Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Leste dette på en ivf gruppe (i Norge) og syns det høres helt sykt ut. Hun hadde 7 (mener jeg) blastoer på frys etter første egguttak. Hun ble gravid etter første innsett men tok abort etter at nipt-blodprøve i Strømstad viste at det var gutt. Nå er hun gravid igjen og skal ta blodprøve snart / evnt ny abort om det er gutt. Altså???? Får man lov til å fortsette å sette inn blastocyster offentlig når man frivillig velger å ta abort? Får ikke fastlegen beskjed / epikrise? 😳😳😳

Anonymkode: d32e3...1ea

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir direkte kvalm av å lese dette. Grusomt menneske og skulle ikke vært lov. Man skulle tatt i mot de barna man valgte å få uansett kjønn. Jeg har selv vært igjennom ivf og det er tøft nok bare det. Jeg har nå to sønner og en datter.  Jeg elsker dem himmelhøyt alle sammen, og brydde meg aldri om hvilket kjønn de var. Jeg var bare opptatt av om de var friske og hvem de kom til å bli som mennesker. 

Anonymkode: 4d9bb...b13

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid det er pga kjønn at man velger vekk, men de kan ha arvelige genfeil eller sykdommer som gutter er garantert å arve mens jenter kun blir bærende av. Jeg vet om noen som har mistet 2 sønner fordi de arvet en feil og ved de senere rundene med innsettelse så var kjønn et tema for å forhindre slike dødsfall i babytiden… Så moralen er; ikke døm om du ikke vet hele historien.

Anonymkode: 7941f...18e

• Liker 7
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke alltid det er pga kjønn at man velger vekk, men de kan ha arvelige genfeil eller sykdommer som gutter er garantert å arve mens jenter kun blir bærende av. Jeg vet om noen som har mistet 2 sønner fordi de arvet en feil og ved de senere rundene med innsettelse så var kjønn et tema for å forhindre slike dødsfall i babytiden… Så moralen er; ikke døm om du ikke vet hele historien.

Eh. Høres ikke ut som DET er saken her, etter beskrivelsen til trådstarter.

Da hadde nok i så fall hun i IVF-gruppen også skrevet litt om den medisinske begrunnelsen for abort. Ellers kan det jo veldig fort misforståes. Og man ønsker vel helst ikke misforståelser angående et såpass sensitivt emne?!

Anonymkode: 9fedc...27b

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var IKKE tilfelle. Det var pga de ønsket jente. Hun hadde ikke råd til å gjøre sånn gender selection ? på Kypros da det koster over 100 000. Ts

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis noen tar abort på grunn av feil kjønn så burde de fått stor bot og fengselsstraff. Ikke minst bli nektet å få barn. Blir sint av å høre om sånt. At noen skal være så sykelig opptatt av kjønn, at det må for eksempel være ei jente og hvis ikke det er jente så tar kvinnen abort frem til hun får jenta si? Ikke greit. Det må bli forbudt. 

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Grusomt menneske, skulle ikke fått lov til å få barn. 

Anonymkode: f01fe...ce4

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil nok se mer og mer av dette fremover dessverre. Stadig flere gravide tar NIPT test, det er flere ultralyder i svangerskapet, det er mer fokus på kjønn enn tidligere og ikke minst fri abort til uke 18. 

Anonymkode: 2f1d9...989

• Liker 6
Skrevet

Med mindre dette er pga arvelige sykdommer som er kjønnsbetinget, så er det helt forkastelig.

• Liker 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når mennesker prøver å leke gud. Og dette skjer kun i den vestlige verde! Kvalmt og galskap uten like! 

Anonymkode: c8eaa...05e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her! Helt enig med dere over. Syns det er helt sinnsykt. Men det jeg lurer på er jussen i det - er det faktisk lov? Kan ikke sykehuset si nei til innsett fordi man drar til offentlig sykehus for å ta frivillig medisinsk abort? Blir det ikke fanget opp noe sted? Er jo helt vilt hvis det er "lov" 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har åpenbart ikke peiling så da bør du klappe igjen. 

