikt. http://www.bryllup.dk/brudepar/traditioner...2005020696.html http://www.snopes.com/critters/crusader/birdrice.asp http://www.truthorfiction.com/rumors/r/riceatweddings.htm
Plonk Skrevet 20. mars 2006 #10 Skrevet 20. mars 2006 Vi fikk noen til å kaste puffet ris på oss. Det var utrolig morsomt, og vi har noen aldeles ubetalelige bilder der vi står inne i en sky av ris og holder på å le oss skvett i hjel. Kirketjeneren ble visst potte sur, men riskasterne kostet opp alt sammen etter seg, så ikke skjønner jeg. Surmaget type...
Glad Skrevet 20. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 20. mars 2006 Takker så mye for flere tips. Vi får se hva vi går for, men ser både argumenter for og imot... Ønsker dere bruder en fortsatt herlig mandag :D
Elise_ Skrevet 21. mars 2006 #13 Skrevet 21. mars 2006 Ris er ufarlig for fugler. ← Da syns jeg nesten noen bør opplyse dyrebeskyttelsen om det. Dumt at de er så vranglærte.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #14 Skrevet 21. mars 2006 Hvorfor kaste ris? Jeg syns bare det var irriterende med alle som kastet ris på meg på trappen jeg... (ok, ikke det største irritasjonsmomentet men....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå