Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordommer er forestillinger om at folk som tilhører en gruppe har bestemte egenskaper, selv om man ikke kjenner dem. Det er ikke det samme som at man synes et yrke er unødvendig eller lignende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har jobbet som renholder i snart 15 år... så mye fordommer som i dette yrket har jeg ikke møtt før. Man blir sett ned på, snakket ned osv.

Anonymkode: 3e88a...a20

Jeg har en veldig god tone med og setter pris på renholderne på jobb. Skulle bare ønske de kunne fått gode samarbeidspartnere. Nå ansetter de nye som virkelig ikke kan å vaske, og det går hardt utover dem som ønsker å gjøre en god jobb.

• Hjerte 1
Skrevet

Absolutt ingen fordommer mot et yrke, men jeg har som noen andre her et stort problem med de som drar kortet f.eks at jeg er advokat og annet  når de skal ha fordeler for noe. Det har jeg særdeles lite respekt for og de får ikke fortere saksbehandling av den grunn. Samme behandling for alle. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Riktig. 

Anonymkode: 7bae2...52a

og du spiser ikke produkter fra Gilde for eksempel, ikke ferdigpizza, ikke burgerking, mcdonalds eller restaurantmat, ikke egg, ikke kylling, osv osv osv? ikke pølser, poteter, grønnsaker, frukt, bla bla bla.. 

Anonymkode: 5ae71...5e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har jobbet som renholder i snart 15 år... så mye fordommer som i dette yrket har jeg ikke møtt før. Man blir sett ned på, snakket ned osv.

Ja, helt enig! Blir bare verre og verre. Og ikke minst folk som tror de kan gjøre jobben bedre en renholder selv. "Bare bruk nok vann så blir det rent" . 

Anonymkode: 9408f...d9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever ikke selv å ha en negativ holdning/fordom mot et spesielt yrke i sin helhet. Men.. 

Men´et er at jeg føler noen ansatte i yrker kan bli preget av jobben sin. F.eks nav-ansatte og barneverns-ansatte kan bli preget av årevis med håpløse caser og motvilje fra klientene, slik at de selv blir en dårlig og utålmodig yrkesutøver. At profesjonaliteten deres tappes etter tiår innen yrke. 

Leger kan bli preget av å føle seg som Gud og forventer samme respekt som på sykehuset, ellers i livet også.
Noen advokater blir så vant til å vende på lovverket at de tror etterhvert at de lager lovene selv. 
Influensere tror etterhvert at de virkelig ér spesielle mennesker og det er årsak for oppmerksomheten. 
Bønder har store variasjoner innen lønn og de lavtlønnede blir logisk lei av det, mens lønnskampen preger dem til å tenke at iom de lager mat, er de det ene alene og aller viktigste yrket i verden. 
Osv...

Anonymkode: 733a8...1fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Influencere er vel den eneste meningsløse yrkesgruppen jeg kommer på. Vi drukner i reklame, overforbruk, fast fashion og annet ræl og alikevel sitter det folk som har som "jobb" å dytte et enormt forbruk ned halsen på folk. 

Anonymkode: 0b278...53a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Opplevde mye fordommer da jeg jobbet som lastebilsjåfør i alle fall. Og det var faktisk mye av grunnen til at jeg begynte å studere igjen. Opplevde at folk bare som default anså meg som en som ikke var særlig skoleflink f.eks.  

Trivdes egentlig veldig godt med jobben og digget fysisk arbeid, men hatet at folk gikk ut fra at jeg ikke var smart nok til å gjøre noe "mer" ut av livet. Er nå ferdig med fjerdeåret på siviløkonom og har 90 % A.  Mest for å bevise at jeg er smart og får det til. Ikke så mye fordi jeg faktisk ønsker å jobbe med noe annet.... 

Ja, antaglig et veivalg jeg kommer til å angere på.... jeg vet det...  Så kanskje jeg ikke er så smart likevel.. 😅

Anonymkode: 8e99a...de5

Utdanning er aldri feil! Jeg har 2 utdannelser, en håndverkerutdannelse og en universitetsutdannelse. Jobber ikke i noen av yrkene, men er utrolig glad for hva de har tilført livet mitt av både kompetanse og dannelse. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor visste jeg at nav-ansatte kom til å bli nevnt her?🤔😅

Anonymkode: 61a20...0ac

De er jo innkompetente alle sammen. Nå har jeg heldigvis bare vært innom det systemet en gang, men det jeg fikk ut av det var totalt ubrukelig. Var vikar på lager mens jeg lette etter relevante jobber under finnanskrisen når jeg nettopp var ferdig utdannet. Så tørket vikaroppdragene opp og jeg gikk til NAV. Jeg visste at de hadde truck kurs og at jeg ville få flere vikaroppdrag på lager om jeg hadde truck lappen så jeg ba om å få et slik kurs. Det ville de ikke gi meg, og i stedenfor sendte de meg på et helt ubrukelig jobbsøkerkurs som vel er standard løsningen deres. Heldigvis fikk jeg treff på en relevant ingeniørstilling halvveis ut i den barnahagen av et "kurs", og det hadde ingen ting som helst med kurset å gjøre.

