Gå til innhold

Samboer som vil hjelpe familie med å gå tur med hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid, og har en samboer som mener han må hjelpe familie som har en hund som krever mye tur. Det går da gjerne med mye tid på dette siden han kommer hjem sent, eller blir borte hele kvelden fordi han må kjøre frem og tilbake osv siden de bor på andre siden av byen. Dette vil jo bli vanskelig når vi får barn.

Hvor mye er det akseptabelt at far til barnet er borte for å hjelpe familie å gå tur med hund? Han mener at han kan gå mer tur igjen når barnet er 3 år, er dette rimelig av han? 

Anonymkode: 1f63b...fb4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må dere finne ut av sammen. Dere må bli enige om hvor mye frihet hver av dere har og hvordan dere prioriterer tiden deres. Det virker som du ønsker støtte på et forum for å ha ammunisjon når du tar det opp med ham igjen.

Anonymkode: 35080...ca5

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må dere finne ut av sammen. Dere må bli enige om hvor mye frihet hver av dere har og hvordan dere prioriterer tiden deres. Det virker som du ønsker støtte på et forum for å ha ammunisjon når du tar det opp med ham igjen.

Anonymkode: 35080...ca5

Er du samboeren min? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er gravid, og har en samboer som mener han må hjelpe familie som har en hund som krever mye tur. Det går da gjerne med mye tid på dette siden han kommer hjem sent, eller blir borte hele kvelden fordi han må kjøre frem og tilbake osv siden de bor på andre siden av byen. Dette vil jo bli vanskelig når vi får barn.

Hvor mye er det akseptabelt at far til barnet er borte for å hjelpe familie å gå tur med hund? Han mener at han kan gå mer tur igjen når barnet er 3 år, er dette rimelig av han? 

Det vil komme et tidspunkt hvor du også ønsker å bruke tid på noe som ikke umiddelbart gir mening for ham. Vær raus og motta raushet tilbake.

• Liker 23
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo få frem at dere skal ha like mye egentid. Hvis han er på tur med hund 4 timer i uka, så skal du ha 4 timer fri en annen dag hvor han passer ungen. 

Anonymkode: 78d77...92a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen svar du har fått 😂 Hadde ikke syns det var greit - for ei merkelig prioritering av han 

Anonymkode: bf711...5eb

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar begge (hver våre dager) en times kveldstur (gå, løpe, ski, sykkel), og for meg ville det ikke endret noe om han hadde med andres hund på turen. Så vår praksis er, og har vært, ca annenhver dag.

Anonymkode: 457c2...c2c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er du, ts, som setter parametrene for hva som - for deg - er greit i ditt forhold. Noen forhold kan være monogame, andre ikke. Noen involverer barn, andre ikke. Noen ønsker særbo, andre å sambo. Noen synes det er helt kurant å ta mesteparten av husarbeid eller omsorg for barn, enten fordi de liker det eller fordi partner tilbyr dem andre goder i bytte.

Du har valgt han. Han er som han velger å være. Om det er «rimelig» eller ei? Du har valgt han. Du har erklært at det er rimelig å oppføre seg som han gjør.

Synes du ikke det er rimelig lengre? Har han endret adferd? Eller løy du om at du synes det var rimelig for å få etablert forholdet? Ok. Det er helt greie synspunkt. Du kan be han endre adferd. Nekter han kan du enten akseptere det eller avslutte forholdet. 

Anonymkode: d1194...d90

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han kan ta med ungen? Ikke når den er helt nyfødt, men litt senere

Anonymkode: 28cae...a99

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tid pr. uke planlegger samboer å bruke på denne hunden (inkl. reise til/fra)? Hvor mange ganger i uken mener han at han skal lufte den hunden?

Anonymkode: 628b7...fe1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye tid pr. uke planlegger samboer å bruke på denne hunden (inkl. reise til/fra)? Hvor mange ganger i uken mener han at han skal lufte den hunden?

Og hva er planen hans når barnet er 3 år?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil jo tro at dette er noe han trives med, og det kan godt hende han liker hunder. Så kanskje det er et kompromiss, han skjønner at det blir uaktuellt for deg å ha hund i hus, så da kompenserer han med å gå tur med noen andres hund.

