Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Nå har du modifisert deg til at dette er noe du ønsker. 

Flott, du er en person som ønsker det du beskriver. Vi er alle ulike, og samtidig like. Fint at du deler hva som er viktig for deg.

PS. I hvilken grad dine ønsker er arv, eller miljø det er sikkert spennende Som teoretisk spekulativ diskusjon, så holder at du forteller hva du ønsker. Det at du tror at dine ønsker beror på en spesiell genetisk kode, er kun spekulasjoner. 

Det er først og fremst ikke et personlig ønske. Det er rimelig opplest og vedtatt gjennom forskning på kjønn. Trygghet er det primære. Uavhengig hvor i verden man bor. I tillegg har man svogerforskning gjennom  kvinnelige bekjente jeg kjenner såpass godt at det er naturlig å snakke om dette. Men regner med det har lite for seg å diskutere dette. Du er sannsynligvis en av dem som mener kvinner og menn er akkurat like, bortsett fra noe få fysiske forskjeller. Ellers er det kun miljø og sosiale normer som former oss som menneske. 

Anonymkode: f74b2...e26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men, og jeg antar at du og jeg er ca like feministiske og like glad i ektemannens våre (og andre gode menn i livene våre), jeg tenker at de fleste fornuftige voksne ikke verken må ledes eller settes grenser for, rett og slett fordi at vi lærer oss både selvledelse og selvkontroll gjennom oppveksten og ungdomstiden vår?

Jeg hadde ikke respektert mannen min om jeg måte lede ham og sette grenser for ham, og jeg vet at han tenker det samme om meg.

Gode, likeverdige forhold består av to autonome, likestilte parter som møtes i øyenhøyde. Enig?

Anonymkode: a3ed9...ac3

Riktig. Sunne mennesker har øynene oppe for om de trår over andres grenser. De er interessert i den andres ønsker, drømmer, behov. De trenger ikke å settes grenser for hele tiden, fordi de lurer, lytter, er empatiske og viser hensyn på forhånd. Man må ikke sette grenser for dem hele tiden og hevde seg fordi de er blinde. De synes ikke andre menneskers behov kveler deres egne behov, med mindre de er urimelige. Noen grenser og hensyn må alle snakke om, men man skal virkelig ikke måtte be folk om å ikke overkjøre en eller såre en på åpenbare måter.

Anonymkode: f0b5b...28c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gidder ikke spille et spill. Og jeg har ikke tenkt å ofre min integritet for "strategi" i relasjoner. Det er mine tanker. Hver gang jeg opplever å måtte være pedagogisk eller strategisk i nære relasjoner, med mindre det er overfor yngre søsken, så blir jeg nedlatende overfor dem og føler meg falsk. Jeg gjør ikke ting for "effekt". "Strategi" skaper avstand. Hvis jeg vil ha avstand, så forblir jeg heller alene.

• Liker 1
Skrevet

Ts du har vært desperat etter oppmerksomhet. Tenk å kaste bort så mange år på det. Stay happy and singel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er først og fremst ikke et personlig ønske. Det er rimelig opplest og vedtatt gjennom forskning på kjønn. Trygghet er det primære. Uavhengig hvor i verden man bor. I tillegg har man svogerforskning gjennom  kvinnelige bekjente jeg kjenner såpass godt at det er naturlig å snakke om dette. Men regner med det har lite for seg å diskutere dette. Du er sannsynligvis en av dem som mener kvinner og menn er akkurat like, bortsett fra noe få fysiske forskjeller. Ellers er det kun miljø og sosiale normer som former oss som menneske. 

Anonymkode: f74b2...e26

Dem som tror at det er vitenskaplig avklart at kvinner søker menn som skal gi dem trygghet og at det skyldes genetikk, er dem som har manglende kunnskap om menneskelig biologi. Som gjerne er glade i sirkulærbevis og annen pseudovitenskap. 

Så det du skrev er ikke hva du opplever at du ønsker, men du mener at du har et fasit, som tilsier at kvinner søker trygghet og at det gjør at dem søker men som skal lede dem. 

Ok, men tilbake til oldtiden. Til forskjell fra dine spekulasjoner, så er det en nok så stor enighet om at vi var nomadiserende jeger/slankere i hoveddelen av tiden der vi be utviklet som mennesker. Levde i 3-5 familiegrupper som levde tett sammen. Akkurat hvordan disse gruppene levde er selvfølgelig meget usikkert. Forestillingen om at jakt var et mannlig domene, har for eksempel blitt kraftig utfordret av arkeologiske fynn (jaktredskaper i kvinne graver, lik hyppighet av skader relatert til storviltjakt på kvinneskjelett som mannlige skjellet som to eksempler) de siste årene. 

Din første post var som å høre en eller annen typisk manosfære influenser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...