AnonymBruker Skrevet 25. juni #1 Skrevet 25. juni Jeg ble uføretrygda som 25-åring i 2021. Har ikke ung ufør. Til vanlig er jeg aktiv med mange egne ting, altså aktiviteter som jeg styrer helt selv. Av og til er jeg på foredrag på biblioteket og innom Fontenehuset og en annen frivillig organisasjon. Jeg kjenner at Fontenehuset ikke gir meg noe nytt. Det finnes ingen deltidsjobber som passer for mine helsebehov og min personlighet. Derfor har jeg lyst til å prøve meg i VTA. Jeg vet at VTA ikke gir god lønn og at veldig mange av arbeidsoppgavene kanskje er litt under middels. Likevel har jeg et ønske om å prøve noe nytt. Fontenehuset har et tilbud som ikke passer meg så godt, på grunn av masse møtevirksomhet. Finnes det noen på Kvinneguiden som har erfaring med VTA? Anonymkode: ac6d3...f58 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #4 Skrevet 26. juni Jeg er ikke i VTA selv, men min stedatter har prøvd det ut en periode her i vår lille by. Her er det er en bedrift med mange ulike aktiviteter/arbeidsoppgaver. Det er en blanding av uføretrygdede og "helt friske" folk. Her er det kløyving/pakking/salg av ved, produksjon av hagemøbler, fuglekasser, vogger, dukkesenger osv, et vaskeri som vasker arbeidstøy for sykehus og industri, catering, utlevering av fruktkurver til bedrifter som abonnerer på det, keramikkverksted og mye mer. Dermed er det enklere å finne noen arbeidsoppgaver som man liker og klarer rent helsemessig. Antall timer pr uke tilpasses jo også. For min stedatter passet det best å starte tidlig på morgenen , jobbe fire timer hver dag fra mandag -fre. For ei anna jeg kjenner til passer det bedre å starte kl ti, og å ha en hviledag hver onsdag. Begge likte å ha noe fast å gå til, kolleger å lunsje med og det å få dekket noe av det sosiale behovet på jobb Du har vel ikke noe å tape på å prøve det ut? Ta det forsiktig i starten så du kjenner at du har krefter nok igjen til å ta vare på deg selv, stelle hus og lage mat. Så heller øke antall timer sakte Lykke til 💕 Anonymkode: a7185...fc8 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #5 Skrevet 26. juni Lyslys skrev (8 minutter siden): Hva er VTA? Varig Tilrettelagt Arbeid Anonymkode: a7185...fc8 1 1
Mardina Skrevet 26. juni #6 Skrevet 26. juni Jeg har vært inne på tanken selv, men så er man litt "avhengig" av at bedriften som har VTA har ledig plass. Det er ofte at det kan ta tid før man kan få plass på tiltaket. Mange som jobber innen VTA, har jobbet der i mange år. Man må uansett gå via NAV for å få VTA.
Kniv & gaffel Skrevet 26. juni #7 Skrevet 26. juni Jeg var på en VTA-bedrift i forbindelse med arbeidsutprøving på veien fram mot å søke uføretrygd. Det var ikke noe for meg. Arbeidsoppgavene var meningsløse, og hele stedet var mer som et dagsenter enn en arbeidsplass. For meg har det vært mye bedre å engasjere meg i frivillig arbeid. Selv om det ikke er betalt, opplever jeg det mye mer meningsfylt og interessant. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Skrevet 26. juni Jeg jobber i en VTA-bedrift, som arbeidsleder. Min bedrift drifter flere avdelinger; bakeri med utsalg, flere kafeer med baristakaffe, det er produksjon av forskjellige varer, de har ansatte på sykehjem som hjelper til med forskjellige arbeidsoppgaver og de er også gjenvinningsstasjonen med forskjellige oppgaver der. De aller, aller fleste av vta-ene våre synes det er givende og flott å ha en jobb å gå til. De gjør alt fra enkle renholdsjobber, til å lage baristakaffe, stå i kasse og bake kaker. Lønna er lav, men så er den også ment som et supplement til uføretrygden. Anbefaler deg å prøve, snakk med nav, så hjelper de deg videre Anonymkode: 6f844...72c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni Kniv & gaffel skrev (På 26.6.2025 den 11:11 PM): Jeg var på en VTA-bedrift i forbindelse med arbeidsutprøving på veien fram mot å søke uføretrygd. Det var ikke noe for meg. Arbeidsoppgavene var meningsløse, og hele stedet var mer som et dagsenter enn en arbeidsplass. For meg har det vært mye bedre å engasjere meg i frivillig arbeid. Selv om det ikke er betalt, opplever jeg det mye mer meningsfylt og interessant. Jeg er litt skeptisk til VTA på grunn av erfaring med Fontenehuset. Fontenehuset er frivillig arbeid for medlemmene, men jeg synes at Fontenehuset har alt for mye fokus på møtevirksomhet og "husarbeid". Det gjør at mange medlemmer kanskje ikke får brukt ressursene sine. På mitt hus er det mange ressurssterke medlemmer, men jeg tror mange forsvinner i mengden og at de kanskje ikke får praktisert alt på huset. Derfor tenker jeg kanskje at VTA gir mer konkret struktur. Som sagt så har jeg aldri vært innom VTA før, så jeg vet ikke hvordan det oppleves i praksis. Jeg ønsker meg helst noe som er litt kreativt og praktisk, men ikke at det blir for fysisk krevende (jeg har mild CP, medfødte ryggproblemer og nedsatt syn). Og jeg vil ha et miljø uten masse møtevirksomhet - da møtevirksomhet ikke fører til utvikling for min del. Anonymkode: ac6d3...f58
AnonymBruker Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli Finnes det mange ustabile enkeltpersoner i VTA-tiltak? Med tanke på rus og personlighetforstyrrelse. Jeg har dessverre negative erfaringer med Fontenehuset angående sånne folk. Fontenehuset gjør ingenting. Anonymkode: ac6d3...f58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå