Gå til innhold

Fikk lån på bakgrunn av større lønn - hva skjer om man mister jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.
Hva skjer dersom man mister jobben eller ikke kan jobbe, og har fått huslån i banken basert på lønnen?

Skal nevnes at lånet absolutt kan betjenes dersom jobben blir borte/lønnen blir lavere.

Kan banken trekke lånet?
Sett at lån er innvilget kjøpet er gjort, og det kun gjenstår overtakelse om et par mnd. 

Takknemlig for svar!

Anonymkode: 0ec32...be3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du betaler lån og avdrag er du good 💦

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis papirene er signert så er lånet ditt. Ingen kommer og etterspør noe som helst før du ikke betaler på lånet ditt. 

Anonymkode: f61a7...c56

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge pengene kommer inn bryr ikke banken seg 😊 

Det er jo ikke slik at rådgiverne med jevne mellomrom sjekker hvordan det står til med de som har fått innviglet lån 😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Som de andre her sier: Så lenge du betaler det du skal, bryr ikke banken seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei!

Hva skjer dersom man mister jobben eller ikke kan jobbe, og har fått huslån i banken basert på lønnen?

Skal nevnes at lånet absolutt kan betjenes dersom jobben blir borte/lønnen blir lavere.

Kan banken trekke lånet?
Sett at lån er innvilget kjøpet er gjort, og det kun gjenstår overtakelse om et par mnd. 

Takknemlig for svar!

Banken har pant i boligen. Kan du ikke eller vil du ikke betale tilbake lånet så selges boligen kaldt og brutalt på tvangssalg i regi avgangen. 

Anonymkode: 56387...ff2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har fått lånet har du fått lånet ville jeg tro.
Det viktige er at du betaler lånet, samme hva.
Mister du jobben må du finne en ny asap! Eller finne en annen måte å betale lånet på.
Det er en grunn til at man bør ha minst 3 måneders faste utgifter på sparekonto, så har man tre måneder på seg til eks å finne ny jobb om man mister jobben sin, blir permittert osv. Uten at lånet ikke betales. Gjerne mer enn 3 mnd også. Det kan ta tid før NAV utbetaler. 

Men, å miste jobben i Norge er vanskelig, det skjer egentlig bare ved permitteringer, konkurser og avvikling av selskaper, og da får man ofte litt tid på seg i jobb for å områ seg og finne ny jobb evt en sluttpakke som skal dekke en kort stund med lønn. Å bare miste jobben av andre årsaker skjer bare hvis man er en udugelig slabbedask som ikke gjør jobben sin, og selv da er det vanskelig å bli kvitt folk. Så om man oppfører seg ordentlig skal det mye til å miste en jobb.

Anonymkode: 0f9f4...ced

AnonymBruker
Skrevet

Det blir et problem den dagen du eventuelt ikke betaler. Men de trekker ikke tilbake et signert lån om du i etterkant mister jobben eller går ned i inntekt. Blir som når vi troppet opp hos banken, jeg var synlig høygravid, lånet var basert på st vi hadde ett barn fra før, det i magen eksisterte ikke enda og etter fødsel kunne de ikke gjøre om på det. 

Anonymkode: 0b0b9...241

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du betaler lånet, gjør ikke banken noe. Men klarer du ikke å betjene lånet, kan du jo måtte komme til å selge boligen og betale inn på lånet.

Anonymkode: a5e80...744

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei!

Kan banken trekke lånet?

Takknemlig for svar!

Det eneste banken bryr seg med er at du klarer å betale lånet, gjør du ikke det, blir det tvangssalg på hjemmet ditt og du mister det.

Anonymkode: 6f557...d1b

• Liker 2
Skrevet

Skjer ingenting, så legger du betaler. 

AnonymBruker
Skrevet

Så mange innspill, men ingen som viser til vilkårene?

Jeg ville begynt med å lese låneavtalen.

Anonymkode: bd687...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...