Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke fordommer mot noen yrker, som jeg kan komme på. De fleste yrker er viktige på en eller annen måte, for å få Norge A/S til å gå rundt. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om jeg ville kalle det direkte en fordom, men BUA kanskje. Ser ikke helt hvilken nytte de har for samfunnet. Da kan de like så godt ta en høyere utdanning som gir bedre lønn.

Anonymkode: bd039...8c0

Vet du ikke hva BUA er?

https://www.bua.no/om-oss

Anonymkode: bd62a...709

• Nyttig 1
Skrevet

Politikere. Nesten ingen av dem har en ordentlig utdannelse heller. 

Anonymkode: 9d810...608

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har kun fordommer mot de som ikke har et yrke fordi de ikke gidder å jobbe. Jeg hater at skattepengene mine går til å brødfø deg!

Anonymkode: f8b2f...0e3

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har fordommer mot nav-ansatte. De nav-ansatte jeg har møtt er enten sosionomer som skal forandre verden eller bitre, biske folk som aldri smiler (sannsynligvis gruppe 1 som har innsett realiteten). De er ofte sykemeldt og alle røyker. De er som hovedregel ikke hyggelige. 

Hvilke yrkesgrupper har du fordommer mot, og hva er de? 

Anonymkode: d3e3c...12b

Dette var ikke dine fordommer, dette er faktisk dine meninger, observasjoner eller kanskje representerer hvilken yrkesgruppe du hater.

Så når du starter en tråd så bør du ordlegge deg riktig.  Og siden du er først ut så setter du også føringer for hvordan andre svarer, og alt blir bare feil. 

Hvis dette skulle vært fordommer så hadde du skrevet hva du trodde om denne yrkesgruppen basert på forhåndsbestemte oppfatninger. Mens du baserer det på dine observasjoner og erfaringer, og siden du sikkert har veldig mange møter med dem så har du sikkert litt erfaring å bygge på (Det siste var et eksempel på hvor jeg er forutintatt, sikkert på grunn av mine fordommer av folk som skriver slik du gjør) 

Anonymkode: 1a9af...e0a

• Liker 4
Skrevet

Bønder. Miljøsvin som karrer til seg subsidier med begge henda

Anonymkode: 8af59...975

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bønder. Miljøsvin som karrer til seg subsidier med begge henda

Anonymkode: 8af59...975

Samtidig som de gir deg mat på bordet..uffa

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

yrke og yrke men disse eldre damene som jobber på NMS gjenbruk har jeg litt fordommer mot ettersom de er fryktelig ukonsekvent med prissettingen og i stor grad setter helt urealistiske priser på søppel mens det som er noe å ha gjerne omtrent gies bort og ofte om man ser litt rundt finner man samme vare uliek steder i butikken til ulik pris 🤪 det er nesten godt gjort at det er slik i omtrent alle NMS Gjenbruk jeg har vært innom (og jeg elsker gjenbruk så jeg er innom overalt jeg kan) 

Anonymkode: 5ae71...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette var ikke dine fordommer, dette er faktisk dine meninger, observasjoner eller kanskje representerer hvilken yrkesgruppe du hater.

Så når du starter en tråd så bør du ordlegge deg riktig.  Og siden du er først ut så setter du også føringer for hvordan andre svarer, og alt blir bare feil. 

Hvis dette skulle vært fordommer så hadde du skrevet hva du trodde om denne yrkesgruppen basert på forhåndsbestemte oppfatninger. Mens du baserer det på dine observasjoner og erfaringer, og siden du sikkert har veldig mange møter med dem så har du sikkert litt erfaring å bygge på (Det siste var et eksempel på hvor jeg er forutintatt, sikkert på grunn av mine fordommer av folk som skriver slik du gjør) 

Anonymkode: 1a9af...e0a

En fordom er en forutinntatt mening som ikke bygger på kunnskap. Jeg har minimalt kunnskap eller kjennskap til nav-ansatte, men hver gang jeg møter en, så ser de ut til å være sure, røykende og sykemeldte. 

Ulempen med å skrive her inne, selv på skråblikk og generaliseringer, er naturligvis at noen tar det personlig og føler behov for å forvare seg og gå til personangrep (les:du), og da blir jo ikke tråden så veldig interessant. 