Gjør han noe annet enn å gå tur med hunden, er det andre hobbyer involvert?

Selv så mener jeg det må være innenfor å gå en daglig tur, for hadde det vært det samme om han gikk på treningssenter og brukte et par timer der, eller om han likte å fiske, hadde du mislikt det like sterkt?

Jeg tror at det å gå en daglig tur må la seg kombinere med det å ha familie. Du skal være glad for at du ikke er sammen med en som jobber turnus, er nordsjøarbeider eller sjømann. Men disse familiene får det også til å gå rundt, selv om de er ute av huset opptil halve året tilsammen.

Anonymkode: a1e60...26f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hva er planen hans når barnet er 3 år?

Han mener at hvis det familiemedlemmet som pleier å gå tur med hunden har falt og slått seg feks, så må han stille opp og gå tur flere ganger ukentlig. Ellers har det vært kanskje 5-6 ganger i måneden. Aner ikke planen når barnet er 3 år men antar at det blir et par ganger i uka da også særlig siden de som eier har dårlig helse. Burde aldri ha skaffet seg denne hunden, og plassert ansvaret over på andre slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil jo tro at dette er noe han trives med, og det kan godt hende han liker hunder. Så kanskje det er et kompromiss, han skjønner at det blir uaktuellt for deg å ha hund i hus, så da kompenserer han med å gå tur med noen andres hund.

Gjør han noe annet enn å gå tur med hunden, er det andre hobbyer involvert?

Selv så mener jeg det må være innenfor å gå en daglig tur, for hadde det vært det samme om han gikk på treningssenter og brukte et par timer der, eller om han likte å fiske, hadde du mislikt det like sterkt?

Jeg tror at det å gå en daglig tur må la seg kombinere med det å ha familie. Du skal være glad for at du ikke er sammen med en som jobber turnus, er nordsjøarbeider eller sjømann. Men disse familiene får det også til å gå rundt, selv om de er ute av huset opptil halve året tilsammen.

Daglig tur går jo ikke overhodet med barn, han vil da være hjemme kl 18:30 hver dag!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så han planlegger en slags permisjon på ca tre år fra hundegåing??

Merkelig prioritering som ville fått meg til å spørre helt andre type spørsmål, dessverre. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Så han planlegger en slags permisjon på ca tre år fra hundegåing??

Merkelig prioritering som ville fått meg til å spørre helt andre type spørsmål, dessverre. 

Skjønner ikke helt hva du mener?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han mener at hvis det familiemedlemmet som pleier å gå tur med hunden har falt og slått seg feks, så må han stille opp og gå tur flere ganger ukentlig. Ellers har det vært kanskje 5-6 ganger i måneden. Aner ikke planen når barnet er 3 år men antar at det blir et par ganger i uka da også særlig siden de som eier har dårlig helse. Burde aldri ha skaffet seg denne hunden, og plassert ansvaret over på andre slik. 

En tur er på ca 30-45 min og kjøreturen ca en halvtime hver vei. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En tur er på ca 30-45 min og kjøreturen ca en halvtime hver vei. 

Jeg underdriver forresten tidsestimatet, for det går alltid med ekstra tid til småprat med familien og diverse trafikale forsinkelser.. eller at han finner på å gå en litt ekstra lang tur, så opptil 2 timer og 30 min da.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er sikker på at han faktisk går tur med en hund??? 

Anonymkode: e6550...2fc

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Daglig tur går jo ikke overhodet med barn, han vil da være hjemme kl 18:30 hver dag!

Alle setter sine egne grenser for hva de godtar, men det er vel mange i dette landet som pendler et stykke, og aldri er hjemme før 18:30. For ikke å snakke om de som er aktiv innen en sport og har 3-4 treninger hver uke, og kamper/løp i tillegg.

Har selv vært den som kom hjem klokken 18 hver dag, men kona ville allikevel at jeg skulle gå en tur med hunden på kvelden, noe jeg likte, men ikke hun.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...