Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heii, er det noen her inne som jobber som arkivar/med arkivering?

Jeg har lyst til å prøve det, og lurte på om det holder med årsstudium. Google sier man må ha noe "bakgrunn" i historie, jus, økonomi og IT, stemmer dette?

Anonymkode: 1e5b4...bff

Skrevet

Min datter studerer til Bachelor i arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning på NTNU. Det er et veldig bredt spekter av fag, fra IT-fag med programmering av databaser, til historie og kultur. Hun synes det er spennende. Alle fagene er sikkert ikke nødvendig i alle arkivjobber, men den brede utdanningen gir et utmerket grunnlag for stort utvalg i mulig arbeidsplasser etterpå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber har vi sykepleiere, barnehageansatte og tømrere som jobber som arkivarer. 

Selvfølgelig kjekt med kanskje et årsstudium slik at man får kjennskap til lover og regler, men stortsett så er det jo bare hvor du får innpass. 

Anonymkode: cd7f5...9a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sommerjobb i arkivering en gang, akkurat da syntes jeg det var litt kjedelig, men har skjønt i ettertid at det ikke er sånn det er heheh.

Håper det hjelper litt som bakgrunn hvis jeg i tillegg tar et årsstudium, får ikke flyttet på meg akkurat nå til å gå NTNU og bachelor, men har noe IT bakgrunn fra tidligere studie.

TS

Anonymkode: 1e5b4...bff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som arkivar, og hvor vidt det er tilstrekkelig med årsstudium kommer an på hvor du skal jobbe.

Skal du jobbe med historisk arkiv (type museum) er det en stor fordel å ha dybdekunnskaper innenfor de relevante fagfeltene og da kan bachelor være nyttig.

Skal du jobbe med saksarkiv (eks. kommune), eller personarkiv (eks. sykehus eller nav) er dette absolutt ikke nødvendig, og da er det mer enn tilstrekkelig med et årsstudium.

Anonymkode: 05fff...832

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper med IT-bakgrunn, men for å være helt ærlig så utdannes det mange med bachelor i arkiv nå om dagen, og arbeidsmarkedet er ikke kjempeenkelt. Jeg ble uteksaminert fra NTNU i 2022, og flere i kullet mitt sliter fortsatt med å få fast jobb. Det er mange midlertidige stillinger, prosjektstillinger og lignende. Der jeg jobbet inntil nylig var det over 20 søkere på hver stilling, og alle hadde kvalifikasjonene i orden (bachelor). I nåværende jobb var det over 30 søkere på den stillingen jeg fikk, og da fikk jeg den fordi jeg hadde mastergrad i samfunnsvitenskapelig fag som var en god kombinasjon med bachelorgraden. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet som arkivar, og hvor vidt det er tilstrekkelig med årsstudium kommer an på hvor du skal jobbe.

Skal du jobbe med historisk arkiv (type museum) er det en stor fordel å ha dybdekunnskaper innenfor de relevante fagfeltene og da kan bachelor være nyttig.

Skal du jobbe med saksarkiv (eks. kommune), eller personarkiv (eks. sykehus eller nav) er dette absolutt ikke nødvendig, og da er det mer enn tilstrekkelig med et årsstudium.

Anonymkode: 05fff...832

Jeg er enig at man kvalifiserer til f.eks. sakarkiv uten bachelor, problemet er at det er såpass mange søkere med bachelor at man fort stiller bakerst i køen uansett dersom man «bare» har årsstudium. 

Det man lærer på bacheloren på NTNU kunne de fint komprimert i et årsstudium mener nå jeg, men det er kanskje litt kontroversielt å si…

Anonymkode: ad163...41f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv utdannet arkivar (årsenhet) men jeg har ved siden av, flere relevante andre fag (MA og BA i blant annet museologi, antropologi, arkeologi samt flere juridiske, sosiologiske og historiske emner).
Aldri fått jobb som arkivar. Fikk i min tid vite at markedet var mettet. 

Anonymkode: 5ece9...363

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...