Men om vi skal være personlige så må jeg si at du passer perfekt inn i den fordommen jeg har om hvordan nav-ansatte er. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har fordommer mot nav-ansatte. De nav-ansatte jeg har møtt er enten sosionomer som skal forandre verden eller bitre, biske folk som aldri smiler (sannsynligvis gruppe 1 som har innsett realiteten). De er ofte sykemeldt og alle røyker. De er som hovedregel ikke hyggelige. 

Hvilke yrkesgrupper har du fordommer mot, og hva er de? 

Jeg kjenner to som jobber i NAV og makan til trivelige og positive folk skal man lete lenge etter. Men nå kjenner jeg de bare på privaten, og ikke hatt med dem å gjøre når de er på jobb.

Tror ikke jeg har noen sterke fordommer mot noen. Alle gjør en nyttig jobb på sitt nivå og med de ressursene og evnene de har, enten de kjører søppelbilen, steker burgere eller er hjernekirurger. 

Anonymkode: a2e13...b7f

• Liker 6
Skrevet

Sykepleiere. Da jeg gikk på VGS på nittitallet var det bare de aller dummeste som havnet på helse og sosial, fordi de hadde for dårlige karakterer til å komme inn på allmennfag.

Anonymkode: 7bae2...52a

• Nyttig 2
Skrevet
Linneah2013 skrev (1 time siden):

Samtidig som de gir deg mat på bordet..uffa

Hva slags mat gir de meg? Tviler på at jeg spiser noe som helst som kommer ra en norsk bonde.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags mat gir de meg? Tviler på at jeg spiser noe som helst som kommer ra en norsk bonde.

Da er det er vel ikke bonden som er probleme ti så fall men deg som ikke velger mer bevisst i fht det du spiser og så drikker du vel ikke melk eller spiser meieriprodukter, ikke brød osv? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Maten du spiser er mer miljøvennlig produsert og transportert og med færre subsidier enn maten fra norske bønder? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det er vel ikke bonden som er probleme ti så fall men deg som ikke velger mer bevisst i fht det du spiser og så drikker du vel ikke melk eller spiser meieriprodukter, ikke brød osv? 

Riktig. 

Snok1 skrev (2 minutter siden):

Maten du spiser er mer miljøvennlig produsert og transportert og med færre subsidier enn maten fra norske bønder? 

Det har jeg vel ikke sagt noe om?

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Må innrømme at jeg har fordommer mot mannlige etnisk norske taxisjåfører under 50. Samtlige sånne jeg vet om er veldig sære. Virkelig rare.

De eldre norske sjåførene er ok, og vanlige mennesker, det samme med utenlandske, men som sagt, de mannlige er kjemperare.

Anonymkode: c4f71...871

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Riktig. 

Det har jeg vel ikke sagt noe om?

Du klagde over at norske bønder er subsidiegriske og lite miljøvennlige.

Jeg er nysgjerrig på hvordan du finner annen mat som er produsert med mindre subsidier og lavere miljøavtrykk.

Fortrinnsvis mat som er sunn og velsmakende.

Jeg er opptatt av sunn og god mat med lavt miljø- og klimaavtrykk, og er derfor nysgjerrig på hvilke valg du gjør i matbutikken.

På forhånd takk for svar.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (13 minutter siden):

Du klagde over at norske bønder er subsidiegriske og lite miljøvennlige.

Jeg er nysgjerrig på hvordan du finner annen mat som er produsert med mindre subsidier og lavere miljøavtrykk.

Fortrinnsvis mat som er sunn og velsmakende.

Jeg er opptatt av sunn og god mat med lavt miljø- og klimaavtrykk, og er derfor nysgjerrig på hvilke valg du gjør i matbutikken.

På forhånd takk for svar.

Jeg har da ikke klagd på noe som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet du ikke hva BUA er?

https://www.bua.no/om-oss

Anonymkode: bd62a...709

Jeg tipper vedkommende mente barne- og ungdomsarbeidere. Det er nok en kjent forkortelse kun for oss som jobber med oppvekst. Oppsiktsvekkende påstander fra vedkommende uansett. 

Anonymkode: a9e14...592

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepleiere. Da jeg gikk på VGS på nittitallet var det bare de aller dummeste som havnet på helse og sosial, fordi de hadde for dårlige karakterer til å komme inn på allmennfag.

Du veit at sykepleier er en høyere utdannelse? Man blir ikke sykepleier av å gå på helse og sosial på vgs, da blir man evt. hjelpepleier/helsefagarbeider.

(ikke sykepleier selv, nei)

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...