Gå til innhold

Sommerferien igjen, det blir lange dager for barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Våre leker for det meste ute med venner. Sykler, fotball osv. Få ungene ut! Ring på til en venn.

Anonymkode: 4d50d...096

Det gjør mine også når venner er hjemme, men få venner er det nå :) ts

Anonymkode: 34a89...cd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes også det er vanskelig nå som ungene er ferdige med diverse sommerskoler og ikke har like mye tilbud lenger. 
det blir mye skjerm. 

Dere som foreslår hjemmekontor - forstår ikke hvordan det fungerer, når jeg har hjemmekontor jobber jeg jo og har ikke mulighet til å holde på med barna da..  hjemmekontor med barn hjemme om sommeren, høres for meg ut som et mareritt. 

Jeg lar de holde på med det de vil, men krever at de er ute hver dag og så finner vi gjerne på noe på ettermiddagen, og da er det null skjerm når jeg har kommet hjem. 

Anonymkode: 6bbfd...197

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får ikke innvilget ulønnet ferie for å aktivisere eldre barn. 
Min jobb finnes ikke hjemmekontor, men de som har det jobber vel de også? 
Det er kanskje det andre gjør? 
Jeg lurte litt mer på hva andre som også må jobbe gjør for å aktivisere barn hjemme mens de er på jobb. Ikke hvordan få mer fri. 

Ser flere nevner "ferieskoler" dette har vi tidligere brukt mye også. Det er de ikke så interessert i lenger. Minstemann har vi litt aktiviteter uke 26 og 33, men eldste vil ikke det, 

Ts

Fotballskole en uke, og sommercamp med turlaget andre uken. Så har vi fire uker ferie, før det blir en uke vannlek og en uke «henging» hjemme. Flere venner er tilbake de siste ukene av ferien heldigvis. 

Jeg kan ha hjemmekontor, men det er ikke så praktisk med barn hjemme. Da blir jeg gående halvveis på jobb og halvveis i mamma-modus og det orker jeg ikke.

Anonymkode: ce704...42d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det gjør mine også når venner er hjemme, men få venner er det nå :) ts

Det er helt vanlig med tre ukers ferie, og veldig mange kan ikke selv bestemme når de skal ha ferie. Det er absolutt ikke vanlig med leir i ukesvis, det er har jeg bare hørt om fra Lillebjørn Nilsen. En uke, maks, og det er ikke mange som drar på det heller.

Akkurat denne uka er vel en del barn på sommerskoler eller annet opplegg med fritidsaktiviteter, men jeg er sikker på at mange andre barn også er hjemme også. Kanskje det er en mulighet til å bli bedre kjent med noen de ikke er så mye sammen med ellers?

Anonymkode: 41578...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er bare sunt for barn å kjede seg litt. 

Det er skrevet masse om dette den siste tiden av psykologer, foreldre aktiviserer og organiserer aaaaalt for mye. 

Anonymkode: 2bd25...c20

De kjeder seg jo som regel ikke lenger, de gamer. Det blir fort 8-9 timer med skjerm på de barna😬

Anonymkode: aa184...37d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har dere glemt feriefølelsen selv, eller likte dere det ikke som barn? Jeg elsket at jeg hadde huset for meg selv på dagtid. Elsket å ha leksefri, ha hele dagene til å gjøre akkurat det jeg vil. Være med venner, gå og bade, sykle til andre boligfelt i nærheten. Endeløse dager med full frihet. Hadde mine foreldre prøvd å aktivisere meg hadde jeg nok blitt grundig irritert. Man trenger fritid og man trenger å finne utav disse tingene selv, kjede seg litt er naturlig. 

Anonymkode: 5fef8...45c

Nå er forskjellen på den idyllen du beskriver her og barndom i dag, skjerm. Skjermen kaller på de fleste barn i 2025, og får de muligheten sitter de inne alene hele sommeren i time etter time med en skjerm. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leir i flere uker inn og utland har jeg aldri hørt om før. Sommerskole, og rideleir i 5 dager det har vi her. Hva slags foreldre er dette? Aldri møtt ressurssterke foreldre jeg, vi har vist ikke slikt her vi bor. Hvor bor du?
Vi har likevel høyt utdannede foreldre, barn som går ut av skolen med høyt snitt, engasjerte foreldre, som tilbringer mye tid med barn. 
Lærer mye her på kg :) 

Jeg husker sommere som kjedelig, jeg savnet skolen. Var en veldig aktiv jente, og min far tok aldri ferie. 
Så er jeg enig med flere her at de har godt av å være litt alene, og kjede seg litt også. Ts

Språkreise! Mange barn/ungdommer her i området drar på det. Kommer hjem og er blitt skikkelig god i fransk for eksempel😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flott at barna også får lange dager og kjeder seg litt, de trenger å koble av de og. Problemet er vel mer at barna er blitt så avhengig av at foreldre aktiviserer dem. Da jeg var barn, klarte vi helt fint å finne på ting på egen hånd. Kunne selvsagt bli litt kjedelig om alle vennene var bortreist, men ofte er jo det snakk om turer på noen dager/liten uke, så er det en eller annen som kom hjem igjen. 

Dessuten har veldig mange kommuner og organisasjoner har diverse sommerskoler og ligende, der noen koster penger mens andre er gratis, og sånt kan man melde på barna på sånne aktiviteter innimellom i løpet av sommeren. 

Anonymkode: 8d5e8...1b2

Planlegg litt og få de på litt betalte aktiviteter, type sommerleirer osv. ellers er det faktisk lovlig å kjede seg og finne på litt selv. 

kan ikke huske at mine foreldre drev hverken å arrangerte leir, eller underholdt oss. Selvsagt var vi på ferie sammen men det var mange dager der det ikke skjedde noe særlig. Husker det som veldig fint faktisk. Hoppet i trampoline , var med venner og plukket bær, bada i oppblåsbart basseng i hagen, leste bøker , hørte på musikk, var med søsken. 

Anonymkode: cc4bc...b31

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes også det er vanskelig nå som ungene er ferdige med diverse sommerskoler og ikke har like mye tilbud lenger. 
det blir mye skjerm. 

Dere som foreslår hjemmekontor - forstår ikke hvordan det fungerer, når jeg har hjemmekontor jobber jeg jo og har ikke mulighet til å holde på med barna da..  hjemmekontor med barn hjemme om sommeren, høres for meg ut som et mareritt. 

Jeg lar de holde på med det de vil, men krever at de er ute hver dag og så finner vi gjerne på noe på ettermiddagen, og da er det null skjerm når jeg har kommet hjem. 

Anonymkode: 6bbfd...197

Med større barn er det ganske greit. Hjemmekontor med små barn skjønner jeg ikke at noen orker😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Språkreise! Mange barn/ungdommer her i området drar på det. Kommer hjem og er blitt skikkelig god i fransk for eksempel😊

Etter min språkreise kommer jeg aldri til å sende barn på dette i dag. Kom til en familie som slo barna sine, jeg var livredd hver kveld. Meldte og meldte i fra, null hjelp, og plutselig en dag hadde de pakket alle tingene mine. Mesteparten av det jeg hadde shoppet var borte det ble stjålet.
I dag er verden enda mer stygg så 13/14 år gamle barn hadde jeg aldri sendt på tur i et annet land alene til fremmede familier. 
Vi kaller ikke dette leir, for lei er et sted der man bor sammen mange barn, og gjør ulike aktiviteter som ikke innebærer skolebenken. 
Men det var oppklarende hva barna gjorde i utlandet alene i så mange uker. 
Mine foreldre var ikke ressurssterke, men de sendte meg likevel på en slik reise. 
Vi er nok i kategorien ressurssterke foreldre, men slik reise fra 10-14 år aldri i livet.  :) 

Er det mange som gjør det enda? Vet ikke om noen så ikke vanlig her vi bor. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lurte litt mer på hva andre som også må jobbe gjør for å aktivisere barn hjemme mens de er på jobb. Ikke hvordan få mer fri. 

Ser flere nevner "ferieskoler" dette har vi tidligere brukt mye også. Det er de ikke så interessert i lenger. Minstemann har vi litt aktiviteter uke 26 og 33, men eldste vil ikke det, 

Ts

Samme problem her. Har en på 10 år hvor vi må prøve å fylle et par uker med alt fra besteforeldre, vennebesøk og diverse. Hjemmekontor er ikke mulig og på min jobb strever vi allerede med dårlig bemanning, så det er nok ikke så populært om jeg søker ulønnet permisjon (tar ut mye ferie og vi har lite ferie sammen i år). Sommerskolen er det lite av her vi bor. Hvor gamle er barna? Her er den minste 10 år, og jeg planlegger at han må være alene hjemme et par dager og satser på at det går bra.

Anonymkode: bec63...128

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette løser man god tid i forveien f eks med:

Sommerleir med overnatting - f eks rideleir

Dagleir der dere bor - fotballskole e.l

Tilbud på bibliotek, kulturhus el

Besøke slektninger

Foreldre tar ferie på ulike tidspunkt 

Bytte på pass med andre familier

Betalt barnepass som

Anonymkode: b32cc...c9b

Her i huset er det 5 uker ferie på.mor pr kalendre år, og 4 uker på far hvert kalender år. Vi har barn som skal på ungdomskolen. Har ikke hatt felles ferie i det hele tatt som familie,  for å strekke ferien. I sommer har vi tatt en langhelg sammen. Besteforeldre pp begge sider er opp i årene og trenger mye hjelp (kjøring, handling,  medisisk). Det kan ikke en 13 åring ha ansvar for. Sommerleirer rundt her er for barn opp t.o.m 6 klasse..venner av barnet har forldre som kan jobbe hvor som helst fra, så de er borte mye av sommeren.  Datter er enebarn,  og er mye alene i ferier. Bibliotek og kultur skole har tilbud, men i de siste årene har hun ikke fått plass, til tross for påmelding når de åpnet for det. 

Vi har begge søsken, men de har mindre barn og har høflig takket nei til flere barn i ferien. 

Så ja, det blir en del mer skjerm enn ønsket også finne sommeren.  

Anonymkode: 345fd...66e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme problem her. Har en på 10 år hvor vi må prøve å fylle et par uker med alt fra besteforeldre, vennebesøk og diverse. Hjemmekontor er ikke mulig og på min jobb strever vi allerede med dårlig bemanning, så det er nok ikke så populært om jeg søker ulønnet permisjon (tar ut mye ferie og vi har lite ferie sammen i år). Sommerskolen er det lite av her vi bor. Hvor gamle er barna? Her er den minste 10 år, og jeg planlegger at han må være alene hjemme et par dager og satser på at det går bra.

Anonymkode: bec63...128

Her innvilger de ikke ferie eller ulønnet i denne perioden. Ulønnet skal være svært gode grunner, at store barn kjeder seg er nok ikke grunn nok. 
Minste er 10 og eldste er 13, den minste er ganske så lettere for der har vi litt sommeraktiviteter som er ønsket enda. Verre med eldste, men de klarer seg alene. Blir litt krangling, mye rot og skjerm, mye tid som "sløses" bort. 
Ts 

• Liker 1
Skrevet

Vi dro på stranda med venner så og si hver dag vi var hjemme i skoleferien, de beste minnene. Bare det å pakke strandbag selv og ta med vannmelon +++ veldig stas.

Husker også foreldre avtalte å ta med flere i slengen på litt kulturinnslag i byen som var i kjøreavstand.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her innvilger de ikke ferie eller ulønnet i denne perioden. Ulønnet skal være svært gode grunner, at store barn kjeder seg er nok ikke grunn nok. 
Minste er 10 og eldste er 13, den minste er ganske så lettere for der har vi litt sommeraktiviteter som er ønsket enda. Verre med eldste, men de klarer seg alene. Blir litt krangling, mye rot og skjerm, mye tid som "sløses" bort. 
Ts 

Er de så gamle klarer de seg selv. Du kan kontrollere tilgangen på skjerm så de må gjøre andre ting.

Anonymkode: ae581...e21

AnonymBruker
Skrevet

Så fint med noen dager uten planer, tenker jeg. Vi har lang ferie med yngste barnet nå. Men vi hadde ikke det før. Guttene hadde flere uker de måtte "kjede seg", aktivisere seg selv. Det gikk egentlig helt fint. Det ble mye skjerm inne i mellom. Men det gjør da ingen ting. Vi strammet inn på skjerm når vi hadde felles ferie, eller felles aktiviteter. Jeg jobbet turnus og hadde enkelte ukedager hjemme. Men det var ikke sånn at vi alltid gjorde noe, selv om jeg hadde fri. 

Til yngstejenta, vi har hund, basseng og trampoline. Det aktiviserer henne nok de periodene vi er hjemme. 

Anonymkode: 4a271...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre er mellom 10 og 16. Eldstemann har sommerjobb i fire uker, så han er sysselsatt. De andre har late dager. To av dem brukte finværet i dag til å dra på stranda med venner. De yngste har stort sett vært med venner, spilt fotball, vært i skogen, lekt i treningsapparater. De forteller om en aktiv dag, mulig de overdriver. De har også vært på biblioteket og deltatt på aktiviteter.

Vi gir også oppgaver, som husarbeid.  

Anonymkode: 71ff5...8a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt merkelig å ikke planlegge slikt før ferien starter.

Anonymkode: 3c737...cea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er litt merkelig å ikke planlegge slikt før ferien starter.

Anonymkode: 3c737...cea

Skal man planlegge hver eneste dag i hele sommeren før ferien? Det synes jeg er litt spesielt. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ts

Her blir det hjemmekontor. Vi jobber ja, men da er det lettere å sørge for at de er ute, eller å styre skejrmtid. 

Anonymkode: cd00e...9e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...