Gå til innhold

Sommerferien igjen, det blir lange dager for barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her blir det et par dager(dagtid) i uken hos besteforeldre(som bor i samme by som oss). De får lov å ha noen sløve ipad dager innimellom. Blir også å ta med dem litt på jobb i blant. Så har to av tre noen dager på sfo. Eldste fant ei som var hjemme og har vært der også. Det er som regel et eller annet annet barn som er hjemme? Ellers oppfordrer jeg til å gå ut på trampolinen eller generelt ta pauser fra skjerm.(ringer dem fra jobb for å følge opp) Eldste liker å bake… vi har fri hele juli - deler oss litt for å få det til å gå opp. 

Anonymkode: 8f93f...b42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott at barna også får lange dager og kjeder seg litt, de trenger å koble av de og. Problemet er vel mer at barna er blitt så avhengig av at foreldre aktiviserer dem. Da jeg var barn, klarte vi helt fint å finne på ting på egen hånd. Kunne selvsagt bli litt kjedelig om alle vennene var bortreist, men ofte er jo det snakk om turer på noen dager/liten uke, så er det en eller annen som kom hjem igjen. 

Dessuten har veldig mange kommuner og organisasjoner har diverse sommerskoler og ligende, der noen koster penger mens andre er gratis, og sånt kan man melde på barna på sånne aktiviteter innimellom i løpet av sommeren. 

Anonymkode: 8d5e8...1b2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dem fikk styre dagene sine selv. Jeg er oppvokst med foreldre som ikke hadde så mye ferie selv. Vi var kun ei uke på cup med fotball. Ikke bestandig dem var med heller. Jeg elsket egen tid. Så jeg elska ferien når jeg kunne styre selv uten at foreldrene mine klarte å følge med. Og vi har egen bedrift. Kan ikke ta så mye ferie. Så dem er vant med å styre selv mine å. Går fint det å. Dem meldt seg på når det var noe som foregikk hvis det var noe som fenget dem. Men dem styrte mest selv. 

Anonymkode: a07c2...205

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere glemt feriefølelsen selv, eller likte dere det ikke som barn? Jeg elsket at jeg hadde huset for meg selv på dagtid. Elsket å ha leksefri, ha hele dagene til å gjøre akkurat det jeg vil. Være med venner, gå og bade, sykle til andre boligfelt i nærheten. Endeløse dager med full frihet. Hadde mine foreldre prøvd å aktivisere meg hadde jeg nok blitt grundig irritert. Man trenger fritid og man trenger å finne utav disse tingene selv, kjede seg litt er naturlig. 

Anonymkode: 5fef8...45c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gi de "krav"/utfordring om å finne på en aktivitet ute sammen per dag med fint vær? Høres ut som de er store nok nå til å være med på å holde seg fysisk aktive og ha variasjon på det de gjør. Du ønsker jo at de skal lære seg å velge dette på eget initiativ uansett

Dersom de allerede er aktive, så ville jeg ikke tenkt at timevis med spilling daglig er noe problem. Det er ikke skjermtiden som er skadelig i seg selv (særlig ikke hvis de faktisk bruker tid på spilling som gir ferdigheter og krever at man bruker hjernen, og ikke bare henger på tiktok). Mange av mine beste minner fra barne- og ungdomstida er lange dager om sommeren alene og med venner foran en skjerm. Vi var også ute og lekte og spiste is, men den frihetsfølelsen av å kunne spille til man ble lei var fantastisk, og ikke minst skader det ikke å få "spilt seg litt lei" når man er ung og har tid til det. 

Anonymkode: 28f94...591

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et av barna sendes på leir noen dager. Besteforeldre av og til. Men ja, det blir mye skjerm. Var ikke sånn at jeg gjorde noe hele tiden jeg heller da jeg hadde sommerferie som barn akkurat, langt derifra. Mye bøker og TV. 

Anonymkode: 45296...bca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva tenker du på da? Hvordan har ressurssterke ferie og barna til de ressurssterke har de alltid venner hjemme? Ts

Anonymkode: 34a89...cd5

De ressurssterke familiene jeg kjenner gir barna en kombinasjon av avslapning hjemme og leire av høy kvalitet i inn-og utland. Ungene kommer tilbake på skolen i august og har slappet av men også fått nye ferdigheter for livet.  Si for eksempel 4 uker leir av god kvalitet ganget med 10 års skolegang.

Anonymkode: b32cc...c9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har dere glemt feriefølelsen selv, eller likte dere det ikke som barn? Jeg elsket at jeg hadde huset for meg selv på dagtid. Elsket å ha leksefri, ha hele dagene til å gjøre akkurat det jeg vil. Være med venner, gå og bade, sykle til andre boligfelt i nærheten. Endeløse dager med full frihet. Hadde mine foreldre prøvd å aktivisere meg hadde jeg nok blitt grundig irritert. Man trenger fritid og man trenger å finne utav disse tingene selv, kjede seg litt er naturlig. 

Anonymkode: 5fef8...45c

Nå går du i fellen å tro at samfunnet er akkurat sånn som da du var liten..

Litt av problemet nå, er at det ikke ER noen venner å besøke. Alle ungene er på aktiviteter og leirer, eller på hytten eller i Syden, osv osv. Vi har slitt veldig med det, at det er rett og slett ikke noen å leke med. 

Anonymkode: d949c...791

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ferie 4 uker med min gutt i år. Resten er han for det meste hjemme og bare har FERIE. Slapper av, sene kvelder, sove så lenge han vil, treffer venner ol. Han syns bare det er godt å ha fri og ikke må gjøre noe, alenetid! 
han hjelper meg med små husoppgaver mens jeg er i jobb ellers slapper han av og gjør akkurat det HAN vil😀

Anonymkode: 8a9ab...f5f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene deler opp ferien. Barna må prioriteres. 

Anonymkode: f2227...8fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De ressurssterke familiene jeg kjenner gir barna en kombinasjon av avslapning hjemme og leire av høy kvalitet i inn-og utland. Ungene kommer tilbake på skolen i august og har slappet av men også fått nye ferdigheter for livet.  Si for eksempel 4 uker leir av god kvalitet ganget med 10 års skolegang.

Leir i flere uker inn og utland har jeg aldri hørt om før. Sommerskole, og rideleir i 5 dager det har vi her. Hva slags foreldre er dette? Aldri møtt ressurssterke foreldre jeg, vi har vist ikke slikt her vi bor. Hvor bor du?
Vi har likevel høyt utdannede foreldre, barn som går ut av skolen med høyt snitt, engasjerte foreldre, som tilbringer mye tid med barn. 
Lærer mye her på kg :) 

Jeg husker sommere som kjedelig, jeg savnet skolen. Var en veldig aktiv jente, og min far tok aldri ferie. 
Så er jeg enig med flere her at de har godt av å være litt alene, og kjede seg litt også. Ts

• Liker 4
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så jobbet våres 4-5 uker fra de var 13. Og ellers så var de hjemme, litt hos svigers, var med  venner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får ikke innvilget ulønnet ferie for å aktivisere eldre barn. 
Min jobb finnes ikke hjemmekontor, men de som har det jobber vel de også? 
Det er kanskje det andre gjør? 
Jeg lurte litt mer på hva andre som også må jobbe gjør for å aktivisere barn hjemme mens de er på jobb. Ikke hvordan få mer fri. 

Ser flere nevner "ferieskoler" dette har vi tidligere brukt mye også. Det er de ikke så interessert i lenger. Minstemann har vi litt aktiviteter uke 26 og 33, men eldste vil ikke det, 

Ts

Det er vanlig å dele ferien, ene voksne har 2 uker, en uke sammen, så har andre voksne to uker. 

eller legge opp til opplegg de deltar på. Her jeg bor er det ukeskurs på vitensenteret, seilklubben har opplegg, fotball, 4H, filmkurs osv. det er mye de kan delta på.

Anonymkode: ae581...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes det blir for mye skjerm, må du jo tak i det. 

Anonymkode: 38a78...1be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett på skjermtid og la de finne ut av ferien selv. Lange dager med alle muligheter er jo magien med ferie. Lære å trives i eget selskap er heller ikke dumt. 

og, 5 uker i syden hvert år er bare unødvendig, helt ærlig. 

Anonymkode: e1a93...875

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar 4 uker ferie og 3 uker avspasering. Pleier alltid ha 4 uker på sommeren uansett. Har 6 uker ferie i arbeidsavtalen min, men de andre ukene bruker jeg ellers i året

Anonymkode: d3b44...5ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det sies så, men jeg kjenner litt på det fordi det blir mye skjerm, hvor sunt er det? 

Det er nok mest jeg som kjenner på det, de har jo den skjermen sin. Jeg skulle ønske det var noe som skjedde, men de har nok også behov for litt alenetid. 
De før lov å dra steder om de vil, men de er bare hjemme om de får muligheten til det. 
Kanskje jeg skal sende de litt ut til slike aktiviteter det er ikke dumt, de har jo hverandre. Ts

Du begrenser selvfølgelig skjerm slik at de blir tvunget til p gjøre andre ting.

Det er også bra for barn å ha ressurssterke foreldre som sørger for at de får lære nye ting og et utvidet sosialt nettverk.

Det står da vel ikke i noe motsetningsforhold til å ha noen rolige uorganiserte dager i ferien. De blir organisert nok ellers. Balanse er fint å etterstrebe. 

Anonymkode: 2bd25...c20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis du synes det blir for mye skjerm, må du jo tak i det. 

Anonymkode: 38a78...1be

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sett på skjermtid og la de finne ut av ferien selv. Lange dager med alle muligheter er jo magien med ferie. Lære å trives i eget selskap er heller ikke dumt. 

og, 5 uker i syden hvert år er bare unødvendig, helt ærlig. 

Anonymkode: e1a93...875

Det blir selvfølgelig begrenset ;) Men kjekt å høre hva andre gjør i skoleferien.  Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er vanlig å dele ferien, ene voksne har 2 uker, en uke sammen, så har andre voksne to uker. 

eller legge opp til opplegg de deltar på. Her jeg bor er det ukeskurs på vitensenteret, seilklubben har opplegg, fotball, 4H, filmkurs osv. det er mye de kan delta på.

Anonymkode: ae581...e21

Dette er eldste fullstendig ferdig med. Gått både seilkurs, vitenkurs, fotballskole, friluftslivuke, dans osv 

Så ikke ukjent konsept, men det er ikke alle barn som trives med det. 
1 ferieuke samme mannen hvert år er ikke noe for oss, men registrer at mange gjør dette i denne tråden. 
Ikke vanlig i min omgangskrets, det var det når barna var små. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Våre leker for det meste ute med venner. Sykler, fotball osv. Få ungene ut! Ring på til en venn.

Anonymkode: 4d50d...096

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...