katties Skrevet onsdag kl 18:13 #1 Skrevet onsdag kl 18:13 Jeg har jobbet i samme selskap i 3,5 år. Jeg har alltid likt å sette meg inn i ting ordentlig og forstå alt. Dette har gjort at jeg lett finner feil i systemer, ting som ikke er logisk, mangler. Pga jeg setter meg godt inn i systemene så vet jeg også hvordan man kan forbedre dem. Jeg gidder ikke å gjøre ting perfekt: bruker ikke tid på å finne fine - kort og konsist, forståelse og funksjon er viktigst. Jeg setter f.eks. ikke inn hyperlinker i dokumenter for at det skal se fint ut (slik noen kollegaer tror) - jeg gjør det for at navigeringen og oppdateringen skal være rask. For meg inkludert. På jobb er det lite forståelse for dette fra leder. Leder tror at jeg "prøver å gjøre alt perfekt", men det er jo ikke riktig. Jeg prøver å rette opp i systemer som fører til at vi hele tiden får merarbeid. Hadde man ryddet opp EN gang...! 😑 Et eksempel er: vi har en avdeling der folk hele tiden trenger hjelp fra andre med én spesifikk oppgave. Det er ingen instruks for hvordan gjøre denne oppgaven, og derfor blir det en god del feil. Disse feilene oppdages mye senere og krever da mye mer jobb, det blir et avvik, en hastesak, det går over tidsfrister, det tar tid fra andre oppgaver.... og dette kunne mann sannsynligvis fiksa med en enkel sjekkliste! Men leder vil altså ikke. Hva ville dere ha gjort? Det negative med jobben er at jeg er mye frustrert over dårlige, igrodde systemer og vaner - jeg liker faktisk å kunne bidra på en positiv måte og bruke mine evner til å lage ting som funker. Det positive er at jobben er super-fleksibel og man styrer selv hvor mye man jobber. 3 2
strilamann Skrevet onsdag kl 18:19 #2 Skrevet onsdag kl 18:19 Jeg gidder ikke jobbe steder der ledelsen ikke er interessert i å forbedre hvordan vi jobber, men er fornøyd med "status quo". I slike tilfeller har jeg byttet jobb.. Det hjelper ikke at du kan jobbe lite og fleksibilitet, om ikke ledelsen er interessert i at dere skal gjøre en så god jobb som mulig vil hele organisasjonen bli slik også, inkludert deg om du ikke kommer deg bort. 6 2
Eric_B Skrevet onsdag kl 18:26 #3 Skrevet onsdag kl 18:26 Høres ut som du hadde trivdes mer i et miljø som reflekterer dine arbeidsmetoder. Enkelte er strukturert, andre er ikke, og min erfaring er at de vil aldri bli det. Og vil iallfall ikke få høre om hvordan andre sine rutiner er bedre. 1 1
katties Skrevet onsdag kl 18:29 Forfatter #4 Skrevet onsdag kl 18:29 strilamann skrev (6 minutter siden): Jeg gidder ikke jobbe steder der ledelsen ikke er interessert i å forbedre hvordan vi jobber, men er fornøyd med "status quo". I slike tilfeller har jeg byttet jobb.. Det hjelper ikke at du kan jobbe lite og fleksibilitet, om ikke ledelsen er interessert i at dere skal gjøre en så god jobb som mulig vil hele organisasjonen bli slik også, inkludert deg om du ikke kommer deg bort. Ja, jeg håper at ikke hele min del av organisasjonen blir tvunget i den retningen. Synes det er så synd om den blir ødelagt, for det er så innmari stor økonomisk ressurser for landet, så føler jo litt ansvar også, selv om jeg skjønner at det teknisk sett ikke er mitt ansvar 😕 Håper litt på at det kanskje kan bli et lederbytte, egentlig, men det er ikke så fristende å svartmale leder heller...