Hvis det er tilfelle at et kjønn har en arvelig genfeil så vil man under ivf-prosessen plukke ut det kjønnet som ikke har denne genfeilen allerede før innsett av embryo. Man løser det ikke med abort! 

Jeg håper hun her aldri blir gravid igjen. 

Anonymkode: 77f89...4b0

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så syk lesing, nesten så jeg tror det er trolling. Abort har jo alltid en fare for komplikasjoner med seg, i verste fall død, eller at man blir steril. I tillegg virker det som å designe et drømmebarn, og leke Gud med liv og død. Det burde jo være en lov mot å holde på slik, fra et etisk ståsted?

Anonymkode: 1136f...61e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt vittig om hun får den guttejenta, eller en jente som er så ulik henne at det aldri blir som hun har sett for seg. 

Det barnet jeg har mest til felles med er min yngste sønn. Jeg og jenta er så ulike. Nært forhold likevel mellom oss, men noen mødre og døtre krasjer veldig. Har en bekjent som bare krangler med sin datter, og sier at døtre er mareritt. 

Anonymkode: 8f437...2c6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tviler oppriktig på at det er «innafor» med mindre det er komplikasjoner, genetisk belastende sykdommer, etc. inne i bildet. Hvertfall om det er gjort via det offentlige, hvis ikke håper jeg inderlig at noen i helsevesenet rapporterer/gjør noe med det i fremtiden.

• Liker 3
Skrevet

Det er sånne folk som ødelegger for alle oss andre som har behov for å få testet embryoene våre. Ikke fordi vi er opptatte av kjønn, men fordi det er noe galt med dem som gjør at vi må igjennom utallige spontanaborter. 

Hva skal hun gjøre dersom alle 7 blastoene er gutter da? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en kollega med akkurat det problemet, og de fikk støtte til kjønnsselektert IVF - så de fikk bare satt inn jente-embryo. Så det er fullt mulig så lenge det er MEDISINSK begrunnet.

(Der var det en genfeil som gjorde at guttefostre aldri ville kunne bæres til termin, og moren hadde mistet en sønn i magen  allerede, det var slik det ble oppdaget.)

Anonymkode: e780b...188

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår oppriktig ikke hvorfor folk reagerer så sterkt på dette jeg da. Personlig hadde jeg ikke brydd meg om hvilket kjønn jeg fikk, men jeg synes ikke man er et grusomt menneske om man kun ønsker seg det ene eller andre kjønnet. En abort er en abort liksom, årsaken til den spiller jo ingen rolle. Folk må få gjøre akkurat som de selv ønsker med sine kropper tenker jeg. Det spiller da virkelig ingen rolle for oss andre mennesker hva andre velger å bruke tid og penger på. 

Anonymkode: 110f2...8b5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke late som at det er en jente da? Starter de tidlig nok så tror ingen den er hva som helst. Er jo mange som tror de er det motsatte kjønn.

Anonymkode: 9de0c...d30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår oppriktig ikke hvorfor folk reagerer så sterkt på dette jeg da. Personlig hadde jeg ikke brydd meg om hvilket kjønn jeg fikk, men jeg synes ikke man er et grusomt menneske om man kun ønsker seg det ene eller andre kjønnet. En abort er en abort liksom, årsaken til den spiller jo ingen rolle. Folk må få gjøre akkurat som de selv ønsker med sine kropper tenker jeg. Det spiller da virkelig ingen rolle for oss andre mennesker hva andre velger å bruke tid og penger på. 

Anonymkode: 110f2...8b5

Det folk reagerer på er at hun får hjelp av det offentlige helsevesenet til å bli gravid. 

Enig med deg at folk kan velge abort uten at de trenger å ha en grunn til det, men det at skattepenger brukes til å hjelpe noen bli gravid, og at hun ta opp behandlingsplassen til noen andre som kanskje også hadde trengt hjelp med å bli gravid, bare for å så avslutte svangerskapet frivillig er rett å slett irritere! 

Anonymkode: 9a6de...88f

• Liker 5
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...