Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2016 ble jeg utredet med blodprøver som viste at jeg har hormonell ubalanse.
Dem fant da ut at selv om jeg har menstruasjon så har jeg ikke eggløsning selv om den er delvis regelmessig.
Jeg snakket med en gynekolog på sykehuset som avfeide dette og kritiserte meg for å ønske meg barn selv om jeg er ufør.
Og jeg vurderer nå å søke utredning privat da jeg føler at jeg IKKE blir hørt..
Noen som har vært gjennom samme greiene?
Jeg har vært hos 4 forskjellige som enten kommer med "du er for feit til å få barn" "Hvorfor ønsker du deg barn egentlig? Du er jo ufør." "Jeg kan ikke hjelpe deg, fordi sånn og sånn." - Hun jeg gikk til privat er den ENESTE som har hatt forståelse for hva jeg går gjennom og valgte den gangen å gi meg pergotime som ga meg eggløsning, selv med sykehus gyn sin frarådning.

Jeg er så redd for å ikke bli hørt.
Jeg trenger litt motivasjon, for jeg er så redd for å bli dømt av helsevesenet.

Anonymkode: 30d24...e67

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du mener hjelp med å få barn? Det offentlige og de fleste private klinikker har BMI-grense, siden du nevner "feit". Fedme er risiko både for deg og foster, og er en like stor risikofaktor som å røyke. https://www.dagensmedisin.no/gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/254686

Fedme gir også redusert sannsynlighet for at behandlingen vil virke, og kan være årsaken til den hormonelle ubalansen. 

Håper du tuller når du sier de brukte ufør i seg selv som argument, og at de egentlig snakket om årsaken til at du er ufør? Det ER krevende med barn, så hvis du er ufør av grunner som gjør at det blir vanskelig å følge opp et barn, og ikke har en partner som kan ta ansvaret, så er det jo bra at legene tar det opp? For barnet sin skyld?

Du kan jo alltids gå privat, men om de forteller deg det du vil at de skal fortelle deg, vet jo ingen...

Anonymkode: a83b9...cfb

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bioteknologiloven er ganske klar her. Og legene må forholde seg til når det ikke er forsvarlig å aktivt bistå noen med å bli gravide. Det gjelder vekt, psykiske forhold, stabilitet i forholdet, sykdomsbilde, og mye mer. 

Anonymkode: 395b6...358

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke hørt, eller får ikke viljen din?

Anonymkode: bddc4...708

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om 4 leger stopper deg så er det en grunn til det. De kjenner grunnen til at du er ufør...

"Du er for feit til å få barn" høres ikke ut som noe noen ville ha sagt i en profesjonell setting. De ordla seg vel ganske annerledes?

Anonymkode: f0d33...fcf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå ned i vekt?

sist jeg sjekket, så kostet en runde med IVF privat rundt 80-100.000 kr. Har du økonomi til det?

Jobber mannen?

Anonymkode: b6752...c69

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 7.44):

Blir ikke hørt, eller får ikke viljen din?

Anonymkode: bddc4...708

Blir ikke hørt.. Jeg gikk med smerter i 6mnd før legene gadd å sjekke med lapraskopi, hvor dem ikke fant noe pcos eller endometriose, men at jeg hadde begynnende tarmslyng! 
Jeg har gått ned over 20kg, og i følge legene så må jeg veie 90kg for å få ivf, men den ENESTE gyn som faktisk hørte på meg med min hormonelle balanse og som ga meg medisiner for at kroppen min skulle fungere normalt var privat.

Edit: fuck å være anonym.

Endret av FrøkenNordby93
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 8.30):

Om 4 leger stopper deg så er det en grunn til det. De kjenner grunnen til at du er ufør...

"Du er for feit til å få barn" høres ikke ut som noe noen ville ha sagt i en profesjonell setting. De ordla seg vel ganske annerledes?

Anonymkode: f0d33...fcf

Nei, han gynekologen sa RETT ut at jeg var for feit.. Jeg har vært gjennom dps som har sagt jeg er fult oppgående til å ta vare på et barn, for jeg fikk det svart på hvitt til å smelle i bordet med.

Men jeg har en liten nerveskade i ene beinet som er grunnen til at jeg er ufør, og økonomien min er bra da jeg har lagt av penger til sparing siden jeg flyttet ut.

Endret av FrøkenNordby93
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenNordby93 skrev (2 minutter siden):

Nei, han gynekologen sa RETT ut at jeg var for feit.. Jeg har vært gjennom dps som har sagt jeg er fult oppgående til å ta vare på et barn. 

Men burde du, som er ufør fordi du ikke fungerer bra nok psykisk til å jobbe, få barn?

Anonymkode: db8d1...ad3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2025 den 6.42):

Du mener hjelp med å få barn? Det offentlige og de fleste private klinikker har BMI-grense, siden du nevner "feit". Fedme er risiko både for deg og foster, og er en like stor risikofaktor som å røyke. https://www.dagensmedisin.no/gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/254686

Fedme gir også redusert sannsynlighet for at behandlingen vil virke, og kan være årsaken til den hormonelle ubalansen. 

Håper du tuller når du sier de brukte ufør i seg selv som argument, og at de egentlig snakket om årsaken til at du er ufør? Det ER krevende med barn, så hvis du er ufør av grunner som gjør at det blir vanskelig å følge opp et barn, og ikke har en partner som kan ta ansvaret, så er det jo bra at legene tar det opp? For barnet sin skyld?

Du kan jo alltids gå privat, men om de forteller deg det du vil at de skal fortelle deg, vet jo ingen...

Anonymkode: a83b9...cfb

Jeg tuller ikke. Før jeg ble uføre så jobbet jeg jo, og når man har en hormonell ubalanse til tross for å gå ned 20kg, så må dem jo faktisk ta tak i det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men burde du, som er ufør fordi du ikke fungerer bra nok psykisk til å jobbe, få barn?

Anonymkode: db8d1...ad3

I papirene fra dps så har dem vurdert meg egnet til å få barn, jeg er ikke ufør pga psykiske grunner, men fordi jeg har en nerveskade som jeg har fått behandling for 4 ganger i året for å komme dit hen at jeg skal ha en hverdag hvor jeg klarer å jobbe litt vedsiden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...