katties Skrevet onsdag kl 18:37 Forfatter #5 Skrevet onsdag kl 18:37 Eric_B skrev (3 minutter siden): Høres ut som du hadde trivdes mer i et miljø som reflekterer dine arbeidsmetoder. Enkelte er strukturert, andre er ikke, og min erfaring er at de vil aldri bli det. Og vil iallfall ikke få høre om hvordan andre sine rutiner er bedre. Ja, det stemmer nok. Er mange i organisasjonen som er superflinke også, heldigvis. De som har vært åpne for at jeg bidrar med forbedringer har vært veldig fornøyde (jeg jobber med dem for å lage et system tilpasset dem), og det har jo også leder fått høre. Så jeg synes det er rart at leder ikke setter pris på det... jeg må vel færa etter hvert.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:27 #6 Skrevet onsdag kl 23:27 katties skrev (5 timer siden): Jeg har jobbet i samme selskap i 3,5 år. Jeg har alltid likt å sette meg inn i ting ordentlig og forstå alt. Dette har gjort at jeg lett finner feil i systemer, ting som ikke er logisk, mangler. Pga jeg setter meg godt inn i systemene så vet jeg også hvordan man kan forbedre dem. Jeg gidder ikke å gjøre ting perfekt: bruker ikke tid på å finne fine - kort og konsist, forståelse og funksjon er viktigst. Jeg setter f.eks. ikke inn hyperlinker i dokumenter for at det skal se fint ut (slik noen kollegaer tror) - jeg gjør det for at navigeringen og oppdateringen skal være rask. For meg inkludert. På jobb er det lite forståelse for dette fra leder. Leder tror at jeg "prøver å gjøre alt perfekt", men det er jo ikke riktig. Jeg prøver å rette opp i systemer som fører til at vi hele tiden får merarbeid. Hadde man ryddet opp EN gang...! 😑 Et eksempel er: vi har en avdeling der folk hele tiden trenger hjelp fra andre med én spesifikk oppgave. Det er ingen instruks for hvordan gjøre denne oppgaven, og derfor blir det en god del feil. Disse feilene oppdages mye senere og krever da mye mer jobb, det blir et avvik, en hastesak, det går over tidsfrister, det tar tid fra andre oppgaver.... og dette kunne mann sannsynligvis fiksa med en enkel sjekkliste! Men leder vil altså ikke. Hva ville dere ha gjort? Det negative med jobben er at jeg er mye frustrert over dårlige, igrodde systemer og vaner - jeg liker faktisk å kunne bidra på en positiv måte og bruke mine evner til å lage ting som funker. Det positive er at jobben er super-fleksibel og man styrer selv hvor mye man jobber. Skjlnner hva du mener! Forklar det på en liknende måte som du skriver her. Anonymkode: 4a580...483 1
AnonymBruker Skrevet i går, 04:27 #7 Skrevet i går, 04:27 Jeg kom med forslag til endringer av en sjekkliste på jobb (ikke jobben jeg har nå), og jeg ble lagt for hat. Jeg var altfor langt ned på rangstigen for å kunne komme med forslag, og ble frosset ut av de andre. Jeg ville holdt kjeft. Anonymkode: 03777...92e
Snublefot62 Skrevet i går, 04:37 #8 Skrevet i går, 04:37 Tittelen på denne tråden reflekterer ikke helt spørsmålet føler jeg? Uansett. Du kan ikke endre andre du kan kun endre deg selv. Spørsmålet jeg sitter igjen med her er om det faktisk er din jobb å fikse alle andre? 4