Anonymkode: cde00...f42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

og du spiser ikke produkter fra Gilde for eksempel, ikke ferdigpizza, ikke burgerking, mcdonalds eller restaurantmat, ikke egg, ikke kylling, osv osv osv? ikke pølser, poteter, grønnsaker, frukt, bla bla bla.. 

Anonymkode: 5ae71...5e9

Av det du nevner spiser jeg kun egg. Og avokado, men den finnes jo ikke på norsk uansett.

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Du veit at sykepleier er en høyere utdannelse? Man blir ikke sykepleier av å gå på helse og sosial på vgs, da blir man evt. hjelpepleier/helsefagarbeider.

(ikke sykepleier selv, nei)

Men nå snakker vi om fordommer, ikke faktabaserte inntrykk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bønder. Miljøsvin som karrer til seg subsidier med begge henda

Anonymkode: 8af59...975

Mener du virkelig det? Du vet virkelig ikke hvordan det yrket er. Mange, mange arbeidstimer pr uke. Utrolig viktig jobb! Karre til seg? *rister på hodet* 

Anonymkode: 8ac75...554

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har da ikke klagd på noe som helst.

Jeg blandet deg med en annen anonym bruker. Beklager det.

AnonymBruker
Skrevet

Vektere. «Jeg ville bli politi, men kom ikke inn på politihøyskolen». 

Anonymkode: c440f...fd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bønder som utgir seg for å være de fremste naturforkjempere, men som i realiteten er de største miljøsynderene med en god margin.

De klager på at landet "gror igjen". Newsflash: dette er "naturen", dyrket mark er ikke natur det er nesten på nivå med en asfaltert parkeringsplass.

De bruker store mengder sprøytemiddler og andre kjemikalier som renner ut i elver som så forurenser vann og sjø.

De bruker store mengder diesel til dyrking av mark.

De har ofte mye forsøpling av gamle maskiner og utstyr på gården som bare står å rotner bort.

De tjener store penger på å fore opp ville dyr som de så selger "jakt" på, som i praksis er som å skyte sild i tønne da dyra jo kommer til foringsstedet selvsagt.

• Liker 1
Gjest Linneah2013
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags mat gir de meg? Tviler på at jeg spiser noe som helst som kommer ra en norsk bonde.

Frukt, grønnsaker, melk, kjøtt, korn..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For en idiot du er. 

Anonymkode: 13b00...dc8

Kyss kyss 😘 

Anonymkode: ecf29...e51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har i mine 10 år opplevd et fåtall av ganger det å bli snakket ned til. Har vært ansatt 6 forskjellige steder, hadde 3 vikariat de første årene for å fylle opp. 

Anonymkode: 2934b...1f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De er jo innkompetente alle sammen. Nå har jeg heldigvis bare vært innom det systemet en gang, men det jeg fikk ut av det var totalt ubrukelig. Var vikar på lager mens jeg lette etter relevante jobber under finnanskrisen når jeg nettopp var ferdig utdannet. Så tørket vikaroppdragene opp og jeg gikk til NAV. Jeg visste at de hadde truck kurs og at jeg ville få flere vikaroppdrag på lager om jeg hadde truck lappen så jeg ba om å få et slik kurs. Det ville de ikke gi meg, og i stedenfor sendte de meg på et helt ubrukelig jobbsøkerkurs som vel er standard løsningen deres. Heldigvis fikk jeg treff på en relevant ingeniørstilling halvveis ut i den barnahagen av et "kurs", og det hadde ingen ting som helst med kurset å gjøre.

Wow, så du rakk å møte på 20 000+ Nav-ansatte på så kort tid? Imponerende!

Anonymkode: 822d9...c67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En fordom er en forutinntatt mening som ikke bygger på kunnskap. Jeg har minimalt kunnskap eller kjennskap til nav-ansatte, men hver gang jeg møter en, så ser de ut til å være sure, røykende og sykemeldte. 

Ulempen med å skrive her inne, selv på skråblikk og generaliseringer, er naturligvis at noen tar det personlig og føler behov for å forvare seg og gå til personangrep (les:du), og da blir jo ikke tråden så veldig interessant. 

Men om vi skal være personlige så må jeg si at du passer perfekt inn i den fordommen jeg har om hvordan nav-ansatte er. 

Anonymkode: d3e3c...12b

Men du hevder jo at dette er observasjoner i møte med denne gruppen, altså er det ikke en fordom, det er dine observasjoner og din kunnskap om denne gruppen. Du sier alle du har møtt har en av egneskapene nedenfor.

"De nav-ansatte jeg har møtt er enten sosionomer som skal forandre verden eller bitre, biske folk som aldri smiler. De er ofte sykemeldt og alle røyker. De er som hovedregel ikke hyggelige." 

Nei jeg tar det ikke personlig, mitt eneste møte med NAV er når jeg skal fornye sjøfartsboken min, og da opplever jeg dem som hygglige og vennlige. Så det stemmer ikke alltid med mine fordommer om byråkrater generellt.

Anonymkode: 1a9af...e0a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...