Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her, om barn i ferien: Tenker dere at en 10-åring klarer seg hjemme alene en arbeidsdag? Krangler litt med min 10-åring her. Jeg mener vi bør organisere besøk av en venn, evt ha en barnevakt iallefall deler av dagen. Han selv mener det er greit å være alene hjemme hele dagen og evt selv ta kontakt med en venn spontant. Jeg kan komme hjem ca kl 15 og er selvfølgelig tilgjengelig på telefon. En nabo kan kontaktes om det er noe.

Anonymkode: 1ab55...b27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært 0 problem her. Her så var det ofte de var. Spesielt hvis vi drev i slåtton

Anonymkode: c13e0...0c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh ja, det er veldig ok og helt normalt at de klarer seg en arbeidsdag hjemme når de ikke har SFO lenger. La for guds skyld ungen få prøve seg på det. Han kan vel ringe venner selv og ordne? 

Anonymkode: 53e27...bec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her er åtteåringen min hjemme hele dagen. Hun har mobil og styrer dagen sin selv. Koser seg med besøk, drar på besøk eller sitter inne. Lager seg havregryn, nudler og brødskiver når hun er sulten.

En 10 åring burde virkelig klare seg hjemme en hel dag 🙄

Anonymkode: 103e0...996

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er opp til barnet selv. Min er 8 og kunne fint fått lov hvis han ville det. 

Anonymkode: 6c712...f99

Skrevet

Her var hun det fra hun var 8. Etter eget ønske. Organiserte vennebesøk osv selv.

AnonymBruker
Skrevet

10 år, da begynner han i 5.klasse etter sommeren? Han bør da klare å være alene en arbeidsdag, og særlig når han krangler på at han vil klare det. Hva er du redd for?

Anonymkode: 3c4f8...84d

Skrevet

Du kjenner barnet ditt, det gjør ikke vi. Det var null problem med mine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet usikker jeg også, men her har vi gått for at 10-åringen (dette er sommeren mellom 4. og 5. klasse), ikke får være hjemme alene. Har hengt det litt på knaggen «barnet kunne vært på SFO» (det er jo SFO helt frem til de begynner i 5. klasse hvis man ønsker) og tenkt at det en indikasjon på at det er akkurat litt tidlig.

Når det er sagt så tror jeg barnet hadde _klart_ det, men 10 år er fortsatt ungt og det tenkes litt for lite konsekvenser opplever jeg.

Her lar vi heller ikke 6.klassingen (11 år, blir 12 i år) være hjemme alene, men det er jo litt fordi vi uansett ordner noe for 10-åringen. Og fordi jeg ser for meg at de kan ende opp med å være veldig late i løpet av dagen og sure og grinete når vi kommer hjem fra jobb. Ringe meg mye på jobb fordi de er uenige om noe osv.

Så skal det sies at vi har mye familie rundt oss, så det er ikke vanskelig å finne et sted barna kan være, som igjen er fint (at de får tid med familiemedlemmer, altså), det spiller jo inn det også.

Så det går sikkert fint med en 10-åring hjemme alene en dag, men noe i meg sier at det akkurat litt for tidlig og jeg har fortsatt ikke valgt det.

Anonymkode: ee3fb...f47

AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke være noe problem. Når de er for gamle for SFO, så er det meningen at de skal ha lært å være alene hjemme mens foreldre er på jobb. De fleste klarer det før.

Anonymkode: 2f82d...45c

AnonymBruker
Skrevet

Null problem å la de være alene så lenge du er tilgjengelig på telefonen. Her har vi begynt at de kommer alene hjem når de selv ikke gidder SFO mer (som regel i løpet av 2 klasse). 

Anonymkode: 1a324...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Herregud ja , jeg tror begge mine klarte det når de var ca 8. Ikke i ukesvis , for det blir mye skjerm , men noen dager innimellom ja . 

Anonymkode: df389...07c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Han er vant til å være alene hjemme litt altså, men ikke en hel dag, men fint å høre hva andre tenker. Det blir helt sikkert en del skjerm, men det er bare snakk om 1-2 dager i løpet av ferien, så det er ingen krise (og han er såpass aktiv at han som oftest stikker ut på trampoline litt innimellom uansett). Storesøster var alene en hel dag på samme alder, men hun er en annen type og det var null problem. Men tror vi satser på å prøve det.

Anonymkode: 1ab55...b27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er åtteåringen min hjemme hele dagen. Hun har mobil og styrer dagen sin selv. Koser seg med besøk, drar på besøk eller sitter inne. Lager seg havregryn, nudler og brødskiver når hun er sulten.

En 10 åring burde virkelig klare seg hjemme en hel dag 🙄

Anonymkode: 103e0...996

Vår åtteåring også. Hun dro hjem fordi hun ikke ville være på SFO, lagde seg mat og fikset avtaler etter skolen. Null problem. 

Anonymkode: 85393...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En frisk normal 10-åring kan absolutt være hjemme alene en hel arbeidsdag. Vil nesten si at det er på tide at de får være alene såpass.

Anonymkode: df119...028

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...