AnonymBruker Skrevet i går, 04:57 #9 Skrevet i går, 04:57 Det er enkelte som tror at en selv har rett, og alle andre har feil. Du fremstår som en slik person. Her er det en arbeidsplass der mange har mye mer erfaring enn deg, og mye er satt. Sikkert både på godt og vondt. Men å komme inn og tro at en sjekkliste er det magiske svaret, og at du er den eneste som ser det, er ganske naivt. Anonymkode: 5be8f...4f7 1
katties Skrevet i går, 11:45 Forfatter #10 Skrevet i går, 11:45 Snublefot62 skrev (7 timer siden): Tittelen på denne tråden reflekterer ikke helt spørsmålet føler jeg? Uansett. Du kan ikke endre andre du kan kun endre deg selv. Spørsmålet jeg sitter igjen med her er om det faktisk er din jobb å fikse alle andre? Ja, jeg har en stilling der jeg faktisk skal fikse ting (det reflekteres i min tittel), men det er så mye som brenner at jeg blir satt inn til å fikse mindre ting i stedet når det egentlig er systemet som er problemet. Fikser man ikke systemet så slutter man ikke å få disse feilene jeg ofte sitter med. 1
katties Skrevet i går, 11:48 Forfatter #11 Skrevet i går, 11:48 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er enkelte som tror at en selv har rett, og alle andre har feil. Du fremstår som en slik person. Her er det en arbeidsplass der mange har mye mer erfaring enn deg, og mye er satt. Sikkert både på godt og vondt. Men å komme inn og tro at en sjekkliste er det magiske svaret, og at du er den eneste som ser det, er ganske naivt. Anonymkode: 5be8f...4f7 Nei, jeg er ikke den eneste som ser at det trengs f.eks. en sjekkliste, et nytt system, oppdatering av en leverandøravtale o.l., men folk har mye å drive med de også. De prøver å ta tak i det, får ikke gjennomslag, og så må de bare gå videre da - de fleste synes heller ikke det er behagelig å legge press på ledere om dette her. Noen av lederne kan også være ganske krasse. Det at jeg "selv har rett" er i noen tilfeller riktig også. F.eks.: når jeg var helt ny var det et prosjekt der et nytt system skulle settes opp. Jeg sa at jeg har nettopp holdt på med akkurat det samme i min gamle jobb - jeg kan klare dette her kjemperaskt! Fikk beskjed om at det var allerede folk som hadde begynt på det. Snakket med disse folkene, og de hadde omtrent null motivasjon da de egentlig var ansatt til å gjøre andre ting. Keg fikk beskjed fra personen at de kommer ikke til å bruke mer tid på å jobbe med det nye systemet enn det leder tvinger de til å gjøre. Dette her systemet blir forhåpentligvis ferdigstilt snart, ca 4 år etter oppstart, med 2 personer som har blitt skiftet ut underveis. Jeg gjorde det ferdig på ca 5 måneder i forrige jobben. SAMME greia. De har gjort DET SAMME som jeg gjorde, bare at det har tatt mye lengre tid. I mange tilfeller kan jeg også bevise at jeg har rett, så... det er jo ikke noe jeg bare antar. Jeg går vanligvis ut ifra at de andre vet mer enn meg da de har jobbet her lengre. Jeg tilpasser med DERES måte å jobbe på. Endret i går, 12:01 av katties
katties Skrevet i går, 11:56 Forfatter #12 Skrevet i går, 11:56 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kom med forslag til endringer av en sjekkliste på jobb (ikke jobben jeg har nå), og jeg ble lagt for hat. Jeg var altfor langt ned på rangstigen for å kunne komme med forslag, og ble frosset ut av de andre. Jeg ville holdt kjeft. Anonymkode: 03777...92e Ja, kanskje det er det som er greia, at jeg ligger av en eller annen grunn langt ned på rangstigen.
