Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg har aldri mottatt en eneste krone fra NAV bortsett fra barnetryd.

jeg har en sønn på 12 år. 
Jeg er sykemeldt å må vente til 15 med å få utbetalt sykepenger, jeg såvidt penger igjen pga uforutsette utgifter. 
ingen buffer , sparekonto osv..  jeg trenger hjelp til mat og en regning på 5.000 kr) 

jeg jobber 100 % men har altså ikke å klare meg frem til 15.juli.

hvis jeg får nødhjelp fra NAV hvor fort får man innvilget det? Hvor mye dokumentasjon må sendes inn og må pengene betales tilbake? 
hvor mye tror dere jeg og sønnen min får for å leve på pr dag?

det er arb giver som betaler sykepengene og får refusjon fra NAV. 

Anonymkode: db19d...b1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke, men du vil kun få stønad frem til du får utbetalt sykepenger. Regningen får du ikke hjelp til, annet enn å bli bedt om å ringe kreditor å be om utsettelse. Du må dokumentere inntekter og utgifter, levere skattemelding og vise saldo på alle kontoer. Har du sparepenger til barnet på konto i ditt navn vil du måtte bruke det. Før du får utbetalt sykepenger vil det bli vurdert refusjonskrav på sykepengene, og sannsynligvis blir du trukket for sosialhjelpen da du hadde inntekt på papiret i samme periode. Om du har penger på konto vil det bli lagt til som inntekt og trukket fra sosialhjelpen. Sannsynligvis vil du kun få til livsopphold og ikke husleie, strøm etc, da dette skal betales av sykepengene når de kommer. Eier du hus vil du kunne få pengene som lån. 
Til en annen gang: Spar opp buffer eller prioriter annerledes slik at du klarer deg frem til utbetaling. Det viktigste er mat. Deretter husleie og strøm. Alt annet må utsettes om du ikke har nok penger. Mail eller telefon til kreditorer er da nødvendig for å be om utsatt betaling, evt bare betale purre-gebyret på 70 kr når du får penger igjen. 

Anonymkode: 4a30d...4b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nødhjelp innvilges vanligvis i løpet av svært kort tid, og er ment for å dekke de høyst nødvendige utgiftene som mat og strøm. 

Men om arbeidsgiver betaler sykepenger, så har det jo ikke noe å si om du er sykemeldt eller ikke... Da hadde du jo vært i samme økonomiske situasjon om du jobbet... Du har akkurat fått lønn/feriepenger... 

Du må sende inn dokumentasjon på at kontoene er tomme, og eventuelle akutte regninger. Det varierer om de krever mer dokumentasjon. 

Det er ikke egne satser for nødpenger, men ofte får man gavekort på dagligvarebutikker. Typisk gavekort på 200kr som skal dekke mat for en helg. 

Anonymkode: 0b6b4...306

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...