Gå til innhold

Hvordan finne en person med lite opplysninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men skjønner du ikke at du med en gang blir tolket som en stalker om du ikke vil oppgi årsak til å finne denne mannen? 

Anonymkode: d7500...66b

Ts kan jo uansett bare lyge om årsaken. Hvis du tror ts er en stalker så ikke hjelp. Jeg er en person som ikke vil bli funnet så jeg hadde satt pris på om folk ikke hjalp andre å finne folk. 

Anonymkode: 5d1b4...40a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leter etter en person, men har bare følgende opplysninger om han: 

Fornavn (ikke etternavn).

Fødselsår (+\-1 år).

At han er norsk, og jeg vet hvilken by han er født i. 

Navn på universitetet og campus han studerte ved. 

Jeg har googlet, søkt på LinkedIn og Facebook uten treff. Han er heller ikke tilknyttet noe alumni til universitetet han studerte ved. Jeg kontaktet universitetet, men de har ikke lov å gi meg etternavnet. 

Er det noen av dere som har noen tips? 

Anonymkode: 04042...e65

https://frelsesarmeen.no/sarbare-grupper/sok-etter-savnede-personer

Røde kors har en tilsvarende tjeneste. 

Men hva er formålet ditt med å søke etter denne personen? Det er nemlig avgjørende for om du kan få hjelp. 

Anonymkode: 516cb...3b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han fortalte hvor han studerte og på hvilken campus, så jeg vet navnet på disse. Vi studerte ikke ved samme universitet og ikke i samme land. Så jeg har prøvd alumni-søk både via universitetet og LinkedIn uten hell. 

De aller fleste oppgir universitetet de har studert ved på LinkedIn-profilen sin, så jeg er litt redd han kanskje droppet ut, studerte og fikk seg en grad et annet sted, og da ikke oppgir det første universitetet. 

Jeg kontaktet også universitetet han sa han studerte ved (for ca 2 uker siden) og de bekreftet at de hadde hatt en student ved det fornavnet og som bodde på den campusen det året, men de hadde ikke lov å gi meg etternavnet (noe jeg selvsagt forstår godt). 

Du høres ut som en stalker. Du må gi deg. Dette er kreapy. Jeg hadde ikke blitt glad om det var meg som ble lett etter på denne måten. Jeg hadde blitt sint.

AnonymBruker
Skrevet
Cirkelin skrev (1 time siden):

Jeg har drevet med slektsforskning i mange år og det er ofte som å lete etter nåla i høystakken,men plutselig dukker det opp en ledetråd som kan nøstes i. Det finnes forskjellige muligheter for å finne folk, men generelt sett er det vanskeligere å finne nålevende enn avdøde personer. Særlig med så lite opplysninger. 

Om det er 22 år siden du hadde kontakt med vedkommende, så kan han være død. Da er slekt&data sine gravminner en mulighet. Hvis du ikke er medlem der er det vanskeligere (men ikke umulig) å gjøre et generelt søk. 

Har vedkommende et uvanlig fornavn? Dialekt? Eller vet du hvor vedkommende er fra? Ingen navn på slektninger? Nasjonalbiblioteket har alle aviser, det kan være en innfallsvinkel. Studiested kan ha bilder av avgangskull med navn, da kan du finne etternavnet. 

Hjelper deg gjerne, send pm om du ikke vil dele opplysninger i tråden. 

Tusen takk for svar! Jeg har søkt i Digitalarkivet (la inn fornavn, fødested, for født la jeg inn fom ett år før jeg tror han er født til ett år etter, og tidsperiode frem til 2025). Fikk en del treff, men da kun på avdøde personer. 
Jeg ser for meg situasjonen da han presenterte seg, men klarer ikke å huske etternavnet. (Fornavnet er dessverre veldig vanlig).  Mener etternavnet var mer «uvanlig», men likevel norsk, og innbiller meg at jeg husker første lyden av det (altså de første to bokstavene). Ingen av de jeg fant i Digitalarkivet startet på disse to bokstavene, men igjen: det kan være noe jeg bare innbiller meg at jeg husker. 

Nasjonalbiblioteket har jeg ikke prøvd meg på ennå, men gamle aviser inneholder jo gjerne «velkommen til verden-annonser» som kunne gitt meg en ledetråd til etternavnet. 

Universitetet hans har dessverre ikke avgangskull med navn liggende tilgjengelig på nettet (det har jeg sjekket). 

Så ja, jeg føler jeg leter etter nåla i høystakken. Og jeg vet ikke engang om nåla fremdeles lever. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

https://frelsesarmeen.no/sarbare-grupper/sok-etter-savnede-personer

Røde kors har en tilsvarende tjeneste. 

Men hva er formålet ditt med å søke etter denne personen? Det er nemlig avgjørende for om du kan få hjelp. 

Takk for tipset, men ift situasjonen føler jeg det blir feil å kontakte de. 

AnonymBruker
Skrevet

Han fortalte hvor han studerte og på hvilken campus, så jeg vet navnet på disse. Vi studerte ikke ved samme universitet og ikke i samme land. Så jeg har prøvd alumni-søk både via universitetet og LinkedIn uten hell. 

De aller fleste oppgir universitetet de har studert ved på LinkedIn-profilen sin, så jeg er litt redd han kanskje droppet ut, studerte og fikk seg en grad et annet sted, og da ikke oppgir det første universitetet. 

Jeg kontaktet også universitetet han sa han studerte ved (for ca 2 uker siden) og de bekreftet at de hadde hatt en student ved det fornavnet og som bodde på den campusen det året, men de hadde ikke lov å gi meg etternavnet (noe jeg selvsagt forstår godt). 

Sjømannskirken der?

Anonymkode: 8b201...164

Skrevet

Er det mulig han er død? Du kan søke i dødsannonser i hele landet. Det er vanskelig å finne levende personer, men døde er litt lettere. Driver mye med myheritage

https://minnesider.no/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du høres ut som en stalker. Du må gi deg. Dette er kreapy. Jeg hadde ikke blitt glad om det var meg som ble lett etter på denne måten. Jeg hadde blitt sint.

Ja, jeg skjønner at man fort kan tenke det, men i dette tilfelle så er jeg ganske sikker på at han hadde satt pris på at jeg tok kontakt. Dette dreier seg ikke om et gammelt kjærlighetsforhold, vi har aldri hatt noen relasjon. 

Og jeg ønsker heller ikke tips om noen «ulovlige» metoder for å finne han. Jeg ønsker bare tips fra folk som er flinkere til å søke opp folk enn meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for tipset, men ift situasjonen føler jeg det blir feil å kontakte de. 

Da er ikke ditt behov for å finne denne personen av det seriøse slaget. 

AnonymBruker
Skrevet

Beste jeg kommer på dersom det er en levende «bygdebok» du kan prate med og nøste opp i folk fra stedet. Har menigheten hatt konfirmanttreff (jubileum) etter noen år kan de ha navn og bilder fra årene rundt den tiden? 

Anonymkode: 8b201...164

Skrevet

Kjenner du til noen som kan være i samme miljø, gått på samme skole omtrent samtidig, har samme hobby eller en eller annen fellesnevner?

Si at du finner en som gikk på samme skole, søk opp vedkommende på facebook, se vedkommendes venner og om noen av disse vennene har fornavnet du leter etter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvem er forresten «vi» som du representerer? 

Oss!

Anonymkode: 31442...d8b

Skrevet (endret)

Hei! Bare en tanke, men hvis du årtallet han er født og byen, ville jeg gått på et bibliotek og forsøkt å søke opp fødselsannonser i lokalavisene. Jeg er selv 40 år, og det var jo alltid vanlig å annonsere fødsler slik da vi vokste opp. Hvis han kommer fra at "møblert" hjem er sannsynligheten stor for at han finnes der. Samme dåpsannonser, eller komfirmasjonskull i enten lokalavisen eller menigtsbladet.

Endret av Perle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...