Snublefot62 Skrevet i går, 12:40 #13 Skrevet i går, 12:40 katties skrev (51 minutter siden): Ja, jeg har en stilling der jeg faktisk skal fikse ting (det reflekteres i min tittel), men det er så mye som brenner at jeg blir satt inn til å fikse mindre ting i stedet når det egentlig er systemet som er problemet. Fikser man ikke systemet så slutter man ikke å få disse feilene jeg ofte sitter med. Vel. Du kan bare gjøre det du kan. Og du må selv prioritere. Jeg har selv en jobb hvor jeg må prioritere mellom mange ulike oppgaver og ting som skal fikses. Jeg kan bruke tid på lavthengende frukt som slukker småbranner eller på større ting som kanskje unngår at mange av de små tingene hadde dukket opp i det hele tatt. Når eller om jeg sliter med å prioritere dette så løfter jeg det opp til min leder. Da har jeg benyttet meg av systemet og dersom noen prøver å skylde på meg fordi noe går galt så kan jeg vise til prioriteringene jeg har fått. Og kanskje klarer jeg å fikse de større tingene litt og litt på sidelinjen allikevel.. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:42 #14 Skrevet i går, 13:42 katties skrev (1 time siden): Ja, kanskje det er det som er greia, at jeg ligger av en eller annen grunn langt ned på rangstigen. Tenk litt på det ivertfall. Hvor lenge har du jobbet der? Blir du sett på som «hun nye»? Den jobben jeg hadde var i en underordnet stilling, og holdningen var «du måkke komme her og komme her!», selv om sjekklistene ikke ble fulgt, og inneholdt punkter som var fullstendig irrelevante. Jeg ble sett på som illojal av de andre underordnede, fordi jeg sa ifra om rutiner som ikke ble fulgt. Nå er jeg mellomleder i tilsvarende bedrift. Jeg sender inn forslag til forbedringer rett som det er, og det blir tatt opp i en ekstern komité (stort firma). Ingen har noensinne kommet etter meg og angrepet meg personlig for at jeg kommer med forslag, ikke sjefen heller. Jeg får jo ikke alt akkurat 100% som jeg vil ha det, men jeg blir i det minste hørt. Anonymkode: 03777...92e 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Skrevet 19 timer siden Snublefot62 skrev (16 timer siden): Tittelen på denne tråden reflekterer ikke helt spørsmålet føler jeg? Uansett. Du kan ikke endre andre du kan kun endre deg selv. Spørsmålet jeg sitter igjen med her er om det faktisk er din jobb å fikse alle andre? Selvfølgelig kan man endre andre og også få til endringer i arbeidsmetoder! Anonymkode: 4a580...483
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Skrevet 19 timer siden katties skrev (9 timer siden): Ja, kanskje det er det som er greia, at jeg ligger av en eller annen grunn langt ned på rangstigen. Du er upopulær med andre ord. Det skal ikke være til hinder for at ledelsen tar tak. Det skal ikke fungere slik at de populære blir hørt av ledelsen. Anonymkode: 4a580...483
katties Skrevet 19 timer siden Forfatter #17 Skrevet 19 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er upopulær med andre ord. Det skal ikke være til hinder for at ledelsen tar tak. Det skal ikke fungere slik at de populære blir hørt av ledelsen. Anonymkode: 4a580...483 Jeg har 3 små barn, så jeg kan ikke være med på alt av opplegg etter jobb, slik de fleste andre i min avdeling kan (ingen andre der har barn, eller så er de allerede 14+). Sånn sett føler jeg jeg havner litt utenfor. Ellers så er ikke de kollegaene som er på nivå med meg uenige i de tingene jeg ønsker... er bare lederen. Endret 19 timer siden av katties
Sparkling_Pink Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden Jeg har på følelsen av at det mangler noe som gjør at TS kommer i posisjon til å bli hørt. Jeg har vært der selv. Varslet ledelsen om et kritisk hull i sikkerheten ene uka, og så mistet de ei ukes arbeid kort tid etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden Sparkling_Pink skrev (2 minutter siden): Jeg har på følelsen av at det mangler noe som gjør at TS kommer i posisjon til å bli hørt. Jeg har vært der selv. Varslet ledelsen om et kritisk hull i sikkerheten ene uka, og så mistet de ei ukes arbeid kort tid etterpå. Enig. Men det skal ikke være slik at hun skal måtte kjempe seg til å bli hørt ved å forsøke å bli bedre likt. Hun bør snakke med sin leder. Anonymkode: 4a580...483
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Ufør jobben din og ikke noe mer. Har aldri sett noen blitt belønnet for å ha forbedret noe (utenom en "stjerne") i avdelingsmøte. Hvor mye er en stjerne-omtale verdt (0,-) Anonymkode: dbb3f...132 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå